kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Dodávateľská kríza ovplyvňuje tri štvrtiny rakúskych obchodníkov

Vývoj v súvislosti s pandémiou koronavírusu vyvolal v posledných mesiacoch výraznú neistotu v oblasti plánovania, najmä pokiaľ ide o úroveň skladových zásob.

 dodkriza

 

Takmer dve tretiny maloobchodníkov (62%) sú podľa reprezentatívneho prieskumu, ktorý realizovalo rakúske obchodné združenie Handelsverband a EY, konfrontované so zvýšením zásob. Viac ako tri štvrtiny všetkých spoločností (78%) bojuje s oneskorením dodávok alebo so zlyhaním na strane dodávateľa. Vplýva to na kamenných obchodníkov ale aj na oblasť e-commerce.


"Pandémia vedie k obrovským otrasom v dodávateľských reťazcoch. Osem z desiatich maloobchodníkov zápasí s oneskorením dodávok. Príčiny sú rôzne a známe. V prvých troch vlnách boli rozobraté veľké medzisklady. Vystupňoval sa aj problém s nedostatkom kontajnerov na Ďalekom východe, ceny za kontajnery sa v niektorých prípadoch zvýšili osemnásobne. Zároveň vyššie vstupné náklady a nárast dopytu držia ceny surovín na pomerne vysokej úrovni,“, vysvetľuje Rainer Will, generálny riaditeľ rakúskeho obchodného združenia Handelsverband.


Výroba v Európe v niektorých prípadoch stále nebeží na plné obrátky, dochádza menej dodávok z Ázie, pretože výrobky sa najskôr predávajú vo vlastnej krajine no a medzinárodné centrálne sklady sú z veľkej časti prázdne.


„Rastúci trend „IoT “, t.j. túžby inteligentne prevádzkovať a prepojiť čo najviac zariadení, ale aj zrušenie objednávok v súvislosti s pandémiou na začiatku roka, vo všeobecnosti zhoršujú globálny nedostatok mikročipov. No a keďže spotrebitelia neboli schopní míňať svoje peniaze počas pandémie na cestovanie, návštevy reštaurácií a hotelov, mnohí investovali do zdokonaľovania svojich domovov, “ hovorí R. Will.


Nedostatok mikročipov


Pre mnohých maloobchodníkov je z hľadiska tržieb a celkových výsledkov mimoriadne dôležitý posledný štvrťrok kalendárneho roka. Koncoročnými predajmi je totiž možné kompenzovať slabšie mesiace v roku a v niektorých prípadoch aj finančné straty súvisiace s koronou.


Stále je ešte zložité odhadnúť, ktoré výrobky bude v nadchádzajúcich novembrových akciách (Singles day, Black Friday, Cyber Monday) a tiež na Vianoce zložité získať. Dá sa však predpokladať, že kríza v oblasti dodávok tovaru postihne celý sortiment tovaru z Ázie, najmä hračky, notebooky, herné konzoly, televízory, práčky, bicykle a elektronické bicykle. V súčasnosti už existujú dlhšie výrobné a dodacie lehoty nábytku, stavebných potrieb, obuvi aj dekoratívnych predmetov. Obzvlášť zasiahnutý je aj obchod s autami a autodoplnkami. Dodacia lehota sa veľmi líši v závislosti od modelu a značky, na niektoré výrobky sa čaká 6 mesiacov až 2 roky.


Výdych zatiaľ v nedohľadne


Návrat do normálu sa v najbližších mesiacoch neočakáva. V niektorých oblastiach nemožno zabrániť ani rastu cien.
"Ak sú v Ázii problémy s dodávkou, má to silný vplyv na obstarávacie náklady. Keď je nedostatok tovaru, cena ide hore. Musíme byť pripravení na to, že veľa výrobkov z Ďalekého východu bude mať v nasledujúcich mesiacoch vyššiu cenu. Pri „trendových“ darčekoch, o ktoré býva veľký záujem (televízory alebo herné konzoly, elektronické hračky, bicykle) sa očakáva nárast ceny až o 20 percent, “potvrdzuje R. Will.


Plánovanie je kľúčové


Priemysel a obchod v Rakúsku robia všetko pre to, aby bol tovar dostupný aj cez Vianoce. V súčasnosti sa takmer každý deň uskutočňujú strategické stretnutia s cieľom prediskutovať situáciu a nájsť optimálne riešenia.


"Rakúsky obchod intenzívne a nepretržite pracuje na eliminácii týchto prekážok. Pokiaľ ide o kvalitnejší tovar, obchodníci môžu v prípade potreby prejsť z lacnejšej námornej dopravy na drahšiu železničnú alebo dokonca drahšiu leteckú dopravu a akceptovať straty marže. Naši obchodníci však už v priebehu roka prezieravo zvýšili svoje zásoby, aby sa tým chránili pred výpadkami dodávok počas dôležitého vianočného obdobia a zároveň aby dokázali lokálne kompenzovať výkyvy dopytu. Isté je, že obrovský nedostatok čipov sa v najbližších týždňoch nevyrieši, “ dodáva R. Will.


Zdroj: Handelsverband, EY

Ilustračné foto: Shutterstock.com 

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk