kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

V Česku rastie dôležitosť retail parkov

Zaujímavý pohľad na maloobchod v Česku ponúkajú výsledky analýzy prvého polroka 2021, ktoré pripravila poradenská spoločnosť BNP Paribas Real Estate. Z výstupov tohto prieskumu je zreteľný rastúci záujem o retail parky, ktoré bez väčších strát zvládli aj covidové obmedzenia.

 

retail park

 

Na tento retail formát sa v Česku v poslednej dobe sústreďuje aj pozornosť developerov, investorov, nájomcov a v neposlednom rade aj samotných zákazníkov. Pre tých je rozhodujúca najmä dostupnosť – dopravná aj cenová. Cena napokon stojí aj za úspešným vstupom očakávanej lowcostovej značky Primark na český trh. Ďalšiu expanziu v Česku navyše ohlásil aj ďalší hráč v módnom segmente – reťazec Pepco.


Hľadanie možností


Nové značky sú však aktívne aj na opačnom konci cenovej osi. Napriek absencii turistov v českej metropole otvorila v pražskej Pařížskej ulici butik talianska ikonická značka Versace. Svoju vôbec prvú predajňu v Česku dokončuje na tom istom mieste aj svetoznáma parfuméria Chanel.


„Diverzifikácia je na maloobchodom trhu značná. Budúcnosťou predaja je, ako sa zdá, tzv. omnichannel. Kamenné predajne neustále hľadajú spôsoby, ako svoj tovar ponúknuť zákazníkom prostredníctvom e-shopov a ďalších predajných kanálov. A tento trend sledujeme aj medzi v súčasnosti expandujúcimi online predajcami, ktorí si chcú zasa vyskúšať aj klasický formát predaja,“ vysvetľuje Kamila Breen, vedúca poradenstva a prieskumu trhu BNP Paribas Real Estate. K takým hráčom patrí napríklad slovenský módny e-shop Dedoles, parfuméria Notino alebo koncept eObuv.cz.


Polročné výsledky maloobchodného trhu v Česku pritom viac ako následky pandémie určovala saturácia trhu. Na väčšie projekty už v mnohých českých krajských mestách nie je priestor, alebo by išlo o príliš rizikové investície. Aktuálne pripadá najviac retailových plôch na 1000 obyvateľov v Hradci Králové (1232 m2), Liberci (1203 m2) a v Olomouci (1174 m2). Priemer za celú Českú republiku je 259 m2 na 1000 obyvateľov. Napríklad v Prahe je to 1000 m2.


Aj z tohto dôvodu je nová výstavba situovaná do iných krajských miest alebo menších sídiel. Nie výhradne – napríklad v Prahe pribudla v novom centre Bořislavka Centrum nákupná pasáž s 9281 m2 a v Prahe-Čestlicích po náročnej rekonštrukcii privítalo prvých zákazníkov OC Spektrum s 6500 m2 predajnej plochy. V Brne sa o 3000 m2 rozšírilo OC Futurum. Najväčším dokončeným projektom sa stal Aventin Shopping Jihlava, ktorý na ploche 24000 m2 ponúka 35 predajní a do roku 2023 ich ešte doplní ďalšími 10 jednotkami.


„Medzi obchodnými centrami vidíme dynamickú aktivitu zameranú na modernizáciu, rebranding alebo ďalšie investície smerujúce k väčšej spokojnosti a pohodliu zákazníkov. Majitelia pochopili, že tadeto vedie cesta v boji s e-shopmi, ktoré zážitok z nakupovania a jeho spoločenského rozmeru jednoducho neponúkajú,“ dopĺňa K. Breen.


Rozpracované projekty


Hlavný progres sa napriek tomu odohráva predovšetkým na úrovni retail parkov alebo nákupných pasáží, galérií a zón obklopujúcich hypermarkety. Dokazujú to aj prieskumy. Aktuálne je v štádiu výstavby 32600 m2 maloobchodných plôch, z ktorých prakticky všetky sa dotýkajú retail parkov.


V tomto roku ešte BNP Paribas Real Estate očakáva dokončenie nového retailového parku S1 Center Plzeň (12700 m2). Dokončená bude tiež 2. a 3. fáza Retail Parku Ovčáry (2800 m2 z celkových 9650 m2). Plzeňský developer InterCora rozširuje nákupnú zónu U Hřebčince v Písku o 2600 m2, pribudnú 4 nové predajne, InterCora už plánuje 3. etapu rozšírenia o ďalšie 2 jednotky (1660 m2). Celková plocha tohto retailového parku tak dosiahne 10900 m2.

 

redakcia
Zdroj: BNP Paribas Real Estate


Ilustračné foto: Pixabay

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk