Módny priemysel sa vydáva na novú cestu
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 12. august 2021
Pandémia koronavírusu bola v roku 2020 dôvodom až 20 percentného poklesu predaja v odvetví módy v Nemecku. Nepriaznivému trendu nepomohli ani prvé štyri mesiace roku 2021.
Trh s módou v Nemecku klesol v tržbách o takmer tri miliardy € na 8,2 miliardy €. Na druhú polovicu roka 2021 sa však nemecký módny sektor pozerá s nádejou. Pre postpandemické obdobie budú dôležité niektoré trendy.
Koronakríza zasadila módnemu priemyslu tvrdý úder, ťažko sa z neho spamätáva najmä kamenný obchod. Pohľad do roku 2020 nie je ničím povzbudivým a priaznivý nebol ani začiatok roku 2021. Podľa prieskumu GfK si módny tovar v období prvých štyroch mesiacov kúpila len necelá polovica Nemcov. Objem predaja klesol o takmer tri miliardy € na 8,2 miliardy €.
Spojenie dvoch kanálov
Celkovo sa prvé štyri mesiace roku 2021 niesli na veľkej vlne neistoty. Dokonca aj služby typu Click & Collect boli využívané oveľa menej a keď, tak skôr v špecializovaných predajniach, ktoré sú prevádzkované svojimi vlastníkmi než v obchodných reťazcoch. Na druhej strane však prišlo k nárastu online predaja. V prvom štvrťroku 2021 sa tržby z online predaja v nemeckom maloobchode s módou zvýšili o 41 percent v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka (1. štvrťrok 2020). Rovnako ako v predchádzajúcom roku, bol najväčší dopyt po domácom oblečení, mikinách a pohodlnom oblečení.
Petra Dillemuth, expertka GfK v oblasti módy uvádza: „Podiel online nákupov sa pravdepodobne po otvorení obchodných centier miest a nákupných domov postupne zníži. Dá sa však tiež očakávať, že online nákupy sa udržia na podstatne vyššej úrovni než tomu bolo v období pred pandémiou. Aj generácie, ktoré boli k online nákupom predtým skeptické, v čase zatvorených obchodov na internete nakupovali. Oba svety - offline a online - pandémia ešte viac vzájomne prepojila a teraz ich už nemožno rozdeľovať. Rozvíjanie omnichannel prístupu je preto pre maloobchodných predajcov v segmente módneho tovaru tou najlepšou investíciou do budúcnosti.“
Tri trendy
Popri digitalizácii možno pozorovať v tejto oblasti najmä tri trendy, ktoré budú relevantné pre postpandemické obdobie. Sú nimi udržateľnosť, lokálnosť a individualita.
Téma udržateľnosti bude z pohľadu spotrebiteľa čoraz dôležitejšia. Napomáhajú tomu aj častejšie verejné diskusie o „rýchlej móde“ a „ekologickom praní“. Nemeckí zákazníci sú preto pripravení zmeniť svoje vlastné spotrebiteľské správanie.
Lokálnosť už nie je relevantná len pre potravinársky sektor, ale aj pre trh s módou. S kľúčovým heslom „Podporte svojho miestneho predajcu“ chcú zákazníci pomôcť miestnemu stacionárnemu maloobchodu.
Buďte nielen spotrebiteľom, ale aj tým, kto sa podieľa na výrobe. Trend smerom k individualite sa presadzuje nielen pri pestovaní vlastnej zeleniny či výrobe nábytku v duchu „urob si sám“, ale aj v oblasti módy. Do centra pozornosti sa namiesto masových ponúk dostáva móda z druhej ruky, recyklácia aj upcyklácia použitého oblečenia. Hranice medzi dizajnom, výrobou, maloobchodom a spotrebiteľmi sa čoraz viac stierajú.
„Aktuálne informácie o trhu a dôkladná znalosť cieľovej skupiny, o tom, ako sa správajú spotrebitelia vo všeobecnosti a ako vaši vlastní zákazníci, to všetko je nesmierne dôležité pre úspešné uplatnenie sa na trhu,“ hovorí P. Dillemuth.
„Predajcom a výrobcom tieto informácie ponúkajú základ pre vytvorenie účinnej stratégie do budúcnosti, a to aj v čase krízy. Umožňuje ponuku ešte viac zamerať na zákazníka, jeho potreby a priania. Vďaka týmto informáciám sa môžu spoločnosti presadiť, a to aj na nestabilnom a vysoko konkurenčnom trhu,“ dodáva.
Poznámka:
Spoločnosť GfK v rámci GfK Consumer Panel Fashion hodnotila všetky nákupy odevov a obuvi na vzorke cca 14 500 ľudí z približne 7 000 domácností. Spotrebiteľský panel GfK týmto spôsobom nepretržite a reprezentatívne monitoruje spotrebiteľské správanie pri nákupe módneho tovaru v nemeckých domácnostiach.
Zdroj: GfK Consumer Panel Fashion
Ilustračné foto: Shutterstock.com