Na český maloobchodný trh mieria aj nové značky
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 23. február 2021
Pandémia plány developerov v maloobchodnom segmente síce zabrzdila, ale neutlmila. Na český trh, aj napriek rastu e-commerce, vstupujú nové značky.
V minulom roku, ktorý zásadne ovplyvnili obmedzenia spojené s Covid-19, pribudlo v Česku 25 značiek, väčšinou z oblasti módy a módnych doplnkov. Až 14 značiek ale museli zákazníci u našich susedov oželieť, niekoľko ďalších významných nájomcov totiž ohlásilo redukciu maloobchodných plôch alebo dokonca koniec pôsobenia.
„Vzhľadom k aktuálnej situácii, podmienkami štátnej podpory a s tým spojenej taktiky a stratégie sa skutočná kondícia mnohých retailových hráčov, vrátane gastra, prejaví pravdepodobne už počas prvého polroka“, konštatuje Markéta Křížová z investičného oddelenia poradenskej spoločnosti BNP Paribas Real Estate, ktorá zverejnila aktuálnu analýzu zameranú na retail v Českej republike.
Aj napriek obozretnosti motivoval očakávaný dopyt spotrebiteľov, spolu s dôverou v stabilitu maloobchodného trhu, hneď niekoľko developerov pokračovať v ambicióznych plánoch - väčších retailových projektov. Stavebný rozmach zaznamenávajú predovšetkým retailové parky v okolí menších regionálnych miest. Nič na tom nezmení ani fakt konjunktúry e-commerce. S minuloročnými 196 ml. CZK tržieb narástol medziročne o 26%.
Silná a silnejšia Praha
Už tradične je takmer polovica developerských projektov sústredená v Prahe a okolí. Na jar roku 2021 sa v hlavnom meste Česka očakáva dokončenie dvoch významných projektov: kancelárskeho a obchodného centra Bořislavka Centrum v Prahe 6 (10 100 m2) a retailového projektu Spektrum Čestlice (6 600 m2). Podľa plánu prebieha aj kompletná rekonštrukcia a rozšírenie OC Řepy v Prahe 6 (14 500 m2), dokončenie je naplánované na prelom mája a júna 2021.
Odložené však bolo rozšírenie Metropoly Zličín. Pandémia odsunula aj otvorenie očakávaného konceptu Primark v dokončenom objekte The Flow Bulding na Václavskom námestí, presný dátum otvorenia zatiaľ nebol stanovený.
K najviac očakávaným projektom patrí štart výstavby polyfunkčného projektu Savarin v centre Prahy, kde bude k dispozícii 35 000 m2 prenajímateľných plôch. V prvej fáze bude zrekonštruovaný historický palác v ulici Na Příkopě.
„Ide o rozsiahly zámer, Praha však v oblasti maloobchodu nedosiahla takú nasýtenosť ako naparíklad Hradec Králové alebo Olomouc. Isté však je, že Savarin bude musieť reagovať na zmenu správania zákazníkov aj návštevnosť centra,“ konštatuje s poukázaním na uzatvorenie niektorých jednotiek na hlavných pražských nákupných triedach Kamila Breen, vedúca oddelenia poradenstva a prieskumu trhu BNP Paribas Real Estate.
Zatiaľ čo v Prahe pripadá na 1000 obyvateľov aktuálne približne 850 m2 maloobchodných plôch, v Olomouci je to viac ako 1500 m2. V Hradci Králové, kde okrem iného došlo k prepojeniu OC Atrium a susedného objektu Tesco, je saturácia ešte o niečo vyššia.
Podľa odborníkov z BNP Paribas Real Estate budem vďaka saturácii trhu obchodných centier a vplyvu pandémie ale možné pozorovať zníženie výkonnosti niektorých centier a rast neobsadených jednotiek.
Ambiciózne aj v Brne aj v Zlíne
Dynamickým vývojom prechádza maloobchodný trh aj v Brne. Pozastavená bola modernizácia OC Avion Shopping park, odložené bolo aj rozšírenie Nákupného centra Královo Pole. Naopak, počas krátkej doby bude dokončená rekonštrukcia OC Futurum, ktoré rozšírilo svoju plochu o 3 000 m2.
Dva významné oznámené projekty sú situované aj do krajských miest v Česku. V bývalej časti Baťovského areálu v Zlíne napríklad vznikne komplex Fabrika Zlín, kde bude k dispozícii 27 400 m2 maloobchodných plôch. Počas druhej polovice tohto roka, súbežne s retailovou časťou, má byť zahájená aj výstavba športovísk a ďalších voľnočasových aktivít.
V Pardubiciach, v priestoroch bývalého pivovaru, developer Redstone zasa plánuje zahájiť v krátkom období výstavbu nákupného centra Galerie Pardubice. V komplexe bude sústredených veľa obchodov a služieb, tiež hotel a reštaurácia. Centrum ponúkne až 50 000 m2 prenajímateľnej plochy.
Čulý je tiež vývoj v subsegmente retailových parkov na českom trhu. Už minulý rok bol dokončený Retail Park Choceň (5 010 m2), rovnako ako prvá fáza Retail Parku Ovčáry (6 800 m2). Medzi najnovšie projekty patrí Aventin Jihlava s kľúčovým nájomcom Lidl. Developer ohlásil v rámci tohto projektu aj zastúpenie celkom nových maloobchodných reťazcov, ktoré prichádzajú na český trh. Celkom ponúkne 38 000 m2, prvá etapa sa otvorí tento rok na jar.
Výška nájomného
Nájomné kleslo v Prahe nielen v nákupných centrách, ale aj na tzv. high streets. V niektorých prípadoch dokonca aj dvojciferne. Dopady pandémie sa môžu popri omeškaní premietnúť aj do vyťaženosti centier, konkrétne môže rásť miera neobsadenosti. Vlastníci aj developeri sa ale tomu snažia zabrániť nižším nájomným a tiež flexibilnejšími podmienkami – napríklad zmluvami na kratšiu dobu alebo väčším významom tzv. obratového nájomného.
„Neistota spojená s ďalším vývojom retailu sa odráža aj na raste výnosov. S rizikom klesá záujem investorov, hoci sa pokles cien zatiaľ neprejavil vďaka chýbajúcim transakciám. Predpoklad pre tento rok zatiaľ nenaznačuje, že by sa tento trend významným spôsobom zmenil,“ uzatvára M. Křížová, podľa ktorej yield pri obchodných centrách prejde v nasledujúcich rokoch výraznou zmenou.
redakcia
Zdroj: BNP Paribas Real Estate
Ilustračné foto: Shutterstock.com