KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Medzinárodný knižný trh: Prvá polovica roka priniesla dvojciferné straty

Medzinárodné knižné trhy skončili v prvej polovici roka 2020, ktorú poznačila pandémia koronavírusu, na mnohých miestach so zreteľným poklesom. Odhaľuje to prieskum spoločnosti GfK Entertainment, ktorý bol realizovaný v siedmych európskych krajinách a v Brazílii.

 

knihy2020 v

 

 

Vo väčšine skúmaných regiónov bol pokles predaja kníh dvojciferný, napríklad v Taliansku predstavoval -10,1%, v Brazílii - 12,8%, vo Francúzsku - 15,4% a v Španielsku - 18,4 %. V Portugalsku sa tržby v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka znížili takmer o tretinu (- 28,3%). Naopak, straty vo Švajčiarsku boli pomerne nízke (- 4,4%), zatiaľ čo v belgickom Flámsku a Holandsku došlo k zvýšeniu o 1,6 a 4,2%.


Pred vypuknutím pandémie pritom vykazovali trhy s knihami solídne čísla (Portugalsko: + 1,0 %; Španielsko: + 3,0 %) alebo len mierne záporné hodnoty (Taliansko: + 0,3 %). Počas obmedzení a súvisiaceho zatvorenia mnohých predajní však príjem z predaja kníh klesol takmer o dve tretiny (Portugalsko), o polovicu (Španielsko) a jednu tretinu (Taliansko).


Online predaj kníh tieto straty nedokázal kompenzovať. Od uvoľnenia opatrení a rozbehnutia možnosti opätovného nákupu kníh v stacionárnom maloobchode sa ale predaj výrazne zmenil na pozitívne teritórium. Napríklad v Taliansku prišlo za posledných niekoľko týždňov k nárastu o 13,5 percent. Brazília, ktorá je v súčasnosti ešte stále veľmi postihnutá pandémiou, od začiatku blokovania naďalej vykazuje pokles a to o - 25,9%.


Jedným z mála žánrov, ktoré boli v plusových číslach aj počas obdobia koronavírusu, sú učebnice. Populárne boli napríklad vo Francúzsku (nárast predaja o 62 %) a Španielsku (nárast o 134 %). Zvýšil sa tiež dopyt po elektronických knihách, ich predaj sa v Španielsku až strojnásobil. Po zmiernení opatrení bola populárna fiktívna literatúra a detské knihy. Napríklad vo Francúzsku sa výrazne zvýšili príjmy z predaja súčasnej literatúry (+ 32%), kníh pre deti a mládež (+ 27%), ako aj komiksov (+ 25%).


Prieskum bol založený na údajoch z fyzického predaja za prvý polrok 2020 v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Prebehol v Belgicku (Flámsko/Valónsko), Francúzsku, Taliansku, Holandsku, Portugalsku, Švajčiarsku a Španielsku.

 

Zdroj: GfK
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk