V budúcnosti by sme radi otvorili predajne aj na Slovensku
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 17. september 2020
Hovorí v rozhovore pre RETAIL magazin.sk Roberto Brazzale, spolumajiteľ spoločnosti Brazzale, ktorá na českom trhu prevádzkuje predajne La Formaggeria Gran Moravia, zároveň aj prezident syrárskej skupiny BRAZZALE.
V Česku pôsobíte úspešne už 20 rokov, posledných 10 rokov prevádzkujete sieť špecializovaných maloobchodných predajní. Čo bolo pre vás impulzom pre odvážny krok vstúpiť na český trh, ktorý je od toho talianskeho v mnohom iný?
Do Česka, konkrétne na Moravu, sme prišli ešte v roku 2000. Našim cieľom bolo rozvinúť projekt na výrobu syra grana, ktorého filozofiou bolo spojiť to najlepšie z Talianska s tým najlepším z Česka. Dôvodom výberu tejto lokality bola vysoká úroveň chovateľstva a poľnohospodárstva v rámci celého regiónu. Naše rozhodovanie ovplyvnil aj jeden dobre známy historický fakt. My Benátčania, sme boli počas dlhej doby súčasťou Habsburskej monarchie. Predstava, že Česi a Taliani budú pracovať na zaujímavých projektoch spoločne, bola preto pre nás prirodzená. Sme tu spokojní a páči sa nám tu stále viac. Nápad otvoriť vlastné predajne prišiel ale až po tom, čo sme sa dôkladnejšie zoznámili s trhom. Prvú menšiu podnikovú predajňu sme otvorili v Olomouci v roku 2007, projekt predajní La Formaggeria Gran Moravia vznikol následne v roku 2010.
Prvú predajňa pod značkou La Formaggeria Gran Moravia ste napokon otvorili v moravskej metropole, v Brne. Ako rýchlo ste otvárali ďalšie predajne?
Predajňu v Brne sme otvorili už začiatkom roku 2011. V rovnakom roku sme otvorili ešte ďalšie dve predajne a v roku 2012 k nim pribudli štyri. Rýchlosť našej expanzie sa odvíjala od aktuálnej situácie a najmä od potenciálu, aký sme na trhu vnímali. Medzi predajňami socialistického štýlu a novými veľkými supermarketmi bola veľká a nápadná medzera, z nášho pohľadu ideálny priestor pre tradičný, špecializovaný obchod, kde zákazníka obslúži srdečný a kompetentný personál. Túžil som v Česku vytvoriť presne takú predajňu, akú prevádzkovali moji prarodičia z maminej strany. V tejto predajni som trávil v detstve veľa času a vždy som bol unesený najmä vzťahom mojich predkov k zákazníkom.
Českému nakupujúcemu sme chceli ponúknuť nový, moderný a podnetný koncept, umožniť mu každodenný prístup k mliečnym výrobkom a syrom, zároveň k najlepším ingredienciám talianskej kuchyne. To všetko za asistencie odborne vyškolených predavačov, ktorí sú pripravený poskytnúť vysoko kvalitný servis. Nakupovanie malo byť u nás od počiatku vnímané inak než len každodenná nevyhnutnosť. Našim cieľom bolo urobiť všetko preto, aby sa stalo príležitosťou zažívať radosť, nevšednosť, aby bolo príjemnou sviatočnou chvíľou.
Bol k tomu český zákazník naklonený? Ocenil to?
Áno. Český zákazník je vzdelaný a zároveň zvedavý, pozitívne je pre nás to, že má v obľube taliansku kuchyňu. Zároveň sme pozorovali rastúci záujem o nákup kvalitných potravín a tiež zaraďovanie nových ľahších pokrmov do zabehnutého jedálnička.
Aktuálne prevádzkujete dvadsať predajní a avizujete otvorenie ďalších. Aké máte konkrétne plány?
Počas tohtoročnej jesene plánujeme otvorenie dvoch nových, v Plzni a v Prahe, v obchodnom centre Černý most. Okrem toho sťahujeme našu predajňu na pražskom Václavskom námestí na nové, pohodlnejšie miesto, hoci naďalej v blízkosti pôvodnej adresy.
Aké lokality sú pre vás, pokiaľ ide o expanziu, najviac príťažlivé?
Všetky naše predajne sú situované vo väčších mestách Českej republiky. Výber miesta pre obchody je vždy rozhodujúci a zakaždým ho vyhodnocujeme s maximálnou precíznosťou. Niektoré predajne máme v obchodných centrách, iné v historických centrách miest. Je to naozaj rôzne.
Vyskúšali sme ale aj formát open shop – menšie predajne v tvare ostrovčeka. Fungujú celkom dobre, príjemne nás prekvapili, máme ich situované v obchodných centrách. Hoci sa priebežne usilujeme priniesť aj niečo nové, poslanie zostáva to isté - ponúknuť zákazníkom príjemný senzorický zážitok prostredníctvom starostlivo vybraných a vysoko kvalitných výrobkov. Je to tiež zážitok, pre ktorý je rozhodujúci priamy kontakt zákazníka s predavačom, ktorý dokáže poskytnúť všetky informácie a odporúčania k jednotlivým produktom. Z tohto dôvodu zatiaľ neuvažujeme o vytvorení skutočného e-shopu, pretože neumožňuje priamy medziľudský kontakt.
Počas tohtoročnej jari ste ale v Česku spustili praktickú službu rozvozu nákupov až domov. Poňali ste to veľmi zaujímavo...
Áno. Službu prevádzkujeme v Olomouci, kde zákazník môže už z diaľky sledovať, ako sa k nemu blíži nákup v dobre rozpoznateľnej klasickej motorovej trojkolke Ape Piaggio.
Neuvažujete expandovať s konceptom predajní La Formaggeria Gran Moravia v budúcnosti aj na Slovensko?
Radi by sme náš koncept a výrobky priniesli aj na Slovensko. Uvidíme, kedy nastane tá správná chvíľa.
Mnohým zákazníkom sa názov vašej predajne automaticky spojí so syrmi. Čo všetko tvorí aktuálnu ponuku vašich predajní?
Je to najmä široká škála syrov našej vlastnej produkcie, na prvom mieste je to syr Gran Moravia. Okrem toho paleta parených syrov z našej syrárne v Taliansku. Významná je tiež ponuka čerstvých syrov a mliečnych výrobkov, ktoré vyrábame v malej remeselnej syrárni vybudovanej v podniku v Litoveli. V tejto prevádzke exkluzívne pre zákazníkov našich predajní pripravujeme jednak tradičné talianske syry, ako sú mozarella, ricotta, caciotta, giuncata a potom kyslomliečne výrobky. Nedávno sme pridali novinku, bezlaktózový jogurt vlastnej produkcie.
Okrem toho ponúkame viaceré najznámejšie ingrediencie talianskej kuchyne, ako sú cestoviny, ryža, salámy, šunky, paradajkové produkty a nakladané špeciality, olivový olej, vína, slané a sladké špeciality. Časť sortimentu pritom tvorí pevnú časť ponuky, časť má skôr sezónny charakter.
Veľká časť syrov a mliečnych výrobkov je tak z našej vlastnej výroby v Litoveli, ostatné výrobky dovážame z Talianska, kde máme špecializované oddelenie nákupu, ktoré starostlivo vyberá produkty priamo u talianskych výrobcov.
Ktoré tovary patria momentálne vo vašich prevádzkach k najviac nakupovaným?
Najväčší záujem je u nás dlhodobo o syr Gran Moravia a naše čerstvé maslo. Obľúbené medzi nakupujúcimi sú tiež čerstvé mliečne výrobky z Litovelu a talianské údeniny.
Predajne, ktoré v Česku prevádzkujete, vynikajú jednotným dizajnom, farebnosťou a zariadením, sú charakteristické vysokou svetelnosťou. Čím ďalším sa vyznačujú?
Zákazníkom, ktorí vstúpia do našich predajní, chceme ponúknuť príjemný zážitok, nakupovanie bez stresu a rušivých momentov. Snažíme sa vyhýbať negatívam akými sú nepríjemná a vtieravá hudba alebo vôňa z varenia. Chcel som vytvoriť a sprevádzkovať každý detail osobne, z pohľadu zákazníka, pretože naše predajne majú byť práve ich kráľovstvom.
Prostredie našich predajní sa vyznačuje použitými svetlejšími farbami, dostatkom svetla, eleganciou a maximálnou čistotou. Pre atmosféru je rozhodujúca aj srdečnosť našich predajcov, tí zákazníkov obsluhujú s úsmevom, upriamujú pozornosť na aktuálne ochutnávky, podávajú množstvo informácií o jednotlivých produktoch, či navrhujú rad kombinácií výrobkov a receptov s nimi. Sú pravidelne školení, organizujeme dokonca školenia priamo v Taliansku u rôznych výrobcov, snažíme sa o vysokú profesionálnu úroveň personálu.
Kto je typický návštevník vašich predajní?
Nechceme byť reťazcom pre vyššie vrstvy alebo príjmovo dobre situovaných ľudí. Naopak, vďaka rôznym riešeniam, sa snažíme sprístupniť naše výrobky všetkým zákazníkom, od študentov a mamičiek s deťmi, cez rodiny, mladých ambicióznych ľudí, až po starších spotrebiteľov v dôchodku. Pre každého máme pripravený v ponuke vhodný výrobok alebo správny formát za dostupnú cenu. Povedal by som, že to, čo spája našich zákazníkov, je láska k dobrému jedlu a kvalitným ingredienciám. Pokiaľ ide o priemernú výšku jeho nákupu, tá sa mení, v rámci každého mesta je iná, závisí od množstva faktorov. Vplýva na to blízkosť predajne, možnosť parkovania alebo to, či je k nám možné prísť mestskou hromadnou dopravou.
Ponúkate zákazníkom možnosť využiť aj vernostný program?
Máme aj vernostný program, aktuálne ho modernizujeme. Ten novší je rýchly, jednoduchý a využíva aplikáciu v mobilnom telefóne. Za každý nákup prostredníctvom QR kódu na pokladničnom bloku zbiera zákazník body a tie následne premení na zľavový kupón, ktorý môže použiť kedykoľvek pri ďalšom nákupe.
Keďže chceme byť značkou a predajňou pre všetkých, kráčame aj v ústrety najmladším spotrebiteľom (tzv. Generácia Z), ktorí už napríklad považujú Facebook za zastaralý a zaujímajú sa skôr o Instagram a jednoduché mobilné aplikácie. Máme aj darčekové poukážky, veľký záujem je o ne hlavne pred Vianocami. Predávame ich vo všetkých predajniach, počas roku je to približne 100 mesačne.
S cieľovou skupinou a zákazníkmi je dôležité byť v neustálom kontakte aj mimo predajne. Dá sa to aj organizovaním alebo zapájaním do rôznych aktivít. Čo v tejto oblasti pre svojich zákazníkov pripravujete?
Každé tri mesiace tlačíme v náklade 50 000 výtlačkov časopis La Formaggeria magazine, ktorý zahŕňa množstvo receptov a informácií o nových produktoch či talianskych tradíciách. Okrem toho každé dva mesiace tlačíme 10 sezónnych receptov, ktoré sú určené na vloženie do špeciálnych dosiek. Magazín a recepty ponúkame zákazníkom zdarma.
Akonáhle nám to umožnia opatrenia súvisiace s Covid-19, ponúkneme vo všetkých predajniach opäť ochutnávky rôznych špecialít, okrem syrov nakladané špeciality alebo údeniny, ale napríklad aj zmrzlinu.
Lákadlom sú u nás aj rôzne originálne pochúťky, ktoré pripravujú priamo v predajniach naši zamestnanci. Počas jesene máme v pláne privítať zástupcov našich niektorých talianskych dodávateľov, ktorí priamo v našich obchodoch predstavia zákazníkom svoje výrobky a novinky. V pláne máme aj večerné ochutnávky vín. V júli sme rozšírili spoluprácu s blogermi, ktorí varia z našich výrobkov, tvoria recepty a publikujú ich na Instagrame. Okrem toho sa pravidelne zúčastňujeme ďalších pre nás tematicky vhodných akcií po celej krajine.
Pripravil: Daniel Košťál
Foto: Brazzale/ La Formaggeria Gran Moravia