KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Tirolsko ukrýva netradičný retailový koncept

mpreis2MPREIS je názov zaujímavého maloobchodného reťazca v susednom Rakúsku, ktorý spája tradície a často až odvážne inovácie v nezvyčajný koncept s jasným rukopisom. Vďaka čomu tento reťazec vytŕča z radu? 

 

Reťazec sa neobáva odvážnych či dokonca príliš odvážnych inovácií, spolupracuje s architektmi, stavia pasívne budovy, investuje do rozvoja regiónu a podporuje domácich producentov. O reťazci, ktorý v rakúskom Tirolsku momentálne prevádzkuje 250 supermarketov porozprávala odbornému portálu RETAIL magazin.sk Ingrid Heinz.

 

Supermarkety MPREIS priťahujú pozornosť najmä vďaka pútavej architektúre. Kedy vznikol prvý dizajnový supermarket a čo stálo za jeho zrodom?

I.Heinz: Prvýkrát bol supermarket MPREIS naprojektovaný architektom v roku 1980. Išlo o priateľa vedenia spoločnosti, ktorého snom bolo pre MPREIS navrhnúť supermarket. Toto prianie sa mu napokon splnilo a vedenie bolo viac než nadšené. Architektovi sa supermarket mimoriadne vydaril, navyše priniesol oveľa lepšie riešenie akým bol pôvodný koncept, a tak dostal možnosť vytvoriť aj ďalšie filiálky. Onedlho chceli pre MPREIS projektovať predajne aj ďalší architekti z tohto regiónu. Doteraz preň pracovalo viac ako 40 rôznych architektov.

 

Každý supermarket vyzerá inak. Aké kritériá máte pri výbere architektov, alebo konkrétnych návrhov?
I.Heinz: Spolupracujeme výlučne s architektmi, ktorí žijú v našom regióne. Dôležité je, aby architekt pristupoval k danému miestu s citom a bol prítomný aj na mieste stavby. Zadanie znie: vytvoriť budovu, ktorá je v harmónii s bezprostredným okolím a začlení sa medzi existujúce stavby, ako aj do okolitej krajiny. Preto vyzerá každý supermarket inak. Vyvíja sa prísne individuálne pre každé miesto.

 

Aké stavebné materiály a farby uprednostňujete a prečo? Ako dosahujete vyváženosť s prostredím a prírodou?
I.Heinz: Často sú používané prírodné stavebné materiály ako drevo a sklo, ale aj betón. Farebné odtiene v predajniach, napríklad farba podláh, sú veľmi rôznorodé. Celkovú farebnosť dlhodobo koncipuje naša dizajnérka. Súlad s okolím a prírodou dosahujeme prostredníctvom formy a tvarov budov, ako aj použitých materiálov.

 

Využívate vo vašich predajniach aj hudbu alebo aromamarketing?
I.Heinz: Nie.

 

Na ktorý z vašich supermarketov ste najviac pyšní?
I. Heinz: Existuje veľa prevádzok, na ktoré sme pyšní, ale vždy najnovší supermarket je pre nás zároveň aj najkrajším. Prinášame doň priebežne nové idey a nápady a optimalizujeme prezentáciu potravín. Našou vlajkovou loďou je obchodný dom Tyrol v hlavnom meste Tirolska Innsbrucku, ktorý sa nachádza vnútri obchodného centra. Nejde teda o žiadnu vlastnú budovu, naopak, nachádza sa v suteréne obchodného centra. Architekt tu vytvoril strop ako zrkadlovú plochu, vďaka čomu pôsobí priestor vyšší. V tomto supermarkete ponúkame na vysokej úrovni obzvlášť veľkú rozmanitosť tovaru.

 

Plánujete v budúcnostiexpandovať aj mimo Rakúska?
I.Heinz: Naše supermarkety sú dnes aktívne v Tirolsku a v susedných rakúskych spolkových krajinách takzvaného alpského regiónu. Keďže sme tirolským rodinným podnikom, budeme sa aj naďalej sústreďovať na spádovú oblasť tohto regiónu.

 

Inšpirovali ste už iné spoločnosti, pokiaľ ide o architektúru ?
I.Heinz: S architektmi spolupracujeme už približne 35 rokov a rozvíjal tak a inšpiroval maloobchod s potravinami v Tirolsku, resp. v Rakúsku. Ale aj iné rakúske obchodné reťazce kladú väčší dôraz na riešenie budov. O našej odlišnej architektúre informovali európske, ale aj svetové médiá a opakovane k nám prichádzajú odborníci, ktorí by si chceli pozrieť naše predajne osobne.

 

Čo si zákazníci najviac cenia na vašom reťazci? Čo pre nich predstavuje pridanú hodnotu?
I.Heinz: Moderná architektúra, rôznorodý a pestrý sortiment za atraktívne ceny a priateľskí a kompetentní zamestnanci robia podľa štúdie IMAD z MPREIS najobľúbenejší supermarket v Tirolsku.

 

Kto sú vaši konkurenti v Rakúsku?
I.Heinz: V Rakúsku je v oblasti maloobchodu s potravinami veľmi veľká konkurencia. Trhu dominujú medzinárodné koncerny. Extrémnu koncentráciu supermarketov v Rakúsku je možné ilustrovať na tom, že tri veľké reťazce – Spar, Rewe a Hofer/Aldi ovládajú už viac ako 80 percent trhu.

 

Čo majú všetky vaše supermarkety spoločné, ako by ste ich charakterizovali?
I.Heinz: Tirolské supermarkety MPREIS hospodária udržateľne, prinášajú kvalitu do každodenného života, podporujú lokálne hospodárstvo a zabezpečujú pracovné miesta. V umiestňovaní regionálnych potravín na trh zastávame úlohu priekopníka.

 

Spomínali ste regionálne potraviny. Na ktoré produkty sa orientujete?
I.Heinz: Áno, sú to práve regionálne potraviny, predovšetkým čerstvé farmárske produkty z Tirolska a celého alpského regiónu. Ako rodinný podnik, aktívny v tomto regióne, už od začiatku úzko spolupracujeme s lokálnymi výrobcami potravín a vo svojich predajniach ponúkame produkty poľnohospodárov z blízkeho okolia. Dnes tvoria tieto produkty už približne štvrtinu našej ponuky. Zároveň tu je aj veľká rozmanitosť bio produktov z tirolského regiónu pod značkou BIO vom BERG a práve tieto produkty je možné kúpiť výlučne len u nás. Domáci výrobcovia sú pre nás zárukou vysokej kvality produktov, veľa zákazníkov uprednostňuje regionálne potraviny a dôverujú domácej kvalite od malých tirolských farmárov, medzi ktorými je aj veľa bio podnikov. Žijeme jednoducho regionálnosťou.

 

Kto sú vaši zákazníci?
I.Heinz: Našimi zákazníkmi sú všetci ľudia, ktorí bývajú a/alebo pracujú v Tirolsku, prípadne v okolí našich predajní. Radi u nás nakupujú aj turisti. Tí oceňujú typické, autentické potraviny z regiónu, kde trávia svoju dovolenku.

 

V roku 2012 ste otvorili prvý supermarket v pasívnej budove. Koľko podobných pasívnych budov ste doteraz postavili? Ako ste dospeli k takémuto odvážnemu rozhodnutiu?
I.Heinz: Momentálne prevádzkujeme tri energiu šetriace pasívne budovy a ďalšie tri sú vo výstavbe. Vždy sme boli otvorení pre zmysluplné nové technológie v súvislosti so šetrením energií a nasadzovaním obnoviteľných zdrojov a priebežne testujeme nové metódy. Spôsob výstavby pasívnej budovy spája viaceré energie šetriace riešenia, súčasne vyrábame elektrický prúd a to šetrne k životnému prostrediu vďaka fotovoltaickým zariadeniam.

 

MPREIS je aktívny aj v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Do akej miery sú pre vás tieto oblasti dôležité?
I.Heinz: Naša filozofia znie: priniesť dobrú kvalitu života do všedných dní. Aby sme to dosiahli, sú pre nás nevyhnutné a zmysluplné CSR aktivity vo všetkých troch oblastiach – sociálna, životné prostredie a kultúra. Najdôležitejšou oblasťou je pre nás regionálnosť, podpora a pomoc regiónom.

 

Boli ste viackrát ocenení a vyzdvihnutí ako zamestnávateľ, ktorý je vzorom pre ostatných. Koľko máte v súčasnosti zamestnancov?
I.Heinz: S takmer 5 600 zamestnancami sme momentálne jedným z najväčších zamestnávateľov v Tirolsku.

 

Aké pracovné podmienky a benefity majú vaši zamestnanci? Čo by ste označili za špecifické? 
I.Heinz: Všetkých ponúkame možnosť vzdelávania, takisto kariérne možnosti, istotu pracovného miesta v blízkosti bydliska. Máme rovnaké možnosti pre všetkých, bez ohľadu na pôvod, pohlavie a pozíciu, moderné pracovné prostredie či odbor presahujúce workshopy na rôzne témy, napríklad práca a rodina. MPREIS je už niekoľko generácií rodinným podnikom, kde sú na vysokej priečke postavené hodnoty ako je aj rodinná priateľskosť a vysoko cenené správanie až po work life balance. Veľa zamestnancov u nás pracuje už celé desaťročia. Potešujúci je veľký počet zamestnancov, ktorí sú vo firme 20, 25, 30, 35 a 40 rokov. Dokonca aj starším ľuďom ponúkame zamestnanie až do ich odchodu dôchodku. Zamestnanci majú u nás flexibilný pracovný čas, organizujeme pre nich a ich rodiny rôzne zaujímavé podujatia, môžu využívať zaujímavé zľavy v predajniach a pod.. Považujeme za veľmi dôležité spojenie práce a rodiny a zohľadňujeme to aj pri výbere zamestnancov. Príkladom sú blízkosť pracovného miesta k bydlisku, prípadne k materskej škole, možnosť flexibilného pracovného času v rámci možností a s ohľadom na rodinnú situáciu zamestnancov. Je to u nás úplne bežná záležitosť a dokumentuje to aj viac ako 2000 skrátených pracovných úväzkoch. Kariéra a rodina majú a budú mať u nás vždy mimoriadny význam.

 

Na Slovensku aktuálne štartuje duálne vzdelávanie a ako vzor sú často uvádzané práve nemecky hovoriace krajiny. Koľko učňov u vás každoročne vzdelávate?
I.Heinz: Doteraz u nás získalo vzdelanie 220 učňov. V 90 % prípadov ide o predavačov. Každý rok pritom k nám nastúpi 80 mladých učňov.

 

Aké skúsenosti máte so systémom duálneho vzdelávania?
I.Heinz: Veľmi dobré, tento typ vzdelávania má u nás veľmi silnú tradíciu. Mladí ľudia prídu aj týmto zaujímavejším spôsobom do kontaktu s každodennou realitou v predajniach. Teória sa učí v škole a prax priamo vo firme. Obidve oblasti sa dobre dopĺňajú, tak to ale má byť.

 

Aké percento učňov zostane po skončení štúdia reálne u vás pracovať?
I.Heinz: Chceli by sme ponúknuť zamestnanie po ukončení štúdia všetkým učňom. Aktuálne ale zostáva u nás zamestnaných 90 % učňov.

 

Všetko to pekné, čo prezentujete niečo stojí. Iné obchodné reťazce predávajú produkty v strohých halách, aby ušetrili. Ako sa u vás odzrkadľujú všetky tieto investície do architektúry, udržateľnosti, personálu na cenotvorbe? Máte z týchto dôvodov vyššie ceny než konkurencia?
I.Heinz: Zákazníkov oslovujeme akciami „1+1 gratis“, tých beží momentálne viac ako dvesto a treba zdôrazniť, že sú u zákazníkov veľmi obľúbené. V obchode s potravinami je, a to nielen v rámci Rakúska, veľmi dôležité ponúknuť ideálny pomer ceny a kvality a zároveň zaujímavý sortiment produktov. Pokiaľ ide o náklady, v MPREIS sú cenené tzv. štíhle nákladové štruktúry, všetky procesy sú priebežne prehodnocované a optimalizované. Ako regionálne pôsobiaci rodinný podnik máme výhodu mimoriadne krátkeho rozhodovacieho procesu bez dlhých prieťahov. Prirodzenou snahou vedenia je investovať dosiahnutý zisk do podnikania. Napríklad do nových prevádzok, nového technického vybavenia, do zamestnancov – všeobecne do tirolského hospodárstva, aby sme aj týmto spôsobom posilnili región. Prostredníctvom rodinnej firemnej štruktúry sú rozhodnutia dlhodobé a budúcnosť jasne nasmerovaná. Pri výstavbe nových supermarketov majú architekti presné finančné zadanie na štvorcový meter, preto naše budovy nie sú výrazne drahšie ako ostatné predajne.

 

 

Lucia Kovarovič
Ilustračné foto: David Scheyer, Lukas Schaller, Markus Bstieler

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk