KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Potraviny u susedov: Poľsko vsadilo na vyšší export

polskoPoliak na nákup potravín utratí v priemere 60 € mesačne. Táto suma sa pritom za posledných niekoľko rokov podstatne nezmenila. Ruské embargo citeľne zasiahlo poľský potravinársky priemysel, ceny potravín sú tlačené smerom nadol. Poliaci si tak môžu dovoliť spotrebovať viac.


Predaj a spotreba bravčového mäsa v roku 2015 oproti roku 2014 mala narásť približne o kilogram na 39,5 kg na osobu. Mierne, na 1,7 kg by mala narásť podľa odhadov Ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinového hospodárstva aj spotreba hovädzieho mäsa.

 

Zdravšie stravovanie

 

Pokiaľ ide o ďalšie špecifiká trhu u našich severných susedov, Poliaci začali viac kupovať ryby a výrobky z nich. Tých sa v minulom roku malo v prepočte na jedného obyvateľa spotrebovať 13,5 kg, na porovnanie, v roku 2012 to bolo 11,7kg. „V Poľsku rastie nielen spotreba potravín, ale mení sa aj ich štruktúra,“ uvádza Krystyna Świetliková z Ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinového hospodárstva. Ako ďalej hovorí Poliaci oveľa viac platia za jedlo v gastronomických zariadeniach. Z údajov, ktoré zverejnil poľský štatistický úrad tiež vyplýva, že v období 2005 -2014 klesla v Poľsku spotreba ovocia a zeleniny, takisto zemiakov, vajec a hovädzieho mäsa. Narástla však konzumácia a predaj mlieka a mliečnych výrobkov. Klesajúca spotreba ovocia a zeleniny v Poľsku je dôvodom znepokojenia odborníkov na výživu. „Pokiaľ ide o vštepovanie zásad správnej výživy, máme tu stále čo doháňať,“ uvádza Miroslaw Jarozs, riaditeľ Ústavu potravín a výživy. Podľa jeho slov Poliaci viac konzumujú tuky živočíšneho pôvodu a potraviny obsahujúce cukor. Vo výdavkoch poľských domácností pripadá na nákup potravín v priemere viac než 24%, na porovnanie pred desiatimi rokmi to bolo skoro 31%. V Nemecku tvoria potraviny asi 14% výdajov domácností.

 

Postavenie potravinárov

 

V poľskom potravinárskom priemysle pôsobí aktuálne zhruba 2400 firiem a asi stovka výrobcov nápojov. Viac než 250 ľudí zamestnáva necelá desatina podnikov, ktoré sa však na celkovom obrate potravinárskeho priemyslu podieľajú skoro dvoma tretinami. Viac než štvrtina potravinárskeho obratu pripadá na mäsiarsky priemysel, 15% na mliekárenstvo a 11% na výrobu nápojov. „Poľský potravinársky priemysel je značne roztrieštený a na trhu panuje silná konkurencia. Aj keď toto odvetvie ako celok rastie, veľa podnikov pracuje na hranici rentability, čo ale dlhodobo oslabuje ich investičný potenciál,“ uvádza Piotr Grauer z varšavskej pobočky poradenskej spoločnosti KMPG.

 

Najväčšie potravinárske firmy podľa obratu v roku 2014 v mld. zlotých/zmena oproti roku 2013(%)
1. Cargill Poland 4,14 -6,1
2. Mlekovita 3,88 10,8
3. Mlekpol 3,61 1,9
4. Sokolow 3,20 1,7
5. Žywiec 3,09 -11,7
6. Kompania Piwowarska 3,09 -9,3
7. Nestlé Polska 2,82 2,2
8. Zaklady tluszczowe Kruszwica 2,49 -6,8
9. Ferrero Polska 2,13 -28,6
10. Morpol 2,03 2,3
Zdroj: Rzeczpospolita

 

Prvenstvá v produkcii

 

Poľsko v roku 2014 vyviezlo agrárne produkty a potraviny za 91,5 mld zlotých, v prepočte takmer 21,9 mld €, čo bolo medziročne o 7,1% viac. Dovoz stúpol podľa poľského štatistického úradu o 5,9% na 15,1 mld €. Podiel agrárnych položiek na celkovom exporte sa nezmenil a predstavoval 13,2%, ich podiel na dovoze nepatrne klesol na 9%. Poľsko je v súčasnosti siedmym najväčším výrobcom potravín v EÚ. Prvé miesto mu patrí v produkcii tritikále - hybridnej obilniny vzniknutej krížením raže a pšenice. Krajina okrem toho produkuje najviac jabĺk, čiernych ríbezlí, šampiňónov a zemiakov. Poľskí výrobcovia potravín a nápojov si predsavzali za rok 2015 zvýšiť export aspoň o 5%, čím by dosiahli nový exportný rekord. Bez ohľadu na to, že Rusko, jeden z ich kľúčových odberateľov, poľské produkty na svoj trh nepúšťa. Tie sa tam však často dostávajú okľukou - hlavne cez Bielorusko a Srbsko. Typickým príkladom sú jablká a mliečne výrobky.

 

Ruské embargo

 

Poľsko je momentálne aj najväčším producentom jabĺk v EÚ. Wojciech Borzecki, šéf predstavenstva pestovateľskej firmy Sad Sandomierski, odhaduje, že v krajine sa ich ročne nazberá asi 3 mil. ton, z toho sa dve pätiny vyvážajú. Ruské embargo z celkového objemu exportu pritom predstavuje viac ako polovičný výpadok. Ešte horšie dopadli poľské mliekarne, ktorých export končil z troch štvrtín v Rusku.Vláda vo Varšave nedávno vyhlásila nové programy na podporu agrárneho exportu, napr. Go Africa. "Ak sa nám nepodarí počas dvoch až troch rokov preniknúť na nové trhy a zdvojnásobiť vývoz potravín, budeme mať vážne problémy," varuje Janusz Piechociński , poľský minister hospodárstva. Hlavným dôvodom sú značné nadbytočné kapacity, ktoré poľskí potravinári v minulých rokoch vybudovali. Od polovice 90. rokov minulého storočia do finančnej krízy v roku 2008 do nich investovali približne 18 mld. €. Vývoz teraz tvorí asi pätinu celkového obratu potravinárskych firiem, vo výrobe nápojov je to ale len 5,5%.K hlavným odberateľom poľských potravín patria dnes krajiny ako Nemecko (v exporte mu patrí prvenstvo) , Veľká Británia, Česko, Francúzsko, Taliansko, Holandsko, Rusko, Slovensko, Maďarsko a Litva (zdroj: Eurostat).

 

Biopotraviny nepatrne

 

Podiel biopotravín na trhu s potravinami je u našich severných susedov veľmi nízky. Vlani sa ich predalo za zhruba 700 mil. zlotých, čo predstavovalo len 0,3% celkového predaja potravín. Firma Organic Farma Zdrowia, najväčší hráč na poľskom trhu s biopotravinami, predpovedala, že predaj týchto potravín za rok 2015 oproti roku 2014 mal narásť zhruba o pätinu na 190 mil. €. So zhruba pätinovým rastom trhu ročne sa pritom počíta aj v nasledujúcich rokoch. Na porovnanie, vo vyspelých krajinách sa podiel biopotravín v súčasnosti pohybuje v rozmedzí 2 - 6%. Najvyšší je vo Švajčiarsku, kde presahuje 6%. Poľský spotrebiteľ je toho názoru, že bioprodukty musia byť predovšetkým "chutné a zdravé". Viac ako dve tretiny predpokladajú, že biopotraviny neobsahujú žiadne konzervačné látky a preto ich kupujú a konzumujú. Polovica spotrebiteľov si myslí, že do biopotravín nepatrí nielen konzervanty, ale ani potravinárske farbivá. Vyplýva to z nedávneho prieskumu, ktorého výsledky zverejnil server sadyogordy.pl. Biopotraviny na trh v Poľsku dodáva momentálne približne 26 500 fariem, ktoré spolu hospodária na 675 tis. hektároch pôdy. Z nej pripadá vyše 35% na lúky a pastviny, na sady necelých 9%. Ekologickí zeleninári majú len 1,3%, pritom práve ovocie a zelenina pestované ekologicky sa medzi spotrebiteľmi v Poľsku tešia najväčšej obľube.Biopotraviny ponúka okolo 750 obchodov, z toho zhruba desatina sa nachádza v poľskej metropole Varšave.

 

Česko na zozname hriešnikov

 

Poľskí potravinári sa stále sťažujú na to, že sú na trhoch EÚ sústavne diskriminovaní. Minulý rok v júni na to v Európskom parlamente poukázal Andrzej Gantner, generálny riaditeľ Poľskej federácie výrobcov potravín. Vláda vo Varšave si nechala od poradenskej firmy PwC na danú tému spracovať podrobnú štúdiu. Z nej vyplýva, že poľských vývozcov potravín pomocou častých zdravotne hygienických kontrol (po nich nasledujú negatívne mediálne kampane) najviac "šikanujú" tri krajiny - Česko, Nemecko a Veľká Británia. "Negatívnym lídrom takých činností je dokonca Česko," tvrdí správa vychádzajúca z poznatkov poľských exportérov (informoval o nej napr. Server money.pl). Za "šikanovaním" poľských vývozcov je podľa tamojších médií paradoxne ich úspech. Export potravín do ostatných krajín EÚ v rokoch 2008 - 2014 stúpol z 8,3 mld. na 13,9 mld.eur.

 

Pripravili: ič, dk
Zdroj: http://archiv.press21.cz/retailnews/2015/10/
Ilustračné foto: Shutterstock

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk