Trendom je experiential retail

Trendy v smerovaní retailu a nákupov budúcnosti sú jasné. Úlohou úspešných retailových značiek už zďaleka nie je len zabezpečiť produktovú ponuku a sprievodný servis. Čoraz častejšie sa v retaili skloňuje slovo zážitok.

 rexy

 

 

O zážitkovom nákupnom procese,využití digitálnych technológií,o udržateľnosti v oblasti retailu nám porozprávala Ing. arch. Vlasta Šilarová, MBA, zakladateľka a majiteľka českej retail experience agentúry REXY a DEX Digi experience.

 

Zážitkový retail je súčasťou DNA vašej agentúry, skúste nám priblížiť, ako tento trend premietate do vami realizovaných projektov. Aké prvky sú v popredí a čo je obľúbené?


V súčasnosti sa v retaili všetko točí okolo zážitkov – trendom je experiential retail alebo aj retailteinment. Súčasní zákazníci investujú viac do zážitkov a zábavy, než do produktov. Pekným príkladom retailtainmentu zo zahraničia je IKEA, ktorá usporiadala event so spánkovým odborníkom s možnosťou prespať v obchodnom dome. Záujemca si v noci mohol dokonale vyskúšať a vybrať „ten svoj dokonalý“ matrac, či vankúš...


Ďalším dôležitým trendom je digitálna komunikácia, práve tá postupne nahrádza komunikáciu tlačenú. Prečo? Pretože medzi desiatkami komunikácií značiek v jednej rade, práve tá digitálna okamžite upúta pozornosť zákazníka a vtiahne ho do deja. Zároveň odráža aj ďalší retailový trend „Go green“. Digitál je ekologický, šetrí papier aj CO2, ale je aj ekonomický - šetrí náklady na distribúciu, zvoz a výrobu dekorácií. Nové generácie spotrebiteľov vyrástli s digitálnymi technológiami a očakávajú interaktívnu digitálnu komunikáciu a personalizovanú ponuku.


Nám sa tieto aktuálne trendy podarilo zakomponovať napríklad do lekárne v pražskom obchodnom centre Westfield Chodov. Inštalovali sme tu displeje aj interaktívne riešenie, ktoré umožňuje zobraziť detailné informácie o produktoch, ktoré si zákazník vezme do rúk. Ide o riešenie, ktoré je eko, buduje vzťah zákazníka so značkou a dopraje nezabudnuteľný zážitok pri nakupovaní.

 

rexy 1

Boutique Kiehl‘s Eurovea Bratislava


Ako sa z pohľadu agentúry, ktorá sa usiluje aplikovať moderné smerovanie retailu do dizajnu predajní a musí byť tak trocha aj vizionárom, darí presadzovať nápady do skutočných realizácií? Aké najviac odvážne riešenie sa vám podarilo doposiaľ zrealizovať?


Hlavné je neaplikovať trend pre trend, musí ísť o obchodné opodstatnenie ako napríklad zvýšenie predaja, získanie nových zákazníkov, zjednodušenie procesov, create the buzz... A na základe týchto argumentov je potom potrebné získať klienta na rovnakú loď. Medzi odvážne riešenie patrí napríklad to, keď sa klient rozhodne pre kompletnú zmenu dizajnu predajne s cieľom vytvoriť nový imidž značky a prilákať nových zákazníkov. Tieto realizácie sme realizovali napríklad pre predajňu Horoskop, predajňu JRC a Květiny Novák - všetko v OC Nový Smíchov. Ďalším odvážnym riešením bolo aj to, že sme nášmu klientovi Benu, ktorý prevádzkuje sieť lekární, zaviedli interaktívne digitálne riešenie, integrované do systémov zákazníka- pokladničného a CRM.

 

Omnichannel je ďalší zo silných retailových trendov, ktorý úspešný obchodník nemôže prehliadať. Ako na silnejúcu potrebu prepojenia online a offline sveta nakupovania reaguje vaša agentúra? Ako sa to premieta do reálnych projektov?

 

Pre retail dizajn je tento trend náročnejší v tom, že do návrhu realizácie je potrebné premietnuť marketing a promo-aktivity ako v offline, tak aj v online, aby obchod nadväzoval na celkový strategický mix.


V ponuke pre našich klientov máme napríklad E-katalóg - samoobslužné riešenie, ktoré je založené na e-shope klienta. Výhodou je absencia vysokých vstupných investícií na vývoj platformy a jednoduchá optimalizácia - odoberú sa prvky potrebné pre e-shop (info o doprave, prístupy na externé webové stránky...) a podľa želania klienta je možné naimplementovať: napojenie na platobný terminál a skladovací systém, možnosť overiť dostupnosť tovarov, objednanie produktov do predajne alebo domov, filtrovanie a porovnávanie tovaru aj skenovanie zákazníckej karty. Ide o optimalizovaný e-shop v predajni a slúži predovšetkým ako katalóg tovaru (a to celkového sortimentu, nielen toho, ktorý je v predajni) tak ako nákup bez potreby personálu.

 

V predajniach sa v súčasnosti zákazník čoraz častejšie stretáva aj s digitálnymi technológiami. Vďaka vašej sesterskej firme idete ruka v ruke aj s týmto trendom. Uvediete zopár príkladov, aké digitálne technológie sa vo vami realizovaných predajniach úspešne udomácnili? V čom vidíte budúcnosť?


Klienti najviac využívajú software pre tzv. vzdialenú správu a nasadzovanie obsahu. To znamená, že z jedného centrálneho miesta nasadzujete a meníte komunikáciu na všetkých vašich digitálnych plochách. Rýchlo, jednoducho a plne pod kontrolou ...

 

rexy 2

Ekolekáreň Dermocentrum Poprad


Budúcnosť ale vidíme v detekcii produktu a zákazníka, a na základe toho vytvorenej personalizovanej ponuke. Technológia tu už je, ale retailisti sa s ňou musia viac zoznámiť a presvedčiť sa o jej prínose. Pomalá akceptácia je daná aj tým, že je často potrebné vstupovať do systémov klienta a je vyšší nárok na vstupnú investíciu, tá sa ale vráti na úsporách a predovšetkým spokojnom zákazníkovi, ktorý dostane personalizovanú ponuku a užije si jedinečný zážitok z nakupovania.

 

Dizajn predajne, ktorý kopíruje požiadavky modernej doby, vrátane využitia digitálnych technológií, môže byť pre menších obchodníkov príliš veľké sústo. Čo by ste poradili tým, ktorí nemôžu investovať do redizajnu a prerábky interiéru predajní? Ako môžu pri minimálnych investíciách zapôsobiť interiérom svojej predajne?


V takom prípade odporúčam zamerať sa len na flagshipy, do tých investovať a menej dôležité predajne utlmiť alebo zatvoriť. A podporovať e-shop, ako ďalší predajný kanál.


Pri redizajne predajní, ale napokon aj pri zariaďovaní nových obchodných prevádzok sa naskytá veľmi aktuálna otázka súčasnej doby a tou je udržateľnosť. Sú klienti pri zadaniach v tomto ohľade uvedomelejší a býva to jednou s požiadaviek na projekt? Ako s týmto trendom pracuje vaša agentúra?


U nás v Čechách ide o nový trend avšak veľké značky naň zatiaľ veľmi nereflektujú - udržateľnosť stojí niečo navyše z hľadiska financií, ale aj kompromisov v používaných materiáloch. Aby na túto vlnu naskočili aj veľkí hráči, je potrebný väčší tlak konzumentov.


V súčasnosti o udržateľnosti rozmýšľajú a aplikujú ju skôr menšie zodpovedné firmy, ktoré majú udržateľnosť vo svojom obchodnom modeli. Alebo firmy, ktoré prídu s niečím, čo je nielen udržateľné, ale poskytne aj obchodné výhody. Tak to vlastne bolo aj u nás. Nepáčilo sa nám, že počas pandémie koronavírusu nikto nehovoril o enviromentálnych dopadoch, „len“ o dopadoch na ekonomiku. Tak sme prišli s riešením ochranných dezinfekčných pomôcok zo zachránených materiálov, ktoré by skončili v zbernom dvore. Podporujeme tak udržateľný dizajn a výrobu v Čechách. Navyše tým, že sa jedná o zachránené materiály, sú ceny našich výrobkov veľmi priaznivé. Udržateľnosť musí mať aj obchodný význam, aby sa dostala do povedomia spotrebiteľov.

 

Ucelený dizajn predajne sa nekončí len tým, čo zákazník vidí pri vstupe do predajne. Dôležité je zapôsobiť na zákazníka už pri pohľade zvonku. Aké trendy vnímate pri dizajne výkladov?


Cieľom výkladu je komunikovať identitu značky - prehľadnosť a jasná komunikácia je tu absolútne zásadná. Ďalším cieľom výkladu je zaujať zákazníka a nalákať ho do predajne – k tomu najlepšie slúži práve digitálna komunikácia. Pohyblivý obsah zákazníka zaujme, z výskumov vieme, že má o 400% vyšší zásah než komunikácia statická. Veľkým prínosom digitálnej komunikácie vo výkladoch je aj komfort pri nasadzovaní a správe obsahu. Flexibilná zmena aktuálnych ponúk a noviniek je podstatou výkladov a s digitálnou komunikáciou získate komfort a plnú kontrolu nad monitormi aj nad obsahom pri príprave, plánovaní a nasadení digitálnej kampane.

 

rexy 3

Boutique NYX Aupark Bratislava

 

Na záver jedna osobnejšia otázka, všetci sme zároveň aj zákazníkmi. Aký bol váš najlepší a najzaujímavejší retailový zážitok?


Úprimne povedané, väčšinou sa pri nákupe nesprávam ako spotrebiteľ, ale skôr ako profesionál v odbore. Sledujem, ako sa správa obsluha, ako majú upravenú predajňu, aké používajú technológie, takže si už nákup ani neviem užiť. Ako zákazníka ma ale vždy osloví personalizovaná ponuka a dokonalá klientska starostlivosť. Teda, cítim sa dobre tam, kde ma poznajú z „histórie mojich nákupov“, poznajú moje meno, majú perfektný pro-klientský prístup a nič nie je problém – ako príklad môžem uviesť napr. Lancome Beauty Institute v Prahe alebo Rohlik.cz.

 

 

redakcia
Ilustračné foto a fotoportrét: REXY

 

Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW