KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Robíte aj vy pri predaji tieto chyby?

Svet okolo nás sa rýchlo mení, dvojnásobne to platí pre oblasť obchodu a biznisu ako takého. Firmy aj podnikatelia sú nútení prispôsobovať sa novým podmienkam a zohľadňovať ich aj pri svojej práci v oblasti predaja. Ktoré chyby sú tie najčastejšie a ako sa im vyhnúť, aby ste boli úspešní v predaji?

 

predaj chyby v  

Podľa slov Tomáša Michalíka, obchodného riaditeľa slovenskej technologickej spoločnosti Photoneo, musí byť dobrý predajca zároveň aj dobrým riešiteľom problémov. „V čoraz zložitejšom svete sú potenciálni zákazníci náročnejší, a preto si aj rola predajcu vyžaduje čoraz väčšiu odbornosť. V novodobom automatizovanom prostredí je ľudský kontakt a schopnosť nadviazať ho efektívne ešte dôležitejší, pretože nás ťažko nahradí robot alebo aj najlepší algoritmus na svete,“ hovorí T. Michalík, ktorý už desať rokov úspešne pôsobí v oblasti medzinárodného predaja.

 

Tomáš začal svoju kariéru predajcu ako študent podomovým predajom kníh v Amerike, čo je každoročná letná podnikateľská prax pre niekoľko tisíc ďalších mladých ľudí na celom svete cez program Southwestern Advantage. Po viacerých predajných úspechoch v tomto programe skupiny Southwestern prešiel Tomáš na predajné a manažérske pozície v technologických oblastiach.

 

„Dobré výsledky predaja sa dajú dosiahnuť efektívnym a strategickým využívaním času a v prípade manažérov určite schopnosťou delegovať. Moja úloha je tu podobná úlohe športového trénera: dobrý osobný tréner neučí len techniku na dosiahnutie cieľov, ale spolu so športovcom vytvára tréningový plán, sprevádza ho a dáva mu úprimnú spätnú väzbu. Následne monitoruje výsledky, pokroky a vedie ho k vlastnej zodpovednosti,“ opisuje Tomáš a poukazuje na to, s akými chybami predajcov sa počas svojej praxe stretol najčastejšie.

 

1. Nepredávajte len funkcie alebo cenu produktu

 

Podľa Tomáša jednou z najväčších chýb predajcov v technických odvetviach je prílišná orientácia na demonštráciu produktu alebo riešenia. „Po tom, čo som videl prácu desiatok predajcov, som pochopil, že skutočný predaj sa odohráva predovšetkým v prvotnej fáze predajného cyklu, t. j. identifikácie potrieb zákazníka,“ hovorí obchodný riaditeľ. Napríklad v prípade poskytovateľa automatizačných riešení vôbec nestačí len prezentovať najnovšie funkcie. „Potenciálny zákazník nemusí okamžite pochopiť ponúkané inovatívne riešenie a jeho pridanú hodnotu. Zákazník však pozná svoj problém. Ak dokážete druhú stranu hneď v úvode presvedčiť, aby hovorila o svojich problémoch, sama poodhalí, kde ju „tlačí päta“. Potom ľahšie pochopí pridanú hodnotu vašej ponuky a s väčšou pravdepodobnosťou sa priblížite k úspechu," vysvetľuje Tomáš.

 

2. Nemyslite si, že už všetko viete

 

Tomáš sa rád odvoláva na citát z knihy Umenie učiť sa: "Ak veríme, že úspech závisí od vrodených schopností a nie od vytrvalosti a tvrdej práce, sme vystavení nepriazni osudu." Podľa jeho názoru sú vo vzorci úspechu najdôležitejšie tri zložky – tvrdo pracovať, vzdelávať sa a byť učenlivý. "Napríklad, keď som ako študent predával v USA knihy, ktoré dopĺňali školské vzdelanie, vždy som si urobil poctivú prípravu. Predtým, ako som začal pracovať v určitom školskom obvode, stretol som sa s riaditeľmi škôl a učiteľmi, zaujímal som sa o obsah učebných osnov a o iné lokálne špecifiká. Dnes, keď sa chystám osloviť výrobcu v oblasti robotiky alebo veľkého dodávateľa automatizácií, vždy si riadne preverím spoločnosť, riešenia a hlavne osoby s rozhodovacou právomocou,“ uvádza príklad a potvrdzuje, že aj tí najlepší sa neustále učia a zdokonaľujú.

 

3. Nečakajte na vhodný okamih. Konajte hneď!

 

Výskum zameraný na prácu obchodných zástupcov uvádza, že priemerný obchodný zástupca venuje skutočnému predaju len približne 36 % svojho času. „Za najväčšími skrytými výdavkami v súčasnosti stojí "kreatívna prokrastinácia". Len sa zamyslite, koľko času denne strácate neustálym kontrolovaním svojej e-mailovej schránky, nekonečným plánovaním a prílišným premýšľaním či analyzovaním. Stratené alebo neuskutočnené obchody sú pravou cenou takejto „umelej zaneprázdnenosti.“ Konajte teraz! Sebadisciplína a pozitívne myslenie dokážu zázraky. A pamätajte, predaj je prenos emócií. Obchodník vyzbrojený vierou vo svoj produkt a pozitívnym prístupom je nástroj na úspech v predaji.“

Tieto vyššie spomenuté tri chyby by mali mať na pamäti nielen ľudia pracujúci v oblasti predaja, ale aj zástupcovia iných profesií. „Každý z nás vlastne denno-denne niečo predáva, sú to naše názory, aktivity alebo keď chceme jednoducho niečo vybaviť - v každom prípade nám všetkým pomôže, ak budeme aspoň trochu vedieť, čo nám pri takomto „predaji“ nepomáha a v čom by sme sa mali snažiť zlepšovať," uzatvára svoje rady T. Michalík.

 

Zdroj: redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk