Cyklokuriér je ekologická alternatíva doručovania tovaru
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 08. apríl 2021
Hustá premávka, parkovanie v špičke a v centrách veľkých miest, dokonca ani daždivé počasie pre nich nie sú prekážkou. Cyklokuriérske spoločnosti evidujú enormný dopyt. Predstavujú ekologickejšiu alternatívu konvenčnej dopravy a doručovania.
„Aktuálnymi spotrebiteľskými trendami sú inovácie pri donáške potravín, nové modely predplatného a online nakupovanie. Aby si firmy udržali svoj objem tržieb, musia reagovať promptne na požiadavky zákazníkov,“ uvádza Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu. Tieto zistenia vyplynuli z prieskumu KPMG „Me, My Life, My Wallet“.
Práve donáška a rozvoz nákupov a potravín sú už vyše roka jednou z horúcich tém on-trade retailu. My sme sa zamerali na zásielky, ktoré sú doručované ekologicky, teda prostredníctvom cyklokuriérov (a samozrejme aj cyklokuriérok.
Bicyklovanie je však náročná fyzická aktivita a navyše náklad na chrbte tlačí, aj preto možno stretnúť viac mužov ako žien. Pre zjednodušenie budeme používať iba pojem cyklokuriér). Každý cyklokuriér je predĺženou rukou vašej firmy a hovorcom značky, teda kvalita zákazníckeho servisu je absolútne kľúčová. Pri rozhodovaní o spolupráci s cyklokuriérmi tiež rozhoduje pokrytie, cena, ale aj referencie (najmä počet reklamačných udalostí), rýchlosť a výška refundácie a či komunikácia.
Gastro: Kto nerozváža, akoby ani nebol
Zákazníci, ktorí inak chodili do kancelárií a reštaurácií, pracujú dištančne a stále viac sa spoliehajú na donášku jedál. A keďže s jedlom rastie chuť, tak si už nevyberajú len hamburgery a pizzu, ale aj rôzne ďalšie kuchyne, ako je thajská či indická.
„Vo všeobecnosti najobľúbenejšie jedlá Slovákov doručované cez Wolt sú burger, vietnamská polievka Pho a pizza margherita. V rámci rozvážky pre McDonald’s suverénne vyhráva cheeseburger a samozrejme hranolky. Najobľúbenejší deň na objednávanie je piatok,“ uviedol pre RETAIL magazin.sk Tomáš Beniak, generálny riaditeľ Woltu na Slovensku.
Tvrdenie, že „kto nerozváža, akoby nebol“ platí všeobecne pre sektor on-trade retailu, avšak je tu jeden háčik. Je ním cena rozvozu, ktorá nemusí byť pre reštauráciu ekonomicky akceptovateľná. Kuriérske spoločnosti si tiež strážia ekonomiku prevádzky a provízie. Provízie majú široké rozpätie, v ČR napríklad okolo 25-30 % z ceny jedla, vo Veľkej Británii si firma Justeat účtuje províziu 10-14 %. Približne polovicu zo sumy provízie tvorí honorár pre kuriéra. S častejším využívaním donášky stúpajú i nároky na kvalitu jedla, kvalitu balenia a samozrejme rýchlosť a zákaznícky servis (napríklad spôsob platby). To všetko sa tiež premieta do ceny.
Viacerí doručovatelia ponúkli partnerom namiesto zliav z provízie rôzne formy marketingovej podpory. Niektoré platformy zasa stanovili fixné ceny a nechali na partneroch zo sektoru HORECA, aby sa rozhodli, koľko zo sumy prepravy uhradia a koľko prenesú na koncového zákazníka – konzumenta. Keďže donáška či rozvoz jedla boli vždy skôr doplnkom k prevádzkovaniu reštaurácie, hotela či kaviarne, ani kuriérske spoločnosti nemali zo dňa na deň kapacitu absorbovať náhlu potrebu rozvozu jedál. Dieru v dopyte tak spočiatku „zaplátali“ rôzne taxislužby, ktoré síce nemohli prevážať ľudskú posádku, ale mohli doručovať tovar a jedlo. Doručovacie spoločnosti teda nesú riziko toho, že investujú do prepravných kapacít, ktoré budú musieť vyťažiť aj v prípade, že niektoré partnerské reštaurácie zatvoria natrvalo alebo začnú realizovať vlastný rozvoz. Faktom ale je, že ani veľké siete reštaurácií zvyčajne nevyužívajú vlastnú flotilu cyklokuriérov.
Napríklad McDonald´s spolupracuje s Wolt. Po spustení služby McDelivery v Bratislave, Košiciach, Trnave a Banskej Bystrici ju sprístupnila aj pre svojich zákazníkov v Nitre (prevádzky OC Mlyny a Bratislavská cesta). Obe reštaurácie v Nitre sa tak stali súčasťou množiny 21 prevádzok, z ktorých si zákazník môže objednať takmer z celej ponuky reťazca McDonald’s a nechať si doručiť až ku dverám svojho domova. (McDonald's prevádzkuje v SR 35 reštaurácií).
„Nitra bola pre nás prirodzeným pokračovaním v expanzii na Slovensku, jednak vzhľadom na veľkosť mesta samotného, ako aj kvôli jeho skvelej gastronomickej kultúre, no a v neposlednom rade aj pre dopyt od zákazníkov po našej donáškovej službe. V každom meste, do ktorého sa rozhodneme rozšíriť pôsobenie Woltu, chceme ponúkať len tie najkvalitnejšie služby a byť službou dostupnou pre čo najväčší počet zákazníkov, ale aj reštauračných partnerov,“ uviedol pri príležitosti spustenia služby v Nitre Tomáš Beniak z Woltu a pre RETAIL magazin.sk doplnil: „Objednávku z McDonald’s sme schopní v top kvalite doručiť do vzdialenosti 3,5 kilometra od prevádzky. Aktuálne si zákazníci vedia McDonald’s cez Wolt objednať v 5 slovenských mestách, celkovo v 21 pobočkách reťazca.“
Faktom je, že najmä rozvoz čerstvo pripravených jedál je limitovaný časom, a teda aj vzdialenosťou od reštaurácie. Kuriér môže pôsobiť len v istej spádovej oblasti v okolí reštaurácie, aby sa vyhol reklamácii studeného jedla. Z rovnakého dôvodu si môže zákazník objednať jedlo len počas prevádzkových hodín tej reštaurácie, ktorá doručuje do jeho bydliska.
Zo života cyklokuriéra
Ohodnotenie je nastavené na sumu za doručenie jedla plus kilometrovné, pričom doručovanie jedál v časoch 11:00 – 14:00 a 17:00 – 20:00 hod. je za príplatok, nakoľko v daných časoch je špička, teda najviac objednávok. Napríklad bolt Food cyklokuriérovi aktivuje aplikáciu, kuriér uhradí depozit 25 € za Bolt Food tašku (pri vrátení tašky sa depozit vráti späť). Niektoré spoločnosti tašky, tričká a bundy poskytnú bezplatne. Cyklokuriér prejde denne 40-80 km, a to pracuje za každého počasia, čiže dôležité sú vlastná nepremokavá bunda a topánky. Čo sa týka zárobku, tak kuriér má niečo vyše tri eurá je za jednu donášku a k tomu 10 € hodinovú taxu. Zákazníci im môžu nechať aj sprepitné cez aplikáciu.
Motivačné pre kuriérov sú aj množstevné bonusy, napríklad za každých 50 donášok. Šikovný kuriér si v prípade priaznivého počasia zarobí denne okolo 120 € aj s bonusmi. Dôležité je, že poskytovateľ služby zabezpečí podporu pri riešení problémov a reklamácií. Kuriér zvyčajne využíva vlastný bicykel, čiže náklady na servis si hradí z vlastného vrecka. Niektoré firmy poskytujú zamestnancom špeciálne dvoj alebo trojkolesové bicykle na prevážanie väčšieho nákladu.
Jedlom to nekončí
Vystavať biznismodel cyklokuriérov len na doručovaní jedla sa ukazuje ako neprezieravé. Napríklad kuriérska spoločnosť Glovo tiež pôvodne rozvážala len jedlo, ale pridŕžanie sa tohto modelu zhodnotila ako rizikové. Firma zatiaľ u nás nepôsobí, ale avizuje masívnu expanziu. Podľa portálu Marketing&Media Glovo prevádzkuje takmer dvadsiatku tzv. dark stores, ktoré sa podobajú na bežné supermarkety, až na to, že do nich maj prístup len tí, ktorí vyberajú a balia tovar pre online objednávky. Glovo chce mať do konca tohto roka v Európe stovku dark stores. Už teraz spolupracuje s retailovými partnermi ako Carrefour, Kaufland a IKEA, ale aj s firmami Unilever, Nestlé a L’Oréal. Manažment spoločnosti Dáme jídlo, ktorá pôsobí v Čechách sa takisto vyjadril, že nemusia voziť len jedlo z reštaurácií, ale v podstate môžu distribuovať čokoľvek. Už teraz táto firma patriaca pod nemeckú skupinu Delivery Hero spolupracuje so spoločnosťou Tesco.
Cargobike prevádzkuje v Bratislave napríklad Švihaj Šuhaj patriaca pod GO4. Zároveň je výhradným predajcom nákladných bicyklov Bullitt pre Slovensko a Česko. Takýto cargobike prepraví zásielku z hmotnosťou až 200 kg. Švihaj Šuhaj spolupracuje pri doručovaní „na poslednej míli“ aj s DPD. Klientami Švihaj Šuhaj sú napríklad Kitchin, Refresh, Martinus, Panta Rhei či Foxford. Firma otvorila aj prekladisko tovaru pre lokalitu pešej zóny v Bratislave. Mimochodom len nedávno spustilo veľké prekladisko tvz. cyklodepo mesto Praha. V areáli depa neďaleko známej križovatky Anděl je osem miest pre kontajnery ôsmych firiem. Odtiaľ budú tovar cyklokuriéri rozvážať po historickom centre Prahy. Ako cargobike stále častejšie možno vidieť nielen dvojkolesové aj trojkolesové bicykle.
Každá spoločnosť má svojský podnikateľský model aj čo sa týka zamestnaneckej politiky. Napríklad britská firma Deliveroo sa zameriava na krátkodobé pracovné zmluvy a zamestnávanie ľudí na voľnej nohe. Zrejme aj to malo vplyv na fakt, že verejná ponuka akcií firmy bola sklamaním, keďže akcie firmy sa oslabili o 30 %. Pritom Deliveroo je vnímaná ako nová hviezda tzv. gig economy. Zameranie len na donášku jedál teda začína dosahovať limity. Denník N cituje agentúru Bloomberg, ktorá tvrdí, že akcie podobnej služby Doordash v New Yorku za mesiac marec klesli o 23 %. Klesajúci trend zaknihovali aj v Európe pôsobiace firmy Just Eat Takeaway.com či spomínaná Delivery Hero.
Bicykle ako alternatíva automobilov
Zostáva konštatovať, že v uliciach väčších slovenských miest budú ľudia stále častejšie stretávať kuriérov na bicykli a taškami s logom Uber Eats, Wolt či Bolt Food alebo v Bratislave aj s logom Švihaj Šohaj. Ide o súdobú ekologickú a zároveň efektívnu prepravu, ktorá z intravilánu miest vytláča automobily. Zrejme bude i doplnkovým spôsobom distribúcie pri kombinovanej doprave typu nákladná električka + elektromobil, ktoré sa testujú v historických centrách niektorých miest.
Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com