KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Chladené prepravy potravín sú v Európe na vzostupe

Spotrebitelia čoraz viac prihliadajú na svoje pohodlie. Výsledkom je aj to, že vo svojich domácnostiach častejšie siahajú po priemyselne spracovaných potravinách z mrazničiek.

 

mrazenytovar v

 

 

Na rastúci dopyt reagujú nielen zavedené firmy, ale aj inovatívne startupy. Jeden z nich sa zameriava práve na doručovanie poslednej míle pod kontrolovanou teplotou. Sedem dní v týždni sa tak doručujú potraviny a čerstvý tovar k zákazníkom po celom Česku a časti Slovenska, a to bez ohľadu na typ obalu. Firma vlani spustila aj službu združenej prepravy, teda akúsi zbernú službu pre chladený a mrazený tovar predávaný on-line. Táto reakcia na rastúci e-commerce trh s potravinami umožňuje doručenie na druhý deň alebo aj v deň objednania.


„Dopyt je veľký, ale nepravidelný. Po dňoch s vyšším dopytom nasledujú dni, keď je dopyt slabší. Dôvodom však nie je koronavírusová kríza, ale často aj rýchlo sa meniace želania zákazníkov," poznamenáva Natalia Echevarry z oddelenia logistiky Germans Barri.


Podľa nemeckého Inštitútu pre chladené potraviny sa napríklad v Nemecku spotrebuje v súčasnosti viac ako 46 kg mrazených potravín na osobu. A toto číslo postupne rastie. „Rozhodne najdôležitejším motívom, vďaka ktorému trh s mrazenými potravinami rastie, je snaha o jednoduché a presvedčivé riešenie v oblasti výživy s dobrou chuťou a vysokou kvalitou,“ píše sa v správe tohto inštitútu. Podľa informácií portálu Štatista dosiahol obrat obchodu s hlbokozmrazenými produktmi v roku 2018 iba v Nemecku 14,75 mld €.


Rovnaký trend zaznamenáva celá Európa


Pretrvávajúca koronavírusová pandémia ho ešte posilňuje. Medzi vlastnými štyrmi stenami treba totiž zvládnuť nielen prácu a domácnosť, ale napríklad aj starostlivosť o deti, potom sa logicky rýchlejšie siahne aj po mrazených potravinách. Zmena konzumného správania však naštartovala dlho pred krízou a jej príčinou sú najmä food trendy a túžba spotrebiteľov po niečom novom.


Priemyselne spracovaný alebo čerstvý tovar?


Konzumácia mrazenej pizzy, hranoliek a hotových jedál je znakom zmeneného správania kupujúcich. Nezaobíde sa to bez dopadov na logistiku, pretože podľa odborníkov z tohto odboru sa štruktúra zásielok mení. Objednávky u dodávateľov sú nárazové a menej konštantné, stále častejšie sa prechádza na masovú výrobu na zákazku.


Tento názor zdieľa Natalia Echevarry z oddelenia logistiky španielskeho veľkoobchodníka s ovocím a zeleninou Germans Barri. „Myslíme si, že spotrebitelia si čoraz viac cenia rozmanitosť. Dopyt po exotických produktoch je však napriek tomu nestabilný, pretože nejde o základné produkty. Práve v časoch korony zohráva cena určitých produktov veľkú úlohu a dopyt po exotickom ovocí a zelenine klesol. Ceny za dopravu sú však nízke pretože importov je menej," dodáva.


O 20 až 30 percent viac chladených prepráv


Aktuálne trendy ako superpotraviny a vegánska strava si žiadajú okrem iného vývoj v logistike čerstvých potravín. Aby riasy, goji a granátové jablká nestratili nič zo svojej povesti výživových zázrakov plných vitamínov, musia sa prepravovať v teplotnom rozmedzí 2 ‒ 7 °C.


„V celej Európe sledujeme trvalý nárast po chladených prepravách,“ hovorí David Moog, produktový manažér u poskytovateľa IT služieb TIMOCOM. V decembri 2019 dosiahol počet ponúk chladených prepráv v oblasti frigo a thermo v burze nákladov prevádzkovanej spoločnosťou TIMOCOM čísla 618.227, čo v porovnaní s rovnakým mesiacom predošlého roka (375.085) predstavuje nárast o viac ako 60 percent. V uplynulých týždňoch rastúce predzásobenie obyvateľstva najmä v oblasti mrazených potravín „spôsobilo explóziu dopytu“. Podľa analytikov v oblasti chladených prepráv možno očakávať nárast chladených prepráv až o 20 až 30 percent.

 

 

Zdroj: TIMOCOM
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk