Logistika a doručovanie fungujú na frontovej línii

Logistika a doručovanie naplno fungujú, avšak nešlo by to bez investícií do hygienických opatrení a extrémneho úsilia skladníkov, operátorov, vodičov, dispečerov a celého radu ďalších profesií.

 

kurierkorona v

 

 

Zamestnanci na frontovej línii


Spotrebitelia v čase zatvorených maloobchodných prevádzok nemajú veľa možností, ako si zaobstarať nepotravinový tovar (a z časti aj potraviny). Vyhľadávajú preto vo väčšej miere e-shopy. Tie zároveň využívajú kuriérske spoločnosti a doručovateľov. Na bežnom sídlisku tak nie je výnimočné vidieť aj tri automobily troch rôznych spoločností doručujúcich zásielky. Pred poštami, ktoré výrazne skrátili otváracie hodiny, sa tvoria dlhé rady zákazníkov, nakoľko do priestorov pobočky môžu vstupovať len po vyzvaní a musia dodržiavať odstup jeden od druhého aspoň dva metre. A okrem toho aj rad iných hygienických pravidiel.


Faktom zostáva, že zdravotnícky materiál typu rúška, dezinfekcie, respirátory, rukavice atď. smeroval najmä do prvej línie, čiže k lekárom a zdravotníckemu personálu. Žiaľ pre pracovníkov v logistike, ktorí sú zodpovední aj za dodávky týchto materiálov, sa nemyslelo, hoci operujú rovnako na frontovej línii. Bez nich by neboli ani potraviny, ani drogistický tovar a ani lieky tam, kde ich konečný používateľ očakáva.


„Distribučná logistika musí fungovať - obzvlášť v tejto dobe sú naše služby dôležité, pretože pre mnoho firiem, inštitúcii ale aj súkromných osôb sme často jedinou možnosťou, ako si zaistiť materiál do výroby, tovar pre predajne alebo napríklad náhradný diel do rozbitého stroja,“ uviedol Marian Vaculčiak, prevádzkový riaditeľ Geis SK s.r.o.


Logistické a doručovacie firmy sa so vzniknutou situáciou popasovali vo vlastnej réžii a nutné je povedať, že investície to boli nemalé. Okrem toho, že jednorazové rukavice či rúška zdraželi, nárazový dopyt vyprázdnil sklady a tento typ tovaru sa stal nedostatkovým. Zákazníci logistických spoločností pritom vyžadovali opatrenia v podstate z hodiny na hodinu. Doručovatelia teda museli byť vybavení rúškami aj rukavicami v rekordne krátkom čase. Mnohým sa to podarilo len vďaka tomu, že ako nadnárodné firmy ťažili zo spoločného obstarávania. Dnes už sa situácia stabilizovala a zdravotnícky materiál je lepšie dostupný.


Aké opatrenia v súvislosti pandémiou COVID-19 zrealizovali logistické a doručovateľské firmy?


1. Implementácia preventívnych opatrení v súlade s odporúčaniami Ministerstva zdravotníctva SR a Úradu verejného zdravotníctva SR.


2. Vybavenie kuriérov ochrannými prostriedkami (rúška, rukavice, dezinfekcia...)


3. Zriadenie špeciálnych stránok a liniek pre komunikáciu s B2B a B2C klientami


4. Edukácia a preferovanie bezkontaktných platieb a bezkontaktného doručovania (teda doručenia po dvere zákazníka, bez vybalenia alebo inštalácie). Hoci na Slovensku je silno zakorenený zvyk objednávať na dobierku, v novej koronaekonomike sa zákazníci prikláňajú k platbe vopred alebo bezkontaktne kartou cez terminál kuriéra. Napriek tomu je potrebné doručenie potvrdiť (zvyčajne podpisom), aby mohla byť riešená prípadná reklamácia.

 

Plusy a mínusy z pohľadu spotrebiteľa


Spotrebiteľ vníma prijaté opatrenia rôzne, resp. mnohé ani nevníma. Jednoducho očakáva, že doručovanie bude fungovať. Niekto je rozmaznaný a nechce prísť ani k autu kuriéra, aby si vyzdvihol zásielku. Ďalší príjemca zásielky zasa nerešpektuje odporúčanie, aby platil kartou a používa hotovosť, ktorá môže byť kontaminovaná. O tých, ktorí nerešpektujú ani len nosenie rúšok a rukavíc, sa zrejme nemá význam rozpisovať...


Plusy


+ všetky spoločnosti majú stránku alebo výrazne označenú sekciu na webe, kde sa venujú problematike COVID-19,


+ spoločnosti pravidelne informujú zákazníkov o stave zásielok, prosia o trpezlivosť a zhovievavosť pri omeškaní,


+ spoločnosti vykonali opatrenia na ochranu svojich zamestnancov, napríklad ochranné pomôcky, dezinfekcia pracovného priestoru vrátane dopravných prostriedkov a manipulačnej techniky,


+ spoločnosti zabezpečili ochranu zákazníkov,


+ mnohé hygienické a procesné opatrenia sú vo firmách realizované vo vlastnej réžii bez toho, aby sa premietli do zdraženia služieb,


+ mnohé firmy sa ukázali ako flexibilní a spoľahliví partneri v distribučnom reťazci, no očakávajú aj pomoc od vlády,


+ prázdninový režim MHD a presunutie vyučovania a práce do domácností znížil počet vozidiel na cestách. Kuriéri tak môžu vzdialenosti prekonať omnoho rýchlejšie, odpadávajú tradičné dopravné zápchy. Na druhú stranu majú viac zastávok, keďže majú viac individuálnych príjemcov a nie jednu prevádzku.


Mínusy


- niektoré služby zdraželi. Ide o logický krok, pretože tam, kde je enormný dopyt, stúpa aj cena. Napríklad letecká doprava, ktorá nie je tak závislá na dopravných obmedzeniach, ako pozemná, no zároveň má svoje kapacitné limity, zdražela v niektorých prípadoch až násobne,


- niektoré služby sú nedostupné alebo dočasne nedostupné. Väčšina spoločností uzatvorila výdajné miesta (pick-up point), a/alebo obmedzila otváraciu dobu pobočiek. Slovak Parcel Service napríklad pozastavil službu „sobotné doručovanie“ zásielok. GLS v reakcii na opatrenia vyradila z doručovania balíky do Veľkej Británie, ktorých hmotnosť presahuje 30 kg,


- firmy negarantujú obvyklé prepravné časy, teda dodacie lehoty, na aké boli príjemcovia zvyknutí,


- doručovanie do a zo zahraničia sa skomplikovalo. Tu sa situácia takisto dynamický mení a to, čo platilo dnes, zajtra už platiť nemusí. Okrem zatvárania hraníc, kontrol (Maďarsko, Rakúsko) a dopravných obmedzení sa do fungovania medzinárodnej logistiky premietajú aj nedostatočné prepravné kapacity (Ázia, USA),


- Zásielky smerujúce do zahraničných oblastí najviac postihnutých koronavírusom (momentálne Španielsko a Taliansko) nemusia byť prijaté príjemcom a odosielateľ musí znášať náklady na vrátanie zásielok. Potrebné je vždy overiť, či bude zásielka prijatá a či na dané miesto daná firma realizuje doručenie.


- plánovanie je pre logistické a doručovateľské firmy vzhľadom na vyššie uvedené veľmi náročné. Nikto nevie, kedy sa opatrenia skončia a aké budú o pár dní. Zákazníci sa pýtajú logistických partnerov, či sú pripravení a tí sa zasa pýtajú zákazníkov, kedy spustia výrobu. Vládne neistota, napätie a vyčkávanie.

 

Päť aktuálnych trendov v logistike a doručovaní


Trend #1: Plné nasadenie všetkých zdrojov


Zamestnanci logistických firiem s klientami zo segmentu B2B (napríklad automotive, fashion, knihy) sú po pozastavení výroby všetkých automobiliek na Slovensku a v dôsledku uzatvorenia obchodov v podstate k dispozícii. Objem zákaziek sa rapídne znížil. Firmy s klientami zo segmentu B2C (e-commerce, potraviny, drogéria) sú ale naopak v takom nasadení, aké je zvyčajné pred Vianocami. Enormný dopyt po tovare v kombinácii s uzatvorenými školami – a teda zamestnancoch na OČR, v karanténe, prípade home office – donútil logistické firmy nasadiť všetky rezervy a v niektorých prípadoch aj najať brigádnikov, aby zabezpečili plynulé zásobovanie otvorených obchodov. Veľa zamestnancov z B2B sektoru sa preto presmerovalo do B2C. Situáciu komplikujú nejasné a stále sa meniace legislatívne nariadenia a hygienické opatrenia. Otázniky visia aj nad postupným otváraním prevádzok, ktoré opäť bude potrebné zavážať tovarom.


Trend #2: Predajne ako výdajne tovaru


Mnohí maloobchodníci, ktorí majú funkčné e-shopy premenili predajne na výdajne tovaru z e-shopov. Napríklad 15 predajní DATART a jedna predajňa Hej.sk premenil prevádzkovateľ na dočasné výdajné miesta. Výdajne sú spoločné pre obe značky. ,,Prechod na dočasný systém výdajní bol pre nás dôležitý krok. Chceli sme zákazníkom ponúknuť možnosť rýchleho a bezpečného vyzdvihnutia objednávok a zároveň čiastočne odbremeniť logistiku a zamestnancov centrálneho skladu v Senci,“ vysvetľuje Sabina Boudová, marketingová manažérka DATART-u a Hej.sk., podľa ktorej denný počet expedovaných zásielok z centrálneho skladu láme dlhoročné rekordy: ,,Zamestnanci skladu zažívajú nápor ako pred Vianocami, no napriek tomu sa im darí objednávky zasielať včas. Je pre nás však dôležité, aby sme si tento stav dokázali udržať aj dlhodobo. Preto priebežne posilňujeme personálne kapacity oddelenia logistiky, centrálneho skladu a jednotlivých výdajní presunom interných zamestnancov zo zatvorených predajní.“


Trend #3: Alternatívne doručovanie


Taxislužby síce nemôžu prevážať ľudí, ale môžu prevážať tovar. Rovnako reštaurácie a jedálne nesmú byť otvorené pre zákazníkov, ale variť môžu. Oba sektory sa tak spojili a využívajú tradičné taxíky, tiež služby ako Hopin, Bolt alebo Wolt. Posledné menované dve napríklad v Bratislave rozvážajú z fast-foodového reťazca Burger King a KFC sa tiež spojilo so službou Wolt. Zároveň ožili platformy na objednávanie jedál (Bistro, Zomato), pričom dovoz jedál si už riešia reštaurácie vo vlastnej réžii. Fashion e-shop Zoot spustil v Čechách Zoot Taxi. Realizuje dovoz tovaru domov s tým, že kuriér počká dvadsať minút, než si zákazník/zákazníčka oblečenie v pohodlí domova vyskúša. To, čo sa zákazníkovi/zákazníčke nebude páčiť, môže okamžite vrátiť a peniaze prídu späť na účet. Česká pošta ponúkne v boji proti šíreniu koronavírusu štátu v prípade potreby svoje voľné kapacity pre doručovanie potravín a ďalších potrebných vecí ľuďom.


Trend #4: Väčšie skladové kapacity


Závislosť na dovoze z Ázie a optimalizácia skladových zásob na nutné minimum priviedli mnohé firmy do problémov. Ako príležitosť pre logistiku a trend blízkej budúcnosti sa ukazuje zvyšovanie kapacity skladov a medziskladov a tiež hľadanie lokálnych dodávateľov. Stále však platí, že zásoby sú nákladová položka a väčšie zásoby znamenajú a spomalenie cash-flow, čo si (najmä) v súčasnej situácii môžu dovoliť zvyčajne len väčší retailoví hráči.


Trend #5: Robotické doručovanie


V momentálne situácii sa zdá byť z oblasti sci-fi, pretože všetky náklady na vývoj a výskum zhltne operatíva, platy, odmeny, hygienické potreby, nákupy nových vozidiel a všeobecne zabezpečenie prepravnej kapacity. Avšak robotické doručovanie tovaru je vhodnou alternatívou živých kuriérov v teréne. Operátor dronu alebo pozemného robota môže sedieť v pohodlí home office a zároveň doručovať bez rizika nákazy seba a príjemcu zásielky. Spomenúť môžeme spoločnosť Starship Technologies, ktorú založili dvaja spoluzakladatelia služby Skype, Ahti Heinla a Janus Friis.

 

Pozemné roboty, ktoré pripomínajú „Lunochod“, rozvážajú hotové jedlá, potraviny a zásielky. Lokálne v priebehu niekoľkých minút. Roboty jazdia autonómne, ale monitorujú ich ľudia. Momentálne sú nasadené v Londýne, Hamburgu a Talline. Prázdny robot váži 20 kg a odvezie náklad až 10 kg, a to rýchlosťou 6 km/h. Pohybuje sa po chodníkoch a na svoju orientáciu v priestore využíva kombináciu senzorov, navigácie a vlastných máp. Z pohľadu zákazníka je dôležitá aplikácia, v ktorej si vie nakúpiť tovar a označiť, kam mu má byť doručený. Následne zaplatí. V mieste odovzdania zákazník pomocou PIN kódu odomkne nákladový priestor robota, vyberie si zásielku a robot sa vracia na základňu pre ďalšiu zásielku.


Na Veľkú noc alebo Vianoce je možné sa pripraviť, no na takúto pandémiu a jej dôsledky nebol pripravený nikto. Logistické firmy napriek tomu infraštruktúru udržali vo funkčnom stave, hoci za cenu nemalých investícií z vlastných zdrojov. Dôležité je apelovať na zodpovedné správanie každého jedného príjemcu zásielok. Počnúc racionálnym objednávaním nutných tovarov a elektronických platieb, cez trpezlivosť, až po rešpektovanie hygienických opatrení.

 

 

Juraj Turzo
Zdroj: Gebrüder Weis, Geis SK, DATART, Starship Technologies

 

Ilustračné foto: Dreamstime.com

Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW