Zaujímavosti a novinky obchodníkov v zahraničí
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 19. september 2023
Letným monitoringom obchodníkov vo svete rezonovala udržateľnosť. Hranice recyklácie sa posúvajú do segmentu kozmetiky a hračiek a veľká sieť s drogistickým tovarom sa pustila do projektu proti plytvaniu potravinami. Čo všetko nás zaujalo v dianí za hranicami Slovenska?
Marks & Spencer chce recyklovať obaly z kozmetiky
Spoločnosť Marks & Spencer (M&S) oznámila pred letom uzavretie partnerstva s firmou Handle Recycling. Tá jej pomôže spustiť proces recyklácie ťažko recyklovateľných kozmetických obalov a ich komponentov, ktoré bežne končia na skládkach. Plánuje ich využiť na výrobu nových obalov a produktov.
Obal je jednou z najväčších výziev, ktorým kozmetický priemysel v oblasti udržateľnosti čelí. Každý rok sa na celom svete vyrobí 120 miliárd obalových jednotiek, pri pohľade na mieru recyklácie, odhady v Spojenom kráľovstve sa pohybujú na úrovni len 9 až 50 %. Spoločnosť HANDLE sa v spolupráci s maloobchodníkmi, značkami a výrobcami snaží nájsť možnosti na konci životnosti rôznych kozmetických obalov, akými sú viečka, tuby, pumpy. sáčky a pipety. Z bežnej komunálnej recyklácie totiž častokrát vypadávajú.
M&S tak od júna spustil iniciatívu, ktorá zákazníkom ponúka ďalšiu možnosť znižovania uhlíkovej stopy. Po úspešných projektoch v divíziách oblečenia, potrieb pre domácnosť a potravín vznikla napokon príležitosť recyklovať aj v segmente kozmetických produktov. Zákazníci môžu v 40 predajniach v rámci celej Veľkej Británie vrátiť akúkoľvek formu plastových alebo hliníkových kozmetických obalov – od fľaštičiek a túb až po uzávery, pumpičky či vaničky. Použité kozmetické obaly jednoducho vhodia do vyhradených škatúľ umiestnených v predajni, v oddelení kozmetiky. Odhaduje sa, že sa počas prvých 12 mesiacov sa v rámci tejto iniciatívy vyzbiera viac ako dve tony prázdnych kozmetických obalov.
V roku 2008 sa M&S stal prvým veľkým britským maloobchodným predajcom odevov, ktorý v spolupráci s Oxfam – Shwopping spustil národný systém recyklácie odevov. V roku 2012 dosiahol nulový odpad na skládku, čím sa zabezpečilo, že všetok prevádzkový a stavebný odpad je posielaný na opätovné použitie alebo recykláciu. V roku 2019 obchodník spustil vo svojich Food Hall systém spätného odberu plastov, ktorý zákazníkom umožňuje recyklovať viac svojich obalov vrátane „mäkkých“ plastov. M&S bol zároveň prvým veľkým maloobchodným predajcom, ktorý zaviedol „BYOB“ (Prineste si vlastnú tašku) do 251 svojich obchodov. Zbytočný obalový odpad znižuje aj iniciatíva Click & Collect. Ročne tým obchodník ušetrí 10 miliónov kusov plastov.
Za drobné mince poukážka na nákup
Ako sa zbaviť množstva drobných mincí v peňaženke? Zákazníci predajní REWE si ich môžu v špeciálnych automatoch rýchlo a jednoducho zameniť za poukážky.
Automaty Coinstar sa obvykle nachádzajú vo vstupných priestoroch predajní siete REWE. Zákazníci si tak svoje drobné mince môžu vymeniť skôr, než sa pustia do nakupovania. Manipulácia s takýmto automatom je jednoduchá, zákazník doň môže vsypať aj väčšie množstvo netriedených mincí. Takýmto spôsobom možno vymeniť maximálne 500 €. Coinstar si za použitie účtuje poplatok 9,9 percenta, ktorý sa odpočítava priamo z hodnoty poukážky. Falošné mince a cudzie meny automat starostlivo vytriedi. Služba sa v Nemecku teší dobrému ohlasu, automaty Coinstar v predajniach REWE využíva denne okolo 7 800 zákazníkov.
Prvý automat v predajni REWE uviedli do prevádzky v roku 2019. Odvtedy ich pribudlo ďalších 999. Spoločnosť Coinstar sídli v Seattli a po celom svete prevádzkuje viac ako 25 000 aktívnych predajných automatov. Je lídrom na trhu v oblasti meničov mincí.
BIPA proti plytvaniu potravinami
Spoločne proti plytvaniu potravinami – to je hlavný princíp spolupráce medzi drogériou BIPA a spoločnosťou Too Good To Go, ktorá umožňuje používateľom rovnomennej aplikácie ušetriť prebytočné jedlo pred vyhodením.
„Zodpovedné zaobchádzanie s potravinami je dôležitým bodom nášho prísľubu udržateľnosti, a preto sa považujeme za ideálneho partnera Too Good To Go. Testovacia fáza vo vybraných pobočkách siete dopadla úspešne, a preto od 6. septembra ponúkame tašky Too Good To Go vo všetkých našich približne 600 pobočkách BIPA,“ hovorí Andreas Persigehl z manažmentu BIPA.
S aplikáciou Too Good To Go sa teraz potraviny, ktoré sú pred dátumom spotreby, zachraňujú aj v pobočkách BIPA. Funguje to jednoducho: zákazníci a zákazníčky si pomocou aplikácie rezervujú a zaplatia tašky s prekvapením. Na výber majú: Food Mix, Baby Mix, Fitness Mix a Drink Mix. Vo Food Mixe okrem iného nájdu aj zdravé (bio) potraviny, tyčinky či snacky zo sortimentu potravín BIPA. V Baby Mixe sa nachádza široká škála detskej výživy v kapsičkách a sklenených fľašiach, kaše a mnoho ďalšieho. Ak sa rozhodnú pre Fitness Mix, v taške nájdu proteínové prášky a tyčinky a/alebo rôzne fitness kokteily. A s nápojovým mixom môžu uhasiť smäd s hotovými nápojmi a/alebo čajom. Z kampane sú vylúčené kozmetické výrobky, čistiace a ošetrovacie prostriedky, ako aj hygienické výrobky.
Každá taška s prekvapením stojí 2,99 €, pričom jej hodnota je minimálne 10 €. Časy vyzdvihnutia sú viditeľné v aplikácii a v závislosti od pobočky sa pohybujú v rozmedzí medzi 13:00 a 19:00.
“Sme veľmi radi, že v aplikácii máme spoločnosť BIPA, skutočného priekopníka vo svojom segmente, ktorý nám ukazuje, že potraviny sa dajú zachrániť aj v drogériách. Naše poslanie tak môžeme rozšíriť do nových oblastí s ešte väčším dosahom. Ak budeme spolupracovať na výraznom znížení plytvania potravinami, budeme mať v rukách jednu z najsilnejších pák proti klimatickej kríze,“ hodnotí Georg Strasser, Country Director Too Good To Go Austria and Švajčiarsko.
Tesco spustilo projekt recyklácie hračiek
Tesco spojilo v Anglicku svoje sily so spoločnosťami Hasbro a Wastebuster. Výsledkom je spustenie pilotného projektu recyklácie hračiek. Zároveň chcú pomôcť dostať do škôl viac kníh.
Tesco sa stalo členom iniciatívy recyklácie hračiek Wastebuster's Recycle to Read – navrhnutej s cieľom vzdelávať a podporovať opätovné používanie hračiek a vytvárať novú infraštruktúru na recykláciu plastových hračiek. Obchodník tak vo vybraných predajniach umiestnil zberné koše Recycle to Read. Ľudia do nich môžu odovzdať rozbité plastové hračky a zbierať tak body na knihy.
Pilotná časť projektu prebieha od 4. septembra do 4. decembra. V kampani tento obchodník povzbudzuje deti a rodiny, aby rozbité, tvrdé plastové hračky recyklovali prostredníctvom nádob umiestnených vo vybraných predajniach. Vyzbierané hračky sa následne čistia a premieňajú na plastové pelety a neskôr sa použijú na výrobu nových predmetov vrátane vešiakov, stoličiek a kávovarov. Ak sa projekt u zákazníkov osvedčí, bude zavedený aj do ďalších predajní.
Odovzdané a recyklované plastové hračky sa registrujú prostredníctvom webovej stránky Wastebuster, čím oprávnené školy získavajú body Planet Care Points. Program Recycle to Read odmení 50 škôl s najvyšším bodovým skóre knižnými poukážkami vo výške 5 000 £, ktoré môžu použiť na nákup kníh z detského vydavateľstva Harper Collins.
Cieľom kampane je podporiť novú infraštruktúru pre ťažko recyklovateľné plastové hračky, ako aj poskytnúť materiály na čítanie na podporu gramotnosti v materských a základných školách v Spojenom kráľovstve.
„V našom podnikaní vždy hľadáme nové spôsoby odstraňovania, redukcie, opätovného použitia a recyklácie plastov, takže sme radi, že môžeme kampaň Recycle to Read podporiť. Okrem skúšania nového spôsobu, ako sa vysporiadať s ťažko recyklovateľnými plastami, to pomáha uľahčiť deťom prístup k čítaniu,“ povedala Ally Rose, riaditeľka pre segment hračiek v spoločnosti Tesco.
Sara Westby, marketingová riaditeľka v Hasbro, dopĺňa: „V Hasbro vieme, že deti a rodiny na celom svete zdieľajú našu vášeň pre ochranu našej planéty, a preto sme hrdí na to, že sme partnerom Wastebuster na kampani Recycle to Read. Odporúčame všetkým, aby si svoje spomienky uchovávali, ale aj recyklovali rozbité hračky – robia to pre dobro ľudí aj planéty.“
Walmart ponúka zákazníkom doručovanie neskoro v noci
Walmart predstavil začiatkom septembra novú službu, doručovanie nakúpených tovarov neskoro v noci. Chce vyjsť v ústrety zákazníkom, ktorí na konci dňa zistia, že nemajú napríklad darček na párty v nasledujúci deň, zabudli na koláčiky na detskú oslavu do školy, alebo spotrebovali poslednú kávovú kapsulu. Či už ide o želé vitamíny pre deti, alebo pokazený fén, ktorý môže zničiť večer alebo nasledujúce ráno, Walmart teraz na objednávky zrealizované do 21:30 ponúka expresné doručenie do 22:00.
Funkcia Live Shopper robí pridávanie a nahrádzanie tovaru v nákupnom košíku hračkou
Funkcia Live Shopper umožňuje textovú komunikáciu v reálnom čase s osobným nákupcom. Zákazníci s ním môžu diskutovať o zámenách aj pridávať položky na poslednú chvíľu. Vyzerá to tak, ako keby posielali textovú správu priateľovi, aby im niečo kúpil, kým je v obchode. Hranice personalizácie služby nakupovania online tak tento obchodník posúva ešte ďalej.
Doručenie na požiadanie: Získajte, čo potrebujete, vyberte si, kedy to chcete
Srdcom inovácií v podnikaní Walmartu je zákazník. Cieľom každej činnosti, ktorú vykonáva, je vložiť moc do rúk zákazníka – umožniť im dostať to, čo potrebujú, práve vtedy, keď to potrebujú.
Zákazníci si v rámci „same-day-delivery“ môžu vybrať čas doručenia, ktorý im najlepšie vyhovuje. Táto možnosť je pre ľudí, ktorí nepotrebujú tovar práve teraz, ale chcú ho neskôr v ten deň alebo deň nasledujúci. Pre tých, ktorí potrebujú niečo akútne, ponúka obchodník službu expresného doručenia. Tovar vie doručiť už za 30, resp. do 90 minút. Povedzme, že zákazník je na výlete a zabudne si nabíjačku telefónu. Jednoducho zmení svoju polohu, vyberie si doručenie a niekoľkými jednoduchými krokmi je nabíjačka na ceste.
Walmart+ InHome: Maximálny zážitok z bielych rukavíc
Členovia Walmart+ majú možnosť pridať si tiež službu InHome. Tá im umožní využívať pohodlie doručenia priamo do chladničky alebo na kuchynskú dosku. Walmart InHome je v súčasnosti dostupný na 46 trhoch vrátane Miami, Dallasu a San Francisca, čo predstavuje pokrytie pre 35 miliónov domácností. Obľubu si táto služba získala najmä medzi seniormi a zaneprázdnenými rodinami.
Už 2000 predajní JYSK má nový koncept
V súčasnosti pracuje JYSK na realizácii jednej z najväčších investícií v histórii spoločnosti. Projekt najnovšieho konceptu predajní dosiahol významný míľnik v podobe 2000 zrekonštruovaných pobočiek po celom svete. Do konca roku 2024 bude mať novú modernú podobu všetkých 3200 predajní.
Koncom júna sa po prestavbe podľa nového konceptu, tzv. Store Concept 3.0, znovu otvorili dvere predajne JYSK v maďarskom meste Gödöllő, ktoré sa nachádza asi 30 kilometrov severovýchodne od Budapešti. Týmto znovuotvorením dosiahla spoločnosť JYSK míľnik 2000 zrekonštruovaných predajní podľa najnovšieho konceptu. Store Concept 3.0 je moderný a atraktívny koncept predajne, ktorý zákazníkom ponúka množstvo inšpirácie v podobe modelových izieb, ľahšiu orientáciu pri nakupovaní a príjemné prostredie s prvkami škandinávskeho dizajnu ako je podlaha v dekore svetlého dreva, bodové osvetlenie a tlmené farby.
Projekt prestavieb všetkých predajní JYSK podľa konceptu 3.0 je jednou z najväčších investícií v histórii spoločnosti a dokončenie tohto projektu sa očakáva do konca roku 2024. K dosiahnutiu tohto cieľa, čo je v priemere viac než jedna rekonštrukcia predajne denne po dobu celého roka, sa vo všetkých krajinách, kde JYSK pôsobí, vytvorili viaceré stavebné tímy. „Vidíme, že nový koncept prináša spokojnejších zákazníkov a zároveň aj nárast predaja po jeho znovuotvorení,“ dodáva Carsten Nørgreen Weinkouff, Executive Vice President Retail Development, Customer Service a Business to Business v spoločnosti JYSK.
V Prahe stavia Globus nádrž na dažďovú vodu, zákazníkom s ňou umyje autá
Reťazec Globus v areáli hypermarketu v Prahe Čakoviciach bude zbierať na celom svojom pozemku, vrátane budov, dažďovú vodu. Tá by mala nahradiť 86% ročnej spotreby vody v umývačke áut, ktorú Globus prevádzkuje. Kvôli tomu vybuduje systém odtokov dažďovej vody spolu s retenčnou nádržou s objemom 406 metrov kubických.
Samotná realizácia prác na projekte je plánovaná na obdobie od 10.7. do 24.11. „Všetka dažďová voda, ktorá dopadne v Čakoviciach na naše pozemky, vrátane budov, bude zvedená a vyústi v budovanej nádrži. Z nej bude následne odčerpávaná k umývacej linke, kde dôjde k úprave vôd tak, aby bola vhodná pre použitie na umývanie vozidiel. Cez retenčnú nádrž ročne pretečie približne 20 tisíc metrov kubických zrážkovej vody. Môžeme tak nahradiť v umývačke áut až 86% spotrebovanej pitnej vody vodou zrážkovou,“ hovorí Aneta Turnovská, tlačová hovorkyňa Globus. Projekt prebieha za pomoci dotácie z Národného plánu obnovy, ktorý je financovaný z EÚ. Ďalší projekt retencie z tohoto fondu Globus aktuálne neplánuje. V realizácii je však niekoľko fotovoltaických elektrární na strechy hypermarketov.
Do Česka prišlo tento rok 13 nových retailových značiek
Na český maloobchodný trh za prvých šesť mesiacov tohto roku (podľa aktuálne dostupných údajov) vstúpilo 13 nových značiek. Najčastejšie išlo o módu (oblečenie a doplnky – 7 značiek) a gastronomické koncepty (F&B – 3 značky). Práve tie budú tento rok medzi vstupmi dominovať: do konca roka to má byť najmenej šesť F&B značiek, ďalšie už prítomné otvoria nové pobočky.
Prvá polovica tohto roka sa niesla najmä v znamení prémiových a luxusných značiek. Na pražskej Dlhej triede pribudla predajňa prémiového talianskeho pánskeho oblečenia a doplnkov Handpicked, v neďalekej Širokej ulici sa zasa po novom predávajú švajčiarske hodinky RADO či luxusná francúzska móda Zadig & Voltaire. Ďalším novým predajcom francúzskej módy je prémiový Eden Park v pražskom Palladiu. Do tohto segmentu patria aj predajcovia športovej módy: nemecký Absolute Teamsport a taliansky Macron, či slovenské bicykle Kellys.
Jednoznačne najvýznamnejšou značkou z tohtoročných doterajších prichádzajúcich je najväčší predajca prémiovej spodnej bielizne na svete Victoria's Secret. Ten v máji otvoril svoju prvú predajňu v pražskom nákupnom centre Westfield Chodov.
Jan Kotrbáček, partner a vedúci tímu prenájmu maloobchodných priestorov pre strednú a východnú Európu, Cushman & Wakefield hovorí: „Victoria's Secret dlhodobo patrila popri Primarku k najžiadanejším značkám, ktoré českým zákazníkom na trhu chýbali. Predajňa v pražskom Chodove sa teší veľkému záujmu nakupujúcich vďaka svojmu konceptu, kvalitnému produktu, sile globálnej značky a tiež veľmi prepracovanému marketingu. Táto značka je po celom svete tzv. love brandom obrovského množstva dievčat a žien, ktoré sú všeobecne najlepšie a najvďačnejšie zákazníčky v retailovom priemysle. Prvé týždne fungovania pražskej predajne jednoznačne ukázali, že o tovar a koncept je aj v Česku veľký záujem.“
„Retailový trh je hlavne o inováciách a nových nápadoch, kvalitnom produkte a silnom príbehu. U novo vstupujúcich, aktívnych a úspešných značiek sú práve to kľúčové predpoklady pre ich ďalší rast a schopnosť sa na trhu dlhodobo udržať. Českí zákazníci sú stále sofistikovanejší, vyžadujú kvalitu produktu a originalitu. To nahráva rastu a expanzii luxusných a prémiových značiek: tie na trh stále v hojnej miere prichádzajú a súčasným sa dobre darí,“ dodáva.
Aj v druhej polovici tohto roku sa však môžu Česi tešiť na nové luxusné značky. V pražskej Parížskej ulici otvorí prvú tunajšiu pobočku svetoznáma módna značka Ralph Lauren, ktorá tu doteraz predávala iba svoju dostupnejšiu kolekciu pod značkou Polo v pražskom outletovom centre Fashion Arena Prague Outlet. Nová predajňa však bude predávať aj to najluxusnejšie, čo značka ponúka. Taktiež módna značka Jimmy Choo, ktorý opäť otvára novú plnohodnotnú predajňu (predtým desať rokov pôsobil v lokalite neďaleko Staromestského námestia), teraz mieri do atraktívnej oblasti pri brehu Vltavy, blízko rekonštruovaného hotela Fairmont, námestia Miloša Formana a Právnickej fakulty. Tu sa to však teraz úplne zásadne mení a naďalej sa bude meniť kvalita obchodného prostredia a posilňovať táto časť Parížskej ulice. Prispejú k tomu najmä nové projekty, ktoré rozšíria ponuku tamojších maloobchodných plôch o pätinu - najluxusnejší pražský hotel Fairmont Golden Prague Hotel, ktorý sa po rekonštrukcii otvorí v priebehu budúceho roka, a novo zrekonštruovaná dominantná budova na Parížskej 25.
High street (čiže hlavná nákupná ulica v centre mesta) bola v prvom polroku cieľom piatich novo prichádzajúcich značiek. Ďalšie štyri vstúpili do obchodných centier (v Prahe a Hradci Králové), tri otvorili v uliciach mimo centra Prahy, jedna v retail parku v Ostrave. Okrem americkej Victoria's Secret sú všetky nové značky európske, tri pochádzajú z Talianska, dve z Francúzska, ostatné krajiny sú zastúpené vždy jednou značkou.
redakcia
Zdroje: Marks & Spencer, Tesco, BIPA, REWE, Walmart, JYSK, Globus, Cushman & Wakefield
Foto: Marks & Spencer, Pexels, Too Good To Go, REWE, Walmart, JYSK, Globus