Ako zaujať zákazníka a zefektívniť fungovanie?

Možností a konkrétnych príkladov je v rámci sveta viacero a postupne sa objavujú ďalšie. Nemecký retail inštitút EHI už po 16-krát vyberal víťazov súťaže Reta awards, ktorá ponúka obchodníkom aj inšpiráciu ako sa odlíšiť a fungovať lepšie. Hodnotenie prebehlo na nedávno uskutočnenom odbornom veľtrhu EuroShop 2023 v nemeckom Düsseldorfe.

 

reta award2023 v 

Odborná porota vyberala troch víťazov v kategóriách Najlepšia zákaznícka skúsenosť, Najlepšie podnikové riešenie, Najlepšie instore riešenie, Najlepšie connected retail riešenie a Najlepšia AI a robotická aplikácia.


Najlepšia zákaznícka skúsenosť


Ocenenie v tejto kategórii sa udeľuje obchodníkom, ktorí zaviedli metódy či technológie orientované na zvyšovanie lojality a spokojnosti zákazníkov. Ocenení víťazi sú:


Coop Genossenschaft
Spoločnosť prostredníctvom zákazníckej karty vernostného programu „Coop Supercard“ využíva informácie o nákupe a vytvára odporúčania produktov na webovej stránke. Okrem toho spoločnosť v polovici roku 2022 predstavila „Mein Coop“, osobný online supermarket. Zákazníci tu nájdu svoje preferované produkty prostredníctvom cielenej konfigurácie na vstupnej stránke. Technológiu pre oblasť personalizácie poskytla spoločnosť GK Artificial Intelligence for Retail AG.

 

Telefónica

Kampaň „Visible Net“ propaguje 5G sieť O2, kľúčovú značku Telefónica Deutschland. Telefónica pri tejto príležitosti zmenila priečelie predajne O2 v Berlíne na polopriehľadnú LED stenu. Pohybový senzor a program špeciálne vyvinutý na tento účel rozpoznáva okoloidúcich a umožňuje im automaticky interagovať so sieťou 5G, pričom sieťové linky sledujú ich kroky alebo sa zastavia, keď tak urobia aj ľudia. Partnermi projektu sú Umdasch, Ledcon Systems a Serviceplan Bubble.


Carrefour
Porotcov súťaže zaujala v tomto prípade technológia snímania pohybu, ktorú tento francúzsky obchodník s potravinami vo svojej predajni zaviedol. Snímač pohybu deteguje sypaný tovar, ako napríklad ovocie. Ak je požadovaný predmet vybraný z police, snímač pohybu odošle PLU kód na váhu. Zákazníkom stačí nákup potvrdiť na displeji váhy a následne si môžu požadované množstvo kúpiť bez obalu. Toto riešenie umožňuje spoločnosti Carrefour znížiť chybovosť pri výbere, eliminuje produktové straty a tiež zjednoduší proces váženia. Partnermi projektu sú Digi France, HL Display a Mayam.

 

Kategória: Najlepšie podnikové riešenie


V tejto kategórii boli ocenené maloobchodné spoločnosti, ktoré zvýšili svoju efektivitu vývojom a implementáciou inovatívnych systémov a technológií. Ocenenými víťazmi sú:


Bizim Toptan
Turecký veľkoobchod Bizim Toptan ponúka doručenie Click & Collect prostredníctvom svojej domovskej stránky. Obchodná spoločnosť spolu s partnermi projektu Obase a Microsoft implementovali dátami riadený prognostický systém, ktorý je založený na strojových algoritmoch a rozhoduje o stave zásob. Jedným z cieľov je presne predpovedať, po ktorých produktoch je nadpriemerne vysoký dopyt. Okrem toho umožňuje lepšie predvídať plánované aktivity pri zvláštnych sezónnych nákupných príležitostiach.


Schwarz IT
Spoločnosť Schwarz IT nainštalovala AI platformu Parsifal skupiny G2K Group, aby zjednodušila IT infraštruktúru spoločností skupiny Schwarz. Cieľom je spojiť početné, odlišné a izolované individuálne riešenia. Platforma spája rôzne technológie a prípady použitia v jednom rozhraní, čím umožňuje štandardizované medzinárodné zavádzanie projektov. Prípady použitia je možné zapnúť alebo vypnúť pre jednotlivé sektory v závislosti od lokálnych požiadaviek.


Esprit
Predajca módy Esprit vyvinul online softvérové riešenie pre svoje maloobchodné predajne v Európe. Skladový systém tovaru v predajni mapuje v reálnom čase okrem iného príjem a výdaj tovaru, pomáha s riadením zásob a zmenou cien. Príslušné údaje sú odosielané do databázy, ktorá v reálnom čase spája POS transakcie a informácie o zásobách. Riešenie pomohlo zefektívniť procesy v predajni a znížiť množstvo papiera používaného v predajni o približne 50 percent. Partnermi projektu sú CAS AG a SAP Germany.

 

Kategória: Najlepšie instore riešenie


Hodnotené boli maloobchodné spoločnosti, ktoré nasadením technológií v rámci POS dosiahli preukázateľne pridanú hodnotu. Ocenenia si odnášajú:


Edeka Aschoff
Spolu s technologickým partnerom KBST a partnerom Expresso predstavila Edeka Aschoff digitálny nákupný košík „SmartShopper“. Vozík je vybavený tabletom. Integrovaný snímač čiarových kódov umožňuje zákazníkom pridávať tovar. Akonáhle prejdú k platbe, na zariadení si vygenerujú QR kód a ten následne naskenujú pri pokladnici. Pridané tovarové položky kontroluje váha v nákupnom košíku. Inteligentný systém rozpoznáva hmotnosť produktov pomocou algoritmu s presnosťou na 2 gramy.


Adidas
Výrobca športových potrieb Adidas spolu s partnermi zo spoločností Sensormatic Solutions a Clickit vyvinuli dotykové body, ktoré identifikujú pohyby spotrebiteľov či už na ulici, pri výkladoch alebo v určitých zónach v predajni. Cieľom je, aby športový predajca presne porozumel pohybom zákazníkov a prispôsobil im hudbu a obrazové správy. Spoločnosť by tiež chcela získať nových členov do benefitného programu „Adi-Club“.


Marks & Spencer
S ohľadom na digitálne skúsenosti zákazníkov inovoval Marks & Spencer možnosti objednávania v rámci svojho gastro konceptu. Základom objednávkového procesu je softvérové riešenie od spoločnosti Givex, ktorá umožňuje zákazníkom platiť cez aplikáciu. Diebold Nixdorf predstavil nový systém manažmentu kuchyne pri príprave jedál. Po objednaní si zákazníci vezmú na stôl tzv. food tracker, aby im personál mohol priamo doručiť jedlo.

 

Kategória: Najlepšie prepojené maloobchodné riešenie


Toto ocenenie sa udeľuje maloobchodným spoločnostiam, ktoré zmodernizovali svoju IT infraštruktúru a prepojili online a offline svet. Ocenenými víťazmi sú:


Edeka Digital
Edeka Digital implementovala cloudové riešenie pre streamovanie a správu eventov, ktorého cieľom je prenos kmeňových dát v rámci predajní a dodávateľského reťazca. Platforma „PubSub+“ pomáha obchodníkovi efektívnejšie distribuovať kmeňové dáta v reálnom čase naprieč trhmi, dátovými centrami a cloudovými službami. Podrobnosti o produkte z ERP systému sa zlúčia s obrázkami zo starého systému a zmeny sa prenesú do rôznych cieľových projektov. Edeka Digital projekt realizovala spolu s technologickými partnermi Thinkport a Solace.


Predajňa obuvi Meyer
Spoločnosť Schuhhaus Meyer spolu so svojím partnerom Scalerion predstavila cloudové trhové riešenie. Predajcovi obuvi stačí u dodávateľov objednať kolekciu vzoriek, čím výrazne zníži náklady na skladovanie a manipuláciu. Zákazníci si tovar vyskúšajú v predajni a domov si ho môžu objednať pomocou QR kódu.


MediaMarktSaturn
Spolu s partnerom Coma vyvinula spoločnosť MediaMarktSaturn internú gamifikačnú platformu „LaLiga“, v ktorej zamestnanci z celého Nemecka a iných krajín ako trhový tím konkurujú iným trhom. Predajom produktov a súvisiacich služieb získavajú body, s cieľom vyhrať nad ostatnými predajňami. Zúčastnení zamestnanci sú tak motivovaní lepšie porozumieť produktom a zvýšiť kvalitu poradenstva.

 

Kategória: Najlepšia AI a robotická aplikácia


V rámci tejto kategórie sú hodnotené maloobchodné spoločnosti, ktoré dokázali zjednodušiť, zrýchliť alebo zautomatizovať maloobchodné procesy pomocou aplikácií z oblasti umelej inteligencie a robotiky. Víťaznými spoločnosťami sú:


Aldi Nord
Prvý obchod Aldi Nord bez pokladne v Utrechte využíva technológiu počítačového videnia a nevyžaduje klasické platobné terminály ani samoobslužné pokladne. Umožňuje to technológia s využitím umelej inteligencie a aplikácia. Senzory v regáloch a stropné kamery zaznamenávajú všetky pohyby produktov a priraďujú ich zákazníkovi, a to v súlade so všetkými štandardmi ochrany údajov. Pri vstupe do predajne sa zákazníci identifikujú pomocou QR kódu. Technologickým partnerom je spoločnosť Trigo.


Compass Group
Compass Group v spolupráci s partnerom Aifi vyvinula autonómnu pokladňu pre svoju predajňu s potravinami „Market x Flutter“. Predajňa ponúka čerstvé jedlá, ale aj nápoje a cukrovinky. Zákazníci sa pri vstupe prihlasujú pomocou QR kódu. Kamerová technológia založená na umelej inteligencii nevyužíva rozpoznávanie tváre ale vytvára pre zákazníkov virtuálnych avatarov. Pri odchode z predajne im automaticky príde účtenka na mobil.


Shufersal
Izraelský maloobchod s potravinami Shufersal predstavil pripínacie zariadenie založené na umelej inteligencii, ktoré možno umiestniť na akýkoľvek typ nákupného vozíka. Nástroj automaticky rozpozná pridané alebo odstránené položky. Na obrazovke sa zobrazí súhrn produktov, špeciálnych ponúk a cien. Zariadenie tiež zákazníkom umožňuje samostatný checkout. Technologickým partnerom je Shopic.

 

Zdroj a foto: EHI Retail Institute

 

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Marian Milec: Záujem o rastlinné potraviny rastie

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk