Pohodlie pre zákazníkov a ekologické benefity
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 03. február 2022
Ide o trendy, ktoré sú v popredí aktuálneho vývoja. Aj počas posledného obdobia sa v oblasti zahraničného retailu a súvisiacich odvetviach objavilo niekoľko zaujímavých noviniek. Vybrali sme niektoré z nich.
InPost a e-shop MODIVO predstavili v Poľsku opakovane použiteľné obaly
InPost – významný hráč medzi doručovacími spoločnosťami pre e-commerce v Európe - spolu s MODIVO, módnou e-commerce platformou spoločnosti eobuwie.pl zo skupiny CCC, spustili koncom roka test opakovane použiteľných ekologických obalov. Odhadujú, že spotreba jednorazových obalov sa môže znížiť až desaťnásobne. Každý balík je dimenzovaný na odosielaný produkt, aby sa minimalizovali vzduchové medzery. Obal má interný štítok na vrátenie - jeho naskenovanie v akomkoľvek balíkomate (InPost Parcel Locker) umožní vrátenie škatule do skladu InPost a následne do e-shopu. Po jeho dôkladnom vyčistení sa obal dostáva späť do obehu.
Prvý hybridný supermarket v Nemecku
REWE ako prvý maloobchodník v sektore potravinového tovaru ponúka v Nemecku od konca minulého roka zákazníkom takzvané hybridné nakupovanie. Zaplatiť za nákup môžu tradičným spôsobom pri pokladnici alebo inovatívne bez jej využitia, pomocou „Pick&Go“. Po približne piatich mesiacoch intenzívnej testovacej fázy si už tento high-tech systém nachádza cestu do každodennej nákupnej rutiny zákazníkov v Kolíne nad Rýnom. Predajňa REWE na Zeppelinstrasse vyzerá síce zvonku ako bežný supermarket, no upozornenia na ochranu údajov a moderná vstupná brána naznačujú jej inovatívny charakter.
Pre zákazníkov je pritom celý nákup jednoduchý. Keď využívajú autonómnu pokladnicu, t. j. nakupujú bez aktívneho pokladničného procesu, zaregistrujú sa pri vstupe pomocou aplikácie REWE „Pick&Go“. Z regálov si následne vyberú tovary, ktoré chcú, zabalia ich a odchádzajú z predajne. Faktúra sa automaticky a rýchlo zobrazí v aplikácii „Pick&Go“. Jadrom systému sú inteligentné kamery a senzory na regáloch, ako aj ďalšie high-tech komponenty a približne šesť kilometrov vysokorýchlostného sieťového kábla. Implementovaný bol aj takzvaný skupinový nákup. „Dôležité pre nás bolo zmapovať všetky situácie. Naši zákazníci nakupujú často spoločne s partnermi, kolegami, priateľmi alebo ako celá rodina. V týchto situáciách musí „Pick&Go“ spoľahlivo rozpoznať, ktorá skupina nakupuje spoločne, kto dostane účet a kto ho použije na zaplatenie nákupu. Aj to sme už zaviedli,“ vysvetľuje Anika Vooes, projektová manažérka z oddelenia výskumu a inovácií v REWE digital.
Spoločnosť Walmart investuje do podpory vertikálneho poľnohospodárstva
Spoločnosť Walmart v januári oznámila podpis dohody o investícii do spoločnosti Plenty, vertikálnej farmárskej spoločnosti. Akciová investícia Walmartu je súčasťou širšieho strategického partnerstva s cieľom využívať technologickú platformu pre vnútorné vertikálne poľnohospodárstvo spoločnosti Plenty na dodávky čerstvých produktov do maloobchodných predajní Walmart. Poľnohospodárska technologická platforma spoločnosti Plenty ponúka pestovanie bez pesticídov, jej produkty chutia ako čerstvo nazbierané zo záhrady, a to po celý rok. Architektúra vnútorného poľnohospodárstva spoločnosti sa líši od skleníkov a iných vnútorných fariem, pretože kombinuje inžinierstvo, softvér a vedu o udržateľných plodinách, umožňuje pestovanie viacerých plodín na jednej platforme bezprecedentnou rýchlosťou. Patentovaná technológia Plenty výrazne zlepšuje využívanie vody a pôdy v tradičnom poľnohospodárstve. Vybudovaním svojich fariem bližšie k spotrebiteľovi pomáha znižovať náklady na prepravu a plytvanie potravinami, udržiava tovar v 100% recyklovateľných obaloch dlhšie čerstvý. „Naše farmy môžu byť umiestnené kdekoľvek, čo nám umožňuje dodávať čerstvé ovocie, bylinky a zeleninu na pulty predajní kedykoľvek, rýchlo, pri zachovaní maximálnej čerstvosti,“ uvádza Arama Kukutai, generálny riaditeľ Plenty.
V Rakúsku zavádzajú „White Label“ balíkové boxy
Požiadavky na doručovanie balíkov sa v priebehu pandémie zásadne zmenili. Pandémia viedla k historicky najvyšším výdavkom v rakúskom online maloobchode. Tržby vzrástli len v roku 2021 o viac ako 20 percent na 9,6 miliardy €. V dôsledku toho sa drasticky zvýšil počet balíkov, rastú však aj očakávania koncových spotrebiteľov v oblasti doručenia. Takzvaná „posledná míľa“ je pre doručovateľov čoraz väčšou výzvou. Príjemcovia často nie sú v plánovanom čase doručenia prítomní, čo znamená, že je potrebné zrealizovať opakované doručovanie alebo vyzdvihnutie z balíkových obchodov. Každá ďalšia jazda stojí za nárastom hluku, emisií a súkromnej dopravy. Optimalizovať doručenie tovarov na poslednú míľu pomáhajú v susednom Rakúsku aj takzvané White Label Balíkové boxy. Ide o balíkové boxy, ktoré umožňujú flexibilné a otvorené ukladanie tovaru rôznymi servisnými spoločnosťami, obchodníkmi a súkromnými osobami a umožňujú tak časovo nezávislé doručenie a vyzdvihnutie. Mohli by znamenať nové, na budúcnosť orientované rozhranie aj pre stacionárny maloobchod. "Minulý rok sme prvýkrát prelomili hranicu 200 mil. B2C balíkov. To je takmer dvojnásobok počtu od roku 2017. Vieme, že dve tretiny spotrebiteľov si znova objednajú z toho istého internetového obchodu, pokiaľ sú spokojní s doručovaním. Balíkové boxy preto zohrávajú kľúčovú úlohu pri optimalizácii doručovania na poslednú míľu,“ potvrdzuje Rainer Will, výkonný riaditeľ rakúskeho obchodného združenia Handelsverband.
Potenciál úspor otvorených balíkových schránok je obrovský. Odhaduje sa, že ušetrí 50 % času a 24 % prejdenej vzdialenosti. Podľa aktuálnej štúdie by len pre druhé najväčšie rakúske mesto Graz znamenali úsporu 263 289 vozokilometrov ročne, čo je ekvivalent 44 ton CO2. Zníženie emisií, hluku a iných škodlivých vedľajších produktov zároveň znižuje zdravotné riziká a prispieva k pohode obyvateľov. "Systém uzavretých aj otvorených balíkových schránok má svoje opodstatnenie. Oba ponúkajú obchodníkom, logistike a najmä spotrebiteľovi väčší komfort, väčšiu flexibilitu vďaka možnosti vyzdvihnutia 24/7 a masívnu úsporu nákladov vďaka eliminácii viacerých pokusov o doručenie. Balíkové boxy tiež pomáhajú, aby bolo doručovanie šetrnejšie k životnému prostrediu a znižujú emisie CO2 v priemere o 40 percent,“ uzatvára R. Will.
Action otvoril v Prahe 2000. predajňu
Action, najrýchlejšie rastúci nepotravinový diskont v Európe, rozšíril v januári tohto roku sieť svojich predajní na 2000, otvorením novej predajne v českej metropole v Prahe. Spoločnosť Action vstúpila na trh pred takmer 30 rokmi s jednou malou diskontnou predajňou v holandskom Enkhuizene. Odvtedy sa rozširuje z krajiny do krajiny, z mesta do mesta a má ambície v tom pokračovať aj v budúcnosti. Už teraz je reťazec aktívny v 9 krajinách s meniacou sa ponukou približne 6000 produktov pre 11 miliónov zákazníkov týždenne. Ďalších 8 miliónov zákazníkov navštívi webovú stránku Action.com. Desiatou európskou krajinou, kde Action plánuje otvárať nové predajne, sa stane Španielsko.
V Čechách vznikne prvá automatická predajňa s prevádzkou 24/7
V minulom roku si odniesli ocenenie Mastercard Obchodník roka v kategórii Inovácia roku – nová realita obchodu. Spustili online predaj vrátane prvých 24h boxov s chladením na potraviny, aby podporili predajne v regiónoch, rozšírili ich ponuku a postarali sa o zákaznícky komfort. Česká skupina COOP, prevádzkujúca najväčšiu sieť predajní s potravinami v Českej republike, vykročila inovatívnym smerom aj do roku 2022. Vo februári plánuje v Strakoniciach otvorenie prvej automatickej predajne. Bude otvorená nonstop a mimo štandardných otváracích hodín bude fungovať bez personálu. Pre využitie možnosti nákupu aj v nočných hodinách však bude potrebná banková identita a stiahnutie aplikácie. Zákazníci môžu nakupovať celý sortiment, s výnimkou tovarov z pultov s lahôdkami a údeninami. Reťazec však plánuje v tomto type predajní rozšírenie ponuky baleného tovaru.
redakcia
Zdroje: redakcia, REWE, Walmart, Handelsverband, Action, COOP
Ilustračné foto: Shutterstock.com, archív firiem