Čínsky dravec s názvom Shein

Štýlové dámske šaty za 8 €, ľahké vzdušné nohavice za 8,50 € alebo ľahko prateľné džínsy za necelých 16 €. Mladí zákazníci čoraz viac bažia po lacných módnych vychytávkach z dielne čínskeho obchodníka Shein.

 

shein 

Aj takto opisuje úspech tejto značky v Európe či Amerike nemecký list Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ak uvádza, že aplikácia tejto firmy, prostredníctvom ktorej mladí ľudia nakupujú, nepozorovane a pekne potichu, dobyla svet lacnej módy, potom sa nemýli.


Najčastejšie sťahovanou nákupnou aplikáciou v USA počas tohtoročného mája v telefónoch s operačným systémom Android a u užívateľov iPhonu nebola tá od Amazonu, ale od čínskeho online predajcu Shein. V Nemecku bola v prípade systému Android tretia, pri užívateľoch iPhone dokonca druhá hneď za aplikáciou eBay.


Ceny, za ktoré značka Shein ponúka svoje tovary, sú z pohľadu spotrebiteľa, samozrejme, vysoko atraktívne. Zabehnuté módne maloobchodné reťazce, ako napríklad H&M alebo Zara, im však ťažko dokážu konkurovať. Shein je v súčasnosti vážnou konkurenciou aj pre írsky Primark.


Spoločnosť Shein v porovnaní s uvedenými maloobchodnými hráčmi nikde vo svete nemá ani jeden kamenný obchod. Občas si niekde na krátky čas prenajme obchodné priestory a teda využije „pop up shopy“, ktoré slúžia ako dočasné predajne pre online obchodovanie alebo na propagáciu noviniek. Tovar sa tak u tohto obchodníka objednáva výlučne prostredníctvom internetu.


Španielsky reťazec Zara uvádza na trh približne 50 tisíc nových modelov ročne, Shein asi šesťkrát toľko. Tvrdí to Li Čcheng-tung, čínsky expert na elektronický obchod. Na propagáciu využíva nielen malé pop up shopy, ale napríklad aj laserovú show v šanghajských kluboch.


Pandémia priniesla príval objednávok z celého sveta


Západné módne reťazce museli počas pandémie platiť nájomné napriek tomu, že mali prázdne predajne, a mnohé museli dokonca svoje prevádzky zrušiť. Shein naopak rýchlo najímal nových pracovníkov, aby zvládol silnejúci príval online objednávok z celého sveta. Firma momentálne prevádzkuje šesť logistických centier v Číne, Belgicku, na západnom a východom pobreží USA a v Indii, po svete má tiež sedem zákazníckych centier a rozsiahlu distribučnú sieť. Vďaka tomu môžu zákazníci, medzi ktorými prevažujú mladé dievčatá, dostať svoje objednávky už počas týždňa od objednania.


Shein pritom módne modely pripravuje výlučne v Číne. V štyroch „výskumných a vývojových centrách“ zamestnáva približne 500 ľudí, ktorí nerobia nič iné, než pomocou rôznych vyhľadávačov „skúmajú“, čo nového chystajú zavedené konkurenčné značky. Sledujú farby, strihy a samozrejme ceny noviniek. Od týchto „návrhárov“ idú rýchlo pokyny výrobcom tkanín a potom do tovární. Nové kolekcie sú hotové a mieria na trh počas asi 7 dní, teda asi dvakrát rýchlejšie, ako to dokáže konkurencia. Keďže Shein nemá žiadne kamenné obchody, môže si dovoliť vyrobiť napríklad iba 100 kusov určitého modelu, aby otestoval, aká bude odozva zákazníkov.


Firma Shein sa tiež prezýva „TikTok elektronickej komercie“. Používa totiž aj zdieľané videoklipy a krátke videá, na ktorých si zákazníci oznamujú svoje poznatky, vzájomne si ich odporúčajú, čo sa u nich vyplatí objednať, a čo napríklad nie. Práve na to, že tovar propagujú samotní zákazníci, sa čínsky online predajca veľmi spolieha. Na svojom instagramovom kanále má asi 21 milióna sledovateľov. Je to necelá polovica z toho, čo španielsky konkurent Zara, avšak táto značka je na svetovom trhu s módou prítomná oveľa dlhšie než Shein.


Západné značky poukazujú na falzifikáty


Mnohé menšie aj väčšie západné značky poukazujú na to, že Shein dosahuje obchodné úspechy tým, že „celkom zámerne a premyslene“ poškodzuje ich práva. Spoločnosť AirWair International, majiteľka značky ikonickej obuvy Dr. Martens, podala na čínskeho predajcu žalobu v Kalifornii. V nej okrem iného uvádza, že Shein a jej spriaznená webová stránka Romwe celkom zámerne ponúka falzifikáty, čo sa netýka iba spomenutej obuvi. Žalobca tvrdí, že čínsky predajca nielen priamo kopíruje originálny dizajn, ale dokonca láka zákazníkov ku kúpe falšovaného tovaru na fotografie originálnej obuvi značky Dr. Martens. Čínska firma však akékoľvek pochybene odmieta. Žaloby na Shein podali alebo chystajú aj ďalší západní výrobcovia módneho tovaru.


Tržby sa odhadujú na 10 miliárd dolárov


Online predajca Shein bol založený v roku 2008 v Nan-ťingu, meste, ktoré je od Šanghaja vzdialené necelú hodinu jazdy rýchlovlakom. Vedie ju podnikateľ Sü Jang-tchien, narodený v roku 1984. V cudzine sa predstavuje anglicky ako Chris Xu. Koľko firma ročne utŕži a zarobí, nie je presne známe. Podľa čínskej tlače, na ktorý akoby zdroj odkazujú aj nemecké a anglosaské médiá, sa jej tržby minulý rok približne zdvojnásobili a v prepočte dosiahli takmer 10 miliárd dolárov. S akciami firmy Shein sa verejne neobchoduje, a preto nie je povinná zverejňovať svoje ekonomické výsledky.


Módne kolekcie pre Shein sa šijú v juhočínskej provincii Kuang-tung. Práve tu pri hraniciach s Hongkongom stále ešte funguje hospodársky model nazývaný „svetová fabrika“. Príznačné sú obrovské série, avšak veľmi nízke mzdy robotníkov v zdraviu škodlivom prostredí. Treba však dodať, že je to model, ktorý v Číne dosluhuje.

 

Zdroj: Retail News/ www.retailnews.cz
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Retail Summit 2021 v 100 sekundách

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk