KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Žatva priamo v predajni?

Zelenina, šaláty a bylinky vypestované a zbierané priamo na predajnej ploche? Nie je to sci-fi. Už pri otvorení slovenského reťazca Yeme mali zákazníci možnosť odstrihnúť si rôzne bylinky priamo z črepníkov. Spoločnosť Infarm však zašla ešte ďalej. Globálne buduje sieť vertikálnych mestských fariem a propaguje tzv. urban farming.

 zatva

 

Táto spoločnosť neskromne tvrdí, že vyvoláva revolúciu v poľnohospodárstve. Infarm je veľmi rýchlo rastúca sieť mestského vertikálneho pestovania na svete. V súčasnosti má pobočky v 10 krajinách a 30 mestách po celom svete, zbiera mesačne viac ako 500 000 rastlín, pričom využíva o 99,5% menej priestoru ako tradičné poľnohospodárstvo. Až 90% elektrickej energie v celej sieti Infarm pochádza z obnoviteľných zdrojov a spoločnosť chce v tomto roku dosiahnuť nulové emisie.


Pri pestovaní používajú o 95 % menej vody, o 75 % menej hnojív a žiadne pesticídy. Vďaka tomu, že spolupracujú s lokálnymi farmármi, klesá nutnosť prepravy o 90 %. Pre ilustráciu 0,5 kg banánov privezených letecky z Kostariky spôsobí uvoľnenie 2385 g CO2, čo je asi toľko, koľko sa uvoľní spálením 1,24 kg uhlia.


Na začiatku


Spoločnosť Infarm založil v Berlíne v roku 2013 Osnatom Michaeli a bratia Erez a Guy Galonsky. Pôvodne chceli pestovať zeleninu len pre seba, ale vertikálna farma im priniesla takú úrodu, že tento druh pestovania pretavili na biznis model. Vyvinuli inteligentný modulárny systém vertikálneho farmárčenia, ktorý umožňuje tieto farmy rozmiestniť v mestskom prostredí. Inými slovami pestovanie čerstvých produktov je možné aj priamo v supermarkete či hypermarkete. V súčasnosti spolupracujú s maloobchodnými reťazcami ako Albert Heijn, Aldi Süd, Amazon Fresh, Auchan, Casino, Coop Denmark, E.Leclerc, Edeka, Empire Company Ltd. (Safeway, Sobeys, ThriftyFoods), Farmdrop, Intermarché, Irma, Kinokuniya, Kroger, Marks & Spencer, Metro, Migros, Selfridges a Selgros. Infarm pomáha maloobchodníkom vylepšovať ich ekologické renomé a posúvať ich k environmentálne prívetivému podnikaniu. „Vertikálne farmy“ sa však nachádzajú už aj v reštauráciách a distribučných centrách, aby tam zelenina rástla a zbierala sa takmer v okamihu nákupu alebo spotreby.

 

zatva1


Ambiciózne globálne ciele


V septembri 2020 oznámila Infarm získanie investície vo výške 170 mil. dolárov. Vďaka kombinácii kapitálového financovania (private equity fondy) má k dispozícii viac ako 300 mil. dolárov. Ambície spoločnosti Infarm nie sú malé. Aj v dôsledku pandémie spotrebitelia a retaileri väčšmi počujú na inovatívne prístupy spoločnosti Infarm k čerstvej, udržateľnej a lokálnej výrobe potravín. Do roku 2025 sa očakáva, že spoločnosti Infarm bude mať na urbánne farmárčenie globálne viac ako 5 000 000 štvorcových stôp, čím sa stane najväčšou distribuovanou poľnohospodárskou sieťou na svete. Cieľom je pomáhať mestám stať sa sebestačnými pri výrobe potravín.


Erez Galonska, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Infarm, uviedli: „Pandémia upriamila pozornosť na globálne poľnohospodárske a ekologické výzvy našej doby. V našej spoločnosti veríme, že existuje lepší a zdravší spôsob zásobovania miest potravinami: zlepšovanie prístupu k čerstvým a udržateľným produktom, ktoré sa pestujú čo najbližšie k ľuďom. Chceme zmeniť spôsob, akým ľudia pestujú, jedia a rozmýšľajú o jedle.“


Investície spoločnosť použije na zvýšenie penetrácie v regionálnom a lokálnom meradle, ale aj na vývoj novej generácie vertikálnych fariem prepojených s cloudom spoločnosti Infarm, ktoré sú schopné generovať hektárové výnosy podobné bežným výnosom z poľnohospodárskej veľkovýroby. Infarm chce tiež rozširovať sortiment. Vďaka integrácii pokročilého inžinieringu, softvéru a poľnohospodárskej technológie tieto vertikálne farmy šetria pracovnú silu, pôdu, vodu, energiu a znižujú uhlíkovú stopu. Zároveň prispejú k udržateľnejšiemu potravinovému reťazcu.

 

zatva2


Cesta, ako spojiť ekológiu a ekonomiku


Táto spoločnosť ukazuje, že je možné inteligentne spojiť ekonomiku a ekológiu. Vo svojom sektore ale nie je jediná. Vertikálnym farmárčením sa zaoberajú aj ďalšie spoločnosti. Napríklad Square Roots, ktorá uzatvorila partnerstvo s Gordon Food Service, čo je jeden z najväčších distribútorov potravín v Severnej Amerike. Square Roots buduje o.i. vertikálne farmy v blízkosti distribučných centier Gordon. Ďalším zaujímavým hráčom v segmente je Freight Farms, ktorá vertikálne a hydroponické farmy umiestnila do lodných kontajnerov a razí pojem tzv. container farming.


Mimochodom vertikálne farmy chváli aj britský prírodovedec, popularizátor vedy a dokumentarista, sir David Attenborough vo svojom dokumente „The Life on Our Planet“, ktorý si možno pozrieť napríklad na Netflixe.


Juraj Turzo
Zdroje: Infarm.de/en, www.prnewswire.co.uk

 

Foto: Infarm

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk