Počas pandémie pomáhali zákazníkom budovať domáce oázy

Koronakríza a s ňou súvisiace obmedzenia zatvorili v hlavnej sezóne aj všetky prevádzky rakúskeho hobbymarketu bellaflora. Ako sa im podarilo prekonať toto obdobie, ale aj o tom, ako ďaleko sú v oblasti udržateľnosti, porozprával pre RETAIL magazin.sk Mag. Franz Koll, obchodný riaditeľ spoločnosti bellaflora.

 

bellaflora v

 

 

Patríte k najväčším rakúskym predajcom rastlín, záhradných doplnkov, vybavenie a dekoratívnych predmetov. Ide o sortiment, ktorý je v posledných rokoch, aj pod vplyvom niektorých negatívnych javov, viac žiadaný a nakupovaný zákazníkmi rôznych vekových kategórií. Ako ovplyvnila prevádzku vašich predajní hrozba šíriaceho sa koronavírusu?

 

Na základe zákonom predpísaných bezpečnostných opatrení musela byť prevádzka všetkých našich filiálok od polovice marca, až do polovice apríla prerušená. V žiadnom prípade sme však nepoľavili, práve naopak. Počas celého obdobia, kedy sme mali zatvorené, bolo pre nás najdôležitejšie zostať v kontakte s našimi zákazníkmi. Našu ponuku a benefity tak mohli využiť aj počas zatvorenia predajní, či už prostredníctvom telefonického poradenstva alebo dobre zásobeného online obchodu.

 

Epidémia koronavírusu prepukla v Európe s príchodom jari, v čase, kedy sa ľudia prirodzene po zime rozbiehajú do svojich záhrad. A zároveň do špecializovaných predajní, aby si nakúpili všetko potrebné. Aké to malo následky na váš biznis a obchodné výsledky?

 

Lockdown nás zastihol počas celého jedného mesiaca hlavnej sezóny, čo nás samozrejme prinieslo pokles obratu. Po otvorení filiálok v polovici apríla sme však zaznamenali skutočne obrovský nápor. Až taký, že zákazníci sa nevedeli dočkať, ako sa dostanú dnu do našich predajní. Každý sa usiloval rýchlo si nakúpiť, dobehnúť svoje plány. I keď výpadky, pokiaľ ide o obrat v našich kamenných predajniach, boli veľké, vďaka aktuálnemu vývoju trhu a veľkému dopytu existuje možnosť, že ich ešte dokážeme vyrovnať.

 

bellaflora01

 

Ktoré opatrenia ste museli v tejto zložitej situácii zaviesť?

 

Veľmi pozorne sme sledovali vývoj situácie počas lockdownu. Našou najvyššou prioritou bolo a zostáva zdravie a vysoký komfort našich zákazníkov a, prirodzene, aj našich zamestnancov. Vo všetkých našich prevádzkach sme preto prijali veľmi prísne a rozsiahle hygienické opatrenia odporúčané odborníkmi, ktoré sme v priebehu týždňov po znovuotvorení opätovne sprísnili, aby sme našim zákazníkom umožnil bezpečnú návštevu filiálok. Je to pre nás naďalej absolútna priorita.

 

Spozorovali ste, že by sa v dôsledku koronakrízy zmenilo zákaznícke správanie?

 

Boli sme svedkami toho, že záhrada sa stala v tomto neľahkom roku dôležitým miestom pre relax, stretávanie sa s najbližšími, niekedy dokonca aj pre domácu prácu. Zákazníci mali v čase pandémie oveľa viac času a odhodlania budovať, či zlepšovať si svoje exteriérové priestory. Mnohí si chceli vytvoriť, aj pod vplyvom obmedzených dovolenkových možností, originálne a príjemné domáce oázy. Trendy ako vlastnoručná práca, domáce majstrovanie, rôzne zlepšovania a opravy zažili v tomto čase skutočne veľký rozmach.

 

Rastúci dopyt je po všetkom sezónnom tovare, bez ohľadu na to, či ide napríklad o kvitnúce alebo len listami okrasné sezónne a trváce rastliny, alebo zeleninu, bylinky, či ovocné rastliny. Vo všeobecnosti je žiadané všetko to, čo súvisí s domácim majstrovaním a záhradníčením. Okrem toho zaznamenávame veľký záujem aj o tovary, ktoré pomáhajú skrášliť záhradu, či terasu – od záhradného nábytku, cez solárne osvetlenia až po záhradné zariadenia, dekorácie, či zavlažovacie systémy. Zároveň sme si všimli, že zákazníci nakupujú uvedomelejšie, kúpu vždy dôkladne zvažujú.

 

Ako sa vyvíjal záujem o online nakupovanie?

 

V dôsledku obmedzených nákupných možností v kamenných predajniach nakupovali zákazníci viac prostredníctvom internetu. Pre nás preto bolo najdôležitejšie zostať aj v čase zatvorených filiálok v kontakte so zákazníkmi. Chceli sme naďalej zostať ich odborníkmi na záhradu. S naším servisom a rozmanitým bellaflora sortimentom sme tak vedeli osloviť a zaujať aj počas lockdownu, a to aj vďaka našej zelenej hotline, ktorá poskytuje pestovateľské poradenstvo a tiež vďaka novo zriadenému online obchodu.

 

bellaflora02

 

Plánujete v budúcnosti internetový obchod posilniť?

 

Náš online koncept spočíva v princípe „Najkrajšie rastliny sezóny doma na jeden klik“ a vedome vsádza na precízne zvolený výber sortimentu. V tomto chceme zostať silní.

 

Značka bellaflora začala písať svoj príbeh pred viac ako 40 rokmi. V Rakúsku máte aktuálne až 27 filiálok. Čo robíte inak ako vaša konkurencia?

 

Žijeme a fungujeme udržateľnosťou a už roky vsádzame na regionálnosť, bio smerovanie, rozmanitosť ponuky a vysokú odbornosť. Presne toto sú dôvody, ktoré naši zákazníci veľmi oceňujú a prečo nás pravidelne vyhľadávajú. Je dôležité aby nás vnímali ako odborníkov, ktorí dokážu poradiť s každým problémom alebo otázkou.

 

Zaujala ma aj vaša silná orientácia na lokálne produkty, ktorá je pre vás prioritou od založenia...


Ako čisto rakúsky maloobchodný reťazec sa už roky orientujeme na regionálnosť a preto úzko spolupracujeme s lokálnymi dodávateľmi, pestovateľmi a odborníkmi.

 

Udržateľnosť a ochrana životného prostredia sú v súčasnosti takisto významné a často komunikované témy. Aké sú vaše priority v tejto oblasti?

 

Dve tretiny nášho obratu pripadá na rastlinný sortiment. Svedčí to aj o tom, že sa intenzívne zaoberáme zmenou klímy a jej dopadmi. Zároveň intenzívne vnímame celkový reťazec šetrenia zdrojov – od klimatických výziev pre záhradníkov a pestovateľov, našich dodávateľov, cez starostlivosť o rastliny v našich filiálkach až po zdravý a prirodzený rast rastlín v záhradách našich zákazníkov.

 

Čo presne to znamená?

 

V našich filiálkach sa napríklad na ošetrovanie rastlín používajú výlučne ekologické ochranné prostriedky a hnojivá. Tieto u nás zákazníci aj dostanú kúpiť. Okrem toho sme zaviedli program, ktorý sa týka redukcie podielu rašeliny v pestovateľských substrátoch, program na redukciu pesticídov pre celý sortiment rastlín a rozvoj dobrovoľných udržateľných štandardov pre dodávateľov.

 

bellaflora03

 

A čo voda? Ako sa dá pracovať s udržateľnosťou v tejto oblasti smere? Rastliny predsa len bez vody neprežijú ani na predajnej ploche...

 

Každé naše záhradné centrum spotrebuje pri starostlivosti o ponúkané rastliny veľmi veľa vody. V mnohých prevádzkach využívame na zalievanie vlastné studne. Zároveň našich zamestnancov neustále vzdelávame v oblasti zavlažovania a tiež implementujeme nové, samozavlažovacie systémy. V nich sa nahromadí voda a jednotlivé rastliny si zoberú presne toľko, čo spotrebujú, nič navyše. Celoplošné zalievanie systémom rovnako veľa vody všetkému nie je totiž ideálne. Následne sa prebytočná voda vráti rovnakým vedením naspäť do medzinádoby, prefiltruje sa a je pripravená na opätovné použitie. S pomocou týchto opatrení sa nám podarilo zredukovať spotrebu vody v našich filiálkach v priebehu piatich rokov až o 30 %.

 

Na aké novinky sa môžu tešiť vaši zákazníci v nasledujúcich mesiacoch?


V plánovaní sa aktuálne orientujeme na jesennú a zimnú sezónu. Tá je v záhradách takisto silná a dôležitá. V zálohe už máme pre našich zákazníkov napríklad niekoľko rastlinných sezónnych highlightov. Dôležité je vždy príjemne prekvapovať, ponúkať trendy a zaujímavé, doteraz neopozerané riešenia.

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: bellaflora

 

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW