Enormný záujem urýchlil pripravované projekty

Jar 2020 posunula v dôsledku koronavírusovej pandémie český e-commerce o veľký kus dopredu. Čo zaujímavé toto obdobie prinieslo? Porozprávali sme sa s Tomášom Jeřábekom, CEO, Košík.cz.

 

kosikcz v

 

 

Za prvé tri týždne pandémie sa objem online nákupov v Českej republike zvýšil na dvojnásobok. Nákupy potravín cez internet rástli dokonca v stovkách percent. Ako sa online obchodníkom podarilo takýto prudký nárast zvládnuť?

 

Počas niektorých dní sme vybavovali až osemkrát vyšší dopyt, ako je to u nás bežné. Dopyt už nerástol ďalej kvôli tomu, že sme boli vypredaní na týždeň dopredu. Dlhodobo sme pritom nastavení na rast. Otvárame nové regióny a posúvame sa dopredu. Každý mesiac vybavíme až o 10-20% viac nákupov. Dokážeme pružne reagovať na zmeny, nesmú však prísť nečakane, zo dňa na deň.


Najhorší bol chaos, ktorý vývoj celej situácie spôsoboval. Chvíľami mi to pripomínalo šialenú simuláciu pre skúmanie charakterov firiem, ktorá bola spustená s maximom premenlivých faktorov. Predstavte si, že večer ladíte stratégiu a keď skoro ráno prídete do práce, až 90% z toho čo ste nastavili už nejde použiť, pretože sa zmenila situácia.


Ale zvládli sme to. Nárazových vĺn prišlo niekoľko a ja som presvedčený, že ak by šialený dopyt napokon neopadol sám, dokázali by sme ho počas ďalšieho týždňa ukľudniť. Bolo to v ľuďoch, v našej pripravenosti a schopnosti improvizovať. Pomohlo aj to, že od minulého roka sedíme na robustnejších IT základoch.


Koľko nových online nakupujúcich zostane pri tejto forme nákupu potravín aj po odoznení pandémie?


Určite to nebude 90%, nebude to zrejme ani 50%. Ale to sme ani neočakávali. Akonáhle to bolo možné, ľudia sa vrátili naspäť do kamenných predajní. Čiastočne si myslím, že to bolo aj vďaka pocitu, vycúvania z najhoršieho. Zároveň ale už teraz vidíme, že sa opäť časť zákazníkov vracia. Osobne to vidím tak, že sme skokovo posilnili o 40% pravidelne nakupujúcich. Čiastočne sú to ľudia, ktorí si v minulosti online nakupovanie vyskúšali a až teraz , aj s ohľadom na okolnosti, z toho vytvorili pravidelný návyk.


Ďalších 20-30% medzi pravidelnými zákazníkmi nemáme, avšak vieme, že si na nás niekedy spomenú. Takíto zákazníci prichádzajú vždy, akonáhle sú zatvorené supermarkety, a väčšinou u nás aj zostávajú. Na Vianoce ich budeme mať zrejme už v kategórii medzi pravidelnými zákazníkmi. A tretiu skupinu budeme musieť ešte prehovárať, pretože u nás nakupovali prvýkrát v najvyššej špičke, v čase kedy neboli garantované termíny a panoval stav vysokej vypredanosti.


Budete ďalej rozširovať predaj potravín prostredníctvom Mall.cz?


S Mall.cz sme spustili spoločný projekt, ktorý umožnil nakúpiť potraviny online kdekoľvek v ČR v podstate ihneď, akonáhle bolo jasné, že ľudia začínajú mať problém sa zásobovať základnými potravinami. Mali sme niekoľkotýždenný náskok pred konkurenciou. Presvedčili sme sa, že zvládneme voziť potraviny do celej ČR a že kvalita tejto služby zodpovedá očakávaniam.


Zatiaľ čo sme sa spolu rozprávali sme testovali distribúciu takzvaných suchých potravín pod značkou Košík pod celej republike. Je pravdepodobné, že čoskoro bude projekt dostupný aj pre verejnosť. Ide o záležitosť, ktorá nás posunie viac dopredu. V novom sklade máme pripravených 2000 druhov potravín, ktoré do 24 hodín doručíme kamkoľvek. Ale to je len prvá fáza, do konca roka by to malo byť násobne viac. Projekt sme chystali dlhšiu dobu, avšak koronavírusová kríza nás donútila ho urýchliť.


Donútili zatvorené predajne výrobcov hľadať cesty, ako dostať svoje potraviny do digitálnej distribúcie? Aké kritériá treba splniť, aby sa bolo možné zalistovať vo vašom internetovom obchode?


Určite áno. Dopytov na zalistovanie prišlo v prvých dňoch od zatvorenia predajní obrovské množstvo. Veľakrát nešlo o veľkých zavedených výrobcov, problém mali predovšetkým dodávatelia z čerstvého segmentu. Naviac im zo dňa na deň prestalo fungovať gastro ako zásadný kanál pre odbyt.


Problém bol v tom, že my sme museli v dobe najväčšieho náporu obozretne voliť, ktoré položky v e-shope ponecháme a ktoré škrtneme. V dobe, kedy bol sklad v najväčšej špičke, sme preventívne znížili počet ponúkaných položiek až o 7000. V pestrosti ponúkaného sortimentu sme sa napokon dostali na skoro polovicu bežnej ponuky.


Ako zákazníci využívajú službu Mall Pay? Prejavila sa na jej využití koronavírusová pandémia?


Odložená platba má rozhodne zmysel aj pri potravinách – typickými zákazníkmi sú matky na materskej dovolenke. Vždy 15. v mesiaci im na bežný účet prídu peniaze od štátu, ale akcia na plienky končí 10. Odložená platba im to pomôže preklenúť. Nám napríklad Mall Pay dobre zafungoval u hotových jedál, kde sme mali množstvo nových zákazníkov. Možnosť zaplatiť až po jedle je atraktívna ponuka, ktorá pri prvej objednávke odbúra obavu, že napríklad nebudete spokojní. Keď Mall Pay pridal dopravu zadarmo pre svojich zákazníkov, odrazu sa s odloženou platbou predáva každé desiate hotové jedlo.


Ako zákazníci reagovali na kampaň Podporme farmárov, ktorá cielila na posilnenie predaja farmárskych produktov?


Skvelo. Snažíme sa spolupracovať s farmármi a malými dodávateľmi naozaj veľmi intenzívne, sú extrémne dôležitými partnermi. S niektorými z nich ideme tak ďaleko, že pripravujeme zákazníkom produkty na mieru – napríklad mäsiar Klouda pripraví mäso tak, ako si to zákazníci vyžiadajú napríklad na Facebooku.


Tým, že boli počas pandémie zatvorené farmárske trhy a zastavený odbyt cez gastro sektor, sme sa snažili hľadať cesty, ako ich podržať. Pripravili sme možnosť okamžitej splatnosti faktúr, darovali sme im zazmluvnené reklamné plochy. V pláne bol ešte pracovný portál, ale to už nastalo uvoľňovanie situácie. Boli sme veľmi milo prekvapení, ako zákazníci podporu farmárov zobrali vážne.


Opatrenia spojené s COVID-19 ovplyvnili aj tzv. poslednú míľu, spôsob odovzdania tovaru zákazníkovi a platby zásielky. Budú niektoré z týchto zmien trvalé?


Nemyslím si. Bol to veľký ústupok v komforte, ktorý bol nevyhnutný, ale akonáhle to bude možné, budeme opäť doručovať až k prahom bytov. Na druhej strane – celá situácia opäť rozvírila debatu nad pick-up pointami a ďalšími variantami bezkontaktného odovzdania nákupu. Minimálne skutočnosť, že vznikajú nové koncepty, s ktorými to bude možné v budúcnosti riešiť, je fajn.


K novým projektom, ktoré ste v apríli avizovali, patrí Kuchyňa pre celé Česko. Ide o ďalší z projektov Košík.cz v oblasti gastronómie, alebo má nahradiť niektorý z tých doterajších?


Projekt bude nadväzovať na naše HotovkyKošík.cz, ktoré sme spustili v marci. Iba za posledných 30 dní sme rozviezli viac ako 50 000 porcií, získali tisícky nových zákazníkov a rozšírili rozvozové územie.


Stále to však pokladám za pilotnú záležitosť a chcem ísť ďalej. Máme ambíciu ukázať, že môže existovať kvalitné čerstvé hotové jedlo. V druhej polovici roka by sme preto chceli spustiť vlastnú manufaktúru, ktorá pripraví stovky tisíc hotových jedál a my ich budeme posielať kamkoľvek, kde dorazia naše autá s chladiacim boxom.


Česká republika patrí medzi lídrov pokiaľ ide o intenzitu akciových ponúk obchodných reťazcov. Aká je situácia pri online predaji?


Košík nie je diskont a podľa toho ku zľavovým akciám pristupujeme. Naša služba prináša množstvo benefitov – od doručenia až domov po šírku sortimentu, ktorý inde nenájdete. Zľavové akcie nehrajú vnašom marketingu hlavnú úlohu, zaujať dokážeme aj inak.


Neznamená to, že zľavy vôbec nerobíme. Občas aj my chceme potešiť zákazníkov akciovým tovarom, snažíme sa, aby išlo o výraznú zľavu na dobré produkty. Skvelo to funguje napríklad pri kampaniach Black Friday alebo sezónnych promo akciách. Zľavy majú zmysel tiež u dopredajov, tam je to skôr opodstatnená záchrana potraviny, ktorá by inak vyšla navnivoč.

 

Eva Klánová
Zdroj: Retail News/ www.retailnews.cz

 

Foto: Retail News/Kosik.cz

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW