KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Obchodné centrá zväčšujú zóny určené pre gastronómiu

Nie plné nákupné tašky, skôr celkový zážitok rozhoduje o opakovaných návštevách zákazníkov v obchodných centrách a galériách. Všetko nasvedčuje tomu, že to bude stále častejšia prax.

 

foodcourt 2018 v

 

Do celkového zážitku návštevníkov patrí tiež pestrá, kvalitná a predovšetkým široká ponuka reštaurácií, kaviarní a bistier. Podľa zahraničných štúdií podiel segmentu food & beverages v obchodných centrách naďalej stúpa, niekde až k štvrtine celkovej prenajímateľnej plochy. Tento trend je zrejmý v prípade Slovenska a tiež susednej Českej republiky.

 

Podľa prieskumu medzinárodnej poradenskej spoločnosti BNP Paribas Real Estate ČR, remodeling food courtov prebieha alebo sa aktuálne u našich susedov pripravuje minimálne v desiatich obchodných centrách, vrátane Olympie Teplice, OC Letňany, Metropole Zličín, Arkády Pankrác alebo brnianského centra Královo Pole.


Podiel na celkovej ploche


Z dostupných údajov vyplýva, že aktuálne sa podiel food & beverage v obchodných centrách pohybuje na úrovni okolo 10%. Sú však aj centrá so zastúpením reštaurácií, kaviarní a ďalších formátov občerstvenia na úrovni viac ako 15%. Zo štatistiky sa vymyká snáď len pražské obchodné centrum Quadrio, kde podiel stravovania dosahuje úroveň až 40%. Vďaka otvoreniu reštaurácie Vapiano si výrazne polepšil aj pražský Myslbek, kde sú kaviarne a reštaurácie umiestnené na 18,5% plochy. Minimálne 18% prenajímateľného priestoru pre kaviarne a reštaurácie vyčlenil taktiež pripravovaný projekt Savarin v centre Prahy. Obľúbené nákupné centrum Palladium v centre Prahy má aktuálne 15% podiel food & beverage.


„V centre českého hlavného mesta, v nákupných centrách a galériách je už teraz vyšší podiel stravovacích zariadení. Platí ale, že bez kvalitnej a funkčnej ponuky reštaurácií či bistier sa v budúcnosti nezaobíde takmer žiadne obchodné centrum,“ hovorí Lenka Šindelářová, MRICS, vedúca poradenstva a prieskumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR.


Dôvod dlhšieho zotrvania


Developerov a investorov motivujú k rozširovaniu ponuky food & beverage v obchodných centrách zaujímavé zistenia realizovaných prieskumov medzi ich návštevníkmi. Minimálne vo veľkých mestách západnej Európy je preukázané, že kvalitná ponuka občerstvenia zvyšuje tržby a predlžuje dobu pobytu zákazníkov v takom obchodnom centre.


Citlivosť zákazníkov na kvalitný food & beverages dokazujú aj ďalšie štúdie. Až 40% verejnosti si totiž obchodné centrum vyberá práve na základe veľkosti a zloženia ponuky vo food courte. Nedávny prieskum medzinárodnej developerskej spoločnosti ECE poukázal na to, že rozmanitosť výberu a kvalita ponuky je kľúčová až pre viac ako tri štvrtiny návštevníkov obchodných centier v západnej Európe.


Skutočnosť, že zákazníkom ide aj o kultúrne a dizajnové prostredie, potvrdzuje, že aj v prípade obchodných centier sa stale častejšie hovorí o “slow food”. Pokojné, inšpiratívne prostredie, kde je možné si vychutnať dobré jedlo a pitie, musí ísť vždy ruka v ruke s atraktívnou skladbou food operátorov. Do toho zapadajú komornejšie miesta na sedenie, vrátane vonkajších terás, rovnako ako pop-upové koncepty, kde pokrmy vznikajú priamo pred stravníkmi.


Napríklad Trinity Kitchen v britskom meste Leeds kombinuje stálu ponuku s pravidelne sa meniacou ponukou pop-up bistier so street foodom a rotáciou rôznych food trackov. Ponúka tak zákazníkom autentický zážitok a zmenu, za ktorou sa vždy vyplatí vyraziť.


Štúdia ECE potvrdzuej trend expanzie food & beverages na konkrétnych číslach. V posledných rokoch sa priemerná plocha food courtu v obchodných centrách v Európe zdvojnásobila. A obrat operátorov food & beverages medzi rokmi 2010 a 2015 narástol až o 54%.


V centre pozornosti je vegánstvo


V poslednej dobe je tiež evidentná konjuktúra záujmu o zdravé, vegetariánske alebo dokonca vegánske jedlo. Zákazníci pozorne sledujú pôvod potravín aj šetrný spôsob prípravy. Skúsenosť developerov ukazuje, že čisto lokálne koncepty a operátori si čo do obchodného úspechu nezadajú s medzinárodnou kuchyňou a nadnárodnými reťazcami.


“Zážitok je spoločným menovateľom všetkých zmien, ktorými prechádzajú staršie obchodné centrá v Európe a ktorý stojí za projektami nových. Jedlo v akejkoľvek kvalitnej podobe láka a stáva sa akcelerátorom záujmu návštevníkov, aj prostriedkom k často skokovému zvýšeniu návštevnosti a tržieb,” dopĺňa Lenka Šindelárová. Zároveň ale dodáva, že zväčšenie food courtu nemusí byť univerzálnym návodom pre všetky obchodné centrá.
“Vždy je potrebné zohľadniť lokalitu, umiestnenie, dostupnosť a cieľovú skupinu. Centrá situované na okrajoch miest budú mať väčší úspech s predajňami čerstvých a trvanlivých potravín, avšak obchodné centrá v strede miest môžu mať naopak vyšší podiel kaviarní, reštaurácií alebo bistier,”uvádza L. Šindelárová.


Veľkým trendom súčasnosti sú v západnej Európe a USA tzv. Potravinové haly, teda zoskupenia viacerých predajní širokého spektra potravín v spojení s bistrami a kaviarňami, ktoré ponúkajú často miestne ale aj medzinárodné špeciality. V prípade premysleného nastavenia sa takéto “food halls” môžu stat kľúčovým nájomcom a stimulom návštevy pre nových zákazníkov. Medzi najznámejšie a najrozšírenejšie koncepty patria v súčasnosti Eataly vo viacerých svetových metropolách alebo známa Ostermalm Food Hall vo švédskom Štokholme.


Zdroj a foto: BNP Paribas Real Estate

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk