KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Kamenné predajne lákajú nájomcov aj napriek rastu predajov v e-shopoch

Tržby z predajov prostredníctvom internetu v Českej republike narástli vlani o 18 %. V tomto roku by mali podľa kvalifikovaných odhadov akcelerovať medzi 15-20%. Rastú však aj tržby v obchodných centrách, kamenných predajniach a retail parkoch.

 

cesko najomne 2018 v

 

Podľa štatistík tržby v maloobchode v Česku vzrástli v roku 2017 o 6,1%. Tomu zodpovedá aj rast nájomného v úspešných obchodných centrách a na prestížnych obchodných uliciach v Prahe. Česká pobočka BNP Paribas Real Estate na týchto miestach registruje medziročný nárast o 5-7,5%.


„Na českom retailovom trhu aj naďalej vidíme priestor pre ďalšie zvyšovanie nájmov v špičkových nákupných centrách a na hlavných nákupných triedach,“ konštatuje Lenka Šindelářová MRICS, Head of Research & Consultancy v BNP Paribas Real Estate Czech Republic. Je to dané okrem iného tým, že tržby v českom maloobchode rástli v roku 2017 viac než dvojnásobne oproti Nemecku a dokonca až trojnásobne v porovnaní s Veľkou Britániou.


BNP Paribas Real Estate CR registruje najvyššie dosahované nájomné v Česku u jednotiek s rozlohou okolo 100 štvorcových metrov v špičkových nákupných centrách v Prahe medzi 120 a 140 € za mesiac a štvorcový meter. Vďaka ekonomickému rastu, ktorý je pre rok 2018 odhadovaný na 3,6 %, by sa tak nájmy v úspešných centrách mali zvyšovať aj naďalej. Podľa vyjadrenia L. Šindelářovej nie je konkrétne nárast o ďalších 5 % nereálny.


V Európe BNP Paribas Real Estate očakáva nárast nájomného na „prime“ nákupných triedach v Miláne a Paríži. Naopak stabilné by malo nájomné zostať na hlavných nemeckých triedach, ktoré už teraz dosahuje rekordnú výšku.


Dôvodom rastu nájomného v top lokalitách v Čechách a hlavne v Prahe nie je najnižšia nezamestnanosť v EU, ale tiež najrýchlejší rast miezd. Vďaka ochote zákazníkov utrácať tak prosperujú nielen klasické maloobchodné formáty, ale rovnako spomínaný segment e-commerce. Ten sa na konci vlaňajška na celkových tržbách v Českej republike podieľal podľa výstupov združenia APEK už z 10,5 %. V celej Európe sa pritom odhaduje aj pre rok 2018 nárast tržieb v e-commerce o ďalších 10 %. V Českej republike by mohlo ísť dokonca o dvojnásobný výsledok on-line predajov.

 

„Aj napriek celkovej ekonomickej konjunktúre, ktorá nahráva prenajímateľom, sa na českom retailovém trhu naďalej roztvárajú nožnice medzi top nákupnými centrami a centrami v lokalitách s vysokým nasýtením obchodnými plochami," konštatuje L. Šindelářová.


Retailové nehnuteľnosti sú po kanceláriách druhým najobchodovanejším aktívom v Európe (56 mld € v roku 2017). Nemecko zostáva najväčší ťahúňom s asi 7% nárastom retailových investícií. V Česku vlani vďaka niekoľkým významným investíciám do veľkých nákupných centier retailové investície dosiahli 46% podiel. Výnosová miera klesala na väčšine európskych trhov, s výnimkou Veľkej Británie. V Nemecku prime yieldy pre nehnuteľnosti na nákupných triedach poklesli na 3 %. V Prahe výnosová miera dosahuje úroveň 3,5 %.

 

Zdroj: BNP Paribas Real Estate
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk