Zamestnanci sú aj vaši prví zákazníci

 

Retail sa už niekoľko rokov pasuje s nedostatkom zamestnancov. Neustále zatváranie a otváranie predajní, k tomu neistota fungovania a nejasná stabilita príjmu sú okrem iného dôvodom odchodu ľudí do sektoru priemyslu či logistiky.Obchodníci sa preto snažia udržať si aspoň kľúčových ľudí a poskytnúť im rôzne lákavé benefity. Okrem iného aj zľavy na tovar.

 

benefity zamestnanci

 

Pre zamestnancov je v súčasnosti dôležitá bezpečnosť, najmä tá zdravotná, ktorou je kvalitná ochrana pred koronavírusom. Zároveň je však dôležitá aj istota príjmu a udržateľnosť pracovného miesta. No nielen to.

 

Prieskum, ktorý nedávno uskutočnila spoločnosť McDonald’ (1) s odhalil, že najdôležitejším atribútom, ktorý by mal zamestnávateľ spĺňať, je záruka primeraného finančného ohodnotenia. Financie sú pre 82% opýtaných kľúčovým parametrom. Dôležitá je tiež flexibilita pracovného času, je to druhý najdôležitejší ukazovateľ pre 59% ľudí. Väčší dôraz na tento faktor kladú ľudia žijúci v Bratislave, než na východe Slovenska. Nasleduje kariérny rast, ten oceňuje 57% respondentov tohto prieskumu.


V dôsledku zhoršujúcej sa pandemickej situácie na Slovensku a vyhlásením opätovného lockdownu zažívajú pred Vianocami intenzívny nápor najmä predajne, ktoré ponúkajú tzv. esenciálny sortiment, no tiež e-shopy a ich výdajne. Práve tieto prevádzky pred koncoročnými sviatkami navyšujú kapacitu zamestnancov, aby zastrešili predvianočný dopyt. Podľa Štatistického úradu SR však nezamestnanosť na Slovensku už v októbri klesla pod 7%.


„Časť dopytu môžu vyplniť pracovníci gastra a iných zatvorených prevádzok, niečo aj evidovaní nezamestnaní a dôchodcovia. Už tradične však najsilnejšiu skupinu brigádnikov tvoria študenti. Šikovní ľudia sa uplatnia najmä ako predavači a dokladači tovarov, ako výpomoc v sklade, podpora e-shopov, prípadne aj ako pomocné sily vo výrobnom aj nevýrobnom sektore. A kvôli protipandemickým opatreniam aj ako kuriéri e-shopov či gastro prevádzok,“ konštatuje Anna Ričányová, manažérka pobočiek Prešov a Košice personálnej agentúry Grafton.


Výber podľa benefitov


Vedeli ste, že mnohí uchádzači o prácu v oblasti obchodu si konkrétneho maloobchodníka vyberajú aj podľa toho, či im umožní prístup k zaujímavým tovarom za výhodnejších podmienok? Netreba na to zabúdať, napokon zamestnanci predajní sú často vaši úplne prví zákazníci. Veľakrát sú tými, ktorí testujú, skúšajú či ochutnávajú nové výrobky alebo sa podelia s prvou skúsenosťou s inými ľuďmi, ktorí sa následne môžu stať vašimi zákazníkmi. Nie každý obchodník si to uvedomuje. Sú však aj takí, ktorí svojich zamestnancov oproti iným zákazníkom zvýhodňujú.


„Každý zamestnanec DATARTu získava po nástupe do pracovného pomeru prístup do zamestnaneckého systému, vďaka ktorému nakupuje elektroniku so zľavou až do výšky 40 %,“ uviedla pre RETAIL magazin. sk Sabina Boudová, marketingová manažérka DATARTu.


„Všetci naši zamestnanci majú zamestnaneckú kartu, s ktorou si môžu nakúpiť tovar v každej BILLA predajni so zľavou 7,5 % pred zdanením. Táto zľava platí na všetok predávaný tovar okrem výrobkov značky CLEVER, vernostných programov, dennej tlače, O2 dobíjacích kupónov, záloh na fľaše a tabakových výrobkov. Okrem toho ponúkame zamestnancom zľavy u rôznych partnerov,“ sumarizuje Kvetoslava Kirchnerová, hovorca spoločnosti BILLA s.r.o.


„Naši kolegovia majú k dispozícii poukážky v elektronickej forme. Môžu nakupovať u nás predávaný tovar do určitej hodnoty a to kedykoľvek počas roka. Pri každom nákupe majú príležitosť uplatniť si zľavu 25 % na celý nákup. Suma zľavy sa pritom odráta od celkovej hodnoty benefitu, napríklad 100 €. Zľavy sa vzťahujú na tovar za pôvodnú cenu a aj za cenu po zľave,“ vymenúva Patrik Čanecký, Executive manager, LPP Slovakia.


„Zamestnanci majú v rámci poskytnutých bonusov nárok na zamestnaneckú zľavu vo výške 15 %, ktorá platí na všetok tovar dostupný v obchodnom dome IKEA Bratislava,“ hovorí Michal Svienty, HR manažér IKEA Bratislava.


Sieť dm drogerie markt, s.r.o. ponúka svojim zamestnancom rôzne benefity. Okrem odborného, osobnostného a jazykového vzdelávania, sú to odmeny pri pracovných a životných jubileách, ale aj zľavy na produkty a služby spoločnosti a odkúpenie nepotrebného firemného majetku za zvýhodnených podmienok. K finančným benefitom patrí aj príspevok spoločnosti na dôchodkové sporenie, odchodné po odchode na dôchodok či ročný kredit v aplikácii Cafetéria (zdravie, kultúrne podujatia, cestovanie, nákupy).


Hornbach si váži všetkých svojich zákazníkov a pravidelne porovnáva vlastné ceny s cenami konkurencie. Vďaka tomu si zákazníci týchto projektových marketov nemusia porovnávať ceny produktov, čakať na cenové akcie, zbierať bonusové body a vernostné prémie, aby získali výhodnú cenu. Vo vnímaní Hornbachu sú si všetci zákazníci rovní, preto tento reťazec zamestnancov nezvýhodňuje vernostnými programami, kartičkami, zľavami či špeciálnymi ponukami. Záruka trvalo nízkych cien platí pre všetkých zákazníkov rovnako.


Benefit nemá kompenzovať mzdu


Benefity budú pre zamestnancov dôležité aj naďalej a rozhodne budú motivujúce aj zľavy na tovar. Nemali by však slúžiť ako „výplata v naturáliách“. Obchodníci sú si vedomí, že tovar, ktorý leží v sklade alebo vďaka lockdownu v zatvorenej predajni, nezarába. Mnohí už vyčerpali všetky možnosti, ako dosiahnuť na štátne finančné kompenzácie alebo na úľavy od prenajímateľov. Riešiť situáciu vyplácaním ľudí tovarom či prepúšťaním dlhoročných zamestnancov a nahrádzať ich juniormi či brigádnikmi, je krátkozraké a nežiaduce. Tovar či poukážky sa potom stávajú predmetom „handlovania“, zapĺňajú rôzne inzertné portály a degradujú značku reťazca a jej cenotvorbu.

 

1) Prieskum bol realizovaný v decembri 2021 na reprezentatívnej vzorke 550 respondentov vo veku 18 – 65 rokov, prostredníctvom online platformy Instant Research prieskumnej agentúry Ipsos.

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Retail Summit 2021 v 100 sekundách

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk