Zdrojom peňazí detí sú najmä sviatočné dary

Vianoce, narodeniny, meniny. Takmer každé dieťa vo veku od 11 do 15 rokov má k dispozícii vlastné peniaze, najčastejšie ich dostáva vo forme daru od svojich najbližších a pri príležitosti sviatkov.

 

deti vreckove v

 

Práve darčeky sú najväčším zdrojom ich peňazí a prevyšujú aj vreckové, ktoré dávajú traja z piatich rodičov. Takmer 40 % detí však vreckové nedostáva vôbec, pričom najčastejším dôvodom podľa rodičov je fakt, že ho nepotrebujú.


Detská výplata


Peniaze dostávajú deti od svojich príbuzných veľmi často napríklad na Vianoce. Tieto a ďalšie sviatky sú dokonca najväčším zdrojom vlastných peňazí detí, dokonca väčším ako je vreckové od rodičov. Samotné vreckové pritom dostáva podľa prieskumov necelých 60 % detí. Aj keď sa počet rodičov, ktorí ho využívajú za posledné štyri roky zvýšil približne o 10 %, ešte stále prevyšujú nepravidelné a nárazové „príjmy“ v podobe darov pred pravidelným vreckovým.


„Zdrojom vlastných peňazí detí by malo byť vreckové. Vďaka tomu sa môžu deti učiť lepšie hospodáriť so svojimi financiami. Je totiž akousi formou „výplaty“. Pohybovať sa môže aj v malých sumách, pričom dôležitá je jeho pravidelnosť, aby dieťa získalo určité návyky už v základoch. Podľa toho si vie následne samo hradiť niektoré typy výdavkov, ale aj pravidelne sporiť. Ideálne je, keď to všetko vie vyriešiť v mobilnej aplikácii, vďaka čomu má prehľad nielen samotné dieťa, ale aj jeho rodič,“ uvádza Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank.


Podstatná je pritom podľa jej slov aj forma vreckového, ktorá sa postupne mení. Pred štyrmi rokmi dávalo 90 % rodičov vreckové v hotovosti, v súčasnosti je to už len približne 70 %. Kým v roku 2017 využívala bankový účet na vyplácanie vreckového takmer desatina rodičov, aktuálne preferuje tento spôsob približne štvrtina. Avšak potenciál je ešte vyšší, pretože podľa prieskumu 365.bank má až 63 % detí vo veku 15 rokov účet v banke, no vreckové naň dostáva len pätina. Viac ako polovica pritom využíva aj platobnú kartu.


V prospech elektronických peňazí hovorí nielen trend digitalizácie, ale aj aktuálna pandemická doba. V priebehu minulého roka sa z tohto dôvodu podľa dát Národnej banky Slovenska prvýkrát preklopil pomer využívania hotovosti v prospech bezhotovostných transakcií. Práve využívanie bankových produktov, ako sú platobná karta či elektronické bankové služby totiž zvyšujú finančnú gramotnosť detí. Podľa PISA testovania dosiahli školáci, ktorí túto skúsenosť mali, signifikantne vyššie skóre v oblasti finančných vedomostí, než tí, ktorí sa s podobnými aktivitami nestretli.


Detské nákupy


Koľko peňazí dostávajú deti vo forme vreckového a čo si za to kupujú? V staršom prieskume Tatra banky, do ktorého sa zapojilo 2600 rodičov, sa uvádza, že priemerné mesačné vreckové je približne 22 €. Najvyššie vreckové pritom podľa tohto prieskumu dostávajú deti v Banskobystrickom a Bratislavskom kraji, najnižšie zase v Košickom a Prešovskom. Dievčatá dostávajú v priemere o 3 € menej ako chlapci, avšak rodičia im vreckové dajú v nižšom veku. Čím sú deti staršie, tým viac z nich vreckové dostáva. Vo veku 6 rokov má vreckové každé štvrté dieťa, v 11-tich rokoch už 2 z 3 detí a len desatina 15-ročných tínedžerov vreckové nedostáva.


Výška vreckového je rôzna. Rastie úmerne s vekom dieťaťa a jeho potrebami. Sú dostupné všeobecne odporúčané vekové rozhrania pre príslušnú výšku vreckového, avšak väčšinou je to individuálna záležitosť každého rodiča. Kým menšie deti zvyknú dostávať sumy okolo 5 €, tie staršie dostávajú 10-15 € alebo ešte o niečo viac. Zaujímavé by bolo aj zistenie, akú výšku predstavujú peňažné dary detí počas sviatkov. Hoci prieskum na túto tému nie je, dá sa predpokladať, že je to o niečo viac než priemerná hodnota vreckového.


Účel, na ktorý deti vynakladajú peniaze, je rôzny. Uvedený prieskum Tatra banky z roku 2018 odhalil, že deti si za svoje peniaze najčastejšie kupujú jedlo a sladkosti. Nasledujú módne doplnky, oblečenie, bižutéria, tenisky, potom hry (konzolové, počítačové), elektronika (počítač, mobil, herná konzola). Pri svojom míňaní však deti myslia aj na druhých a zvyknú si tiež šetriť na vytúžené drahšie tovary. Pravdepodobne sa tieto detské preferencie príliš od roku 2018 nezmenili, isté však je, že silným lákadlom aj pre deti začalo byť počas pandémie práve online nakupovanie.

 

redakcia
Zdroj: 365. bank, Tatra banka

 

Ilustračné foto: Pixabay.com

Video

Retail Summit 2021 v 100 sekundách

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk