KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Denná konzumácia džúsov rastie stále pomaly

dzusy spotrebaPodľa prieskumov vypijú Slováci 11 ml džúsu denne, čo nie je ani polovica pohára za týždeň. Spotreba na osobu a rok predstavuje u nás iba 4,1 l, čo je viac ako 9 l pod európskym priemerom a takmer 68 l pod odporúčaným množstvom za rok.


Mnohí našinci sú si vedomí skutočnosti, že správna výživa zaručí celkovú pohodu a zdravie, no nie každý vie, že napríklad pohár kvalitného džúsu môže nahradiť jednu z intenzívne odporúčaných piatich porcií ovocia a zeleniny. „Ovocný a zeleninový džús predstavuje bohatý zdroj vitamínov, minerálov, karotenoidov a celulózy. Pitie džúsov podporuje imunitný systém, spomaľuje proces starnutia, reguluje trávenie a celkový kolobeh vody v organizme. Pohár ovocného alebo zeleninového džúsu môže hodnotne doplniť jedno z jedál, napríklad raňajky alebo večeru,“ uvádza MUDr. Peter Minárik, PhD. z Onkologického ústavu sv. Alžbety.

 

Slováci a džúsy

 

Napriek dokázanému pozitívnemu vplyvu na ľudský organizmus, iba 16% slovenských žien potvrdzuje každodennú konzumáciu ovocných džúsov a 6% zeleninových. Vyplýva to z prieskumu zrealizovaného na podnet Poľskej asociácie výrobcov džúsov. Viac ako 83% slovenských žien tvrdí, že nakupujú ovocné džúsy a viac ako 74% zeleninové, vo väčšine domácností sú pritom hlavnými spotrebiteľmi džúsov deti a ich matky. Džúsy sú na Slovensku väčšinou konzumované medzi hlavnými jedlami ( 68% opýtaných) a počas doby strávenej mimo domova (vyše 47% opýtaných). Podľa názoru slovenských respondentov tohto prieskumu, džúsy sú nielen chutné (83%), ale majú tiež pozitívny vplyv na zdravie detí a ďalších členov domácnosti (55%). „Ako vyplýva z prieskumu, v poslednom roku sa počet ľudí, ktorí pijú ovocné džúsy každý deň, zvýšil o 2%. Toto zvýšenie nie je síce veľké no predpovedá dobrú tendenciu,“ konštatuje P. Minárik. To je samozrejme dobrou správou aj pre obchodníkov.

 

Príkladné severské národy

 

Nemci, Švédi, Nóri a Fíni patria medzi európske národy, ktoré pijú najväčšie množstvo 100% džúsov, zatiaľ čo Rumuni, Slováci, Litovčania a Česi ich pijú najmenej. V žiadnej z európskych krajín však nepredstavuje denná konzumácia džúsov odporúčanú porciu, čo je 200 ml. “V Rumunsku napríklad džúsy a ani pyré nie sú populárne. Ich konzumácia nie je lokálnym zvykom či tradíciou. Pred niekoľkými rokmi sme na trhu nemali žiadne vysoko kvalitné výrobky. Záujem o tieto produkty sa však postupne zvyšuje. Zároveň aj povedomie, že džúsy môžu byť dôležitou a plnohodnotnou súčasťou správnej výživy. Je však pred nami ešte veľmi veľa práce,” hovorí Dr. Serban Damian, z Univerzity lekárstva a farmácie Carola Davilu v Bukurešti.

 

Nedôverčivé Česko

 

Česi sú zasa v prípade džúsov stále skôr skeptickí, čo je výsledkom problémov s odlíšením výrobkov v predajniach. „Pred časom bolo v regáloch predajní v Česku množstvo produktov, ktoré sa nazývali džúsmi. Väčšinou išlo o umelo zafarbené tekutiny s pridaným cukrom a konzervačnými látkami, nie vysokej kvality. Spotrebitelia na to nezabudli. Stále to ešte spôsobuje určitú opatrnosť vo vzťahu ku skutočným 100% džúsom, ktoré sú už teraz k dispozícii na trhu v kvalitnom prevedení. Je preto dôležité, v snahe zvyšovania spotreby džúsov neustále informovať ľudí, že všetky kvalitné džúsy sú vyrábané zo zrelého ovocia a v súlade s právnymi predpismi EÚ“, hovorí Pavel Suchánek z Inštitútu klinickej a experimentálnej medicíny v Prahe. Podobná situácia je aj v Litve. Nedostatok dôvery v balené džúsy, nedostatočné vedomosti týkajúce sa pravidiel, chybné názory na konzerváciu a prísady džúsov - to sú hlavné problémy na litovskom trhu, na ktoré upozorňuje Dr. Laura Romeraitė-Kuklierienė z litovskej dietetickej spoločnosti. V Poľsku je napríklad situácia oveľa lepšia. Podľa názoru Barbary Groele, generálnej tajomníčky KUPS, je povedomie o priemysle džúsov v Poľsku prekvapivo vysoké. „Vzdelávacie kampane na konzumáciu džúsov a pyré sa v Poľsku organizujú osem rokov (od roku 2008). Vyrastajú nové generácie, ekonomická situácia v krajine sa stále mení, prichádzajú nové stravovacie návyky a aj zaujímavé trendy v potravinách. To je dôvod, prečo si myslíme, že by sme mali pokračovať vo vzdelávaní v tejto oblasti,” dodáva.

 

Pripravil: dk
Zdroj a ilustračné foto: Kampaň „Džúsy a pyré. Vitamíny vo výhodnej forme", redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk