Denná konzumácia džúsov rastie stále pomaly
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 20. jún 2016
Podľa prieskumov vypijú Slováci 11 ml džúsu denne, čo nie je ani polovica pohára za týždeň. Spotreba na osobu a rok predstavuje u nás iba 4,1 l, čo je viac ako 9 l pod európskym priemerom a takmer 68 l pod odporúčaným množstvom za rok.
Mnohí našinci sú si vedomí skutočnosti, že správna výživa zaručí celkovú pohodu a zdravie, no nie každý vie, že napríklad pohár kvalitného džúsu môže nahradiť jednu z intenzívne odporúčaných piatich porcií ovocia a zeleniny. „Ovocný a zeleninový džús predstavuje bohatý zdroj vitamínov, minerálov, karotenoidov a celulózy. Pitie džúsov podporuje imunitný systém, spomaľuje proces starnutia, reguluje trávenie a celkový kolobeh vody v organizme. Pohár ovocného alebo zeleninového džúsu môže hodnotne doplniť jedno z jedál, napríklad raňajky alebo večeru,“ uvádza MUDr. Peter Minárik, PhD. z Onkologického ústavu sv. Alžbety.
Slováci a džúsy
Napriek dokázanému pozitívnemu vplyvu na ľudský organizmus, iba 16% slovenských žien potvrdzuje každodennú konzumáciu ovocných džúsov a 6% zeleninových. Vyplýva to z prieskumu zrealizovaného na podnet Poľskej asociácie výrobcov džúsov. Viac ako 83% slovenských žien tvrdí, že nakupujú ovocné džúsy a viac ako 74% zeleninové, vo väčšine domácností sú pritom hlavnými spotrebiteľmi džúsov deti a ich matky. Džúsy sú na Slovensku väčšinou konzumované medzi hlavnými jedlami ( 68% opýtaných) a počas doby strávenej mimo domova (vyše 47% opýtaných). Podľa názoru slovenských respondentov tohto prieskumu, džúsy sú nielen chutné (83%), ale majú tiež pozitívny vplyv na zdravie detí a ďalších členov domácnosti (55%). „Ako vyplýva z prieskumu, v poslednom roku sa počet ľudí, ktorí pijú ovocné džúsy každý deň, zvýšil o 2%. Toto zvýšenie nie je síce veľké no predpovedá dobrú tendenciu,“ konštatuje P. Minárik. To je samozrejme dobrou správou aj pre obchodníkov.
Príkladné severské národy
Nemci, Švédi, Nóri a Fíni patria medzi európske národy, ktoré pijú najväčšie množstvo 100% džúsov, zatiaľ čo Rumuni, Slováci, Litovčania a Česi ich pijú najmenej. V žiadnej z európskych krajín však nepredstavuje denná konzumácia džúsov odporúčanú porciu, čo je 200 ml. “V Rumunsku napríklad džúsy a ani pyré nie sú populárne. Ich konzumácia nie je lokálnym zvykom či tradíciou. Pred niekoľkými rokmi sme na trhu nemali žiadne vysoko kvalitné výrobky. Záujem o tieto produkty sa však postupne zvyšuje. Zároveň aj povedomie, že džúsy môžu byť dôležitou a plnohodnotnou súčasťou správnej výživy. Je však pred nami ešte veľmi veľa práce,” hovorí Dr. Serban Damian, z Univerzity lekárstva a farmácie Carola Davilu v Bukurešti.
Nedôverčivé Česko
Česi sú zasa v prípade džúsov stále skôr skeptickí, čo je výsledkom problémov s odlíšením výrobkov v predajniach. „Pred časom bolo v regáloch predajní v Česku množstvo produktov, ktoré sa nazývali džúsmi. Väčšinou išlo o umelo zafarbené tekutiny s pridaným cukrom a konzervačnými látkami, nie vysokej kvality. Spotrebitelia na to nezabudli. Stále to ešte spôsobuje určitú opatrnosť vo vzťahu ku skutočným 100% džúsom, ktoré sú už teraz k dispozícii na trhu v kvalitnom prevedení. Je preto dôležité, v snahe zvyšovania spotreby džúsov neustále informovať ľudí, že všetky kvalitné džúsy sú vyrábané zo zrelého ovocia a v súlade s právnymi predpismi EÚ“, hovorí Pavel Suchánek z Inštitútu klinickej a experimentálnej medicíny v Prahe. Podobná situácia je aj v Litve. Nedostatok dôvery v balené džúsy, nedostatočné vedomosti týkajúce sa pravidiel, chybné názory na konzerváciu a prísady džúsov - to sú hlavné problémy na litovskom trhu, na ktoré upozorňuje Dr. Laura Romeraitė-Kuklierienė z litovskej dietetickej spoločnosti. V Poľsku je napríklad situácia oveľa lepšia. Podľa názoru Barbary Groele, generálnej tajomníčky KUPS, je povedomie o priemysle džúsov v Poľsku prekvapivo vysoké. „Vzdelávacie kampane na konzumáciu džúsov a pyré sa v Poľsku organizujú osem rokov (od roku 2008). Vyrastajú nové generácie, ekonomická situácia v krajine sa stále mení, prichádzajú nové stravovacie návyky a aj zaujímavé trendy v potravinách. To je dôvod, prečo si myslíme, že by sme mali pokračovať vo vzdelávaní v tejto oblasti,” dodáva.
Pripravil: dk
Zdroj a ilustračné foto: Kampaň „Džúsy a pyré. Vitamíny vo výhodnej forme", redakcia