KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Sentiment európskeho spotrebiteľa sa mení

Nákupné správanie upravilo v poslednej dobe až 93 percent európskych spotrebiteľov a rozpočty domácností sú pod dôslednejšou kontrolou. Také sú závery nedávnej štúdie GfK, ktorá poskytla prehľad úsporných opatrení spotrebiteľov a rozdielov medzi jednotlivými národnosťami.

 sentiment


Dôsledky inflácie a rastúcich životných nákladov pociťujú nielen Slováci, ale aj spotrebitelia v iných častiach Európy. Porovnanie, ktoré prebehlo v 15 európskych krajinách ukazuje, že v snahe ušetriť svoj rodinný rozpočet zmenila väčšina spotrebiteľov svoje nákupné správanie. Viac ako polovica opýtaných v prieskume uviedla, že nejde o dobrovoľné rozhodnutie, obmedzovať výdavky ich prinútil aktuálny cenový vývoj.


Najbežnejším opatrením s cieľom znížiť náklady je napríklad v Nemecku uprednostňovanie lacnejších privátnych značiek (50 percent). Aktuálne údaje GfK ukazujú, že privátne značky v minulom roku zvýšili svoj trhový podiel na nemeckom trhu až o 2,6 percentuálneho bodu. Okrem toho 46 percent Nemcov deklaruje, že menej často jedáva. No netýka sa to len Nemcov. Vo veľkých častiach Európy patrí obmedzenie návštev reštaurácií medzi opatrenia s najvyššou prioritou: v Taliansku 58 percent a v Rakúsku 61 percent spotrebiteľov varí častejšie doma.


Ľudia však menia svoje zvyklosti aj vo vlastných domácnostiach. Až 47 percent Nemcov uviedlo, že sa menej resp. kratšie sprchujú alebo kúpu. Okrem toho 28 percent spotrebiteľov šetrí peniaze aj tým, že používa menej technické domáce spotrebiče. Viac ako tretina spotrebiteľov (36 percent) zasa prechádza na programy šetriace energiu, ako je pranie pri nižších teplotách a pod.. V rámci Európy je tento trend evidentný najmä v Taliansku a Dánsku. V krajinách ako Švédsko, kde náklady na elektrinu vzrástli menej, prešla na energeticky úsporné programy len jedna pätina opýtaných.


Alkohol, kozmetika, cukrovinky a mäso sú oveľa menej žiadané


Medzi kategórie, pri ktorých sa Nemci najviac obávajú rastúcich cien a chcú pri nich svoje nákupné adekvátne prispôsobiť, patria kategórie pôžitkov. Patria sem napríklad alkoholické nápoje (47 percent), kozmetika (46 percent), cukrovinky (45 percent) ako aj ryby a mäsové výrobky (41 percent). Približne tretina opýtaných uviedla rozhodnutie obmedziť nákupy mrazených potravín.


Kompenzačné stratégie spotrebiteľov sa pritom líšia v závislosti od produktových kategórií. Mnohí spotrebitelia sa napríklad chcú úplne zaobísť bez alkoholických nápojov, pričom kozmetické výrobky alebo cukrovinky plánujú nakupovať menej často alebo za nižšie ceny.


Diskonty sú na vzostupe


Utlmená spotrebiteľská nálada sa dotýka takmer všetkých predajných kanálov. Medzi diskontmi sa však podarilo o 15 percent zvýšiť podiel európskych spotrebiteľov, ktorí tam plánujú v najbližších šiestich mesiacoch nakupovať častejšie. V Nemecku je tento podiel ešte vyšší, na úrovni 21 percent. Racionálne faktory, ako je dostupnosť lacných privátnych značiek alebo atraktívne akcie, sú pre spotrebiteľov pri výbere predajne dôležitejšie ako emocionálne faktory, medzi ktoré patrí priateľský personál či rýchla obsluha.


Súčasné krízy ovplyvňujú nielen sentiment spotrebiteľov, vedú aj k zložitým úvahám a stratégiám spotrebiteľov ako ušetriť. Maloobchodníci a výrobcovia čelia jasnej výzve držať krok s týmto trendom.


„Musíte porozumieť novým potrebám spotrebiteľov, aby ste im v nasledujúcich mesiacoch a rokoch dokázali vytvárať správnu ponuku na správnom mieste,“ hovorí Anna Rademacher, expertka na spotrebiteľské trendy v agentúre GfK. „Je to dobrá príležitosť pre inovatívne produkty a zariadenia, ktoré spĺňajú racionálne nákupné ciele a zároveň majú pozitívny emocionálny alebo spoločenský prínos. Maloobchodníci a výrobcovia môžu pomôcť spotrebiteľom vyhnúť sa plytvaniu potravinami napríklad úpravou porcií alebo dynamickým znížením cien tesne pred končiacim dátumom spotreby. Chráni to nielen peňaženku spotrebiteľov, ale aj životné prostredie.“


Povaha a intenzita zmien spotrebiteľského správania sa v jednotlivých krajinách a kategóriách značne líšia. Značky preto musia prispôsobiť svoje stratégie na základe zreteľného pochopenia lokálnych špecifík ako aj identifikovať hnacie sily produktových kategórií s potenciálom rastu a zamerať sa na ne.


Poznámka: Prieskum GfK o zmenách v spotrebiteľskom správaní sa uskutočnil v apríli a novembri 2022 v 15 európskych krajinách. Skúmal sa vplyv meniacich sa sociálnych podmienok na správanie spotrebiteľov v sektore FMCG. Spotrebiteľský panel GfK bol použitý na kontextualizáciu výsledkov. Zhromažďuje spotrebiteľské údaje so zameraním na každodenné nákupy na vzorke 30 000 domácností. Spotrebiteľský panel GfK tak priebežne a reprezentatívne zobrazuje skutočné nákupné správanie domácností.

 

redakcia
Zdroj: GfK


Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk