Prieskum: Slováci sa doma cítia horšie ako pred rokom
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 17. február 2023
Podľa nového prieskumu IKEA o živote v domácnosti sa vyše polovica Slovákov a Sloveniek (53 %) obáva finančnej situácie vo svojej domácnosti a 49 % celkového stavu ekonomiky.
Obavy slovenských respondentov sú však stále menšie ako svetový priemer, v rámci ktorého sa hodnoty vyšplhali nad 60 %. V nadväznosti na očakávaný nárast životných nákladov sa mnoho z nás pripravuje na odklad renovácie či modernizácie domácnosti. Faktom však je, že podľa prieskumu iba 23 % ľudí na Slovensku si myslí, že ich domácnosť odzrkadľuje ich osobnosť. Zvyšní respondenti by renováciu domácnosti privítali.
Domácnosť nemusí odzrkadľovať osobnosť
Iba 23 % (svetový priemer 58 %) Slovákov a Sloveniek si myslí, že ich domácnosť odzrkadľuje aj ich osobnosť a iba o desať percent viac z nás (33 %) má zo svojej domácnosti lepší pocit než minulý rok. Ľudia na Slovensku sa však vo všeobecnosti cítia doma horšie než minulý rok – zvlášť tí, ktorí bývajú sami. Podobne ako Slováci, sa v porovnaní s minulým rokom vo svojej domácnosti cítia horšie aj napríklad obyvatelia Talianska (30 %) či Maďarska (29 %). Najspokojnejšia je väčšina obyvateľov Estónska (64 %), Filipín (64 %) a Indie (56 %), ktorí sa vo svojej domácnosti cítia v porovnaní s minulým rokom lepšie.
Bezpečie a pohodlie sú najdôležitejšie potreby
Pre viac ako 8 z 10 Slovákov sú dôležité všetky emocionálne potreby v domácnosti, no za najdôležitejšie sú považované pohodlie (93 %), bezpečie (92 %) a súkromie (91 %). Za najmenej dôležité emocionálne potreby respondenti určili pocit príslušnosti, úspech a vlastníctvo. Podľa prieskumu domov napĺňa všetky emocionálne potreby viac tým ľuďom, ktorí bývajú s dieťaťom alebo ľuďom, ktorí bývajú s partnerom či partnerkou.
Ideálny domov: materiálne veci vs. ľudia a zážitky
V prípade, ak má domácnosť odzrkadľovať osobnosť respondenta, sú pre Slovákov a Slovenky dôležité veci, ktoré si kúpia (46 %), priestor na ich záľuby a potreby (43 %) a ľudia, s ktorými bývajú (41 %). Aj tu však môžeme vidieť rozdiely pri vybraných skupinách respondentov. Ľudia, ktorí bývajú osamote, v prieskume označovali častejšie než ostatní ako dôležité veci, ktoré si kúpia (54 %), priestor na svoje záľuby a potreby (47 %) či vlastnoručne vyrobené veci (36 %). Naopak, ľudia, ktorí bývajú s deťmi alebo s partnerom, považujú tieto veci za menej dôležité a za dôležitých považujú najmä ľudí, s ktorými bývajú (52 %) a veci pripomínajúce minulosť či zážitky (s deťmi 41 %/ s partnerom 44 %).
Čo musí pre Slovákov a Slovenky spĺňať predstava o ideálnej domácnosti? Najdôležitejšou je jednoznačne možnosť odreagovať sa a oddýchnuť si (49 %). Dôležitou súčasťou je však aj možnosť načerpať psychickú a fyzickú silu (32 %) a využívať dostupný priestor maximálne efektívne (30 %).
Protichodné názory ovplyvňujú spokojnú domácnosť
Prieskum spoločnosti IKEA ukázal, že až 86 % Slovákov a Sloveniek v domácnosti pravidelne niečo rozčuľuje. Najčastejšie je to odlišný pohľad spolubývajúcich na neporiadok (24 %), chýbajúce miesto na odkladanie vecí (23 %), priveľa vecí bez vlastného miesta (20 %), neporiadok v domácnosti (18 %), neschopnosť zrenovovať si veci v domácnosti (16 %) či domáce práce (15 %).
Hoci neporiadok v domácnosti a domáce práce patria do TOP 6 vecí, ktoré Slovákov najviac v domácnosti rozčuľujú, v porovnaní so svetovým priemerom ich rozčuľujú menej (18 % vs. 25 % a 15 % vs. 23 %). Prieskum o živote v domácnosti rovnako odhalil, že ženy pravidelne rozčuľuje neporiadok viac ako mužov (22 % vs. 14 %). Tento 8-percentný rozdiel bol na stupnici najvýraznejší.
Jedli sme v posteli, rozprávali sme sa s rastlinami a pracovali na záchode
Domov je naše bezpečné miesto, preto v ňom realizujeme viacero bežných aj výnimočných aktivít. Čo všetko robili Slováci doma počas posledných 12 mesiacov? Napríklad viac ako štvrtina (26 %) respondentov konzumovala jedlo v posteli, 23 % opýtaných sa rozprávalo samo so sebou a 12 % sa prihováralo rastlinám. Zaujímavým zistením je, že rovnako 12 % Slovákov a Sloveniek sa skrývalo pred ľuďmi, s ktorými býva, pričom 6 % pracovalo na záchode. Prirodzená zvedavosť priviedla 5 % opýtaných k tomu, aby si pozreli v skrini veci iného človeka, bez toho, aby mu o tom povedali.
Annie Leibovitz ako súčasť IKEA prieskumu o živote v domácnosti
Pri IKEA prieskume o živote v domácnosti, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 37 000 ľudí na celom svete v 37 krajinách, Ingka Group dospela k jednému z kľúčových zistení. Takmer polovica ľudí na celom svete (48 %) má pocit, že médiá nezobrazujú ich reálny život v domácnosti. A práve táto nerovnováha medzi reálnym životom a životom, ktorý je prezentovaný v médiách, je odrazovým mostíkom pre nové partnerstvo. Ingka Group nedávno oznámila spolupráca s renomovanou americkou fotografkou Annie Leibovitz, ktorá sa v roku 2023 stane dvornou umelkyňou IKEA. Annie Leibovitz je uznávaná pre svoju schopnosť zachytiť prostredníctvom fotografie vnútorný život subjektov v intímnych priestoroch či momentoch. Sila jej práce spočíva v talente odhaliť pravdu a zobraziť autenticitu života a emócií.
Počas spolupráce s IKEA bude Annie Leibovitz cestovať po celom svete a prostredníctvom fotografie zachytávať ľudí v ich domovoch. Navštívi sedem rôznych krajín a vytvorí sériu 25 portrétov, ktoré odhalia nuansy „života doma“, čím vytvorí silný fotografický dokument inšpirovaný IKEA správou o živote v domácnosti.
Poznámka:
Prieskum uskutočnil analytický inštitút YouGov. Metodika a veľkosť vzorky: on-line dotazníky, N=1006, Slováci vo vekovej kategórii 18+, v období od júla do augusta 2022.
Zdroj a foto: IKEA