Ako sa Slováci pripravujú na šetrenie v domácnosti?

Energie sú horúcou témou posledných týždňov. Niet divu, že s prichádzajúcou jeseňou čoraz viac ľudí hľadá spôsoby, vďaka ktorým by sa dokázali vyhnúť neskorému vianočnému darčeku – nepríjemnému nedoplatku. Sme ochotní uskromniť sa aj za cenu nižšieho komfortu?

 ikea setrenie v

 

Podľa prieskumu realizovaného prieskumnou agentúrou IPSOS pre spoločnosť IKEA Slovensko, Slováci svoje domácnosti vykurujú najčastejšie na 22 alebo 21 stupňov. Ani v blížiacej sa vykurovacej sezóne na tom väčšina z nás nehodlá veľa meniť. Až 41,4 % opýtaných Slovákov neplánuje teplotu vykurovania znižovať vôbec a 28,3 % plánuje znížiť teplotu iba o jeden stupeň. Ak by sme sa mali rozhodnúť, či obmedzíme domáci komfort (teplotu, spotrebu vody) alebo iné výdavky (dovolenky, oblečenie), viac ako 71 % z nás by sa radšej zrieklo druhej možnosti.


Zaujímavým zistením je, že oproti iným vekovým skupinám sú ľudia vo veku od 18 do 26 rokov menej rozhodní a obmedzenie dovoleniek či nákupov by si vybralo len niečo cez polovicu respondentov (54,3 %).


Šetrenie v domácnosti


Viac ako dve tretiny Slovákov (73,6 %) uvádza, že počas tohtoročnej jesene a zimy plánuje nejakým spôsobom obmedziť spotrebu energie – 37,3 % plánuje znížiť teplotu v noci alebo v čase svojej neprítomnosti v domácnosti, 27 % sa pokúsi obmedziť dobu sprchovania, 22 % plánuje vymeniť klasické žiarovky za LED verziu a 14,4 % sa rozhodlo nastaviť si ideálnu teplotu chladničky.


Slováci príliš nepočítajú s nákupom výrobkov, ktoré môžu pomôcť účty za energie znížiť. Iba 13,7 % opýtaných si plánuje zaobstarať úsporné spotrebiče a 9 % úsporné kúpeľňové a kuchynské batérie. Málokto však vie, že k tepelnému komfortu môžu citeľne prispieť aj drobné úpravy v domácnosti, ktoré sú zároveň aj cenovo dostupné. „Udržiavať teplotu v miestnosti pomôžu napríklad koberce s vyšším vlasom, ktoré bránia prechladnutiu od podlahy. K ďalším tepelným stratám dochádza často prostredníctvom okien – v tomto prípade zase pomôžu závesy, ktoré zadržujú teplo v miestnosti. Najlepšou voľbou sú práve zatemňovacie závesy tmavšej farby, ktoré absorbujú najviac svetla a tepla,“ hovorí Tomáš Puškár, interiérový dizajnér IKEA Slovensko. Aj napriek tomu šetriť energiu a peňaženku zadovážením teplejších paplónov a diek (11,4 %), hrubších závesov (5,2 %) a kobercov (7,4 %) plánuje pomerne malá skupina Slovákov.


Nákupy oblečenia a elektroniky


Zo získaných dát vyplýva, že Slováci sa pri nákupe radšej uskromnia a nakúpia menej (55,7 %) ako by mali hľadať lacnejšie alternatívy výrobkov (44,3%). Podľa vlastného názoru by najviac mohli obmedziť nákupy oblečenia či elektroniky (76 %) a zážitkové aktivity (55,1 %). So zážitkovými aktivitami by sa však veľmi ťažko lúčili obyvatelia miest nad 100 000 ľudí, urobilo by tak len 44,9 % z nich.


Zdroj a foto: IKEA

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk