Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Analytička: Veľkonočný nákup potravín vyjde Slovákov o 10 % viac ako vlani

Prvýkrát po dvoch rokoch pandémie budú môcť Slováci nielen nakupovať, ale aj tráviť veľkonočné sviatky bez výraznejších opatrení. Nákupy ako aj tankovanie vyjdú spotrebiteľov podstatne drahšie ako počas uplynulých rokov.

 

velkonocne nakupy2022

 

Rast cien tovarov a služieb na Slovensku láme v posledných mesiacoch rekordy. Podľa najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) dosiahla inflácia vo februári 2022 úroveň 9 %, čo je jej najvyššia úroveň za posledných sedemnásť rokov. Na prudký nárast cien tovarov a služieb doteraz vplývali dôsledky pandémie v podobe surovinovej krízy. Tá súvisí s nedostatkom surovín a vstupných materiálov potrebných na ďalšie spracovanie, s dlhými čakacími lehotami či oneskorenou finalizáciou mnohých produktov. Problémy na strane ponuky tak tlačia ceny nahor. V ďalších mesiacoch budeme svedkami pokračujúceho zdražovania, a to najmä pod vplyvom vojnového konfliktu na Ukrajine.

 

Za tohtoročný veľkonočný nákup potravín si Slováci priplatia minimálne o 10 % viac ako vlani


Mnohé domácnosti práve v týchto dňoch realizujú tradičné veľkonočné nákupy potravín. Za potraviny a nealkoholické nápoje si podľa najaktuálnejších údajov ŠÚ SR priplatia medziročne viac až o 9,6 %. To v praxi znamená, že kým vo februári 2021 urobili Slováci a Slovenky nákup potravín za 100 eur, vo februári 2022 to už bolo o takmer 10 eur viac. Zákazníci v obchodoch platia viac o 26,9 % najmä za oleje a tuky. Priplácajú si ale aj za zeleninu a to 19,8 %. Chlieb a obilniny vyšli spotrebiteľov drahšie o 11,0 %, mlieko, syry a vajcia o 9,8 %. Z nealko nápojov Slováci platia viac za kávu, čaj a kakao a to o 8,6 %. Minerálne vody, nealko nápoje a šťavy ich vyšli viac ako vlani o 6,2 %.


Za ktoré tradičné veľkonočné potraviny platia spotrebitelia viac a za ktoré menej ako vlani?


Podrobnejší pohľad na dáta ŠÚ SR naznačuje, že z tradičných veľkonočných potravín si zákazníci aktuálne priplatia za lahôdkový margarín či rastlinný olej, a to o 42,2 % a 30,8 %. O približne o 30 % je drahšia paprika, o vyše 20 % paradajky a o 18 % zemiaky. Rožky zdraželi o 29,2 %, chlieb o 14,2 %. Cenovky na pšeničnej polohrubej múke sú zase o štvrtinu vyššie ako vlani. Čerstvé maslo je drahšie o 28,2 %. O 16,5 % poskočili nahor ceny vajec, o 15 % ceny trvanlivého polotučného mlieka. Vyššie sumy na cenovkách v obchodoch vidíme aktuálne aj v prípade cukru. Za kryštálový si spotrebitelia priplatia 14,1 % oproti vlaňajšku a za práškový o 13,2 % viac. V prípade údených alebo bravčových výrobkov je zdražovanie o niečo miernejšie, za dusenú šunku bravčovú zákazníci zaplatia viac o 4,7 % a za údené bravčové mäso o 3,3 %. Naopak, ceny čokolády (mliečnej aj na varenie) sú porovnateľné ako vlani. Lacnejšie o 6,0 % sú jablká.

 

velkonocne nakupy 2022

Zdroj: Štatistický úrad SR


S veľkonočnými sviatkami je spojená vyššia mobilita ľudí. Za pohonné látky motoristi zaplatia o tretinu viac ako vlani

 

Veľkonočné sviatky sú spojené s vyššou mobilitou obyvateľstva. Vo väčšej miere navštevujú blízkych alebo tieto sviatky trávia formou dovolenky. Vyššia mobilita je spojená aj s vyššou spotrebou pohonných látok. Za benzín a naftu spotrebitelia aktuálne platia podstatne viac ako vlani. K prudkému nárastu cien pohonných látok prišlo pod vplyvom vojnového konfliktu na Ukrajine. Priemerná cena 95 oktánového benzínu sa vyšplhala v závere marca na 1,701 eur za liter. Nafta vyšla motoristov v priemere na 1,666 eur za liter. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov ŠÚ SR za 12. týždeň roku 2022 (t.j. 21. - 27. marec 2022). Benzín bol medziročne drahší o 25,9 %, motorová nafta si na svoje konto pripísala oproti minulému roku nárast až 41,5 %. Naplniť 50 litrovú nádrž benzínu tak aktuálne stojí 85,05 eur, čo je o 18,30 eur viac ako vlani. V prípade nafty je to 83,30 eur. Medziročne si tak motoristi za 50 litrovú nádrž nafty priplatia navyše až 24,55 eur.

 

Eva Sadovská, analytička

WOOD & Company

Ilustračné foto: Pixabay

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk