Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Slováci pristúpili k zmenám vo svojich domácnostiach

Nový prieskum spoločnosti IKEA o živote v domácnosti odhalil dôležitú úlohu, ktorú domácnosti zohrávali počas minulého roka na Slovensku.

 

domacnosti 

Prieskum ukázal, že minulý rok sa niesol najmä v znamení udržiavania vzťahov a dosahovania rovnováhy v živote. Pandémia však ovplyvnila aj celkový spôsob života doma. Keďže domácnosť sa zmenila na fitness centrum, domácu kanceláriu, priestor na oddych či na bezpečné útočisko počas lockdownu, ľudia sa snažili prispôsobiť svoj domov novej situácii. Viac ako 63 % Slovákov v prieskume potvrdilo, že počas posledných 12 mesiacov zmenili svoju domácnosť, aby sa v nej mohli venovať tomu, čo chceli alebo potrebovali robiť. A ako sa Slováci vysporiadali s pandemickou situáciou a ako vyzerá ideálna domácnosť v súčasnosti?


Takmer polovica (46 %) Slovákov v prieskume potvrdila, že ich vzťahy s najbližšou rodinou sa počas posledných 12 mesiacov zlepšili a 45 % respondentov považuje blízkosť milovaných za dôležitejší znak ideálneho domova než kedykoľvek predtým. Z výsledkov prieskumu tiež vyplýva, že ľudia, ktorí sa vo svojej domácnosti cítila teraz lepšie než pred 12 mesiacmi, zároveň zaznamenali všeobecné zlepšenie svojho duševného zdravia (34%). 


Iba 13 percent Slovákov uviedlo, že miesto, kde žijú, dostatočne nespĺňa potreby ich duševného zdravia. Približne 1/3 respondentov, ktorí sa starajú o svoje duševné zdravie tým, že sa venujú svojim záľubám alebo osobným projektom, sa nepodarilo nájsť v domácnosti na tieto aktivity priestor. Týka sa to rôznych ľudí bez ohľadu na vek, pohlavie alebo druh bývania.


Možnosť chodiť von sa zdá byť dôležitým faktorom pre zachovávanie dobrého duševného zdravia najmä ľuďom starším ako 55 rokov (36 %), ale aj ľuďom s deťmi vo veku 18 a viac rokov (42 %). Až 22 % ľudí, ktorí takýto prístup k exteriéru potrebujú, hovorí, že ich domácnosť ho neposkytuje. Až 29 % ľudí s deťmi vo veku 18 rokov a viac uvádza, že by radi trávili vonku viac času.


Náročné obdobie pre mladých ľudí


Život doma sa pre mladých ľudí vo veku od 18 do 34 rokov zasa stal nepríjemným, pričom mladí ľudia žijúci v jednej domácnosti s rodičmi sa počas pandémie cítili výrazne horšie: 27 % z nich začalo mať horší pocit zo svojej domácnosti než pred pandémiou a 39 % uvádza, že súčasná domácnosť nespĺňa potreby ich duševného zdravia.


Mnoho mladých Slovákov vo veku od 18 do 34 rokov, no najmä tí, ktorí žijú v spoločnej domácnosti s rodičom (19 %), uvádza, že hranie hier (prostredníctvom mobilného telefónu, hernej konzoly alebo počítača) je dôležitou činnosťou v rámci starostlivosti o vlastné duševné zdravie v domácnosti, pričom ich domácnosť už potreby týkajúce sa týchto činností spĺňa (49 %), a 10 % by zároveň rado trávilo viac času venovaním sa týmto činnostiam. Mladí Slováci vo veku od 18 do 34 rokov majú z dôvodu pandémie častejšie výrazne lepší pocit zo svojej finančnej situácie (26 %), telesného zdravia (39 %) a dokonca aj z pracovnej či študijnej situácie (35 %).


Optimistická budúcnosť?


Približne 2/5 Slovákov v tomto prieskume tiež uviedlo, že pandémia mala negatívny vplyv na ich osobné financie alebo duševné zdravie, pričom 48 % rodinám s deťmi mladšími než 18 rokov sa zhoršila finančná situácia.


Zaznamenané však boli aj pozitívne impulzy. Jedna tretina Slovákov sa do budúcna díva s optimizmom. Veľmi zaujímavá je skutočnosť, že pozitívny pohľad je výrazne rozšírenejší medzi mladými ľuďmi a ľuďmi žijúcimi s rodičmi (u oboch skupín po 43 %). Na druhej strane, 59 % Slovákov žijúcich s deťmi staršími ako 18 rokov sa do budúcnosti díva výrazne pesimistickejšie.


Ideálna domácnosť


Súkromie (92 %), pohodlie (92 %) a bezpečnosť (92 %) sú hlavnými a nevyhnutými prvkami domácnosti, ktoré ľudia na Slovensku najviac vnímajú a očakávajú od svojich domovov. Z pohľadu ideálnej domácnosti sa dôležitosť blízkosti k priateľom (45 %) a k zeleni či parkom (37 %) za posledných 12 mesiacov zvýšila najvýraznejšie: 32 percent ľudí túži po vlastnej záhrade alebo balkóne, 31 percent by si prialo súkromný priestor pre každého člena v domácnosti, 28 percent by si želalo priestranný interiér a 25 percent zase trvalo udržateľnú domácnosť. Iba 6 percent respondentov sníva o vlastnení viacerých domácností.


Poznámka: Prieskum uskutočnil analytický inštitút YouGov. Metodika a veľkosť vzorky: on-line dotazníky, N=1006, Slováci vo vekovej kategórii 18+ , v období od 2. do 11. júla 2021.


Zdroj a foto: IKEA

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk