KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Vianoce si nemožno predstaviť bez kníh

Slovensko má najviac „darovačov“ kníh, konkrétne 26,7% a tých, ktorí knihy prežívajú – vžívajú sa do ich deja a nechajú sa ním pohltiť je 23,6%. Naopak najmenej je „ukazovačov“ teda tých, ktorí sa s knihou radi ukazujú na verejnosti, aby pôsobili intelektuálne. Je ich len 12,5%.

 vianoce knihy v

 

Zistenia vyplýva z prieskumu reklamnej a online agentúry PS Digital. Tá pripravila prieskum čitateľskej typológie, ktorý prezrádza viac o tom, ako sa správajú čitatelia a knižní nadšenci v našej krajine. Prieskum bol realizovaný na vzorke viac ako 1000 respondentov. Prieskum prebehol aj pri príležitosti reklamnej kampane Najlepšie vianočné tipy pre všetky čitateľské typy, ktorú uskutočnilo v predvianočnom období vydavateľstvo IKAR.


Knihy aj pre blízkych

 

Prieskum odhalil, že na Slovensku je čítanie kníh výhradne domáca a súkromná aktivita, až 91,2% ľudí číta knihy doma. Zo schémy sa vymykajú mladší ľudia do 35 rokov, ktorí sa častejšie ako ostatní pohybujú s knihou aj mimo domu. To, akým spôsobom ľudia knihy čítajú, závisí od ich voľného času. Na Slovensku sa knihy čítajú na viackrát. Seniori nad 65 rokov však uvádzajú, že zväčša knihy čítajú „na jeden dych“.


Prieskum tiež odhalil, že Slováci sa s knihou po jednom prečítaní nerozlúčia. Knihy sú pre väčšinu čitateľov takmer ako priatelia, ku ktorým sa radi vracajú. Ženy sa pritom k prečítaným knihám vracajú častejšie ako muži. Nadpriemerne často čítajú knihu opätovne mladí ľudia vo veku do 20 rokov a 51-65 roční.


Pri kúpe kníh sa prejavuje aj štedrosť Slovákov. Ak by sme mali vyššie príjmy, zrejme by sme dobrú knihu kúpili sebe aj niekomu blízkemu. No keďže sme limitovaní finančným rozpočtom, častejšie knihu darujeme niekomu inému ako sebe.


Knihami sa pochválime


Dobrá kniha zvykne spustiť akciu „pošli ďalej“, aby aj iní prežili fascinujúci knižný príbeh. Platí, že čím sú ľudia starší, tým viac posunú dobrú knihu ďalej. Tohto sa však nedržia mladí čitatelia do 20 rokov, ktorí zvyknú hovoriť o knihe na sociálnych sieťach, pekne ju odfotiť a prípadne sa ňou pochváliť napríklad na Instagrame.


Dobrá kniha je na Vianoce tým najlepším darčekom, lebo ľudia knihy radšej dostávajú ako darúvajú. Mladí do 20 rokov sú výnimkou, na Vianoce radšej knihami obdarujú svojich blízkych. Dobrá kniha je aj témou na zdieľanie medzi priateľmi. Najmä najmladší a najstarší čitatelia majú podľa tohto prieskumu sklon chváliť knihy v osobných rozhovoroch.


Prieskum ukázal aj to, ako ku knihám pristupujeme. Až 92,1% čitateľov si ich zvykne ukladať do knižnice podľa veľkosti. Ale aj tak je medzi mladými do 20 rokov nadpriemerná skupina čitateľov, ktorá si radšej knihy ukladá podľa farieb.
Na základe čoho, si knihy vyberáme? Kľúčom k nákupu knihy sú najčastejšie recenzie, riadi sa nimi viac ako 90% čitateľov. Iba medzi mladými do 20 rokov je významná skupina čitateľov, ktorá si knihu kúpi spontánne, väčšinou podľa dizajnu obálky.

 

Poznámka: zber dát prebehol v októbri 2021 na vzorke 1.099 slovenských respondentov, čitateľov kníh (dáta vážené vek × pohlavie). Na zber dát poslúžil internetový formulár.

 

Zdroj: IKAR


Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk