Bratislavčania sa vracajú do obchodov

Dôležitou súčasťou ekonomiky je nakupovanie. Najviac návštev predajní sa realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa vyznačuje najvyššou koncentráciou predajní či nákupných centier. Tento región sa zároveň vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov.

 bratislavcania

 

Chuť nakupovať po pandémii opätovne rastie a je dokonca najvyššia od jari 2020. Potvrdzuje to analýza, ktorá čerpá dáta z dvoch prieskumov spoločností DATAMAR a MNFORCE. Tie sa uskutočnili v apríli a v máji t.r. na vzorke 300 respondentov z Bratislavského kraja.


V druhej polovici apríla sa po dlhých štyroch mesiacoch začali na Slovensku otvárať obchody a prevádzky služieb. Správy o tom, že obchody a nákupné centrá praskajú vo švíkoch, ihneď zaplavili médiá a sociálne siete. To, či obchody o zákazníkov núdzu naozaj nemali a koľko dokázali po otvorení utŕžiť, postupne odhaľujú prieskumy a štatistické údaje.


Chýbalo Bratislavčanom nakupovanie?


Zaujímavé výsledky v tejto súvislosti priniesol aprílový prieskum „Spotrebiteľská nálada: vplyv COVID-19“ spoločností DATAMAR a MNFORCE, ktorý sa realizoval ešte počas druhého aprílového týždňa v Bratislavskom kraji. Zatvorené prevádzky prekážali až 70 % Bratislavčanov, pričom 17 % opýtaných chýbali predajne s oblečením, 11 % predajne s obuvou.


Znovuotvorenie obchodov sa pozitívne prejavilo aj na spotrebiteľskej nálade u obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšina bratislavských domácností (až 73 %) v máji plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. To je zároveň najvyšší podiel od jari 2020.


Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 27 % opýtaných. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani. Zároveň ide o najlepšie výsledky od vypuknutia pandémie, nakoľko apetít Bratislavčanov po nákupoch nebol od marca 2020 ešte nikdy takýto vysoký. Vyplynulo to z výsledkov májového prieskumu „Spotrebiteľská nálada: vplyv COVID-19“ spoločností DATAMAR a MNFORCE. Podľa záverov prieskumu sa znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré posúvajú nákupy na neskôr.


Návrat do obchodných centier


Bratislava sa vyznačuje najväčšou kúpnou silou obyvateľstva a zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Tie sa za posledné desaťročia stali pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry či kulinárskych zážitkov a to všetko pod jednou strechou. Obyvatelia (nielen) z Bratislavy a okolia v nich tak logicky nechávajú nemalé sumy peňazí.


Online nakupovanie, ktoré bolo v prípade oblečenia, obuvi, či elektroniky jedinou možnosťou nákupu počas lockdownu, zaznamenalo v poslednom roku nárast. Aj napriek tomu je v súčasnosti podľa tohto prieskumu preferencia nakupovať v nákupných centrách (55 %) vyššia v porovnaní s online nakupovaním (45 %). Obyvatelia bratislavského regiónu sa tak do nákupných centier začali vracať hneď po tom, ako prišlo k ich znovuotvoreniu. Návrat zákazníkov do nákupných centier bol rýchly aj preto, lebo nakupovanie a trávenie času na týchto miestach už majú zažité.

 

spotrebitelska nalada


Uvádzaný prieskum zároveň zisťoval, ktoré nákupné centrum v Bratislave je pre Bratislavčanov voľbou číslo jedna a prečo je tomu tak. Zo zistení vyplýva, že lokalita je pri voľbe nákupného centra zásadná až pre 79 % zákazníkov. Nasleduje prostredie nákupného centra, ktoré označilo ako kľúčové 38 % opýtaných. Pre 24 % je dôležitým kritériom výber značiek a 22 % uviedlo parkovanie. Čistotu považuje za prioritu pri výbere obchodného centra 17 % respondentov. Podľa vyššie uvedených preferencií je najpopulárnejším nákupným centrom Bratislavčanov Aupark, nakoľko ho označilo za voľbu číslo jeden 24 % opýtaných. Nasledovali Avion a Eurovea s podielmi 19 %.

 

Eva Sadovská, analytička
WOOD & Company

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk