Kaufland 450x1010

Kaufland 450x1010

Kaufland

Štyria z desiatich ľudí zvažujú konzumovať menej mäsa

Trend popularity rastlinného stravovania na Slovensku silnie, ako aj odhodlanie znižovať spotrebu mäsa a živočíšnych výrobkov medzi mladými a vzdelanými ľuďmi. Ukázal to prieskum agentúry Focus.

 

rastlinnepotraviny v

 

 

Až štyria z desiatich Slovákov a Sloveniek znižujú alebo zvažujú znižovanie svojej spotreby mäsa a živočíšnych výrobkov, ako sú mlieko, syry či vajcia. Rovnaký podiel v minulom roku nakupoval rastlinné alternatívy mäsa, syrov a mliečnych výrobkov. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý v decembri minulého roka vykonala osobným dotazovaním na vzorke 1008 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov. Cieľom prieskumu bolo zmapovať rastúci trend rastlinného stravovania na Slovensku. Zameriavalo sa preto najmä na oblasti znižovania spotreby mäsa a živočíšnych výrobkov – ako mäso, mliečne výrobky, či vajcia – a nákupného správania domácností na Slovensku.


Vysokoškoláci vegáni


Od roku 2017 narástol podiel ľudí znižujúcich alebo zvažujúcich zníženie spotreby mäsa a živočíšnych výrobkov z 32 % na 41 %. Spomedzi týchto ľudí sa 0,5 % stravovalo v roku 2019 vegánsky, 3 % vegetariánsky, 14,7 % znižovalo svoju spotrebu živočíšnych výrobkov a ďalších 22,7 % zvažovalo svoju spotrebu znížiť. V roku 2017 sa stravovalo vegánsky 0,4 % opýtaných, 1,4 % vegetariánsky, 13,2 % znižovalo svoju spotrebu živočíšnych výrobkov, a 17,3 % zvažovalo znížiť svoju spotrebu.


Najviac bol trend znižovania spotreby mäsa a živočíšnych výrobkov viditeľný u mladých ľuďoch vo veku 18 až 24 rokov, z ktorých bolo takmer 10 % vegetariánov/ok. V znižovaní a zvažovaní znižovania spotreby viedli ženy (51,5 %), študenti a študentky (48,1 %) a ľudia s vysokoškolským vzdelaním (47,9 %). Medzi ľuďmi s vysokou školou zároveň bol aj najvyšší podiel ľudí stravujúcich sa vegánsky (1,5 %).


Rastlinné alternatívy


Prieskum ukázal aj to, že v roku 2019 štyria z desiatich Slovákov a Sloveniek nakupovali rastlinné alternatívy mäsa a údenín (36,4 %), mlieka a jogurtov (38,9 %) a syrov (41,2 %). Výsledky prieskumu potvrdzujú trend rastúceho záujmu o udržateľné stravovanie na Slovensku, ako aj napredujúci rast trhu s rastlinnými potravinami a ich celkovej dostupnosti.


Pri rastlinných alternatívach mäsa a údenín uviedlo 21,6 % opýtaných, že si ich v domácnosti roku 2019 zakúpili 1-2 krát a 14,8 % uviedlo ich zakúpenie 3 a viackrát. Pri rastlinných alternatívach mlieka a jogurtov uviedlo 21,1 % opýtaných, že si ich v domácnosti roku 2019 zakúpili 1-2 krát, a 17,8 % uviedlo ich zakúpenie 3 a viackrát. Pri rastlinných alternatívach syrov uviedlo 23,2 % opýtaných, že si ich v domácnosti roku 2019 zakúpili 1-2 krát a 18 % uviedlo ich zakúpenie 3 a viackrát.


Populárne smerovanie


Záujem o rastlinné stravovanie, ktorý rastie naprieč celou Európou, neobchádza ani Slovensko. „Udržateľnosť a rastlinné stravovanie idú ruka v ruke. Nie je preto žiadnym prekvapením, že sa rastúce povedomie o dopadoch nášho stravovania na životné prostredie začína premietať do vyššieho záujmu o stravovanie s nízkou uhlikovou stopou,” komentoval výsledky prieskumu Marian Milec, koordinátor projektu Jem pre Zem pre ktorý bol prieskum realizovaný.


Rastlinné stravovanie získava vo svete čoraz väčšiu popularitu práve aj kvôli výrazne nižšej spotrebe vody a pôdy a kvôli celkovo nižším emisiam skleníkových plynov. Rastlinná strava totiž vytvára 2,5x menej skleníkových plynov ako strava s vysokým podielom mäsa a živočíšnych produktov, ktorá je v Európe bežná.


„Klimatickí vedci a vedkyne nám opakovanie pripomínajú, že budúcnosť je rastlinná a že pokiaľ chceme zastaviť klimatickú krízu, musíme zásadne prehodnotiť naše stravovanie a začať sa viac obzerať po rastlinných alternatívach mäsa a živočíšnych výrobkov. Aj preto môžeme očakávať, že podiel ľudí so záujmom o rastlinné stravovanie bude na Slovensku počas najbližších rokov naďalej rýchlo rásť,” predpokladá M. Milec.

 

redakcia
Zdroj: Focus/Jem pre Zem


Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW