Silu prírody vnášajú do moderných produktov

Kľúčovým slovom a zároveň vstupnou surovinou je v prípade tohto originálneho slovenského nápadu BOBUĽA. Slovenská, nezasiahnutá chémiou, plná zdraviu prospešných látok, zároveň chutná a príjemne aromatická. Zoznámte sa so zaujímavým slovenským konceptom BOBULE, ktorý na výrobu produktov využíva vzácne dary prírody.

 bobule 

Bobuľovité ovocie je síce drobné, ale hodnotné. Ťažko sa zbiera, avšak pre zdravie je zo všetkých ovocných druhov najprospešnejšie. Obsahuje totiž najviac antioxidantov, vitamínov, vlákniny a minerálnych látok, ktoré chránia organizmus pred chorobami a infekciami. Tento poznatok bol prvým dôležitým impulzom, prečo sa mladí nadšenci z Oravy rozhodli pustiť do výroby produktov z tohto ovocia. Inšpiráciou im boli tiež rokmi overené „recepty starej matere“.

 

„Naši starí rodičia dobre vedeli, aké poklady im rastú v záhrade a v okolitej prírode. Namiesto liekov si dávali radšej každý deň za hrsť bobúľ. Čučoriedky na trávenie, rakytník na imunitu, brusnice pre zdravšie močové cesty... Presne tento dôležitý odkaz a skúsenosť sa snažíme posunúť súčasnej generácii,“ hovorí Katarína Uhríková, manažérka konceptu BOBULE, a dodáva: „Myslím si, že vhodnejšie je chorobám predchádzať vyváženou stravou, ktorá je bohatá na vitamíny a antioxidanty. Tvrdím, že pred návštevou lekárne je vhodnejšie vyskúšať posilniť imunitu a siahnuť napríklad po prírodnej ovocnej šťave. Vypláca sa to.“

 

Zdravie z Oravy

 

Pestovaniu bobúľ a výrobe štiav sa venujú aj s cieľom vybudovať spoločnosť zameranú na oblasť zdravšej výživy ľudí. Ako prvá spoločnosť na Slovensku pestujú plantážnickým spôsobom bobuľové ovocie. Pozbierané plody potom využívajú na prípravu rôznych produktov, štiav, smothie, džemov, detských výživ a ovocných vločiek. Popritom sa zameriavajú na propagáciu a podporu pestovania brusníc, čučoriedok, rakytníka a iného bobuľovitého ovocia a zvýšenie konzumácie ovocia.

 

bobule

 

„Väčšina našich polí sa nachádza na Hornej Orave, vypestované plody sú tak 100 % slovenské. Na Slovensku prebieha aj celý proces spracovania úrody a výroby výsledných produktov. Oravu sme si na pestovanie prvotnej suroviny vybrali preto, že poskytuje ideálne podmienky pre bezproblémový rast vzácneho bobuľovitého ovocia,“ vysvetľuje K. Uhríková. Veľký dôraz pritom kladú nielen na ekologické pestovanie, ale aj na správne obdobie zberu. Ďalším veľmi dôležitým krokom je spracovanie ovocia vo výrobnej prevádzke, ktorá sa nachádza v dedinke neďaleko Trenčína.

 

„Zabralo nám veľa času, kým sme dosiahli, aby bol celý proces výroby čo najviac sofistikovaný. Ovocie lisujeme za studena, čo prispieva k tomu, aby si zachovalo maximum vitamínov a antioxidantov,“ uvádza K. Uhríková. Výsledné produkty neobsahujú konzervačné látky, umelé farbivá, sladidlá ani zahusťovadlá. „Využívame výhradne prírodné dochucovadlá – jablkovú šťavu na sladenie a citrusový pektín na zahustenie,“ dodáva.

 

„Každú bobuľku využijeme na maximum od dužiny, cez výlisky až po šupky. Zároveň sa snažíme podporovať domáci trh, preto výlisky a šupky z ovocia, ktoré nám zostávajú po odšťavovaní, sme využili a vytvorili sme nový produkt s názvom Flaken berries – 100% ovocné vločky,“ hovorí K. Uhríková.

 

S dôrazom na ekológiu

 

Kľúčová je pre tvorcov tohto nápadu ekológia, preto sa snažia aj o zero - waste výrobu. Hotové výrobky balia do sklených obalov, aby nevytvárali zbytočný plastový odpad. Ako potvrdzuje K. Uhríková, sklo poskytuje vhodnejšie podmienky pre udržanie zdraviu prospešných látok v ovocí.

 

bobule

 

Dôležitý je základ

 

„Prioritou je pre nás kvalitná vstupná surovina. Pestujeme bobule rakytníka, arónie, brusnice a čučoriedky. Ovocie, ktoré nepestujeme, odoberáme od BIO overených pestovateľov v rámci EÚ. Pokiaľ ide o výber konkrétnych ovocných druhov, prihliadali sme na odborné štúdie a analýzy, na základe ktorých sme si vybrali odrody s plodmi, ktoré majú najvyšší obsah antioxidantov,“ hovorí K. Uhríková.

 

„Pestovanie aj spracovanie neustále optimalizujeme, dobrým príkladom je 100 % organická šťava z rakytníka. V maloobchodnej sieti aj na internete dnes nájdete rôzne druhy rakytníkových štiav. Môžem potvrdiť, že vďaka úsiliu, ktorý sme venovali na zdokonalenie výroby, má náš rakytník nielen optimálny obsah zdraviu prospešných látok, ale aj výborne chutí. Čo sa často o mnohých, bežne predávaných rakytníkových šťavách, nedá povedať. A to sme ich v rámci nášho prieskumu trhu vyskúšali veľa,“ konštatuje K. Uhríková.

 

Nie sú to len šťavy

 

Bobule rôznych ovocných druhov však neslúžia len na výrobu zdravých štiav. V portfóliu konceptu BOBULE sú aj výživy, džemy, smoothie a úplnou novinkou sú ovocné vločky Flake’n’berries.

 

„Dlho sme uvažovali, ako ďalej spracovať výlisky, ktoré nám zostávajú po výrobe štiav. Vymysleli sme špeciálnu technológiu, ktorou ich sušíme a následne drvíme na vločky. Sú vyrobené z čistého ovocia v bio kvalite a obsahujú až 45 % prírodnej ovocnej vlákniny,“ vysvetľuje K. Uhríková.

 

bobule

 

Zákazníci a predajné miesta

 

Zákazníkov majú rôznorodých, a preto sa ani nedá potvrdiť, o ktorý produkt je najväčší záujem. „Pandémia naštartovala vo všeobecnosti vyšší záujem o takéto produkty, ľudia od jej začiatku veľmi intenzívne vyhľadávali najmä produkty z rakytníka a arónie. Predaj týchto produktov nám narástol až o 100%,“ prezrádza K. Uhríková. Okrem samostatných výrobkov si zákazníci môžu vybrať aj z pestrej ponuky darčekových balení, ktoré môžu potešiť zdravšie sa stravujúceho spotrebiteľa. Produkty sú zabalené v atraktívnom dizajnovom balení. Vybrať si možno z príchutí rakytník, arónia, čučoriedka a brusnica. Originálnym darčekom, ktorý môže v domácnostiach vyznávačov zdravšieho životného štýlu úplne nahradiť darčekové krabice s vínom, sú zase darčekové balenia 100 % ovocných štiav. Balenie obsahuje napríklad tri fľaše, čo predstavuje mesačnú zdravú kúru. Vybrať sa dá z ponuky šiestich najzdravších bobúľ: arónia, brusnica, čučoriedka, goji, rakytník a granátové jablko.

 

Slováci sa však s týmito plodinami skôr zoznamujú a hľadajú rôzne možnosti využitia. „Na webovej stránke máme k dispozícii rozmanitú škálu receptov, od využitia organických štiav do miešaných drinkov až po receptúru akýchkoľvek iných pochúťok. Dôležité je ponúknuť nielen samotné produkty, ale aj návod, čo s nimi,“ uvádza K. Uhríková.


S produktami tejto slovenskej značky sa momentálne zákazníci stretnú na viacerých miestach. „Zoznam predajní, ktoré ponúkajú naše výrobky, máme uvedený na webe. Dôležitým predajným kanálom je pre nás e-shop, ktorý si veľmi rýchlo našiel svojich zákazníkov. Intenzívne ho podporujeme, vylepšujeme a zatraktívňujeme nakupovanie v ňom. Online zákazníkom poskytujeme rôzne akcie a zvýhodnené ponuky,“ dopĺňa K. Uhríková. Značka BOBULE sa už tiež dostala aj na regály vybraných obchodných sietí. Cieľom tvorcov tejto značky je, aby sa tieto produkty dostali aj na český trh.

 

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: BOBULE

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk