Chute leta zachovajú až do zimy

Každá správna komora ukrýva veľké množstvo rôznych dobrôt, veľakrát sú to ozajstné rodinné poklady. Môžu to byť napríklad vlastnoručne vyrobené konzervované produkty. Ich obľuba opäť začína rásť, no nie každý si ich dokáže doma pripraviť. Do výroby tradičných konzervovaných potravín sa aj preto pustila malá rodinná firma z východného Slovenska.

 

komora uvod v

 

Potravinárske výrobky, ktoré sú spoločným dielom niekoľkých nadšených ľudí, nesú príznačné označenie KOMORA. Ide o rodinný projekt, ktorého cieľom je oživiť kedysi populárnu domácu tradíciu uchovávania sezónneho ovocia a zeleniny.


Výrobky pod značkou KOMORA sú špecifické svojou silnou previazanosťou na tradície, zároveň pôsobia sviežo a moderne. Ich tvorcovia nám prezradili, že sú určené napríklad aj pre ľudí, ktorí už vyprázdnili posledné zaváraninové poháre od svojich rodičov či starých rodičov a potrebujú doplniť zásoby. Zároveň sa netaja ambíciou osloviť konzumentov, pre ktorých sú síce takéto tradície neznáme, no zaujímajú sa o ne, chcú ich spoznať a zaradiť do svojho života. Výsledkom ich práce je zaujímavé portfólio lokálneho charakteru. Tvorcovia tejto značky podotýkajú, že to, čo sa v našich krajoch dopestuje, tým sa dokážeme živiť celoročne.


„Našim učiteľom je tradícia, inšpirujú nás ľudia a ich rozmanité chute. Vychádzame síce zo starých receptov, no nebránime sa trendom ani inováciám. Zaujíma nás, čo prináša súčasnosť, pozorne sledujeme, čo všetko ľudom chutí a do akej miery sú ochotní experimentovať. Chceme byť zástupcami generácie, ktorá nachádza obľubu v ľudových tradíciách a lokálnych zvyklostiach,“ predstavujú svoje hodnoty zakladatelia konceptu KOMORA.

 

Stavili na nápad


Na začiatku bol, ako inak, dobrý nápad a túžba po niečom novom, sviežom. „Keď som sa blížila k šesťdesiatke, cítila som veľkú potrebu zmeny. Pracovala som na náročných manažérskych pozíciách, v oblasti riadenia ľudských zdrojov, no posledných päť rokov môjho pracovného života sa nieslo viac na vlnách sklamaní. Vytratil sa zo mňa pocit vnútorného naplnenia a pozitívnej energie, to, čo som robila, ma celkom nenapĺňalo. V hlave mi však zároveň intenzívnejšie rezonovala myšlienka pustiť sa do vlastného podnikania, do niečoho, čo mi prinesie potešenie, vnútorné naplnenie, vytúženú zmenu a navráti stratenú energiu. Rozhodovanie urýchlil proces starnutia mojich rodičov a potreba každodennej starostlivosti o nich. Napokon som nabrala odvahu a v práci dala výpoveď. Následne prebehla malá rodinná porada a môj nápad začínal mať reálnejšiu podobu,“ hovorí zakladateľka značky KOMORA, Emília Martinková. Cieľ bol jasný - pustiť sa do výroby originálnych konzervovaných produktov z ovocia a zeleniny, na ktorých si budú môcť konzumenti pochutiť kedykoľvek, napríklad aj uprostred zimy. Presne tak, ako to bolo kedysi zvykom.

 

S pridanou hodnotou


Realizácia nápadu začala na jar v roku 2019. Výroba od začiatku vychádzala z tradičného rodinného prostredia, uchovaných a osvedčených domácich receptov. Zároveň dostali vzácnu pridanú hodnotu. „Výrobky sme „obliekli“ do nášho rodinného kroja a jednotlivé kategórie máme rozdelené podľa farieb krojovej stužky. Naše logo je zdobené charakteristickým kvetinovým vzorom. Tieto vzory sú nám blízke a chceme ich priblížiť aj ostatným,“ uvádza E. Martinková.

 

Pestré portfólio


Začínali s dvadsiatimi produktami, postupne pribúdajú ďalšie a zrejme toho ešte veľa pribudne. Aktuálna ponuka zahŕňa nakladanú zeleninu, kompóty, džemy, ovotely, pestá, kečupy, čili omáčky, horčice a ďalšie výrobky.

 

 

„Sú to produkty, ktoré sme ako deti mohli nájsť v komore u svojej babky, mamy či tety. Charakterizuje ich dômyselné spojenie tradícií so súčasnosťou, napríklad aj prostredníctvom vylepšovania tradičných receptúr zdravšími zložkami.“

 

 

 „Sladké ovocné produkty napríklad vyrábame s trstinovým cukrom v pomere 90% ovocia a 10 % cukru. Vďaka tomu nie sú presladené a líšia sa od iných, väčšinou nadmerne sladkých džemov,“ vysvetľuje E. Martinková. Sortiment zahŕňa nielen tradičné produkty, ale aj tie menej frekventované, hoci v poslednej dobe vychytené a tiež lokálne. K takýmto patrí medvedí cesnak. Zaujímavým výrobkom, ktorý si rýchlo našiel široký okruh priaznivcov, je ovotela. Ide o nátierku s chuťou vybraného ovocia a s jemným podtónom kakaa. „Chceli sme ponúknuť niečo nové, inú, doposiaľ nepoznanú chuť pre deti alebo aj dospelých, ktorí sú alergickí na orechy,“ vysvetľuje tím značky KOMORA.


Napriek tomu, že výrobky pôsobia na prvý pohľad tradične, chutia inak, zážitkovejšie. „Zakladáme si na vysokej kvalite, ktorá tkvie aj v ručnej práci a v starostlivo vybraných surovinách. Tie pochádzajú zo slovenských sadov a polí, nič nedovážame. Používame len čerstvé suroviny, nevyrábame z mrazených alebo dlhodobo skladovaných ingrediencií. Aj z tohto dôvodu je naša výroba sezónna,“ uvádza E. Martinková a dodáva: „Rozhodli sme sa vyrábať a predávať potraviny pod značkou, ktorá prinavráti atraktívnosť starým postupom uchovávania potravín. Zároveň kladieme najvyšší dôraz na atraktívne a plné chute.“

 

komora2


Medzi dodávateľmi surovín majú aj veľkopestovateľov, ktorí pôsobia na trhu dlhšie, postupne sa rozrastá aj sieť malých pestovateľov, ktorí im dodávajú suroviny. „Odoberáme produkciu jahodových alebo čučoriedkových plantáží, ktoré sa rozprestierajú neďaleko našej výrobnej prevádzky. Sami si tiež pestujeme bylinky, ktoré využívame na dochucovanie niektorých výrobkov,“ prezentuje E. Martinková.


Rozmanitá ponuka má široké spektrum priaznivcov. Pokiaľ ide o obľúbené výrobky, z džemov, či lekvárov je podľa slov E. Martinkovej najväčší záujem o tie z jahôd a šípok, zo zeleninových produktov zasa patrí prvenstvo kombinácii bielej kapusty a červenej cvikly.


Dôležitá je aj tu ekológia a udržateľnosť. „Snažíme sa nezaťažovať planétu zbytočným odpadom. Výrobky balíme do sklenených pohárov, ktoré sa môžu v domácnostiach ďalej využiť. Nepoužívame žiadne plasty a fólie, a to ani pri balení zásielok. V ponuke máme aj textilné vrecúška, ktoré sú vhodné na uchovávanie potravín a nakupovanie. Sú vyrobené z prírodného 100% ľanu, ktorý sa veľmi ľahko udržiava,“ prezentuje E. Martinková.

 

Výroba a miesta predaja


Všetky produkty pripravujú vo svojom rodinnom dome v obci Petrová v okrese Bardejov. Výrobná prevádzka prešla riadnym schvaľovacím procesom, ide o rodinné podnikanie, v rámci ktorého má každý člen rodiny dôležité povinnosti. Výsledkom usilovnej práce takéhoto zohratého tímu sú pochúťky, ktoré si našli svojich priaznivcov aj v susednom Česku. „Ja sa venujem výrobe, moje dcéry sa starajú o značku a predaj, manžel zasa zabezpečuje zásobovanie,“ vysvetľuje E. Martinková.


Výrobky ponúkajú v rámci e-shopu a v predaji sú aj vo vybraných menších kamenných predajniach, pričom prevládajú prevádzky, ktoré ponúkajú kvalitné slovenské výrobky. Nad predajom vo veľkoplošných predajniach zatiaľ neuvažujú. „Prvoradá je pre nás kvalita a zážitok z konzumácie. Obchodné siete sa zameriavajú skôr na nižšiu cenu. My však nechceme z nastavenej kvality poľaviť len preto, aby sme ponúkli veľmi nízke ceny,“ uvádza.


Produkty si zákazník môže kúpiť samostatne alebo v rámci atraktívnych darčekových balení, ktoré mávajú často sezónny charakter. „Objednávky mávajú rôzne podoby, záleží od zákazníka, ale aj od aktuálnej sezóny. Pripravujeme firemné vianočné darčeky, ale aj darčeky pre individuálnych zákazníkov. Je to veľmi rozmanité a prináša zaujímavé možnosti,“ dodáva E. Martinková.

 

 

Vlastná predajňa


Vo víre každodenných povinností uvažujú aj nad budúcnosťou. Hoci, ako potvrdzujú, v súčasnosti je zložité niečo dlhodobo plánovať. Zo dňa na deň totiž môže nastať zásadná zmena, ktorá dokáže všetky plány rýchlo zmariť. „Radi by sme predávali všetky produkty spolu, v našej predajni, v rámci nej by sme zákazníkom ponúkli okrem ucelenej ponuky aj možnosť si oddýchnuť, vypiť kávu, prísť na zaujímavú prednášku alebo ochutnať niečo, čo by sme pripravili,“ zamýšľa sa E. Martinková.


„Aj nám záleží na tom, ako sa stravujeme. Usilujeme sa, aby sa aj na našich stoloch objavovali kvalitné a plnohodnotné potraviny. To isté chceme umožniť aj ostatným ľuďom práve cez naše výrobky. Poznáme pôvod surovín a proces výroby, vyrábame to, čo chutí aj nám. Zároveň chceme ulahodiť aj ľudom, ktorí na tradičné konzervovanie potravín nemajú čas alebo nevedia, ako na to. Veríme, že sa nám to darí,“ dodávajú na záver zástupcovia tejto zaujímavej slovenskej značky.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: archív KOMORA

 

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk