Čo je zdravé, môže byť zároveň chutné

Rozhodli sa spojiť zdravie, delikátnosť, lokálnosť a ekológiu do zaujímavého portfólia výrobkov. Aký je príbeh slovenskej značky Ryska?

 ryska

 

Pod touto značkou sa ukrývajú v prvom rade čerstvé proteínové tyčinky, pričom nápad na ich výrobku vznikol v nutričnej poradni. „V našej nutričnej poradni sa denne stretávam s otázkou: Po čom siahnuť ,keď mam chuť na niečo sladké? Mnohí hľadajú pochúťku, ktorá neobsahuje cukor, je zdravá a zároveň chutná. Spočiatku som týmto ľuďom nemala čo odporučiť,“ zamýšľa sa tvorkyňa značky Ryska a výživová poradkyňa Ing. Petra Kopecká. Bol to prvý silný impulz pustiť sa do výroby chýbajúcich produktov. P. Kopecká špecifikuje, že do realizácie vstupovali s tým, že výsledný produkt musí mať charakter sladkosti a zároveň nesladkosti.

 

Obľúbené ingrediencie


Rozbeh výroby trval niekoľko mesiacov a pozostával z nevyhnutných krokov, činností, dôkladných príprav a náročných výziev. „Najskôr sme si museli dať zhotoviť stroje na výrobu produktov, zariadili sme si výrobňu, postupne sme vytvorili web, navrhli a vytlačili obaly, letáky, vymysleli logo a samotný názov,“ spomína v skratke na začiatky P. Kopecká.


Uvedeniu prvého výrobku predchádzali dlhé týždne skúšania, testovania a vyhodnocovania. „Definitívne rozhodnutie začať s výrobou prvých produktov padlo až po zapojení sa mojej mamy a priateľa. Uistila som, že traja zvládneme všetko lepšie a nebudem na všetko úplne sama. Zároveň ma k realizácii poháňal fakt, že ľudia budú chcieť stále niečo maškrtiť,“ uvádza P. Kopecká.

 

Prírodné suroviny


Výsledné produkty sú aj výsledkom odvážneho experimentovania a zároveň prejavom úcty ku kvalitným prírodným surovinám. „Od začiatku som využívala suroviny, ktoré mám sama rada a ktoré obľubuje väčšina ľudí. Nechýbala napríklad čokoláda, oriešky, mak, vanilka, kokos, jahody a ďalšie,“ hovorí P. Kopecká.


Záujem o proteínové potraviny na Slovensku rastie, postupne pribúdajú noví výrobcovia týchto potravín. Presadiť sa na trhu tak môže byť náročnejšie. „O tom, že by na Slovensku niekto vyrábal podobné produkty neviem. Na trhu síce sú proteínové tyčinky dostupné, avšak majú úplne odlišne zloženie. Iné sú napríklad tým, že ich výrobcovia na zvlhčenie využívajú glycerol, zatiaľ čo my uprednostňujeme vodu. Vďaka tomu sú naše tyčinky prirodzene šťavnaté. Kým iné firmy využívajú pri výrobe proteínových tyčiniek umele arómy, sladidlá, éčka a konzervanty, u nás sa týmto ingredienciám úplne vyhýbame,“ vysvetľuje P. Kopecká. Hotová tyčinka navyše svojim vzhľadom pripomína dezert, a umocňuje to aj skutočnosť, že je chladená. „Chladené proteínové tyčinky som doteraz videla len v regáloch predajní v Amerike, tieto produkty však nepokladám za svoju konkurenciu a ani bežne predávané proteínové tyčinky nevnímam ako konkurenčné produkty,“ potvrdzuje P. Kopecká.

 

ryska protein

 

Základ úspechu


Sú ním najmä kvalitné základné suroviny. „Snažíme sa využívať poctivé prírodné suroviny z osvedčených a využívame postupy, aby sme z ingrediencií využili maximum. Tesne pred výrobou si napríklad melieme semienka a orechy (aby tuky nepodliehali oxidácii, čo sa deje veľmi často u iných tyčiniek a cítime to na ich horkej chuti), používame mrazom sušené jahody, ktoré navyše pochádzajú z osvedčených fariem z tohto regiónu,“ vymenúva P. Kopecká a konštatuje, že nie vždy je to so surovinami jednoduché.


„Keď napríklad niekde konečne objavíme skvelý šťavnatý kokos, o tri mesiace už nie je dostupný. Inokedy zasa prudko narastie cena niektorej suroviny, alebo jahody nie sú kvalitatívne vyhovujúce. Tiež sa stáva, že niektoré zo surovín nie je dlhodobo dostupná a treba rýchlo hľadať náhradu,“ dodáva P. Kopecká.


Orientácia na lokálny pôvod sa odráža aj na obaloch, tieto sa zrodili na Slovensku, navyše v tomto prípade nesú aj ekologický bonus. „Proteínové tyčinky balíme do papierových škatuliek, proteíny zasa do kompostovateľných vreciek. Keď sa produkt minie, zákazník tieto vrecká môže bez obáv vyhodiť na kompostovisko, kde sa zhruba za šesť mesiacov úplne rozložia,“ uvádza P. Kopecká.

 

Tyčinka s piatimi príchuťami


Začínali s jedným produktom - s proteínovou tyčinkou. K dispozícii bola v piatich príchutiach (vanilková, čokoládová, jahodová, makovo kokosová s citrónom, karamelovo arašidová). „Nedávno sme pridali ďalšiu prichuť - kapucino. Okrem toho už máme v portfóliu aj vlastný rad proteínov - jahodový, čokoládový a vanilkový. Ide o 100% prírodný produkt bez umelých sladidiel a éčok, a ako som už spomenula, ponúkame ich v kompostovateľnom obale,“ hovorí P. Kopecká.

 

Najvyšší záujem je podľa jej slov o chladené proteínové tyčinky, ochutené proteíny sú zatiaľ skôr doplnkom ponuky. V aktuálnom portfóliu majú viaceré produkty, ktoré vznikli na základe spotrebiteľských podnetov. „Priebežne dostávame od zákazníkov zaujímavé a hodnotné námety na nové príchute a kombinácie. Snažíme sa ich vždy uplatniť, mnohé sa dokonca osvedčili. Tak napríklad obľúbená maková proteínová tyčinka bola nápadom nášho zákazníka. Na základe zákazníckych podnetov sme tiež do ponuky zaradili aj proteíny,“ vysvetľuje P. Kopecká.


Aktuálne evidujú vyšší dopyt po vegánskej verzii proteínových tyčiniek a preto sa pustili do prípravy týchto produktov. „Momentálne sme v štádiu vývoja týchto produktov. Nie je však jednoduché vytvoriť chutnú a nutrične vyváženú proteínovú tyčinku, podobnú tej doterajšej, ktorá je vyrobená zo srvátkového proteínu. Verím, že sa nám to napokon podarí a produkt si rýchlo nájde svojich spotrebiteľov,“ uvádza.

 

ryska

 

Miesta predaja


Produkty značky Ryska vznikajú v bratislavskej prevádzke, neďaleko Trnavského mýta. Zákazník sa s nimi stretne na rôznych predajných miestach. „Začínali sme s predajom vo fitness centrách a postupne sme sa dostali aj do regálov rôznych predajní s bio sortimentom. Plánovali sme predávať aj v bufetoch, napríklad pri lyžiarskych vlekoch či vo vychytených turistických strediskách. Aktuálna situácia nám to však neumožňuje. Časť výrobkov predáme aj cez náš e-shop. Zastúpení však zatiaľ nie sme vo väčších obchodných reťazcoch. Oslovil nás zatiaľ jeden takýto obchodník, avšak cena, ktorú požadoval by nepokrývala ani naše náklady na suroviny a obal. Myslím si preto, že tadiaľto ďalšia cesta nepovedie,“ konštatuje P. Kopecká.

 

Plány na najbližšie obdobie


Plánov, nápadov a inšpirácií majú naozaj veľmi veľa a veria, že mnohé z nich čoskoro úspešne dotiahnu do konca. „Nedávno sme uviedli zaujímavú, sezónnu novinku – vianočné koláčiky vo vegánskej verzii. Ide o bezlepkový výrobok, ktorý neobsahuje cukor a ani mlieko či vajcia. Našim cieľom bolo pripraviť produkt pre širší okruh ľudí, teda aj tých, ktorí majú potravinové intolerancie či alergie. Koláče sú mäkké a šťavnaté a dostupné v 5 príchutiach - pistácia, nugát, mandľa a vanilka, mandľa a čokoláada a pekanový orech. Uvidíme ako sa osvedčia na vianočnom trhu a podľa toho zvážime, či si ich nenecháme v ponuke celoročne,“ uvádza P. Kopecká a dopĺňa: „Snažíme sa reagovať aj na aktuálne sezóny a sviatky, za silnú považujeme najmä vianočnú sezónu. Zvykneme pripravovať kombinované mixy v darčekových taškách a exkluzívne pôsobiacich baleniach, zákazníkov chceme prekvapovať.. Inak to nie je ani pred tohtoročnými Vianocami,“ dodáva P. Kopecká.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: Ryska

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk