kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Rozhodli sa pre výrobu originálnych nesyrov

Počas minuloročného lockdownu urobili zásadné rozhodnutie - vrátili sa po pár rokoch zo zahraničia naspäť na Slovensko. Keďže však bolo nemožné zohnať v danom období zamestnanie, padlo rozhodnutie uskutočniť kariérnu zmenu. Bol to prvý krok k novej pracovnej etape, k vymýšľaniu a skúšaniu receptov na netradičné rastlinné syry.

 dobra karma

 

Fungujú len štvrť roka. Aktuálne sa však už môžu pochváliť prvým miestom v súťaži PLANT-POWERED STARTUP PITCH.


Cesta k úspechu nebýva jednoduchá ani rýchla. Inak to nebolo ani v tomto prípade. Celý proces dolaďovania receptúr, vybavovania potrebných povolení pre podnikanie spolu so schvaľovaním výrobných priestorov trval pol roka. Všetko potrebné navyše vybavovali v zložitom období pandémie, avšak pohýnala ich silná túžba vymyslieť a uviesť niečo nové, čo tu doposiaľ nebolo. Spoznajte inšpiratívny príbeh Andrei, jej rodiny a manžela Jozefa, no najmä ich zaujímavých produktov, ktoré vznikajú v maličkej prevádzke vo Zvolene.


Nápad vznikol v Škótsku


„Naše rozhodnutie vyrábať rastlinné alternatívy k syrom ovplyvnilo niekoľko faktorov. Jedným z nich bolo moje päťročné štúdium odboru Nutrition and Food Science na Queen Margaret University v Edinburgu. Na prednáškach bola často skloňovaná problematika potravinových intolerancií, napríklad na laktózu či lepok, ktoré trápia stále viac ľudí. Ďalším impulzom bolo to, že sme s manželom pri návštevách rodiny na Slovensku registrovali nedostatok týchto produktov v porovnaní s tým, čo ponúka súčasný trh v Škótsku. V tejto časti Európy sme žili niekoľko rokov a veľkou inšpiráciou bol pre nás výber vegánskych produktov v tamojších supermarketoch,“ uvádza Andrea Ježíková, ktorá spolu s manželom založila značku Dobrá Karma. „Môj manžel je aj v súčasnosti dôležitou súčasťou celého nápadu a zároveň mojou obrovskou oporou. Má bohaté skúseností z oblasti gastronómie a pomáha mi privádzať recepty k dokonalosti. Na výrobe produktov sa podieľa aj môj brat, veľkou pomocou sú pre nás tiež rodičia, ktorí sú zároveň skvelí radcovia,“ špecifikuje Andrea Ježíková, ktorej cieľom bolo vytvoriť výrobok vhodný nielen pre vegánov, ale aj ľudí s intoleranciou na laktózu či lepok. Snahou zároveň bolo ponúknuť produkt, ktorý by si mohli vychutnať aj konvenčne sa stravujúci ľudia.


Prispôsobené Slovákom


Hoci už má Dobrá Karma čo to za sebou - poriadny kus práce, prvé úspechy aj neúspechy, stálych odberateľov aj spokojných zákazníkov, nepokladajú sa za zabehnutých menších výrobcov a tvrdia, že si na to ešte zopár rokov počkajú. „Neustále sa učíme, každý deň sa stretávame s novými situáciami a skutočnosťami a tiež s prekážkami, ktoré nám ale dodávajú odvahu. Všetko riešime hneď a za pochodu, snažíme sa nepoľaviť,“ uvádza A. Ježíková.


Z produktov, ktoré majú momentálne v ponuke, vznikli ako prvé Kešu Brielant, Nesyrella a Údená Golda. „Po nich nasledovali alternatívy slovenských klasík bryndze a parenicovej nátierky - Kešu briendza a Pareničková nátierka. Prostredníctvom týchto produktov sa chceme odlíšiť od iných výrobcov rastlinných syrov. Našim cieľom je ponúknuť Slovákom zároveň aj niečo, čo dôverne poznajú, no v novom udržateľnejšom prevedení. Sme radi, že sme sa pre tieto výrobky rozhodli, pretože sa stali najväčšími obľúbencami u zákazníkov a k srdcu prirástli aj nám,“ hovoria Andrea a Jozef.


Okrem aktuálne ponúkaných rastlinných alternatív syrov majú v talóne ešte množstvo receptov na ďalšie produkty. Niektoré z nich budú predstavovať sezónne, iné sa zrejme stanú celoročnými stálicami ponuky. „Momentálne pracujeme na veľkej novinke, ktorú sme ešte nikde nepredstavovali. Prezradím len to, že na výrobu tohto produktu budeme využívať modré aj biele živé kultúry“ naznačuje A. Ježíková.


Na pulty predajní


Počas tohtoročného septembra začali s distribúciou svojich výrobkov už aj do predajní so zdravou výživou, bio obchodov či bezobalových predajní. V súčasnosti spolupracujú aj so sieťou známych supermarketov v Bratislave. Uzavreli tiež spoluprácu s distribútorom, ktorý rozváža ich produkty do rôznych, vzdialenejších kútov Slovenska, kam zatiaľ nemôžu prísť osobne. „Realizujeme tiež vlastný rozvoz výrobkov na predajné miesta v Bratislave a zároveň chodievame aj smerom na Trenčín a Považskú Bystricu a podobne“ uvádza A. Ježíková a dopĺňa, že v budúcnosti by radi prenikli aj na zahraničný trh.


Pokiaľ ide o propagáciu výrobkov, využívajú predovšetkým sociálne siete, z nich obzvlášť Instagram a Facebook. „Sme vďační, že žijeme v dobe, kedy sa môže každý podnikavý človek jednoduchým spôsobom prezentovať a osloviť pomocou týchto platforiem širší okruh ľudí,“ zamýšľa sa A. Ježíková a pokračuje: „Veľmi dôležité sú pre nás aj tipy a postrehy od zákazníkov, vždy si ich berieme k srdcu. Denne pracujeme na vylepšení a zdokonalení jednotlivých procesov. Som nadšená, že naši zákazníci radšej píšu komplimenty ako pripomienky alebo sťažnosti.“


Sociálne siete im zároveň umožňujú ponúkať spotrebiteľom množstvo hodnotných inšpirácií, receptov, fotografií a tipov ako využiť ponúkané produkty. Do spolupráce dokonca zapojili ďalších nadšených ľudí, ktorých baví varenie a vymýšľanie nových receptov.


Na základe doterajších skúseností už títo mladí a ambíciami nabití ľudia vedia, že ich výrobky – „nesyry“ sa lepšie uchytia po tom, ako konkrétna predajňa zrealizuje ochutnávkovú akciu. „Radi prispejeme balíčkami, pretože si uvedomujeme, že vegánske syrové alternatívy nie sú na trhu ešte dostatočne dlho. Ľudia zatiaľ poznajú len vegánske syry vyrábané vo veľkých objemoch, ktoré, podľa nášho názoru, sú skôr o textúre než príjemnej chuti,“ upozorňuje A. Ježíková.


Chuť na prvom mieste


Nezabudnuteľná a najmä príjemná chuť je pre nich v rebríčku dôležitosti na prvom mieste a textúra podobná mliečnym výrobkom je sprievodná, hoci takisto v rámci celkového dojmu dôležitá. „Je nesmierne zložité opísať spotrebiteľovi ako chutí syr, ktorý nie je vyrobený z klasického mlieka. Aj napriek tomu, že naše výrobky nie sú vyrobené tradičným spôsobom, sú krémové a delikátne. Sme radi, keď ich ľudia ochutnajú a urobia si na ne vlastný názor. Našim cieľom nie je čo najviac napodobniť mliečne produkty, skôr sa chceme postarať o pôžitok podobný radosti z konzumácie syrov pre ľudí, ktorí sa rozhodli mlieko vyradiť zo svojho jedálnička alebo sa mu vyhýbajú zo zdravotných dôvodov,“ vysvetľuje A. Ježíková.


Kto je cieľovou skupinou týchto produktov? „Chceli by sme, aby boli tieto produkty dostupné pre každého. Nielen pre cieľovú skupinu vegánov, ale aj pre bežne sa stravujúcich ľudí – môžu byť pre nich dokonca príjemným ozvláštnením bežného jedálnička. Radi by sme poukázali na to, že syrové alternatívy dokážu byť nielen udržateľnejšie, ale aj veľmi chutné,“ tvrdia tvorcovia značky Dobrá Karma.


Udržateľné obaly


Špecifická je pritom nielen receptúra týchto výrobkov, ale aj samotné obaly. „Prioritnou podmienkou pre vznik Dobrej Karmy bolo nielen vyrábať, ale tiež baliť udržateľne. Udržateľnosť však nie je niečo, čo by sme museli implementovať, je to základ, na ktorom je celá naša výroba a filozofia pevne postavená. Preto sme si urobili menší prieskum o dostupných bio-rozložiteľných obaloch a zvolili sme si “ekosheets“ a bio-rozložiteľný nepremastiteľný papier, ktorý má podobné vlastnosti ako plast. Materiály, ktoré využívame, sú vyrobené z čisto prírodných zložiek. Na balenie Kešu Briendze zasa používame rozložiteľné kelímky a Pareničkovú Pomazánku balíme do recyklovateľných sklenených pohárikov,“ vysvetľujú Andrea a Jozef.


Pre dobrý pocit


Dopyt po výrobkoch im postupne začína rásť a to je dôvod, aby sa zamysleli aj nad ďalšími nevyhnutnými krokmi a zmenami. „Rastúci dopyt je pre nás výzvou a impulzom pre vylepšenia, ktoré nám umožnia fungovať efektívnejšie. Výroba našich produktov je veľmi dlhý a pracný proces, aktuálne všetko robíme ručne a neraz veľa hodín. Napríklad výroba Kešu Brielantu trvá až 5 dní. Bez vhodných pomôcok však už narastajúci nápor zvládneme ťažšie. Snažíme sa preto našetriť financie a zaobstarať si napríklad aj špeciálny varný kotol s miešadlom, ktorý nám ušetrí námahu pri miešaní horúcich a extrémne viskóznych zmesí,“ uvádza A. Ježíková.


„Nesyry“ nesúce označenie Dobrá Karma sú produkty vytvorené z lásky k zvieratám, k ľuďom a životnému prostrediu. „Veríme, že rozhodnutie podporiť výrobcov s rovnakou filozofiou, znamená pre človeka nadobudnúť dobrú karmu alebo inak povedané urobiť dobrý skutok,“ dodáva zakladateľka konceptu a značky Dobrá Karma.


Dobrá Karma získala prvenstvo v tohtoročnej súťaži PLANT-POWERED STARTUP PITCH. Súťaž začínajúcich firiem a startupov, ktoré majú potenciál rozšíriť ponuku či dostupnosť rastlinných jedál, bola súčasťou 2. ročníka odbornej konferencie Plant-Powered Perspectives. Organizátorom týchto konferencií je Jem pre Zem.

 

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: Dobrá Karma

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk