kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Našli dieru na trhu, aktuálne predávajú v 40 krajinách

Malá rodinná firma z Bratislavy zaznamenala hneď v prvom roku svojho fungovania stotisícové tržby a počas pandémie expandovala dokonca do sveta. Zistili totiž, čo chýba na celosvetovom trhu v segmente barefoot obuvi, ktorá sa v poslednom desaťročí stala veľkým hitom. Hovorili sme s MIOU ŠTEPANOVSKOU, zakladateľkou a majiteľkou značky SHAPEN.

 Mia Stepanovska

 

 Ako ste sa dostali k barefoot topánkam?


Vďaka mojej dcére. Keď mala rok a začala sa stavať na nohy, začala som premýšľať, čo jej obujem. Narazila som na dva smery – ortopedickú obuv a barefoot. Začala som sa o oba smery viac zaujímať a rozhodla som sa pre barefoot. Z vtedy dostupných informácií, teda v roku 2012, mi prišiel barefoot prirodzenejší. Pochopiteľne som chcela barefoot vyskúšať aj sama na sebe. V útlom veku mi diagnostikovali hypermobilitu a skoliózu tretieho stupňa. V detstve som si síce nič z toho neuvedomovala, no v dospelosti ma začali veľmi bolievať chodidlá, klenbu som mala padnutú. To sa ale zmenilo nosením barefoot topánok, klenba sa mi začala veľmi rýchlo dvíhať. Prvé výsledky sa dostali už po dvoch mesiacoch nosenia barefoot topánok.

 

To bol dôvod, prečo ste sa rozhodli založiť si vlastnú značku?


Ponuka barefoot topánok bola okolo roku 2012 veľmi slabá, na trhu bol jeden svetový barefoot výrobca a jeho vzory boli skôr športové. Nič ženské, elegantné, dizajnové neexistovalo. Hľadala som preto rôzne alternatívy po celom svete, ktoré by spĺňali aspoň niektorú zo základných kritérií barefootu. Vedela som, že sa ku klasickej konvenčnej obuvi už nikdy nevrátim. Mala som však silnú túžbu, sen, vybudovať niečo vlastné, tak sa okolo roku 2017 začala v mojej hlave rodiť myšlienka založiť si vlastnú značku barefoot topánok.

 

Najprv ste si urobili prieskum trhu formou dotazníka. Aký bol jeho výsledok? Ukázalo sa, že fanúšičkám “bosého obúvania” chýbajú pekné, elegantné topánky, v ktorých by mohli ísť na svadbu či do divadla?


Áno, robili sme prieskum priamo v barefoot komunite, na Slovensku a v Čechách. Dotazník nám dal mnoho odpovedí. Zistili sme, čo presne na trhu chýba, o čo je najväčší záujem, z akých materiálov by mali byť topánky vyrobené, aká je preferencia farieb. Zisťovali sme tak isto to, aký typ chodidla majú naše respondentky, pýtali sme sa na konkrétne rozmery a podľa toho sme vyvinuli aj naše vlastné obuvnícke kopytá, ktoré udávajú presný tvar a rozmery našich topánok. Vedeli sme, že chýba elegancia v barefoote, ženy si nemajú čo obuť do kancelárie, kde je vyžadovaný určitý dresscode, na stretnutia, do divadla, plesy, svadby. Vďaka nášmu dizajnu patria preto medzi naše zákazníčky manažérky, reportérky, poslankyne a podobne.

 

Ako vyzerali prípravy na rozbeh značky, testovanie produktov?


Prípravy trvali asi 1,5 roka, bolo to dlhé a náročné obdobie. Dlho som nevedela, kde začať, za aký koniec túto oblasť uchopiť. Mala som 12-ročnú prax z marketingu, obuvnícky priemysel mi nič nehovoril. Prípravnej fáze som venovala veľa času, začala som študovať obuvnícku teóriu, mapovať trh, urobila som už spomínaný prieskum. Vedela som presne, čo chcem a tak som začala zháňať spoľahlivých partnerov. Táto časť bola obzvlášť náročná, pretože ma nikto nebral vážne, obuvníci ani designéri nemali skúsenosť s barefoot obuvou a ako sa vyrába. Išli si vo svojich zabehnutých koľajach, považovali ma za „exota“. V prvej fabrike ma presviedčali, že topánky majú čudný tvar a podošva nemôže mať predsa tri milimetre, lebo budem cítiť každý kamienok a nerovnosť povrchu.


Samotné testovanie bolo takisto zdĺhavým procesom. Kým sme sa dopracovali do finálnej podoby produktu, ktorý sme uviedli na trh, testovali sme prototypy - bolo ich okolo 15. Urobila som v barefootovej komunite výzvu, že hľadám testerky. Ozvalo sa mi viacero „barefooťačiek“, vymenili sme si kontakty a ja som ich po Bratislave obiehala a dávala im skúšať topánky. Všetko som fotila, zakresľovala priamo na topánku a následne konzultovala s výrobou. Každý jeden prototyp znamenal zmeny v konštrukcii a nové skúšky.

 

Prečo ste sa rozhodli vyrábať na Slovensku a nie napríklad v lacnejšej Číne?


Nad výrobou v Číne som ani neuvažovala. Aj keď je náročné konkurovať produktom z Číny cenou, snažíme sa tak robiť kvalitou, prístupom k zákazníkovi a srdcom. Každý jeden pár je vyrábaný poctivo, ručne a kúpou sa každý jeden zákazník podieľa na tom, aby obuvnícky priemysel, ktorý má na Slovensku silnú tradíciu, úplne nevymrel. Dávame prácu ľuďom v ekonomicky slabšom regióne Slovenska, lokálnou výrobou znižujeme negatívny dopad na životné prostredie. Mám pocit, že naše zákazníčky si čoraz viac uvedomujú výhody podpory lokálnych značiek aj napriek vyššej cene. Povedomie o tom, čo sa skrýva za lacnou módou, takzvanou fast fashion, za akých podmienok vzniká, aký má dopad na ľudí ktorí ju vyrábajú, alebo ekologický aspekt, je stále silnejšie.

 

V prvom roku svojho fungovania ste dosiahli tržby 106 527 €, v druhom počas pandémie 204 336, pričom ste napriek počiatočným investíciám skončili v zisku. Čomu pripisujete tento úspech, našli ste dieru na trhu?


Je za tým veľa snahy, úsilia, presvedčenia, odhodlania a prebdených nocí.... Ale áno, v prvom rade je to tom, že sme našli dieru na trhu, ktorú sa snažíme vyplniť. Prvá vlna pandémie nás zaskočila, tak ako každého a nevedeli sme, či ako značka prežijeme. Tržby z predaja nám v úvode pandémie začali výrazne klesať, zaznamenali sme viac vráteného tovaru, všetci sa báli a nevedeli, čo bude, čo sa odzrkadlilo v nákupnom správaní.


Teplejšími mesiacmi sa všetko začalo dávať do normálu, tržby začali opäť rásť a my sme si uvedomili, že určite bude aj druhá a tretia vlna, na ktorú už chceme byť pripravení. Sklad z obývačky sme presunuli do fulfillment skladu a výrazne sme pohli s prípravami eshopu v anglickom jazyku. Ten sme spustili v novembri 2020, čím sa nám otvorili dvere do celého sveta.


Sme malá rodinná firma, stále rastieme, ale len toľko, koľko vládzeme. Snažíme sa procesy čo najviac automatizovať a eliminovať chyby spôsobené ľudským faktorom. Ostáva nám už len vyriešiť ďalšiu produkciu, ktorá nám pomôže uspokojiť dopyt, ktorý máme.

 

Z koľkých krajín a kontinentov vám už prišli objednávky?


Naše topánky sme zatiaľ expedovali do 40 krajín sveta na šiestich kontinentoch. Výrobu plánujeme a musíme rozšíriť, pretože ďalší rozvoj a rast v lokálnych podmienkach už nie je možný. Dopyt máme obrovský a narazili sme na limity lokálnej výroby. Momentálne sme v štádiu rokovaní s produkciami v Portugalsku a Španielsku, kde má obuvnícky priemysel veľmi silnú tradíciu. Covid nám zároveň dokázal, že sa nemôžeme spoliehať na jedného producenta, ale musíme mať backup.

 

Je barefoot vhodný pre každého? Dá sa v barefootových topánkach chodiť celý deň, keď má podrážka len 3 milimetre a teda je cítiť každý kamienok?


Ľudia kedysi chodili bosí, topánky nepoznali a nepoznali ani ortopedické problémy, či deformity chodidiel, ktoré úzke topánky nesprávneho tvaru spôsobujú. Rovnako prirodzený pohyb vieme v tejto dobe docieliť barefoot topánkami s anatomicky tvarovanou špičkou a dostatkom priestoru na voľný pohyb prstov. Veľa sa hovorí o tom, že barefoot nie je vhodný do mesta kvôli tvrdému povrchu. Predsa len aj na chodníkoch sú kamienky, padnuté halúzky zo stromov, priehlbinky, kopčeky, obrubníky... To všetko sú stimulanty chodidiel. Samozrejme, keď človek s barefootom začína, nie je vhodné, aby bol tak obutý celý deň a k tomu v meste.

 

Dizajn vašich topánok je originálny, kto za ním stojí?


Mám rada módu, pekné veci, dizajn, sledujem trendy, chodím na obuvnícke výstavy, hľadám inšpirácie na internete a spolupracujem s dizajnérkou Veronikou Habalovou. Vždy mám jasnú predstavu, čo chcem, približne ako by mal nový model topánok vyzerať, aké špecifiká musí spĺňať. Veronike spíšem zadanie, pošlem fotky inšpirácii a čakám na prvé skice. Potom nad nimi sedíme, diskutujeme, vyberáme, pripomienkujeme, dokresľujeme, až sa spoločne dopracujeme do finálnej fázy, ktorú posúvam ďalej do produkcie. Dizajn považujem preto za kolektívnu prácu celej SHAPEN family, ako si hovoríme.

 

Začali ste vyrábať aj širšie verzie sandálov, hoci samotná barefoot filozofia je o tom, aby prsty mali dosť miesta v topánke, vyžiadal si to trh?


Áno, mali sme veľa dopytov na širšie verzie našich topánok. Veľakrát sa stávalo, že si zákazníčky kúpili naše topánky s vedomím, že im budú úzke, ale jednoducho ich chceli vyskúšať. Potom nám nešťastné písali, aby sme vyrobili aj širšie topánky. Takýchto odoziev sme mali naozaj veľa, pribúdali každým dňom, riešilo sa to v barefootových skupinách na sociálnych sieťach. Tak sme sa pustili do vývoja a od leta ponúkame naše bestsellery balerínky TULIP a sandálky POPPY v dvoch šírkach.

 

Aktuálne šijete aj cápačky pre deti, prečo? Nie je ich na trhu dosť rovnako ako kabeliek, o ktoré ste tiež rozšírili vašu ponuku?


Od začiatku sme mali plán obuť celú rodinu. Začali sme ženami, lebo tie väčšinou rozhodujú, čo sa do domácnosti nakúpi, obúvajú a obliekajú celú rodinu. Capačky sú prvé topánočky, ktoré by dieťatko malo nosiť. Pre nás je to symbolický úvod do sveta detských topánok. Na trhu je už síce celkom slušná ponuka capačiek, no aj napriek tomu sa líšime – tvarom, jednoduchým, čistým dizajnom a tým, pre aké nôžky sú určené.


Kabelky boli tak isto môj sen a v pláne od začiatku, pretože tie neodmysliteľne k topánkam patria. Stále veľa žien rado nosí dokonale zladené topánky s kabelkami, tak prečo im to neponúknuť. Aj keď kabelky sú pre nás sekundárnym produktom, máme už celkom slušnú ponuku, z ktorej si vie vybrať každá žena. Navyše naša cieľová skupina už má dosť rokov na to, aby si mohla kúpiť kvalitný, kožený výrobok, ktorý aj dlho vydrží.

 

 

Martina Hilbertová
Foto: SHAPEN

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk