kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Nadišiel čas uviesť čokoládu s QR kódom

Na začiatku bola vášeň pre čokoládu a zmysel pre poctivosť. „Chceme sa ľuďom pozerať do očí vždy férovo,“ hovorí majiteľ a zakladateľ značky Lyra, čokolatier Karol Stýblo.

 

lyra 

Nie je samozrejmosťou, že sa firmy riadia vlastným etickým kódexom. Vo vašej spoločnosti ste si vypracovali etický kódex, ktorý obsahuje zásady férového podnikania a je záväzný pre celý tím. Čo vás k tomu viedlo?

 

Ide o zásady, ktorými sa riadi alebo by sa mala riadiť každá firma. My sme tieto zásady spojili a zaznamenali do jedného dokumentu, aby aj noví zamestnanci, prípadne aj dodávatelia, či odberatelia vedeli, akými hodnotami sa riadime.

 

Môžete povedať, čo je pre Vás najdôležitejším bodom vášho etického kódexu?

 

Celý etický kódex je postavený na našom základnom princípe a tým je firemný headline: „Chceme sa ľuďom pozerať do očí vždy férovo.“ Preto nerozlišujem medzi dôležitejšími a menej dôležitými bodmi. Podľa môjho názoru sú všetky body, ktoré sme si stanovili rovnako dôležité, nakoľko tvoria jeden celok.


Váš príbeh sa začal písať v roku 2008. Vznikla značka Lyra a s ňou prvý produkt – horúca čokoláda. Ako ste sa dostali práve k čokoláde? Kde sa vzala tá neodolateľná chuť venovať sa výrobe čokolády a vášeň pre túto pochúťku?

 

Príbeh lásky k čokoláde sa u mňa formoval a rozvíjal od detstva. Súkromné podnikanie u nás nebolo tradíciou, preto bol tento krok značne nevšedný. Túžba prinášať top kvalitu v segmente čokolád nás viedla k otvoreniu LEONIDAS predajne v Nitre a neskôr v Bratislave. Bol to len začiatok. Chceli sme sa posunúť ďalej, prinášať naše vlastné chute a inovácie, búrať pomyslené kvalitatívne limity. Úplne najviac ma do tajomstva čokolády vtiahlo spoznávanie ďalekých plantáží a učenie sa toho, čo všetko vyžaduje pestovanie kakaových bôbov a výroba čokolády.

 

lyra

 

Ako dodávateľov kvalitnej suroviny ste si zvolili farmárov a menších pestovateľov z plantáží v Kolumbii. Čím sú iné kakaové bôby Južnej Ameriky, konkrétne Kolumbie?

 

V čokoládovom svete je všeobecne známe, že kakao pochádza práve z Južnej Ameriky. Nielenže kakao, ale najkvalitnejšia odroda kakaa, Fino de Aroma, pochádza práve z Južnej Ameriky. Našli sme spoľahlivého partnera z Kolumbie, s ktorým vieme pripravovať kvalitné a bezpečné suroviny, vieme realizovať zaujímavé sociálne projekty a v neposlednom rade spolupracovať na vývoji a výskume. Čo treba zdôrazniť, že najväčší podiel Fino de Aroma bôbov je práve z Kolumbie. I preto sme stavili na túto krajinu a jej dodávateľov. Používame však aj bôby z Peru, Ekvádoru či Venezuely.

 

Hovorili ste o kakaových bôboch odrody Fino de Aroma. V čom sú jedinečné?


Vo všeobecnosti sú to bôby odrody Criollo a Trinitario, v ktorých je krásne cítiť kvetové a ovocné chute. To že majú nezameniteľnú chuť ich predurčuje k tomu, že im nepotrebujeme robiť chuťové korekcie, ktoré väčšina výrobcov robí tým, že prepražuje bôby na vysoké teploty, čím však znižuje a ničí zdravotné benefity kakaa.

 

Z Kolumbie máte svojich stálych dodávateľov kakaových bôbov na výrobu čokolády, no zároveň realizujete v tejto krajine projekty spoločenskej zodpovednosti. Priblížte nám vaše aktivity.

 

Spoločenská zodpovednosť je pre nás veľmi dôležitá a radi by sme boli aj v tejto oblasti inovátormi. Pre spoločnosť, prírodu a jej zachovanie pre ďalšie generácie by bolo nesporne prospešné, keby aj ďalší výrobcovia aplikovali v praxi princípy spoločenskej zodpovednosti a zapájali sa do takýchto projektov. Vlastné projekty máme aj u nás na Slovensku. Spolupracujeme s Hotelovou akadémiou Ľudovíta Wintera v Piešťanoch, kde sa venujeme práci so študentmi. Organizujeme súťaž JUNIOR CHOCOLATIER pre stredné odborné školy v Čechách a na Slovensku. Snažíme sa týmto spôsobom prinášať osvetu a motivovať mladých ľudí k poctivej práci s čokoládou. Ďalším našim projektom v tejto oblasti na Slovensku je projekt, v ktorom podporujeme znevýhodnených športovcov. V Kolumbii sme súčasťou troch sociálnych projektov. Prvý je zameraný na deti farmárov, ktoré sa snažíme motivovať k vzdelávaniu tak, že im v škole zabezpečujeme raňajky. Pre mnohé je aj takáto, pre nás, samozrejmosť, motiváciou, aby sa prišli vzdelávať. Druhý je zameraný na mladých ľudí. Prostredníctvom kolumbijských influencerov ich motivujeme zúčastniť sa na kurze finančnej gramotnosti. Ide o to, aby si vedeli vypočítať a správne nastaviť ceny, obchodovať a aby porozumeli obchodovaniu s komoditami. Tretí je zameraný práve na farmárov, kde v spolupráci s výskumným strediskom na pestovanie kakaa realizujeme osvetu modernejšiemu spôsobu pestovania, aby si farmár vedel svojim prístupom znásobiť produkciu farmy a tak zvyšoval kvalitu svojho života. Pripravujeme ešte jeden krásny projekt u nás na Slovensku. O tom však budeme viac hovoriť až v septembri.

 

lyra

 

Portfólio vašej spoločnosti zahŕňa klasické tabuľkové čokolády, čokoládové mandaly, čokoládové či iné krémy a pochúťky, dokonca ste sa pustili aj do výroby zmrzliny. Ktoré produkty sú medzi vašimi zákazníkmi najobľúbenejšie? Odkiaľ sa zákazníci dozvedia o pripravovaných novinkách?

 

Novinky väčšinou komunikujeme cez sociálne siete. Každý náš produkt si počas svojej existencie našiel svojho priaznivca, čo si veľmi vážime a tešíme sa z toho. Naši verní zákazníci radi ochutnávajú nové veci, zdieľajú s nami názory a tieto skúsenosti a podnety vieme potom pretaviť do nových produktov či vylepšení.

 

Zákazníci si môžu vaše produkty vychutnať v kaviarňach vo forme horúcej čokolády či chutnej ľadovej zmrzliny alebo si akýkoľvek produkt z vašej dielne zakúpiť v maloobchodných predajniach a na e-shope. Ako hodnotíte spoluprácu so slovenskými obchodníkmi v maloobchode a v gastro sektore?

 

Máme vybudovanú korektnú spoluprácu a snažíme sa, aby bol obchod vždy win win. Ak sú všetky zúčastnené strany spokojné so spoluprácou, výsledkom je vydarený obchod a spokojný zákazník. A o to nám ide.


Ktorý distribučný kanál vnímate ako najefektívnejší z pohľadu skĺbenia a vyváženosti všetkých obchodno – marketingových faktorov?

 

Ťažko povedať. Nešpecializujeme sa veľmi na online priestor, aj keď ho považujeme za podstatný a v súčasnej dobe vzhľadom na opatrenia, ktoré so sebou priniesla pandémia, o to viac využívaný. V našom prípade je to však skôr mix distribučných možností. Z každého rožka troška. Pri exporte vždy využívame služby jedného partnera v danej krajine, ktorý nám pomáha či už s komunikáciou, konzultáciami, umiestňovaním na trhu. Na Slovensku spolupracujeme s viacerými distribútormi a časť distribúcie riešime i po vlastnej línii. Marketingovú komunikáciu taktiež prispôsobujeme kultúrnym a lokálnym požiadavkám. Kórea je napríklad veľmi konzervatívna a treba voliť úplne iný druh komunikácie so zákazníkmi.

 

lyra

 

S mnohými produktmi ste uspeli na svetových súťažiach. Máte vo vitríne ocenenie, ktoré si špeciálne vážite a čo pre Vás predstavuje?

 

Áno, dostali sme množstvo ocenení, za kvalitu, design, inovácie, sociálny prístup, férové podnikanie. Máme tiež ocenenia, ktoré sme získali ako jediní na svete. Musím však zdôrazniť, že si vážime každé jedno ocenenie rovnako. Vážime si rovnako ocenenie od zákazníka, keď nám pošle povzbudenie, pochvalu či poďakovanie. Špeciálne si vážime listy, ktoré boli napísané rukou. No a úplne naj ocenenie je, keď si moje deti, ako naši najväčší kritici, vypýtajú naše produkty.

 

Ako ste už spomenuli, vaša produkcia sa dostáva i na zahraničný trh. Ako sa vyrovnávate s konkurenciou v Európe?

 

V Európe má táto oblasť podnikania najsilnejšiu konkurenciu. Samozrejme, nevieme, a ani sa nechceme dostávať do pozície, kde by sme sa bili s industriálnymi značkami. To nie je naša cesta. Máme fanúšikov v mnohých krajinách Európy, ale aj Ázie či Ameriky. A to nám dáva silu a energiu. Naši zákazníci vedia, že keď si kúpia naše produkty, budú bez iných tukov, nebudú obsahovať zbytočne veľa cukrov, ale najmä vedia, že kupujú čokolády vyrobené z bôbov criollo a trinitario Fino de Aroma. Kvalita našich produktov je vždy na prvom mieste.

 

Koncom roka 2019 ste sa spojili so spoločnosťami Decent a 3IPK, s ktorými ste vytvorili blockchain čokoládu. Jej podstata spočíva v transparentnosti použitých surovín a časovej dosledovateľnosti produktu. Ako ste dospeli k takémuto kroku?

 

Transparentnosť smerom k zákazníkom je pre nás priorita. Na tom chceme i ďalej stavať. Spotrebiteľ má právo vedieť o svojej potravine všetko. Začali sme sa preto venovať tomu, ako vyrábať produkty nielen najtransparentnejšie, ale tak, aby si aj zákazník mohol tieto informácie ľahko overiť a aby si mohol byť istý všetkými údajmi uvedenými v popise produktu. Preto sme sa začali zaoberať blockchain technológiami a vstúpili sme do tohto partnerstva.

 

lyra

 

Plánujete v budúcnosti rozširovať portfólio produktov s QR kódom?


Určite chceme pokračovať vo zverejňovaní transparentných informácií o našich produktoch, ich dosledovateľnosti, ale aj vo väčšom otvorení sa verejnosti, v rámci výrobných procesov. Na tom intenzívne pracujeme a v priebehu pár rokov chceme dosiahnuť stav, kedy sa to bude považovať za samozrejmosť. Spoločnosť sa rozhodla eliminovať plasty vo výrobe a expedícii. Obalový materiál sa skladá z papierových a recyklovateľných materiálov. Transportné boxy, obaly na čokolády, tubusy a v neposlednom rade aj lepiace pásky na kartóny sú vyrobené z papiera. Ekologický prístup je teda tiež jedným z vašich princípov. Ekológia je u nás každodenná téma. Vždy máme pred sebou v prvom rade bezpečnosť a kvalitu potravín, lebo obal slúži práve na to, aby udržal potravinu v správnej kondícii a následne, aby predmetný obal bol ekologický. Musíme nielen to, ako produkt vyzerá na pultoch, ale aj akú uhlíkovú stopu jeho obal vytvára a zároveň ako pôsobí na potravinu. Ako príklad uvediem, že čokoláda neznáša svetlo a teplo, preto aj keď by to marketingovo bolo vhodnejšie, napriek tomu naše produkty takmer nebalíme do priehľadných obalov. Tento rok, po trojročných testoch a investigatíve, prídeme s novinkou kompletne kompostovateľných obalov, ktoré sú potlačené kompostovateľnými farbami a zároveň s bariérami, ktoré dokážu ochrániť naše produkty.

 

Vaša spoločnosť zvýšila v roku 2020 zisk o 59 % na 449 564 € a tržby jej narástli o 41 % na 3,897 milióna €. Ako vnímate svoje postavenie a miesto na trhu v kontexte s pandémiou, ktorá zasiahla všetky oblasti hospodárskeho života, podnikania a nesporne ovplyvnila i hospodárske výsledky spoločností? Čo vám bolo oporou v podnikaní v tomto období?

 

Na začiatku je treba podotknúť, že účtovný rok nám začína v septembri a končí v auguste a tak predmetné čísla zahŕňajú len časť pandémie. Avšak musím povedať, že veľkou oporou sú nám naši obchodní partneri, ktorí sa nepochybne snažili s nami komunikovať a hľadať možnosti a riešenia. Rovnako sú nám oporou zamestnanci, ktorí neúnavne pracujú a prinášajú nápady a inovácie. Nesmieme zabudnúť na priateľov a rodiny, ktorí nachádzajú porozumenie pri flexibilných zmenách. A samozrejme, v prvom rade sú to naši zákazníci, ktorí nás podporujú a stoja pri nás aj v ťažkých časoch.

 

Je možné v období pandémie pripravovať strategické plány do budúcnosti?

 

Nie, ale musia sa robiť. My, ako je o nás známe, sme inovatívna firma a tak robíme na štyroch veľkých nových projektoch. Ekológia, inovatívne potraviny, sociálny projekt a otvorenosť smerom k zákazníkom. V septembri by sme tieto nové projekty radi komunikovali a predstavili verejnosti. Pre túto chvíľu je všetko ešte zahalené tajomstvom.

 

Jana Kuklová

Ilustračné foto: Lyra

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk