Čerstvo odtrhnutá zelenina je zdravšia

Hovorí v rozhovore pre RETAIL magazin.sk Matej Hajdin, zakladateľ internetového trhu ZeZáhorá.sk.

 

zezahora.sk 

Matej Hajdin pred 17 rokmi založil spravodajský portál o dedine na Záhorí - Moravskom Svätom Jáne, ktorý neskôr rozšíril na Záhorí.sk. Jeho popularitu využili vlani, keď k spravodajstvu pridali internetový trh ZeZáhorá.sk, cez ktorý v súčasnosti predáva 33 lokálnych producentov.

 

Začali ste fungovať v júli 2020, teda počas pandémie. Malo to nejaký súvis? Počas pandémie nielenže začali ľudia viac nakupovať online, ale tiež vypadli dodávky potravín zo zahraničia a aj e-shopy sa začali viac orientovať na lokálne produkty.


Pandémia nás všetkých zatvorila doma a cestovanie za nákupom bolo sťažené. Tak sme sa rozhodli vytvoriť internetový trh a spojiť tak všetkých farmárov a producentov lokálnych potravín na Záhorí.


Ešte v roku 2014 ste začínali s internetovou mapou záhoráckych farmárov. To však zrejme úplne nestačilo, aby sa trh rozbehol a farmári zrejme potrebovali pomôcť s logistikou a marketingom.


Naši farmári predávali len z dvora. Aj by predávali viac, ale málo ľudí za nimi pricestovalo na nákup. A bolo to pre nich náročné dopraviť tovar k zákazníkovi. Tak sme si povedali, že máme skúsenosti s marketingom, máme čitateľskú základňu - Záhorí.sk má viac ako stotisíc čitateľov mesačne, zobrazení je asi 500-tisíc, vytvoríme internetový trh.


Ako to teda vyzeralo vlani v lete po spustení, aký bol záujem?


Boli sme noví, ľudia si nás museli najskôr vyskúšať, takže rozbeh bol pozvoľnejší. Ale už počas druhého mesiaca sme vypredávali všetky zeleninové debničky, ktoré sme mali v ponuke. Od minulého roka zároveň obaja väčší zeleninári, ktorých máme, zväčšili svoje pestovateľské políčka, aby mohli produkovať viac.


A potom ste začali pridávať aj ďalší tovar...


Chceli sme obohatiť ponuku, aby nám to ekonomicky vychádzalo, keďže máme stanovené, že bezplatný dovoz je nad 50 € a aby si zákazník mohol kúpiť aj iné lokálne potraviny. Snažíme sa, aby všetko bolo čisto lokálne z nášho regiónu.


Vaša filozofia je „dnes zozbierané, zajtra v polievke“. Ako to funguje?


Zozbierame objednávky a potom ideme k farmárom skoro ráno, aby sme tovar nemuseli uskladňovať a snažíme sa aj v ten istý deň to doviezť zákazníkom. Tým zároveň zabezpečíme čerstvosť - od odtrhnutia je to u zákazníka do niekoľkých hodín. No a tým, že ideme ku desiatim dodávateľom, sa tiež náklad na rozvoz a zvoz výrazne znižuje.


Priniesol projekt počas pandémie príjem farmárom?


Niektorým sme zvýšili obrat, alebo ho vďaka nám mohli mať na tej istej úrovni ako pred pandémiou. Oni sa starajú o produkciu, stanovia si cenu a my to predávame do Bratislavy a na Záhorí, takže sme im zväčšili pole pôsobenia. 


Podobné projekty „debničkárov“ fungujú už roky, videli ste napriek tomu miesto na trhu?


Nie je debničkár ako debničkár. Tých, ktorí ponúkajú čisto lokálne debničky, v ktorých zelenina je naozaj dopestovaná v danej lokalite, tých je menej. Niektorí, najmä väčší sa tvária, že predávajú lokálnu zeleninu, ale dodávajú zeleninu v období, kedy ešte nie je dopestovaná, aj majú širokú škálu, avšak ponúkajú dovozovú ovocie a zeleninu.


Napríklad teraz sú to melóny, ktoré u nás budú dozrievať až v júli?


Je fakt, že máme obmedzenú ponuku podľa toho, koľko a čo dokážu farmári dopestovať. Mysleli sme si, že máme klimatické podmienky horšie ako Dunajská Streda, ale jeden z našich farmárov dopestoval aj melóny a budú aj tento rok, lebo boli naozaj vynikajúce. Boli tak sladké a chutné, že o ne bol mimoriadne veľký záujem.


Záhorie má špecifické klimatické podmienky, vraj tu nie sú také teplotné výkyvy ako na Podunajskej nížine. Čo to znamená pre farmárov?


U nás začína sezóna o nejaký mesiac neskôr ako napríklad v okolí Dunajskej Stredy. Naši farmári pestujú niektoré plodiny vo fóliovníkoch a ďalšie na otvorených priestranstvách. 

 

Koľko farmárov cez vás aktuálne predáva svoje produkty?


Aktuálne máme 33 dodávateľov. Samotných farmárov, ktorí ponúkajú ovocie a zeleninu je jedenásť, ostatní sú lokálni výrobcovia potravín. Snažíme sa hľadať aj nových dodávateľov, s tým je však trochu problém, lebo naša legislatíva to neumožňuje tak jednoducho. Tak sme sa aj s Regionálnou veterinárnou potravinovou správou rozhodli, že urobíme manuál, v ktorom ozrejmíme, čo všetko musí pestovateľ splniť, aké podmienky, aby mohol predávať či už z dvora, alebo cez internet. Predaj potravín cez internet je u nás sťažený v tom, že tí drobní, lokálni producenti musia splniť toľko podmienok, že sa im to neoplatí. Štát tvrdí, že chce podporovať lokálnu produkciu, ale keď si človek pozrie, aké podmienky musia spĺňať, tak sa im to neoplatí.


Napríklad?


Zeleninári to ako – tak splnia, ale mali sme dodávateľa, ktorý nám chcel dodávať kurčatá, ale musel by ich porážať na bitúnku, ktorý je certifikovaný. Najbližší bol niekde v Topoľčanoch. A to je nemysliteľné, aby to takto fungovalo. Náročné je to aj s vajíčkami. Farmár má schválený chov, ale predaj cez internet je už problém.

 

Stanovujete si nejaké podmienky, aby mohli farmári cez vás predávať?


Nemáme žiadne špeciálne podmienky, iba tie, ktoré prikazuje zákon. Keď ale pridávame nejakého farmára do ponuky, tak sa najprv stretneme, vypočujeme si jeho príbeh a musíme na ňom vidieť, že k nám zapadá, že to robí poctivo, so srdcom. Pravidelne sa s farmármi stretávame a snažíme sa im zlepšovať podmienky.


Čo sa u vás viac predáva, čerstvá zelenina a ovocie, alebo hotové potraviny?


Najviac zeleninové debničky. A mimo sezóny zemiaky, cibuľa, repa. Základ tvorí predaj čerstvého ovocia a zeleniny, je to viac ako 50 – 60 percent. Máme aj jedného väčšieho producenta zemiakov v biokvalite, ktorý nám dokáže dodávať až do konca marca. Ale doplnkový tovar takisto potrebujeme, lebo nám vytvorí rentabilnosť celého systému.


Aký objem ste predali minulý rok?


Bolo to 18,5 tony.


Spomínali ste, že rozvážate nielen po Záhorí. Ako často? 


Máme vlastné chladiarenské autá, rozvážame do Bratislavy a na území Záhoria, aktuálne dvakrát do týždňa.


Čiže sa vám zvýšil dopyt?


Zvýšil sa nám dopyt a keď sme videli, ako sa to v minulom roku rozbehlo, tak sme sa s farmármi dohodli, že zväčšia úrodu a políčka. Debničky boli vypredané, tak sme navýšili ich objem.


Fungujú na Záhorí tradičné vonkajšie trhy?


V Stupave sa pravidelne organizujú trhy, tam chodia aj naši farmári, v Senici je tržnica, ale celotýždňové trhy ako fungujú v Bratislave, na Záhorí nie sú. Fungujú väčšinou len v sobotu.


Na niektorých trhoch predávajú aj naši farmári, tí si môžu požičať aj naše chladiarenské auto. Robíme osvetu, propagáciu, usilujeme sa, aby sa dostali do povedomia. Aj dôvod, prečo sme vznikli, bol ten, že chceme, aby sa predávali a spotrebúvali lokálne produkty. Myslím si, že je rozdiel keď k nám ide zelenina tisíce kilometrov až zo Španielska, alebo len desiatky kilometrov zo Záhoria. Videli sme to aj v zahraničí, kde je to bežné. V bežnom rakúskom hoteli vám dnes urobia raňajky z potravín, ktoré dopestovali alebo vyprodukovali v danom regióne. A nie je to dobré len pre životné prostredie. Ak je zelenina čerstvo odtrhnutá, je aj rozhodne zdravšia.


Martina Hilbertová
Foto: Matej Hajdin/ZeZáhorá.sk

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk