Aj v malej krajine vznikajú originálne pochúťky
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 23. apríl 2021
Slowlandia, krajina dobrôt uprostred Slovenska. Aj takto by sa dal pomenovať príbeh jednej originálnej slovenskej značky. „Našou úlohou a poslaním je vytvárať výnimočné produkty, z vyberaných surovín – také, ktoré vždy bez zaváhania ponúkneme aj svojim deťom,“ to sú slová majiteľa a tvorcu značky Slowlandia, Michala Repíka.
Ako vznikla myšlienka vytvoriť značku Slowlandia? Čo vás inšpirovalo?
Dlhoročný vzťah k dobrému a kvalitnému jedlu nás motivoval vytvoriť vlastnú značku a produkty, ktoré sme predtým vymýšľali pre druhých. V roku 2012 sme začínali sme s vlastnou značkou sladidiel zo stévie. Chceli sme preraziť s prémiovým, no neznámym produktom, ale veľmi sa nám so sladidlami nedarilo. Od stévie sme sa dostali k stéviovým čokoládam a k čokoláde vôbec. Prvých päť rokov podnikania sme sa venovali predaju slovenských potravín cudzích značiek. Vo voľnom čase a na vlastné náklady sme navštevovali potravinárske výstavy v zahraničí, kde sme načerpali množstvo inšpirácií. Túžba vytvárať vlastné produkty prirodzene vyústila do potreby vytvoriť si vlastnú značku. Tak vznikla Slowlandia.
Ak je túžba a odhodlanie silné, môžu sa zmeniť na realitu. A to sa stalo vo vašom prípade. Zrodila sa sladká krajina Slowlandia. Kedy uzrela svetlo sveta značka Slowlandia?
Hoci bola táto myšlienka v mojej hlave už dlhšie, so značkou Slowlandia sme na trh prišli až v roku 2017. V tom istom roku sme uviedli portfólio 10-tich nových produktov, orieškových krémov, podľa našich vlastných receptúr. Následne sme uspeli v súťaži Great Taste Awards a to nám pomohlo dostať značku do širšieho povedomia verejnosti. Etablovali sme sa na slovenskom trhu ako fine-food značka. V súčasnosti disponujeme portfóliom asi 30-tich vlastných výrobkov, ktoré si sami vyrábame, balíme, predávame a distribuujeme.
Čo musí spĺňať úspešná značka?
Mala by dobre poznať svojich zákazníkov a zákazníci by mali vedieť čo od nej môžu očakávať. Naši zákazníci majú vysoké nároky, nielen čo sa týka konzistentnej kvality a chuti produktov, ale napríklad aj na vizuály obalov produktov, na úroveň komunikácie či servisu. Tieto očakávania sú pre nás zaväzujúce, zároveň motivujúce a jasne definujú našu značku.Dobrá značka by mala byť založená na stálych hodnotách a držať sa ich.
„V značke Slowlandia sa snažíme reflektovať prístup k podnikaniu v zmysle slow-business, je to odkazna medzinárodné hnutie Slowfood, ale aj na akúsi pomalú krajinu niekde v srdci Európy.“
Od zdravých sladidiel a predaja čokolády ste sa postupne prepracovali k vlastnej výrobe. Aký bol prvý výrobok Slowlandie podľa vlastnej receptúry? Aká bola odozva trhu?
Našim prvým výrobkom bola Slowtella, nátierka z výberových pražených lieskovcov a kakaa. Tento produkt sme vybrali zámerne, pretože som bol poučený z trhu so sladidlami, že nie je dobré začínať s úplne novým produktom, respektíve kategóriou. Orieškové maslá boli vtedy na Slovensku skôr novinkou. Mojim cieľom bolo vytvoriť prémiovú a modernú alternatívu k obľúbenej Nutelle. Kombinácia lieskových orechov s kakaom funguje. Vedel som však, že to musím spraviť úplne inak. Slowtella je bez mlieka, palmového oleja a je sladená len organickým cukrom z kokosových kvetov. Spôsob spracovania je unikátny, inšpirovaný tradičnými postupmi z talianskeho Piedmontu a z výroby čokolády. V tom čase som zažíval mimoriadne kreatívne obdobie a nápady prichádzali každý deň. Slowtella sa rýchlo stala hitom a aj spätná väzba od zákazníkov, ktorí ju ochutnali, bola mimoriadne pozitívna. Ocenili vyváženú chuť, čisté zloženie, no k dokonalosti určite pomohol aj obal. Slowtella spolu s Mandľovým Maslow sú dodnes našimi najpredávanejšími produktmi.
Na základe čoho vyberáte suroviny a podľa čoho tvoríte produktové portfólio?
Suroviny a ich vysoká kvalita sú pre nás prioritou. Naša značka je postavená na konkrétnych produktoch a pri ich minimalistickom zložení postrehne zákazník aj tú najmenšiu zmenu. Stalo sa nám napríklad, že sme v Slowtelle zamenili kakaový prášok za kakao s rovnakými parametrami, ale od iného dodávateľa. Začali sa nám ozývať desiatky zákazníkov a zaujímali sa, či sme niečo zmenili pri výrobe. Odvtedy už neriskujeme a hoci niekedy nakupujeme drahšie, overené suroviny nemeníme. V ideálnom prípade dodávateľov navštevujeme osobne, čo sa však skomplikovalo príchodom pandémie. Mali sme naplánované návštevy do rôznych kútov sveta, na miesta odkiaľ najčastejšie nakupujeme suroviny.
„Momentálne sa naše portfólio prioritne skladá z orieškových krémov, orieškov v čokoláde a surovín na pečenie. Nové produkty pridávame do ponuky najmä podľa vlastného posúdenia.“
Považujeme to za súčasť našej práce, je našim cieľom sledovať trendy doma i vo svete, pozorne vnímať požiadavky zákazníkov, ale zároveň vystupovať kriticky akoby v úlohe “selektora”. Myslím, že takto by malo fungovať fine-food a remeselné potravinárstvo vôbec. Menší výrobca sa nesmie snažiť vyrábať všetko pre všetkých alebo to čo, je aktuálne v kurze.
Ktoré produkty sú medzi zákazníkmi najobľúbenejšie? Odkiaľ sa dozvedia o novinkách?
Našim top produktom je klasická Slowtella. Zákazníci obľubujú aj chrumkavú verziu Slowtelly, a taktiež Mandľové Maslow a Mandle v slanom karameli. O pripravovaných novinkách sa zákazníci dozvedia z nášho newslettra alebo zo sociálnych sietí. Aktívne využívame aj performance marketing cez Google a Facebook.
Sústreďujete sa najmä na nezávislý maloobchod. Predávajú sa vaše produkty len v špecializovaných predajniach?
Naše produkty distribuujeme výhradne do nezávislých špecializovaných predajní, s výnimkou maloobchodných reťazcov YEME a Kraj, ktoré považujeme za prémiové značky v oblasti poskytovania maloobchodných služieb. Momentálne nedisponujeme vlastnou firemnou predajňou, v najbližšom období sa to však zmení.
Charakter malej manufaktúry si chce vaša firma naďalej udržať. Trh vás však ženie a vy musíte, a určite aj chcete, rásť pre svojich zákazníkov, aby ste pokryli potreby a uspokojili dopyt Slovákov. Čo pripravujete v tejto oblasti?
Dopyt po produktoch nás donútil rásť, za čo sme, samozrejme, vďační. Pripravujeme dve nové výrobné prevádzky, v ktorých si i naďalej udržíme charakter manufaktúry. Stále tak budeme oriešky 3-krát ručne triediť a pri výrobe sa budeme „ponáhľať pomaly“. Ani tým, že zvýšime výrobné kapacity nemáme v pláne ubrať na kvalite výrobkov. Stále bude platiť naše pravidlo - kvalita nad kvantitu. Trend menších potravinových manufaktúr, ktoré zákazníci môžu priamo navštíviť a „nakuknúť pod pokrievku“, je totiž nezadržateľne rýchly.
Plánujete v budúcnosti expandovať do zahraničia?
Plánujeme. Stále však sotva stíhame vyrábať pre slovenský trh. Našou prioritou bolo zvýšiť výrobné kapacity, stabilizovať výrobu, aj celú firmu a následne sa zameriame na export. Myslím si, že potenciál slovenského trhu, v prípade, že sa nechceme stať masovou značkou, je čoskoro dosiahnuteľný a potom ostáva len pozerať sa za hranice. Už v súčasnosti dostávame veľa objednávok od Slovákov žijúcich v zahraničí. Slowlandia má preto, podľa môjho názoru, potenciál uspieť aj mimo Slovenska. A my sa o to budeme svojou prácou a vytrvalosťou snažiť.
Mandľové Maslow získalo tzv. gastronomického Oscara, čiže ocenenie Great Taste. Ziskom tohto ocenenia ste sa dostali medzi výrobcov s 1,5 % najchutnejších produktov na svete. Podarilo sa vám to práve vďaka Mandľovému maslu, ktoré si, ako prvý slovenský produkt, odnieslo z tejto prestížnej súťaže rovno najlepšie hodnotenie – 3 hviezdičky. Čo toto ocenenie pre vás znamená?
Toto ocenenie nám pomohlo etablovať novú značku na slovenskom trhu. Zároveň bolo pre nás akýmsi potvrdením, že to, čo robíme, robíme dobre. V Great Taste dostanete aj veľmi hodnotnú spätnú väzbu od profesionálnych porotcov ku každej zaslanej vzorke. A práve to nám veľmi pomáha pri následnom vývoji alebo úprave receptúr. Úspech v Great Taste sa nám podarilo zopakovať 3 roky po sebe. Motivuje nás to pokračovať v práci, ktorú robíme a zároveň sme nútení neustále vymýšľať nové produkty.
Minulý rok ste získali ocenenie International CHOCOLATE Awards East European za produkt Slowtella a ďalšie. O aké ocenenie ide?
International Chocolate Awards je nezávislá medzinárodná súťaž uznávajúca kvalitu pri výrobe prvotriednej čokolády a výrobkov z nej. Porota sa skladá z člena hlavnej poroty súťaže a medzinárodných rozhodcov, miestnych šéfkuchárov, novinárov, blogerov a odborníkov na čokoládu. Súťaž je zameraná na podporu rastúceho záujmu o kvalitné kakao a výrobu poctivej remeselnej čokolády. V tejto súťaži sme získali zlato za Slowtellu, striebro za Lieskovce v bielej čokoláde s malinami a bronz získali naše Mandle v slanom karameli. Osobne ma toto ocenenie teší úplne najviac.
Táto súťaž je vo svete remeselnej čokolády najvyššou métou.
„Ešte pred pár rokmi som zbieral po svete čokolády ocenené v tejto súťaži a odkladal som si z nich obaly. Minulý rok sme sa na súťaž prihlásili a ako nováčikovia sme získali hneď zlato, striebro aj bronz.“
Je to výnimočný úspech. Nikomu inému zo Slovenska sa totiž doteraz nepodarilo získať zlato. Táto súťaž má však menšiu publicitu ako napríklad Great Taste a udeľovanie ocenení minulý rok, samozrejme, ovplyvnila aj pandémia. Slávnostný medzinárodný gala večer sa teda nekonal. Nevadí, my to zlato získame opäť a pôjdeme si poň osobne.
Prezradíte niečo z vašich plánov a budúcich vízií?
Ako sme už spomínali, plánujeme expandovať do zahraničia, staviame dve nové výrobné haly a plánujeme otvoriť vlastné maloobchodné prevádzky pod značkou Slowlandia. Neustále pracujeme na vývoji nových produktov a tešíme sa, že budeme môcť opäť vycestovať na zahraničné výstavy či priamo na plantáže našich dodávateľov.
Jana Kuklová
Foto: Slowlandia