KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

Koniec plastov na jedno použitie? Startup z Moravy ponúka riešenie

Spoločenský a legislatívny tlak na znižovanie spotreby plastov neustále narastá. Vývoj v oblasti ekologických materiálov, ktorý by ich mohli nahradiť, ide na plné obrátky.

 

 

Firmy neláka iba vidina ziskov, mnohé projekty stavajú svoje vízie na potrebe urobiť niečo pre dlhodobo udržateľnú budúcnosť. Do boja s klimatickými zmenami sa pustila aj mladá juhomorovská firma Myco, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou biodegradabilných materiálov na báze podhubia a odpadov poľnohospodárskeho a drevospracujúceho priemyslu. Výsledné produkty majú potenciál na široké uplatnenie v rôznych odvetviach.


„Ide o prírodný kompozit. Podhubie prerastie lignino-celulózovým substrátom (podrvené piliny, slama atď.) a vytvorí kompaktný a zároveň tvarovateľný materiál, ktorý má podobné vlastnosti ako penový polystyrén,“ popisuje výrobný proces materiálový inžinier Jan Ostrezi. Myceliový materiál má však aj ďalšie využitie, pretože voľbou vstupných surovín, dobou zrenia, spôsobom tvarovania (formovania, lisovania) a povrchovými úpravami je možné jeho mechanické a estetické vlastnosti do výraznej miery meniť.


„Vieme vyrobiť tiež tvrdé lisované dosky podobné drevotrieske. Momentálne pracujeme na koži z podhubia huby Ganoderma lucidum, ktorá je známa aj pod názvom Reishi,“ dopĺňa David Minařík, tvorca projektu, ktorý sa pred viac ako 2 rokmi ponoril do intenzívneho štúdia sveta húb a svoje výsledky priebežne konzultuje s poprednými českými vedcami z odboru mykológie a mikrobiológie.


Huby proti plastu


Priemerný Európan vyhodí 32 kilogramov plastových obalov ročne. Prístup k jeho triedeniu a následnej recyklácii sa z roka na rok zlepšuje, má však stále množstvo problémov, napríklad veľkú energetickú náročnosť celého procesu a malý záujem o výsledný recyklát. „Najväčší potenciál preto vidíme v nahrádzaní jednorazových plastov, pretože materiál z húb a rastlinných odpadov nie je nutné recyklovať ani riešiť ďalšiu zložitú logistiku. Jednoducho ho môžete vyhodiť na kompost alebo na pole, kde po rozložení poslúži zároveň ako hnojivo,“ spomína jednu z výhod materiálu J. Ostrezi, ktorý sa doteraz špecializoval na plasty vo výrobnej spoločnosti.


História a vývoj materiálov z mycelia


Hubový materiál nie je vo svete úplnou novinkou. Existujú staré nemecké patenty a v USA sú už prvé väčšie aplikácie – výrobca počítačov Dell do neho napríklad balí servery. Príklady využitia podhubia nájdeme aj v Čechách, avšak zatiaľ sa použitie obmedzuje na originálne dizajnované výrobky pre koncových spotrebiteľov – nábytok, lampy a pod. „Našim cieľom je presadiť podhubie v priemysle. Vďaka produkcii veľkých objemov bude môcť klesnúť jeho cena a tak konkurovať dnes už extrémne optimalizovanej výrobe plastov,“ odkrýva firemnú stratégiu marketingový špecialista Vladan Košut.


„Po dvoch rokoch intenzívneho výskumu všetkých dostupných prameňov sa mi podarilo dotiahnuť aj skupiny, ktoré sa téme venujú podstatne dlhšie a majú vedecké zázemie. Pretože nemám formálne vzdelanie v odbore mikrobiológie, skúšal som veci, ktoré ostatní považovali za neprípustné. Tie fungujú a my máme výrobný proces, ktorý už len stačí optimalizovať a škálovať,“ vysvetľuje D. Minařík, ktorý vyštudoval Kráľovskú akadémiu výtvarných umení v Kodani a v živote prešiel rôznorodými projektami.


Zrod startupu a plány do budúcna


Pri zrode spoločnosti stál bádateľ, vizionár a umelec David Minařík, ktorý oslovil výrobného technológa Jana Ostrezi, doteraz pôsobiaceho v automotive spoločnosti. „Plasty sú skvelé materiály. Sú však do budúcna dlhodobo neudržateľné a ich nadužívanie je veľkou záťažou pre náš ekosystém. Jan ako odborník na veľkoobjemovú a efektívnu výrobu bol jasnou voľbou. Som rád, že som ho svojou víziou hubovej náhrady penového polystyrénu dokázal nadchnúť a presvedčiť, že materiály z mycelia sú budúcnosť a cesta, ako môžeme spoločne prispieť k boju proti klimatickým zmenám,“ spomína na prvé zárodky spolupráce D. Minařík. Následne pribrali do týmu Anetu Zelenkovú, študentku marketingovej komunikácie, a pred nedávnom tiež Vladana Košuta, ktorý rieši marketingovú stratégiu.


„Máme malý funkčný tím, v súčasnosti sa sťahujeme do väčších výrobných priestorov, aby sme mali kapacitu na zvyšovanie objemu produkcie. Venujeme sa teraz hlavne vývoju a nadväzovaniu spolupráce s projektami, ktoré by nám pomohli rásť. Našim prvým spojencom je digitálne odpadové trhovisko Cyrkl, ako najväčší hráč na poli cirkulárnej ekonomiky. Nebránime sa ani vstupu investora, ktorý by okrem peňazí priniesol skúsenosti s riadením rýchlo rastúceho biznisu,“ predstavuje plány D. Minařík.


redakcia
Zdroj a foto: Myco

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk