Nové nástroje v sektore retailu

Podľa všetkých indícií, ktoré máme z trhu k dispozícii, sa zákaznícke správanie mení. Dôvodom je pandémia a opatrenia s ňou spojené. Zmení sa však aj retail? Akú úlohu v tom zohrajú slovenské a české začínajúce firmy, start-upy?

 

start-upy retail


Článok sa snaží predstaviť prevažne start-upy, nevenuje sa však len začínajúcim firmám a nediskriminuje firmy podľa veku. Tiež nemá ambíciu zmapovať úplne všetky, napokon len v oblasti in-store reklamy alebo online marketingu sú desiatky inovatívnych spoločností alebo ich bočných projektov. Nechceme publikovať almanach, ale snažili sme sa zosumarizovať firmy, ktoré si všimli aj v zahraničí, o ktoré prejavili záujem investori a/alebo ktoré majú riešenia už nasadené v praxi. Jednotlivé firmy a projekty uvádzame v abecednom poradí.


Adastra, Adastra Lab 


Adastra je partnerom SoftBank Robotics Europe (SBRE), ktorá vytvorila robotov NAO, Pepper a Romeo. Tí sa v súčasnosti používajú vo viac ako 70 krajinách po celom svete, v rôznych oblastiach vrátane maloobchodu, gastronómie alebo cestovného ruchu. Adastra ponúka aj inteligentné kamerové systémy. Spolu so spoločnosťou Hardwario založila Adastra Lab, ktorá sa podieľa na vývoji smart regálov a smart váh pre retail.

 

Bolibra


Start-up, za ktorým sú František Krivda a Andrej Mošať. Bolibra je technologické a cloudové riešenie na zhromažďovanie údajov o zásobách v reálnom čase. Zameriava sa na presnú evidenciu tekutín, najmä alkoholu v on-trade, a hľadá možnosti úspor, času aj financií. Evidencia alkoholických nápojov v reštauráciách alebo puboch je zvyčajne zdĺhavá, chybová a manuálna, s papierom a ceruzkou. Inventúra fliaš a ich obsahu môže byť prostredníctvom Bolibra dokončená v priebehu niekoľkých minút a ďaleko presnejšie. Zostatok je viditeľný hneď po dokončení. Riešenie pozostáva z bezdrôtového prenosného skenera, ktoré možno použiť aj mimo baru.

 

Brain:IT (PAULA)


PAULA je systém na detekciu ľudí bez rúšok. Je dostupný zdarma a aplikáciu je možné napojiť na väčšinu typov kamier. Na jej používanie nie je potrebné internetové pripojenie. Brain:IT vyvíja aj ďalšie riešenia, napríklad pre zdravotníctvo.

 

CogneXa (MaskDetector)


MaskDetector je technológia, ktorá po napojení na kameru zistí, či človek nosí rúško alebo nie. Systém slúži aj ako zbernica dát údajov o počte ľudí bez ochranných prvkov v jednotlivých budovách a verejných priestoroch, napr. aj v obchodoch alebo nákupných centrách. CogneXa sa venuje o.i. aj analýze dát, analýze videa, optimalizácii procesov aj umelej inteligencii.

 

DataSentics, a. s. (Shelf Inspector)


Český startup DataSentics, ktorý sa zaoberá strojovým učením, vyvinul aplikáciu Shelf Inspector. Aplikácia pomáha značkám rýchlejšie, jednoduchšie a presnejšie rozvrhnúť umiestnenie a sortiment konkrétneho tovaru v regáli tak, aby nedochádzalo k tomu, že sa niektoré výrobky vypredajú, zatiaľ čo iných je nadbytok. Stačí ak merchandiser odfotí stojan alebo regál v predajni samrtfónom a aplikácia ihneď analyzuje dáta. Rozpozná, či je tovar vystavený v súlade s plánogramom, či súhlasia ceny a vypočíta aj optimálnu frekvenciu návštev marchandiserov. Medzi klientov, ktorí Shelf Inspector využívajú, patrí napríklad Red Bull. Ambíciou je rozšíriť Shelf Inspector o vnímanie celého priestoru regálu – najmä z dôvodu sledovanosti predaja pre možnosť tzv. real-time inventúry. Projekt realizujú pomocou technológie Smart Shelf, ktorú vyvíjajú spoločne s firmou Hardwario.

 

Decent


Decent obchádza klasický retailový model, kedy medzi producenta a konzumenta vstupuje obchodník. Využíva technológiu blockchain na distribúciu dát medzi umelcami a konzumentmi s vynechaním prostredníka. Riešenie sa volá DCore. Decent tiež spustila Android peňaženku pre kryptomeny.

 

DEPO


DEPO je „start-up“ projekt Mediaprint-Kapa Pressegrosso. Ide o službu príjmu a výdaja zásielok z e-shopov, ktorá využíva najmä sieť kamenných predajní novín a tabakových výrobkov Mediaprint-Kapa. Momentálne má DEPO viac ako 200 výdajní a rozširuje sa aj o ďalšie výdajné miesta.

 

DoDo


Data-driven logistika poslednej míle. Kuriérska firma spolupracuje s hráčmi ako KFC, Pizza Hut alebo Bageterie Boulevard, ale aj s online supermarketmi ako Tesco. Zakladateľ DoDo Michal Menšík nedávno založil venture-kapitálový fondu V-Sharp, pod ktorý patrí aj start-up DoDo. Pandémia COVID-19 zvýšila dopyt po tento službe, DoDo plánuje mať do konca roka 1500 kuriérov a 600 vozidiel. Dostupný je už aj na Slovensku.

 

Exponea


Pravdepodobne najhodnotnejší slovenský start-up s ambíciou masívnej globálnej expanzie. Exponea vyvinula cloudový marketingový a analytický nástroj, ktorý bol pôvodne šitý na mieru slovenskej Pixel Federation. Dnes medzi retailových klientov Exponea patrí napríklad Decathlon, Yves Rocher, Sofology, ebuyer.com alebo HSSHire.

 

Figurama


Start-up z oblasti social commerce. Figurama umožňuje umelcom vytvárať a predávať svoje 3D model a animácie priamo spotrebiteľom. Umelci môžu vytvárať a publikovať interaktívne zážitky vo virtuálnej realite pre všetky zariadenia bez toho, aby ich museli sami kódovať.

 

Food trace / TE-FOOD Slovakia


Na Slovensku je TE-FOOD Slovakia partnerom pre TE-FOOD, projekt dosledovateľnosti pôvodu potravín cez QR kódy garantovaný blockchain technológiou TE-FOOD poskytne spotrebiteľovi informácie o produkte, od jednotlivých ingrediencií cez certifikácie, výrobu, prepravu, až po čas, keď bol umiestnený na regál v predajni či na stôl v reštaurácií. Hoci TE-FOOD už funguje v zahraničí, na Slovensku je partnerská firma vlastne start-up a pionier v sektore, nakoľko tu podobná technológia v on-trade a off-trade retaile ešte nie je.

 

HARDWARIO


Start-up vyvíja a vyrába unikátne IoT zariadenia. Pracujú s nízkou spotrebou energie z batérií až niekoľko rokov, pripájajú sa k internetu takmer odkiaľkoľvek a ľahko sa integrujú s inými systémami. Spolu s partnermi ich úspešne realizujeme v projektoch digitalizácie priemyslu, poľnohospodárstva, zdravotníctva aj retailu.

 

KORNER (predtým retail.bi)


Slovenská spoločnosť, ktorá ponúka široké spektrum vlastných analytických nástrojov a konzultácií pre retail, veľkoobchod a nákupné centrá. Medzi klientov patria napríklad CBRE, Ozeta, HB Reavis alebo s.Oliver.

 

MINDWORX


Prvá behaviorálna konzultačná agentúra v stredoeurópskom regióne sídli v objekte Binarium v Mlynskej doline. Použitím behaviorálnej ekonómie, aplikovanej psychológie a precíznej analytiky vie MINDOWRX vyriešiť biznis požiadavky rýchlejšie a efektívnejšie. Úzko analyzuje rozhodovací proces zákazníckeho správania a identifikuje miesta, kde sa má zasiahnuť. Riešenia majú veľký vplyv a zároveň zostávajú jednoduché a lacné.

 

LiveDispatcher


Platforma, ktorá umožňuje systematicky sledovať rozvrh úloh, ich aktuálny stav, posledné zmeny a pozície pracovníkov v teréne, napríklad obchodných zástupcov alebo merchandiserov. Zároveň zbiera dôležité dáta z terénu, zachytáva GPS súradnice zamestnancov, alebo online importuje objednávky. Ponúka jednoduchý export reportov, štatistík a výkazov práce.

 

Lurity / TAPGest


Sieť digitálnych obrazoviek s inteligenciou, s ktorou dokážete naplánovať kampaň efektívne vďaka dátam, ktorými disponuje a online softvéru, s ktorým sa kampaň spustí takmer okamžite. Digitálne obrazovky sú inštalované na frekventované miesta v shopping centrách (napríklad Laugaricio, Central, Avion, Bory Mall, Tulip...), na čerpacích staniciach, ale aj v zdravotníckych zariadenia. Systém identifikuje, aká bola sledovanosť obrazoviek a kto ich sledoval, takže reklama je efektívna.

 

Photoneo

 

Start-up je zameraný najmä na vývoj nových 3D kamerových zariadení a softvéru. Využitie je najmä v smart priemysle a robotike, ale aj v e-commerce, riešenie vytvára realistické 3D snímky tovaru, ktoré si zákazník môže prezrieť zo všetkých strán. Ambíciou je miniaturizácia zariadenia a integrovanie technológie do inteligentných zariadení.

 

Pygmalios


Pygmalios je slovami zakladateľov „Google Analytics pre fyzický svet“. Pygmalios pomocou smart zariadení a IoT monitoruje celú nákupnú cestu zákazníka a klientom dodáva behaviorálnu instore analytiku. Výstupmi sú napríklad tzv. heatmapy s „teplými“ teda často navštevovanými miestami v prevádzke a „studenými“ miestami, ktoré zákazníci obchádzajú. V súčasnosti riešenie využívajú napríklad Lidl, dm drogerie markt, Flying Tiger Copenhagen a ďalšie prevádzky. Novým projektom je obrazovka s počítadlom, ktorý vizuálne upozorňuje zákazníkov obchodov, či môžu vstúpiť na plochu predajne. V rámci protipandemických opatrení je súčasnosti totiž počet ľudí na predajnej ploche predajní limitovaný na 15 m2 na jedného.

 

ROIVENUE


Český startup Roivenue sa zaoberá marketingovou inteligenciou, integráciou dát a atribúciou pre e-commerce. Zvyšuje návratnosť investícií (ROI). Všetky reklamné, CRM a webové analytické údaje sú integrované na jednom mieste. Medzi klientov patrí Datart, Tescoma, 4home aj slovenský Muziker.

 

RONDOgo.sk


Slovenská odnož platformy, ktorá slúži na generovanie a manažovanie spotrebiteľských súťaží. S významným využití prvkov gamification prináša RONDO slúži pre maloobchodníkov a výrobcov na podporu všetkých fáz procesu predaja a pre B2C komunikáciu. Pre spotrebiteľa je svetom odmien a zábavy, svetom súťaží a výhier. RONDOgo využíva napríklad Fruitisimo, Yves Rocher alebo Zoot.

 

SAMO Europe

 

V decembri 2016 uzavrela zmluvu o budúcej licenčnej zmluve medzi SPU v Nitre a Samo Europe, s. r. o. o používaní patentových riešení vytvorených na akademickej pôde. Pridaná hodnota výskumných služieb spočíva vo využívaní pokročilých neuromarketingových metód a patentových riešení, ktoré umožňujú klientom zistiť skutočné pocity a pozornosť zákazníkov v laboratórnych a reálnych podmienkach. Medzi nástroje patrí napríklad Eye tracking a Facereading. SAMO oslovuje showroom-y, prevádzky, pobočky aj on-trade retail. Medzi retailových klientov patrí Kaufland, Lidl, METRO a ďalší.

 

Staffino


Intuitívny nástroj na získavanie spätnej väzby od zákazníkov. Aplikácia sa využíva najmä v on-trade retaile, službách, ale aj v off-trade. Napríklad sieť Dr.Max na základe spätná väzby prostredníctvom Staffino upravila vzhľad lekární, dostupnosť produktov aj vernostný program.

 

TRIFFT


Slovenský start-up, ktorého misiou je modernizovať podporu predaja pre on-trade a off-trade retail. TRIFFT vyvinul nový produkt, ktorý je postavený na základoch vernostných systémov, no zároveň umožňuje pomocou neuromarketingu dlhodobo meniť nákupné správanie zákazníka a maximalizovať jeho lifetime value. Medzi klientov patrí napríklad Benzinol a Subway.

 

Trilimi


Produkt LimiGo SFA českého start-upu Trilimi kombinuje mnohoročné skúsenosti s procesmi mobilného predaja a business intelligence s najmodernejšími technológiami, aby sa prispôsobili súčasným potrebám obchodu. Nástroj pomáha zvýšiť výkon obchodného tímu, prináša prehľad o činnosti výsledkov obchodníkov, zlepšuje komunikáciu so zákazníkom či skracuje dobu obchodných procesov.

 

YDISTRI


Vznikol pod krídlami Riverbit, v ktorom má značný podiel V-Sharp. YDISTRI sa v oblasti retailu zameriava na redistribúciu tzv. „deadstock“, teda „ležiakov“, tovaru, ktorý sa nepredáva na konkrétnej pobočke či predajni alebo môže podliehať exspirácii či sezónnosti.

 

Yieldigo


Yieldigo je česká SaaS služba, založená roku 2016, ktorá pomocou pokročilej matematiky a umelej inteligencie uľahčuje každodenné i strategické rozhodovanie o cenotvorbe. Na základe transakčných a ďalších dát dokáže systém predvídať, ako sa zákazník pravdepodobne rozhodne v rôznych situáciách. Yieldigo umožňuje dosahovať obchodné ciele spoločností svojich klientov, ktoré tvoria retailové siete a e-shopy. Start-up založili traja českí matematici David Klečka, Radim Dudka a Jiří Psota. Aktuálnou informáciou je, že americký Alchemist Accelerator zo Silicon Valley a maďarský VC fond PortfoLion pod vedením J&T Ventures investujú do start-upu Yieldigo dva milióny €.

 

Yourpass


Elektronické lojalitné karty do mobilnej peňaženky. Aplikácia je určená pre systémy Android aj iOS. Klientom umožňuje napríklad využívať rozposielanie personalizovaných správ zákazníkom a uplatniť prvky gamification. Start-up sídli v Prahe.

 

WAME (WAME CMS 3.0)


Start-up WAME.sk z Bardejova vyvinul za posledných 7 rokov niekoľko robusných informačných online systémov a najmä e-commerce projektov zameraných na predaj a konverzie. WAME CMS 3.0 je najnovšia generácia pokročilého CMS (Content Management System) WAME admin na správu webov, e-shopov a informačných systémov. Najpoužívanejším variantom je práve CMS WAME admin s e-shop modulom.

 


Stojí vaša firma za niečím inovatívnym, čo môže byť pre segment retailu zaujímavé? Dajte nám o sebe Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.. Na zoznam môžete pribudnúť aj vy.


 

Pripravil: Juraj Turzo

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Hašlerky oslavujú 100 rokov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW