Bylinky a drobné ovocie z Tatier
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 30. november 2020
Slovensko poskytuje ideálne podmienky pre prirodzený rast mnohých unikátnych rastlín. Nájdeme medzi nimi napríklad mnohé užitočné liečivé rastliny či drobné bobuľové ovocie. A to bol jeden z impulzov pre vznik značky BIOTATRY H&B.
Značka vznikla v roku 2017, spojením slov BIO a TATRY, ku ktorým boli pridané anglické iniciály slov Health and Beauty (zdravie a krása) alebo ešte výstižnejšie - Herbs and Berries, čiže bylinky a drobné ovocie. Práve tie vo Vysokých Tatrách, pod Kriváňom eko farmári pôsobiaci pod touto značkou pestujú a zbierajú.
Čo bolo na začiatku?
Stredisko bylinky a drobné ovocie bolo založené ešte v roku 2012 ako start-up v rámci Poľnohospodárskeho družstva Východná, neskôr Farmy Východná, p.d. „Od roku 2020 fungujeme ako samostatná spoločnosť - BIOTATRY H&B, s.r.o.,“ predstavuje Ervín Valo, výkonný riaditeľ tejto spoločnosti.
Vývoj úplne prvých siedmych produktov trval podľa jeho slov necelý rok, keď sa rozhodli finalizovať produkciu s tým, že prvovýroba v ekologickom poľnohospodárstve ich neuživí kvôli príliš nízkym výkupným cenám liečivých rastlín.
„Náklady na ich pestovanie, zber, sušenie, rezanie, sitovanie a balenie sú vysoké a pridaná hodnota vzniká až na samotných kvalitných výrobkoch, nie pri predaji surovín.“
Produkty
Produkty pod značkou BIOTATRY H&B, konkrétne bylinné čaje a sušené drobné ovocie, vznikajú v atraktívnej lokalite stredného Slovenska - priamo vo Východnej, o ktorej spieva aj skupina Elán v jednej známej piesni.
„Okrem známeho folklórneho festivalu a nádherných okolitých hôr je u nás veľa pracovitých rúk šikovných ľudí. Práve tí totiž svojou usilovnou ručnou prácou dokážu vypestovať, pozbierať a spracovať obrovský dar prírody v podobe liečivých rastlín rastúcich v čistej prírode a v alpínskej klíme Tatranského národného parku. V tomto prostredí hospodárime bez používania chémie a s ohľadom na citlivý ekosystém. Práve z týchto zdraviu prospešných byliniek vyrábame naše slovenské sypané čaje v BIO kvalite,“ hovorí E. Valo.
Aktuálne je v portfóliu tejto značky 27 individuálnych produktov - 11 miešaných čajov, 13 jednodruhových bylinných čajov a 3 produkty zo sušeného drobného ovocia.
„Produkty pre maloobchod balíme do uzatvárateľných potravinárskych vrecúšok po 30g, 100g, 200g a ešte balíme aj do sklenených dóz. Vo veľmi krátkej dobe plánujeme vylepšiť obaly farebnou grafickou potlačou s atraktívnejším dizajnom a postupne pridáme ešte niekoľko ďalších miešaných bylinných a ovocných čajov,“ prezrádza E. Valo. Dodáva, že obaly pre výrobky, ktoré putujú do maloobchodu, sú vysoko-bariérové, zipom uzatvárateľné doypak vrecúška rôznych rozmerov a sklenené dózy certifikované pre kontakt s potravinami. V niektorých prípadoch dokážu prispôsobiť obal do istej miery požiadavkám obchodných partnerov. Nie je to však jednoduchý proces, keďže to podlieha aj schvaľovaniu úradmi.
Miesta predaja
Aktuálne sú produkty pod značkou BIOTATRY H&B dostupné v predajniach dm, vo vybraných BIO predajniach so zdravou výživou či lekárňach. „Výrobky predávame aj v našej farmárskej predajni na družstve vo Východnej a prostredníctvom e-shopu. V budúcnosti by sme ale chceli uspieť aj na zahraničných trhoch,“ dodáva E. Valo.
Obľúbené produkty
K najviac predávaným produktom z portfólia značky BIOTATRY H&B patria v súčasnosti miešané čaje - Tatranský dúšok, Horský čajíček, Materské mliečko, Tri studničky, z jednodruhových je to hlavne Repík lekársky, Rumanček kamilkový a Nechtík lekársky. Z drobného ovocia je v posledných mesiacoch najobľúbenejšia Arónia - sušené plody, prípadne arónia v horkej čokoláde.
„Portfólio tvoríme hlavne na základe dostupných byliniek, ktoré sa nám podarí vypestovať. Bylinky, ktorých sa nám urodí menej než potrebujeme, uprednostňujeme do miešaných čajov. Preto je v súčasnosti nedostupný Rumanovec farbiarsky a Šalvia lekárska. Ponuku rozširujeme aj na základe podnetov a požiadaviek mnohých našich zákazníkov, ktorí si žiadajú konkrétne produkty. Z tohto dôvodu sme aktuálne zaradili do nášho sortimentu novinky ako Detský čajíček, Prieduškový čajíček, Echinaceu purpurovú a dva balíčky - Imunitný a Antivirotický balíček,“ hovorí E. Valo.
Produkty a portfólio spoločnosť prezentuje na svojom webe www.biotatry.com, v rámci sociálnych sietí, v pláne je tiež spustiť komunikáciu prostredníctvom Instagramu. Informačné letáčiky a brožúrky môžu zákazníci nájsť aj v predajniach.
Zdroj a foto: BIOTATRY H&B
PR