KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Priamy predaj neustále naberá na sile

Aj v čase pandémie sa potvrdilo, že patrí medzi významnú formu predaja tovarov a služieb. Už štatistiky z roku 2020 napovedali, že celosvetová pandémia priamy predaj neskolí. Výsledky priameho predaja za rok 2021 potvrdili, že toto odvetvie je aj naďalej na vzostupe, a to nielen vo svete a v Európe, ale i na Slovensku.

 

priamypredaj922 v

 

Spoločnosti priameho predaja na Slovensku dosiahli za rok 2021 celkový obrat vo výške 185 miliónov €. Ukazujú to najnovšie výsledky, ktoré každoročne zverejňuje Svetová federácia priameho predaja WFDSA. Predstavuje to 2,9 %-ný nárast oproti roku 2020, ktorý bol pre pandémiu Covid-19 a jej obmedzenia náročný, no mimoriadne úspešný.

 

prehlad predaja 2017 2021

 

„Priamy predaj bol priamo ovplyvnený krízou koronavírusu, tak ako všetky ostatné maloobchodné kanále. Členské spoločnosti boli nútené prepracovať stratégie a rýchlo zaviesť zmeny. V priamom predaji bolo dôležité využiť digitálnu stratégiu tak, aby sa aj naďalej zaistilo maximálne pohodlie zákazníka so zachovaním významnej siete nezávislých priamych predajcov vrátane dodržiavania opatrení týkajúcich sa sociálneho dištancovania. Máme za sebou ďalší úspešný rok. V čase početných pandemických opatrení zákazníci online predaj vysoko ocenili, rovnako tak možnosť flexibilného fungovania cez telefón. Rýchle prispôsobenie priameho predaja novému prostrediu pomohlo nezávislým predajcom pokračovať v ponuke kvalitných produktov, pričom zákazníci nám zostali verní,“ hovorí o uplynulom období a zverejnených číslach Lenka Mrázová, generálna sekretárka Združenia priameho predaja (ZPP).


Úspech vo svete


Priamemu predaju sa darí naďalej aj vo svete. Globálne tržby z priameho predaja sa v roku 2021 vyšplhali na 186,1 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast oproti roku 2020 o 1,5 %. V Európe dosiahol priamy predaj za rok 2021 obrat 38,4 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast oproti roku 2020 o 2,8 %.


Najväčším hráčom v priamom predaji zostáva celosvetovo USA s 23 %-ným podielom trhu, o druhú priečku svetových lídrov sa v priamom predaji delia až tri krajiny, a to Čína, Kórea a Nemecko s 10 %. Päticu najúspešnejších štátov uzatvára Japonsko s 8 %. Európskymi lídrami trhu sú už spomínané Nemecko, ďalej Francúzsko, Poľsko či Španielsko.

 

priamypredaj922


Dôraz na krásu a zdravie


Priamy predaj oslovil ako zdroj príjmu globálne 128 miliónov ľudí, z toho 15,7 milióna Európanov. Na Slovensku sa priamym predajom živí, alebo si prostredníctvom priameho predaja privyrába, viac ako 203 000 obyvateľov. Väčšina z nich sú ženy, ktoré oceňujú flexibilitu práce a možnosť kariérneho rastu. Nie je preto prekvapením, že najpredávanejšími produktmi sú výrobky zamerané práve na krásu, to znamená kozmetika a produkty pre osobnú starostlivosť. Táto kategória stúpla v rebríčku popularity medziročne až o 10 %.


Druhú priečku u nás obsadili wellness produkty a doplnky stravy (31 %), ktoré hrajú vo svetovom ponímaní prím. Úspešne sa na Slovensku cez priamy predaj predávajú aj výrobky pre domácnosť a tovar dlhodobej spotreby (16 %) či produkty určené na starostlivosť o domácnosť (2 %).


„Kozmetické produkty a výrobky určené na starostlivosť o telo počas pandémie nestratili na obľube, rovnako aj o doplnky stravy bol zo strany zákazníkov veľký záujem. Ľudia si veľmi dobre uvedomujú, že zdravie je to najcennejšie, čo majú. Aj preto sa na nákup práve tohto sortimentu stále častejšie zameriavajú,“ dodáva L. Mrázová.

 

pocet priamych predajcov 2017 2021

 

Združenie priameho predaja (ZPP) bolo založené v roku 1995 a je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku a členom európskej asociácie priameho predaja SELDIA a svetovej federácie WFDSA. Jeho úlohou je obhajovať záujmy svojich členských firiem, predajcov aj spotrebiteľov. Na Slovensku ZPP združuje celkom 7 členov – Amway, Herbalife Nutrition, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame a PartyLite.

 

PR

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk