KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Osvedčuje sa nám aj pôsobenie v obchodných centrách

Hovorí v rozhovore pre RETAIL magazin.sk Karol Krasowski, konateľ, ktorý je zodpovedný za rezort výstavby a logistiky spoločnosti LIDL. V rozhovore prezrádza ďalšie expanzné plány, spomína novinky, ktoré sa dotýkajú existujúcich predajní, rozoberá oblasť zelených energetických riešení a hodnotí fungovanie e-shopu.

 

karol krasowski

 

Je to len nedávno, čo ste na Slovensku otvorili 158. predajňu. Predpokladám, že týmto číslom ešte nekončíte a máte ďalšie expanzné plány. Na aké lokality sa v rámci ďalšieho rozširovania zameriate?


Áno, najnovšia predajňa Lidl na Slovensku otvorila svoje brány pre zákazníkov 22. septembra v Púchove. V lete sme otvorili dve predajne – v Nitre a v Trnave. Doteraz pribudli v roku 2022 v našom portfóliu štyri nové prevádzky, okrem spomenutých aj dve bratislavské z februára. Do konca roka ich chceme mať 160. Začiatkom roku 2023 chceme otvoriť ďalšie predajne a pokračovať v tomto tempe aj celý nasledujúci rok. V tejto súvislosti je dôležité aj to, že sa nám v priebehu predošlých 12 mesiacov podarilo vytvoriť takmer 500 nových pracovných miest, v priemere dve na každý pracovný deň v roku.

 

Pôjde v prípade nových prevádzok o samostatne stojace objekty?


Prioritne sa zameriavame na vlastnú akvizíciu a samostatne stojace predajne. V poslednom období sa nám však osvedčila aj expanzia či už v rôznych nákupných centrách alebo v prenajatých priestoroch. Ročný objem investícií sa pohybuje v desiatkach miliónov eur.

 

Posledná otvorená predajňa pribudla v Trnave, kde už fungujú tri predajne pod značkou LIDL. V koľkých mestách máte viac ako jednu predajňu?


Miest s viac ako jednou predajňou Lidl máme na Slovensku viac ako 20.

 

Na základe čoho sa rozhodnete pre otvorenie ďalšej predajne, ak už v danom meste pôsobíte?


Pre výstavbu ďalšej predajne v meste, kde už jedna predajňa je, sa rozhodujeme s ohľadom na potreby zákazníkov a obyvateľov daného mesta a ich dopytu po prípadne ďalšej predajni.

 

Požiadavky na predajne neustále rastú a netýkajú sa len vybavenia, ale napríklad aj celkového architektonického riešenia. Čo je charakteristické pre všetky novo otvárané prevádzky?


Pri novootváraných predajniach sa snažíme držať jednotného konceptu či už po stránke architektúry, technického vybavenia predajne alebo usporiadania tovaru na predajnej ploche. Spoločnými architektonickými prvkami našich predajní sú napríklad ploché strechy, výklady po podlahu a jednotné farebné riešenie fasády alebo parkovacích plôch.
V rámci technologickej vybavenosti predajní sa po novom snažíme používať zariadenia, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu, a to či už fotovoltické panely a elektronabíjačky, ktoré sú súčasťou každej novej predajne, alebo LED osvetlenie inštalované ako v budove tak aj na parkovisku. No a v neposlednom rade aj prírodné chladivá, ktoré používame v našich chladiarenských zariadeniach. Pre zákazníkov sú však najviditeľnejšie samoobslužné pokladnice alebo elektronické cenovky.

 

Jednou z najdiskutovanejších tém súčasnosti, a to aj v oblasti retailu, sú rastúce ceny energií a v tejto súvislosti rôzne úsporné riešenia. Aké kroky podnikáte a aké sú výsledky?


V našich budovách sa v plnej miere spoliehame na zelený energetický mix. Vďaka zeleným technológiám a postupom ušetríme ročne desiatky tisíc ton emisií CO2. V minulom roku sme získali medzinárodný certifikát EDGE pre všetky naše vlastné a štandardné predajne. Táto certifikácia deklaruje, že predajne sú o 20% úspornejšie, než iné referenčné budovy rovnakého charakteru. Dve desiatky predajní dokonca splnili podmienky EDGE Advance, čo znamená najmenej 40% úspornosť v porovnaní s bežným štandardom. V roku 2018 sme zaviedli nový systém energetického manažérstva ISO 50001, vďaka ktorému môžeme lepšie identifikovať oblasti s vyšším energetickým výdajom a zamerať sa na ich zefektívnenie a redukciu emisií.

 

Na slovenskom trhu pôsobíte už 18 rokov a v tejto súvislosti rastie prirodzená potreba prispôsobovať predajne moderným štandardom a aj stále náročnejším zákazníkom. Intenzívne aj preto pristupujete k rekonštrukciám existujúcich predajní. Čo všetko je v rámci takéhoto procesu súčasťou zmien?


Presne tak, keďže aj naše predajne časom starnú, pravidelne vyhodnocujeme ich technický stav a práve na základe tohto vyhodnotenia pristupujeme k interne nazývanej „modernizácii predajne“.


V rámci rekonštrukcie realizujeme stavebné aspekty (výmeny dlažby, maľovanie predajne, obnova fasády, oprava poškodených stavebných konštrukcií), ako aj technologické modernizácie a inovácie na náš najnovší štandard. V neposlednom rade revitalizujeme aj sadové úpravy, teda zeleň na našom pozemku, aby sme zvýšili atraktivitu lokality. V súčasnosti máme zmodernizovanú väčšinu našich predajní.

 

karol krasowski

 

Vaše predajne sú bohaté na rôzne technické vychytávky a postupne pridávate ďalšie. Máte tiež bohaté skúsenosti s fotovoltickými panelmi. Osvedčujú sa?


Momentálne máme vybavených fotovoltickými panelmi celkovo 10 predajní – z toho 3 fotovoltiky s výkonom 99,9 kWp. Fotovoltické panely nám pokrývajú zhruba 20% spotreby danej predajne. Keďže je to tzv. zelená energia a naša spoločnosť chce v tejto oblasti napredovať, budeme pokračovať v realizácii fotovoltických panelov aj na ďalších predajniach.

 

Zákazník môže u vás využiť aj e-nabíjačky. Koľko ich v súčasnosti máte?


V súčasnosti máme už viac ako 40 elektronabíjačiek a v tomto roku budú pribúdať ešte ďalšie. Do konca tohto roka plánujeme osadiť našu 50. elektronabíjačku na Slovensku pri predajni Lidl. Do začiatku roka 2025 však chceme mať v každej našej predajni minimálne jednu elektronabíjačku.

 

V rámci slovenskej siete prevádzkujete aj dve outletové predajne. Spĺňajú vaše očakávania?


Outletové predajne spotrebného tovaru máme v Ilave a Liptovskom Hrádku, v oboch prípadoch ide o budovy našich bývalých predajní. Tento koncept sa nám osvedčil, a preto s ním plánujeme ďalej pokračovať. Zákazníci nájdu v outletoch spotrebný tovar vo výpredajových cenách. Ide napríklad o oblečenie, náradie pre domácich majstrov, športové potreby, hračky, kuchynské spotrebiče či iné, zväčša sezónne produkty. Neštandardné sú aj otváracie hodiny týchto predajní – od pondelka do soboty, v čase 9.00 až 17.00 hod.

 

Súčasťou vášho pôsobenia na Slovensku je už niekoľko rokov aj e-shop. Ako tento moderný predajný kanál hodnotíte?

 

Náš internetový obchod spĺňa očakávania, ktoré sme doň vkladali pred spustením. Teší sa veľkému záujmu a obľube zákazníkov, o čom svedčí šesť ocenení v súťaži ShopRoku a mimoriadne pozitívne hodnotenia na Heureka.sk. Sortiment má aktuálne niekoľko tisíc položiek. Záujem je o všetky druhy výrobkov, prirodzene sa to vyvíja v čase a podľa sezóny – v lete patrili medzi bestsellery paddleboardy a iné športové produkty, stabilne vyhľadávané sú móda či produkty do dielne značky Parkside.

 

Aké máte s e-shopom ďalšie plány?


V budúcnosti chceme zlepšovať viaceré funkcionality na stránke, poskytnúť nové možnosti doručenia tovaru a pridáme aj ďalšie nové a zaujímavé služby.

 

Aktuálne máte na Slovensku tri logistické centrá. Plánujete otvoriť ďalšie?


Áno, v súčasnosti preverujeme možnosti expanzie aj v tejto oblasti.

 

Vyššie nároky, a to hlavne po technologickej stránke, sú v súčasnosti kladené aj na oblasť logistiky. Aké technológie sa stali súčasťou vašich logistických centier v poslednej dobe?


Súčasťou nových logistických centier v oblasti technológii sú fotovoltické panely, elektro nabíjačky pre osobné autá, ale už aj pre kamióny, nakoľko sme ako prvý reťazec na Slovensku zaradili do nášho portfólia aj elektrický kamión. Sú to tiež chladiarenské technológie s prírodnými chladivami, ale aj opatrenia nesúvisiace s technológiami, napríklad zadržiavanie dažďovej vody na pozemku alebo v danej lokalite.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: archív K. Krasowskeho/Lidl

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk