Prečo je automatizácia merchandisingu na Slovensku silnou témou?
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 26. august 2022
Nákup väčšiny položiek z nákupného košíka prebieha podľa prieskumov impulzívne. Dve tretiny nakupujúcich sa až v predajni rozhodnú, ktorú značku si kúpia. Mlieko Rajo alebo Pilos? Výber konkrétnych položiek tak prebieha najmä pri regáli. Pre výrobcov a distribútorov FMCG sortimentu je preto problematika automatizácie merchandisingu nesmierne dôležitá. Konkrétne výhody približujú odborníci z IT-spoločnosti IBA Group.
Čo je automatizácia merchandisingu a na čo slúži?
Automatizácia merchandisingu spočíva v používaní technológií, ktoré úplne alebo čiastočne nahrádzajú človeka pri vykonávaní jeho práce a postarajú sa o to, aby určité procesy prebehli automaticky. Automatizačné procesy už teraz aktívne využívajú maloobchodníci a distribútori na celom svete a pomáhajú im vyriešiť viacero úloh:
- zostaviť rozvrh práce zamestnancov s prihliadnutím na pracovné vyťaženie predajne,
- budovať optimálne trasy s ohľadom na pracovnú dobu predajní,
- kontrolovať vystavený tovar,
- vytvárať analytické správy,
- spracovať a synchronizovať ukazovatele.
Automatizácia má svoje výhody a to nielen pre vedúcich a manažérov, ale aj pre zamestnancov. IT riešenia zjednodušujú obchodné procesy, robia ich transparentnými a zrozumiteľnými.
Merchandising na Slovensku: aké procesy by sa mali automatizovať ako prvé?
Pri pohľade na vývoj maloobchodu na Slovensku je zrejmé, že sme svedkami rastu. Spoločne s maloobchodom však prechádza rastom a pozoruhodným vývojom aj merchandising. Pozrime sa na niekoľko príkladov automatizácie maloobchodu na Slovensku, ktorá prebieha pomocou IT-riešenia Goods Checker.
Goods Checker je ekosystém slúžiaci na automatizáciu procesov merchandisingu. Pri analýze vystavených produktov v regáloch používa počítačové videnie a na základe presných a úplných údajov pomáha podnikateľom prijímať rozhodnutia.
1. Automatická kontrola vystavenia. IT-riešenie Goods Checker porovnáva skutočné vystavenie tovaru s planogramom a pomáha zistiť, či je tovar na svojom mieste alebo je potrebné ho presunúť.
Firma môže s jeho pomocou kompetentne organizovať merchandising a zvýšiť tým predaj. Pozrite si viac vo videu.
Výsledok: Analýza vystavenia pomáha obchodníkom pochopiť, či planogram funguje alebo ho bude lepšie zmeniť. Takisto umožňuje posúdiť postavenie spoločnosti a jej konkurentov na trhu.
2. Optimalizácia trasy. Trasy môžete generovať pomocou dát založených na GPS. Mobilná aplikácia pri návrhu trás zohľadňuje dopravné zápchy, otváracie hodiny skladov a predajní, prioritu zákazníkov a dokonca aj dátumy spotreby tovarov.
Výsledok: Manažér alebo supervisor strávi menej času plánovaním trás a merchandiser stihne navštíviť všetky plánované predajne.
3. Elektronické planogramy. Výrobcovia a distribútori prechádzajú na elektronické planogramy s pomocou Goods Checker. V priebehu niekoľkých minút v nich manažér vytvorí planogram s obrázkami pre stovky pozícií. Pre merchandisera je ľahko použiteľný, pretože jasne ukazuje, čo a kde sa má nachádzať. A manažér ho zase vie ľahko zaktualizovať, obrázky jednoducho premiestni metódou drag-and-drop.
Výsledok: Zamestnanci strávia menej času tvorbou a overovaním planogramov a pri práci robia menej chýb.
Automatizácia procesov pomáha rýchlejšie reagovať na trhové zmeny. Vďaka nej manažéri operatívne získavajú informácie o prítomnosti tovaru na pultoch predajní, ale aj o kvalite práce zamestnancov. A to je spoľahlivý základ pre prijímanie správnych manažérskych rozhodnutí. S pomocou automatizácie môžete byť o krok vpred pred konkurenciou a dostať sa tak na prvé miesto v náročnom boji o zákazníka.
Zdroj a foto: IBA Group
PR