kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Budú obchody fungovať bez pokladníc?

Nedostatok personálu v oblasti maloobchodu nedáva mnohým obchodníkom spávať. Ľudí je málo a žiadajú stále vyššie platy. Tam, kde to je možné, aj z týchto dôvodov nachádzajú uplatnenie samoobslužné pokladnice a selfscanning. Snahou je zároveň celý proces platenia urýchliť.

 

pokladnice prehlad 2021 v

 

Aktuálnou novinkou, ktorá sa dotkne aj pokladníc, je zaokrúhľovanie. Parlament totiž schválil novelu Zákona o cenách. Samozrejme pokladník alebo pokladníčka musí prijať aj jedno a dvojcentové mince, ale keďže cenovky budú zaokrúhlené na 5 centov, zjednoduší sa vydávanie mincí a počet drobných mincí v obehu sa zredukuje. Dodajme, že odporúčaný je matematický spôsob zaokrúhľovania, ktorý je neutrálny a nezvýhodňuje obchodníka či kupujúceho. Viacerí obchodníci zareagovali zaokrúhlením smerom dolu, aj keď matematicky mohli urobiť opak. Cieľom tejto novely je zníženie nákladov podnikateľov – najmä obchodníkov – ktoré im vznikali v podobe poplatkov bankám za vloženie, respektíve spracovanie jednocentových a dvojcentových mincí. Tieto mince už nepoužívajú viaceré štáty v EÚ, napríklad Fínsko, Holandsko, Belgicko, Írsko a Taliansko.


Trendy v tradičných pokladniciach


Aktuálnym trendom, ktorý je viditeľný aj pre laikov a bežných kupujúcich, je inštalované plexisklo alebo iná priehľadná ochrana personálu v pokladničnej zóne. Druhým významným trendom je nárast platieb prostredníctvom platobných kariet a najmä rozšírenie bezkontaktných platieb. Ak by ste si mysleli, že fyzické platidlá sa ukázali ako možný prenášač vírusu, nebol to hlavný dôvod. Dokonca prieskum centrálnej banky (ECB) z roku 2020 ukázal, že 67 % Slovákov sa neobávalo prenosu nákazy COVID-19 prostredníctvom bankoviek, 27 % Slovákov túto obavu malo a len 7 % sa vyjadrilo, že neplatí v hotovosti. Mnohí prešli na platenie platobnou kartou (prípadne iným zariadením, napríklad hodinkami, smartfónom) najmä vďaka tomu, že banky redukujú počet pobočiek a bankomatov a spoplatňujú výber hotovosti. Štatistiky platieb kartou skreslil aj nárast nákupov v e-shopoch, v ktorých je zvyčajne lacnejšie zaplatiť kartou vopred. Bezhotovostné platby tak podľa NBS aktuálne tvoria viac ako 64 % všetkých platieb na Slovensku. Podľa Mastercard až 46 % Slovákov využíva bezhotovostné platby častejšie ako pred vypuknutím pandémie. V kamennom obchode zohralo dôležitú úlohu aj zvýšenie limitu pri bezkontaktnej platbe z 20 € na 50 €.


Súčasné pokladnice sú už vybavené aj separátnymi čítačkami vernostných kariet (napríklad Billa) alebo univerzálnym POS terminálom, ktorý načíta vernostnú kartu aj platbu (napríklad OMV). Už i v tomto smere nastal posun a takmer všetci obchodníci disponujú čítačkami, ktoré dokážu načítať čiarový kód alebo QR kód z displeja telefónu.


V menších predajniach, ale aj v štandardných supermarketoch, sa priestory s pokladnicami skracujú. Úspory sú jednak priestorové a jednak časové. Zákazník musí rýchlejšie vyberať a odoberať nablokovaný tovar, resp. vkladať ho späť do nákupného vozíka či košíka. Zrýchľuje sa odbavenie pri pokladnici a zároveň sa zmenšujú zástupy čakajúcich. Viacerí obchodníci už majú procesy nastavené tak, aby bol vždy dostupný dostatočný počet otvorených pokladníc, aby zákazníci nemali pocit, že čakajú pridlho. Dôvod je prozaický: pandémia. V uzatvorenom priestore s respirátorom a desiatkami ďalších ľudí chcú zákazníci tráviť čo najmenej času. Viacerí retaileri implementovali aj väčšie displeje pre zákazníkov, ktorí si môžu pohodlne skontrolovať práve nablokovaný tovar ešte predtým, ako si ho vložia do tašky alebo nákupného vozíka (košíka).


Z pohľadu ergonómie obsluhy sú pokladnice vybavené väčšími displejmi aj na strane obsluhy. Pribudli na nich logicky rozložené skupiny tovaru, farebné odlíšenie a prehľadné ikony, ktoré zrýchľujú blokovanie. Avšak stále sa možno stretnúť s tým, že pokladník / pokladníčka hľadá kód nebaleného produktu v poznámkach v zažltnutom zošite alebo volá na pomoc kolegu / kolegyňu (v tomto smere je priekopníkom Lidl, ktorý implementoval bezdrôtový digitálny Headset Quail. Ten slúži na rýchlejšiu komunikáciu v rámci tímu na predajni).


Moderné displeje reagujú aj na obsluhu v gumených rukaviciach. Súdobé pokladničné POS systémy sa vyznačujú aj širokou konektivitou, dokážu sa pripojiť k overovačke bankoviek, k digitálnej váhe a ďalším zariadeniam. Trendom je však minimalizmus a redukovanie hardvéru. Vzhľadom k stále sa meniacej legislatíve sú už pokladničné systémy dokonale prispôsobené na rôzne aktualizácie a výmeny modulov. Pokladničný systém by mal tiež zvládať reklamácie aj storno tovaru, ktorý bol zakúpený online. Trendom je totiž už niekoľko rokov omnichannel stratégia, čiže stále častejšie sa budú jednotlivé predajné kanály prekrývať a kombinovať. I keď to priamo nesúvisí s pokladnicou a blokovaním tovaru, je dôležité myslieť aj na zónu impulzívnych nákupov. V ponuke je množstvo kreatívnych stojanov a vystavené nemusia byť len žuvačky alebo cukrovinky. Reťazec Kraj v tejto zóne ponúka napríklad vitamíny a minerály. K dispozícii sú tu pre zákazníkov aj doplnky stravy, sirupy či iné zdraviu prospešné produkty.


Samoobslužné pokladnice a selfscanning


Samoobslužné pokladnice a elektronické cenovky uviedol do svojej siete aj reťazec Lidl, a to s cieľom zabezpečiť lepšiu zákaznícku skúsenosť a umožniť komfortnejší a rýchlejší nákup. Prvých šesť samoobslužných pokladníc je v obchodnom centre VIVO! Bratislava. V najbližšom období plánuje nasadenie do desiatok predajní, primárne v tých zákaznícky najvyťaženejších. Dnes už majú podobný typ pokladníc IKEA, Kaufland, Kraj, Billa, COOP Jednota a ďalšie reťazce. Z času na čas sa pakujú rôzne aktivity, ktoré garantujú nablokovanie tovaru v určitom limite a v prípade čakania reťazce ponúkajú zákazníkom kompenzáciu. Samoobslužné pokladnice pomáhajú zvládnuť nákupné špičky. Avšak nemožno ich nasadiť úplne všade. Dôvody sú jednak priestorové a jednak personálne. Vždy je potrebné, aby bol zákazníkom k dispozícii personál. Obmedzenia sú totiž aj legislatívne. Napríklad pri kúpe alkoholických výrobkov vyzve samoobslužná „kasa“ zákazníka, aby jeho vek overil a potvrdil personál predajne. Častým problémom je aj to, ak má zákazník viacero druhov pečiva v jednom vrecúšku.


V súvislosti s aktuálnymi trendami je potrebné spomenúť selfscanning, kedy si zákazníci skenujú tovar už počas nákupu. U nás sú rozšírené Tesco Scan&Shop a koncept Joya testuje reťazec Fresh. Riešenia umožňujú počas nákupu skenovať produkty ručným skenerom (alebo smartfónom) a naskenované produkty vkladať priamo do tašky. Pri pokladni už teda nie je nutné vyberať nákup a vracať ho späť do tašky. Platba je jednoduchšia a netreba čakať v rade. Aj tieto systémy prechádzajú vývojom, aktuálne sa dajú prepojiť s vernostným systémom alebo zákazník za nákup naskenovaný v telefóne rovno aj telefónom zaplatí.


Bez pokladníc a bez ľudí?


Za posledné obdobie sa pravidelne objavujú správy o bezkasových obchodoch. Trend odštartoval Amazon so svojím konceptom Amazon Go, neskôr pribudli Amazon Go Grocery a obchody Amazon Fresh vo Veľkej Británii. Novinkou je formát Just Walk Out. Umožňuje zákazníkom platiť za svoje nákupy bez čakania v rade pred pokladnicou. Inými slovami: dovoľuje zákazníkom nakupovať a platiť bez interakcie s kýmkoľvek. Túto technológiu môže používať každý zákazník, ktorý má účet na Amazone. Niektorí analytici to považujú za „hru“ Amazonu, ktorá slúži na zvyšovanie členskej základne programu Amazon Prime. Registrácia je však potrebná aj z pohľadu GDPR spomenutej v úvode. Obchodník musí vedieť, kto nakupoval a kto platí za nakúpený tovar. Zároveň musí vedieť, či je zákazník plnoletý a či si teda môže kúpiť napríklad tabakové výrobky a/alebo alkohol.


Koncept bezobslužných predajní „24/7 Self Service“ predstavila aj spoločnosť Wanzl. S bezkasovými prevádzkami experimentuje aj český obchod spotrebných družstiev COOP. V Londýne otvorilo nedávno vlastný bezobslužný koncept britské Tesco. Tesco GetGo využíva podobné princípy ako Amazon Go, teda zákazníci musia byť najprv zaregistrovaní v aplikácii Tesco a až potom môžu nakupovať. Technológiu pre reťazec zabezpečuje izraelský technologický startup Trigo.
Bezobslužné predajne sú v USA, Francúzsku a Švédsku, ale aj v Číne, Japonsku a Južnej Kórei. Obchod budúcnosti je aj v Dubaji. Má plochu 100 m2 a pomáhala ho vybudovať firma Epta. Zákazníkovi sa po stiahnutí špeciálnej aplikácie zobrazí QR kód, ten naskenuje pri vchode a môže okamžite začať nakupovať. O zvyšok procesu sa postará technológia Scan & Go. Po opustení predajne sa útrata automaticky odpočíta z karty zaregistrovanej v aplikácii. Predajňa je otvorená každý deň od deviatej do polnoci, prijme naraz maximálne desať zákazníkov, pričom záujemcov prostredníctvom notifikácie upozorní, že môžu vstúpiť, teda nemusia stáť v rade.


Expanzia tohto typu smart nakupovania je zatiaľ nevýrazná a ako sme uviedli, skôr v bohatších a technologicky vyspelých krajinách s vysokou technologickou gramotnosťou. Či budú bezobslužné obchody životaschopné sa ukáže až vtedy, keď ich Amazon alebo iný hráč uplatní v obchodoch s väčšou plochou, rádovo v tisícoch m2. Menšie predajne je totiž ľahšie zásobovať a monitorovať na diaľku. Avšak vždy tu budú obmedzenia vyplývajúce z absencie personálu. Bude chýbať pultový predaj a predaj tovaru na váhu. Kamery, senzory a umelá inteligencia vedia zachytiť prevažne balené položky. Tak napríklad s pistáciami na váhu či voľne predajnými mandarínkami by vznikali straty a tiež problémy s kontrolou kvality (prezreté ovocie, plesne a pod.).


Pomalé pokladnice „s pokecom“


Vzhľadom k dlhotrvajúcej pandémii a demografickým trendom sa však objavuje aj iná požiadavka. Ľudia a najmä starší ľudia sa cítia osamelo a nakupovanie je pre nich jedna z mála príležitostí socializovať sa. Namiesto rýchlych pokladníc preto v Holandsku uviedli „pomalé pokladnice“. Personál je tu milý, ústretový a snaží sa okrem skenovania tovaru aj porozprávať so zákazníkmi. Tieto tzv. Kletskassa, voľno preložené ako „pokladnice s pokecom“ nájdete v reťazci Jumbo v meste Vlijmen. Ide o súčasť kampane One Against Loneliness, ktorú spustila holandská vláda a má pomôcť prekonať seniorom samotu a sociálne odlúčenie. V Holandsku totiž žije viac ako milión ľudí vo veku nad 75 rokov. Podľa šéfky komunikácie Jumbo Colette Cloosterman-van Eerd, sa do pomalých pokladníc zamestnanci dobrovoľne hlásia a prejavujú veľký záujem o kontakt so zákazníkmi. Vo svete, ktorý sa digitalizuje enormnou rýchlosťou je to veľmi ľudský prístup.

 

Juraj Turzo


Zdroje:
https://edition.cnn.com/2021/06/15/tech/amazon-fresh-cashierless/index.html
https://www.goodnewsnetwork.org/a-checkout-line-where-slower-is-better-supermarket-jumbo
https://ixtenso.com/technology/the-first-cashier-free-supermarket-inaugurated-in-dubai.html

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk