Akým smerom sa uberá vývoj obchodných centier na Slovensku?

Nákupné správanie Slovákov sa za posledné desaťročia zmenilo. Vo veľkej miere ho ovplyvnili moderné obchodné centrá, ktoré v závere uplynulého roka oslávili na Slovensku svoje okrúhle dvadsiate výročie.

 

vyvojcentra v

 

V roku 2000 otvorilo svoje brány prvé obchodné centrum v Bratislave, ku ktorému postupne pribúdali ďalšie v iných krajských a okresných slovenských mestách. Výmera nákupných centier v súčasnosti predstavuje 1,54 mil. štvorcových metrov.

 

Nie je žiadnym tajomstvom, že na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa zároveň vyznačuje najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Podľa údajov CBRE Research Bratislavský región zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier a retailových parkov, ktorých plocha na úrovni takmer 700 tis. štvorcových metrov tvorí 29 % z celoslovenskej plochy obchodných centier. V Bratislave dominujú moderné nákupné centrá.


Zaujímavý, aj keď nie najdôležitejší, pohľad na to, či v Bratislave nie je maloobchodných prevádzok už priveľa, prináša aj ukazovateľ tzv. saturácie. Ten vyjadruje počet štvorcových metrov retailových plôch pripadajúcich na tis. obyvateľov. V Bratislave sa denne okrem rezidentov nachádzajú aj ľudia, ktorí do hlavného mesta dochádzajú za prácou či do škôl. Dennodenne sa tu teda pohybuje približne 850 až 900 tis. ľudí. Pri aktuálnej výmere nákupných centier, vyššej ako 430 tis. m,predstavuje ukazovateľ saturácie približne 500 štvorcových metrov na 1000 ľudí.


V porovnaní s inými metropolami európskych ekonomík je ukazovateľ saturácie v Bratislave momentálne nižší. Ani v budúcnosti, po dokončení aktuálne realizovaných väčších retailových projektov, nebude úroveň saturácie v hlavnom meste Slovenska „privysoká“ a zrejme sa dostaneme na úrovne hlavných miest našich susedov – Varšavy a Prahy. Ukazovateľ saturácie však na druhej strane nereflektuje iné dôležité faktory ako sú kúpna sila obyvateľov, či štruktúra a kvalita samotných schém. V štatistike sú totiž zarátané všetky typy obchodných centier, od destinačných nákupných centier s veľkou spádovou oblasťou až po lokálne, tzv. sídliskové nákupné centrá.

 

Všetko pod jednou strechou


Nákupné centrá sa stali za posledné desaťročia pre ľudí nielen miestom nákupov, ale aj zdrojom zábavy, kultúry či kulinárskych zážitkov. A to všetko pod jednou strechou. Podľa údajov CBRE Research najväčšiu plochu nákupných centier, až 35 %, tvoria predajne s módou. Za nimi nasleduje, s podielom 12 %, maloobchod zameraný na tzv. špeciality (t. j. kníhkupectvá, drogérie, lekárne či predajne s hračkami). Služby,  čiže kaderníctva, salóny krásy, banky, ale aj cestovné kancelárie pôsobia na 9 % výmery obchodných centier. Rozloha reštaurácií, cukrární či kaviarní tvorí z celkovej výmery ďalších 8 %.


Aj obchodné centrá sa však od seba líšia. Na ich atraktivitu či návštevnosť vplývajú okrem lokality, dopravnej dostupnosti, či prítomnosti kancelárskych priestorov v okolí aj samotné zloženie obchodov a služieb, pričom pestrý mix s dostatočným dôrazom na voľnočasové funkcie sa stáva omnoho dôležitejším než kedykoľvek predtým.


Čo čaká obchodné centrá v budúcnosti?


Vo viac saturovaných oblastiach budú mať v budúcnosti výhodu prémiové obchodné centrá, ktoré majú dobre rozvinuté vyššie spomenuté funkcie a silnú pozíciu na trhu. Kľúčovou bude schopnosť prilákať hlavne „destination footfall“- teda prilákať nielen okoloidúcich, ale hlavne takých návštevníkov, pre ktorých je samotné centrum destináciou. Práve funkcia nákupného centra ako miesta pre trávenie voľného času (gastro, kino či wellness) sa bude v budúcnosti ešte viac vyvíjať a posilňovať. Toto všetko, spolu s ochotou inovovať, umožní nákupnému centru byť „krízeodolnejším“.

 

Čo charakterizuje moderné obchodné centrá? 


VIACÚČELOVOSŤ – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúknu široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať prácu, relax a socializáciu.


INOVÁCIE – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.


ZÁŽITOK – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.


BRAND EXPERIENCE (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. V súčasnosti nakupovanie nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online aj offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.


NOVÉ ZNAČKY – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.


DÔVERYHODNOSŤ – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.


E – COMMERCE a KAMENNÝ OBCHOD – v digitálnom svete, vrátane e -commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach a to minimálne formou showroom alebo výdajného miesta. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.


E-commerce naráža na svoje limity


Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia nás preniesli viac do online sveta, ktorý sa stal najmä počas prvých mesiacov doslova až preceňovaným. Pochopiteľne tak vznikla otázka, či nákupné centrá dokážu konkurovať e-commerce. Rýchlosť návratu zákazníkov a ešte vyššie tržby počas predchádzajúcich uvoľnení ale potvrdzujú efektivitu nákupných centier ako distribučného bodu a zároveň ako socializačného elementu.


„Spotrebiteľ potrebuje kontakt, poradiť sa, produktu sa dotknúť . Taktiež je časovo efektívnejšie, keď si zákazník vybaví všetko vrátane odvozu tovaru na jednom mieste a v čase, ktorý si na to vyhradil“, hovorí Jan Kubíček z Asociácie nákupných centier.


E-commerce nedokáže nahradiť kamenné predajne a naráža na svoje limity. Trendom sa stáva mix e-commerce a nakupovania vo fyzických prevádzkach. Kamenné obchody zavádzajú e-shopy ako dobrý doplnkový nástroj pre zvýšenie predaja a pre lepšiu komunikáciu a spoznávanie svojich zákazníkov. Ale aj naopak, vo svete e-commerce sa do popredia dostáva model „click and mortar“, pre ktorý je kľúčové mať aj kamenný obchod využívaný nielen ako showroom, ale aj ako miesto pre vyzdvihnutie tovaru.

 

„Takto sa to odohráva až v prípade 70 % všetkých e-commerce transakcií. Posledné štúdie ukazujú, že keď sa zníži počet kamenných predajní, klesá rovnako proporčne celkový obrat vrátane e-commerce. A práve preto aj veľkí hráči v predaji elektroniky, ktorí majú veľký ako objemový, tak aj časový náskok v on-line predaji, naďalej udržiavajú a rozvíjajú svoju pobočkovú sieť, pričom najčastejšie prvou voľbou sú pre nich práve obchodné centrá,“ uzatvára J. Kubíček.

 

Eva Sadovská, analytička WOOD & Company


Ilustračné foto: archív redakcie

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk