kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Aké sú aktuálne smerovania v predaji PET sortimentu?

Ako získajú špecializované predajne dôveru a vernosť svojich zákazníkov? Ako sa prejavujú trendy humanizácie v prístupe k domácim miláčikom? Aký bol dopad koronavírusovej pandémie na celý tento segment trhu a jednotlivé predajné kanály?

 

friendsofpet2020 v


Odpovede na tieto a ďalšie otázky odzneli na odbornom stretnutí Friends of Pets 2020, ktoré sa uskutočnilo 17.9. 2020 v priestoroch KC City v Prahe.


Aj napriek obmedzeniam, ktoré boli dané pandemickou situáciou, sa na podujatí stretla viac ako stovka účastníkov. Prostredníctvom online prepojenia mohli svoje príspevky predniesť aj všetci traja zahraniční hostia. Konferencia prebehla v tradične priateľskej a uvoľnenej atmosfére. Súčasťou bolo aj vyhlásenie druhého ročníka súťaže PET SHOP ROKU 2020.


Trh reagoval na pandemické opatrenia


Celkovo trh s krmivami a pet potrebami dlhodobo rastie. Ako potvrdili dáta spoločnosti Nielsen, ktoré prezentovala Rita Vachková, v maloobchodných reťazcoch za roky 2014-2019 vzrástol segment krmív pre psov a mačky takmer o štvrtinu. Rast bol ťahaný zvyšovaním hodnoty tovaru pri klesajúcom objeme. Je to dané aj zmenou zloženia jednotlivých zástupcov domácich miláčikov. Konkrétne napríklad z českých domácností ubúdajú psy a naopak sa zvyšuje počet doma chovaných mačiek.


V dobe koronavírusovej pandémie zaznamenal trh s krmivom a potrebami pre zvieratá podobný skokový vývoj ako celý FMCG trh. Vlna predzásobenia prebiehala rovnako ako pri iných druhoch tovarov. Potvrdili to aj prítomní zástupcovia maloobchodných reťazcov David Němčík zo spoločnosti Ahold a Monika Dvořáčková zo spoločnosti Tesco. V dobe mimoriadnych opatrení zákazníci rýchlo zmenili svoje správanie, začali kupovať väčšie množstvá krmív, navyše vzrástol záujem o privátne značky, lacnejšie značky a lákavejšie sa stali promočné akcie. Teraz sa nákupné správanie zákazníkov vracia pomaly do pôvodnej roviny.


Obmedzenia kvôli pandémii Covid-19 vyvolali zvýšený záujem o zaobstaranie domácich zvieratiek. „Všeobecne záujem počas jari narástol, pričom najväčší bol záujem o králikov,“ potvrdil Marek Hoffmann, majiteľ predajne Zverimex U zajíčka z Rožnova nad Radhoštěm.


Predajné dáta z onlinového trhu, ktoré predstavila Markéta Rybářová z Dataweps, ukazovala zvýšený predaj PET doplnkov, ktoré obstarávali noví majitelia, rovnako ako výrazný nárast celkových predajov v dobe, kedy sa zákazníci predzásobovali po vyhlásení mimoriadneho stavu. Zreteľne to bolo vidieť aj na predajných dátach, ktoré prezentovala Štěpánka Vílová zo spoločnosti Mall Group. Zreteľný bol predovšetkým plošný nárast (až 38% v porovnaní s minulým rokom) tzv. prvonakupujúcich, teda tých, ktorí nakúpili na Mall.cz po prvýkrát, a to práve tento druh tovaru.


Tomáš Pokorný z Dogsie.cz tiež potvrdil, že majitelia v minulom polroku svojich domácich miláčikov nezanedbávali a predaj bol pomerne stabilný bez výrazného výkyvu. „Hypotéza bola, že my ako dodávateľ prémiového tovaru, robíme veci doplnkové, ktoré robia radosť. Nie je to niečo, čo by pes nevyhnutne potreboval, nie je to krmivo. Tak sme si mysleli, že nás kríza zasiahne tým, že ľudia budú veľa rušiť svoje predplatné. Avšak to sa nestalo. Bol tam nejaký prepad, ale menší, ako som si myslel,“ popísal situáciu T. Pokorný.


Aké je to správne krmivo pre konkrétne zvieratko?


Humanizácia, Anthropomorhphismus (vkladanie ľudských vlastností zvieratám), Urbanizácia a Customizácia, to sú podľa Wima Petermansa zo spoločnosti Wellpet štyri základné trendy, ktoré ovplyvňujú segment PET potrieb. „Už nehovoríme o vyššej kvalite, ale používame označenie Human grade,“ upresnil v spojitosti s týmito trendami. Tiež poukázal na to, že dáta ukazujú, ako sa prejavil väčší nárast obezity domácich mazlíčkov počas pandemického obdobia.


Imunitný systém domácich zvierat je veľmi závislý na výžive. „Až 70% imunitných buniek sa nachádza v tráviacom systéme,“ zdôraznila vo svojom príspevku zameranom na imunitu psov Patrícia Heydtmann zo spoločnosti Partner in Pet Food. Z tohto dôvodu je dôležité zodpovedajúce zloženie krmiva. Avšak je potrebné k tejto problematike pristupovať komplexne, pretože imunita psov je, rovnako ako u ľudí, ovplyvňovaná tiež vekom a mierou stresu.


MVDr. Petra Miklišová z veterinárnej ordinácie Brno-Veveří potvrdila, že je potrebné voliť krmivo a výživu adekvátnu stavu a aktivitám konkrétneho zvieratka. Na úvod povedala: „Som rada, že ľudia konečne pochopili, že výživa zvierat je dôležitá.“ Mať toto na zreteli je veľmi dôležité aj v konkrétnom prípade kastrovaných mačiek, kedy je potrebné rešpektovať zmeny v ich metabolizme a celkovej fyzickej aktivite vykastrovaných mačiek, ktorá sa po kastrácii znižuje, a tomu je potrebné prispôsobiť typ krmiva a jeho množstvo.

 

friendsofpet202


Dopyt po kvalitnejších krmivách má rastúci trend


Zaviesť na trh úspešné prémiové produkty v maloobchodných reťazcoch vyžaduje komplexný prístup a starostlivosť. To bol jeden z podstatných záverov vystúpenia Timo Pärssinena z Prima Pet Premium, ktorý predstavil prípadovú štúdiu úspešného zavedenia predaja prémiovej rady krmiva pre psov a mačky v supermarketoch na fínskom trhu. „Výhodou je aj to, že pre veľkých hráčov je fínsky trh malý a nie sú tam príliš aktívni, preto je nesmierne dôležité byť aktívny a mať iniciatívu na svojej strane a tým pádom ovplyvňovať smerovanie trhu.“


M. Dvořáčková z obchodného reťazca Tesco aj D. Němčík zo spoločnosti Albert, potvrdili rastúci dopyt po kvalitnejších krmivách. Idú tomu naproti aj vývojom prémiových produktov pod vlastnými značkami. Ale záleží na druhu zákazníka, ktorý v supermarketoch nakupuje a je pravda, že v reťazcoch je predsa len vyšší podiel predajov lacnejších výrobkov. Dlhodobý rast dopytu po kvalitnejších krmivách a väčší záujem o rady a osobné konzultácie, vedie aj k presunu časti zákazníkov do špecializovaných predajní.


V Doggsi.cz sa snažia zlepšovať zákaznícky zážitok a mať to, čo posielajú, viac pod kontrolou. „Máme zazmluvnených výrobcov, ktorí vyrábajú tematicky priamo pre nás, pretože chceme, aby to spĺňalo tie hodnoty, ktoré rešpektujeme a chceme na trhu šíriť,“ uviedol T. Pokorný.


Keď si obchod vybuduje dôveru, zákazníci sa radi vracajú


Dlhoročná trpezlivá práca a dôvera zákazníkov majú veľký podiel na tom, že dobre vedená špecializovaná predajňa sa nemusí báť krízových období, pretože zákazníci tu neprestanú nakupovať. To potvrdili aj manželia Jindrovi, majitelia predajne ZOOshop z Českého Krumlova, minuloroční víťazi súťaže PET SHOP ROKU. „V posledných šiestich mesiacoch sme sa mali dobre, to boli druhé Vianoce. U nás je to tak, že naši zákazníci nás majú tak radi, že prídu vždy.“ To pochopiteľne neprichádza samé od seba. Je za tým množstvo práce a úplná oddanosť obchodu. Predajňa ZOOshop nemá svoj vlastný e-shop a ani sa ho nechystajú otvoriť, pretože svoj čas chcú maximálne venovať svojej predajni, chovu živých zvierat a osobnému kontaktu so zákazníkmi. „Nás by to ani nebavilo, hádzať tovar do krabíc a posielať to niekomu, koho ani nepoznáme,“ zhrnul Karel Jindra. Rovnaký prístup potvrdil aj Marek Hoffmann, majiteľ predajne Zverimex U zajíčka, kde síce e-shop majú, ale ako hovoria, je to „z donútenia“. Čas chcú venovať predovšetkým svojim zákazníkom v predajni.


Že stávka na kvalitu v spojení s prírodou a ekológiou sa vypláca, potvrdil aj Lukáš Lengyel z Pet Farm Family, ktorá vznikla z pôvodného nápadu piecť sušienky a maškrty pre vlastných psíkov a psíkov kamarátov. Vo všetkých aspektoch svojho podnikania maximálne dbajú na jeho ekologický dopad.


Nie každý sa môže stať dodávateľom Pet Farm Family. Dodávateľ musí spĺňať kvalitatívne parametre, ale je dôležité, aby mal aj rovnakú filozofiu udržateľnosti. „Ekológia nemá byť len marketingový ťah, je to naše svedomie, chcem v noci dobre spať, chcem vedieť, že do tohto sveta neprinášam neporiadok, že napríklad neprispievam ku globálnemu otepľovaniu.“


Aj online hráči sú si vedomí aspektu dôvery. V Mall Group vedia, že pre onlinového predajcu je kľúčové si budovať vzťah so zákazníkom. Cesta vedie cez dáta, ako uviedla Š. Vílová z Mall Group: „Budúcnosť je v dátach – v tzv. CRM, čo nie je nástroj, ale skôr filozofia. Musíte celú vašu firmu, filozofiu a stratégiu otočiť smerom k zákazníkovi. Používate dáta jednak k tomu, aby ste mu pomohli vyriešiť jeho hlavné problémy, t.j. čo si ten človek chce alebo potrebuje kúpiť, ale tiež, aby ste mu urobili radosť, príjemne ho prekvapili. V tomto smere sa osvedčujú dáta o narodení domácich miláčikov, darčeky k narodeninám adresne označené meno psa alebo mačky.“


Rešpektujme prirodzenosť našich domácich mazlíčkov


V dnešnej dobe čiastočne prenášame náš spôsob života na naše zvieratá a niekedy ideme dokonca až do extrémov. Často im tým ale môžeme aj uškodiť. „Je nezmysel robiť z mačky vegetariána. Mačka musí konzumovať mäso, pretože taurín je iba v živočíšnom proteíne, keď ho nedostane, tak najprv oslepne a potom sa jej zastaví srdce“, uviedol MVDr. Petr Šrenk z veterinárnej kliniky Jaggy. „Dať tomu zvieraťu starostlivosť a pozornosť, ale nie perverzným spôsobom, že toho psa nenecháte byť psom. Pokiaľ je pes zdravý a má normálne krmivo, prečo mu budete dávať vitamíny,“ uzatvoril P. Šrenk.


Pavel Kalus z Nestlé Purina Pet Care, nadviazal, že je najlepšie riadiť sa tým, čo zvieraťu naozaj prospieva. „Čo do toho psa dám a čo z neho vypadne“. Ľudia hľadajú kvalitu a koľkokrát ju nevedia nájsť a tu je dôležitá úloha špecializovaných predajní a predajcov, kedy dokážu pomôcť s konkrétnymi problémami konkrétneho zvieraťa. Je však potrebné mať na pamäti aj finančné možnosti niektorých zákazníkov, ktorí nemajú prostriedky na nákup prémiového krmiva, preto je dôležité, aby predovšetkým v hypermarketoch a supermarketoch boli dostupné výrobky v rôznych cenových pásmach. Aj tie lacnejšie výrobky stále spĺňajú kvalitatívne štandardy. „Žiadny reťazec si nedovolí predávať niečo, čo by zvieraťu škodilo,“ dodal na záver P. Kalus.


Usporiadanie predajne môže ovplyvniť, čo všetko si zákazník kúpi, ale rozhodujúci je personál, ktorý dokáže poradiť a naviazať osobný kontakt. To je ten najúčinnejší „trik“.


Na príkladoch z navštívených špecializovaných predajní bolo vidieť množstvo prístupov, ako si poradiť s vonkajším označením predajne, ako naložiť s priestorom predajne, ako pracovať s in-store komunikáciou alebo nápadmi, čím sa môže predajňa odlíšiť od ostatných. Aj pri obmedzeniach, daných veľkosťou, je potrebné myslieť na niektoré princípy, ktorých dodržiavanie pomôže zlepšiť orientáciu zákazníka a spríjemniť jeho pobyt v predajni a tým aj zvýšiť jeho nákupný potenciál. „Ľudský mozog nemá rád chaos. Cítime sa oveľa lepšie v upravenom a prehľadnom prostredí,“ komentovala Linda Petrová z agentúry Wellen niektoré ukážky usporiadania predajní. Avšak tým najdôležitejším, čo priťahuje zákazníkov do predajní, sú ich majitelia a zamestnanci so svojou ochotou a ústretovosťou. Tí, pre ktorých to nie je zamestnanie, ale poslanie a radosť.


Nastavenie optimálnych cien je cesta k zákazníckej dôvere a lepšiemu zisku


Jiří Psota zo spoločnosti Yieldigo osvetlil dôležitosť správneho nastavenia cien a aké sú dnes technologické možnosti, ktoré môžu výrazne zlepšiť celý proces cenového manažmentu a nastaviť tzv. zákaznícky orientovanú cenotvorbu. „Máte len jeden pokus na to, aby ste mali správnu cenu, a to v momente, kedy sa zákazník o tovar zaujíma. Keď je cena správna, zákazník si tovar kúpi, keď nie je, tak je nespokojný, tovar si nekúpi a možno už aj nikdy nepríde. Cena nie je len číslo, je to komunikačný kanál a mala by byť súčasťou DNA vašej značky.“ Voľba správneho a stabilného nastavenia cien je tiež jeden z prvkov ovplyvňujúcich úroveň dôvery. „Vo chvíli, kedy vás zákazník pristihne, že mu tie ceny meníte príliš často, tak stráca dôveru,“ uzatvoril J. Psota.


Víťazom PET SHOP ROKU 2020 je Zverimex u Zajíčka


Druhý ročník súťaže PET SHOP ROKU, ktorý spoločne vyhlásili Blue Events a Pet Media, potvrdil vzrastajúcu úroveň prihlásených predajní. Princíp hodnotenia predajní zostal rovnaký, iba sa viac spresnil hodnotiaci dotazník. Hodnotili sa základné kritériá – vizuálna stránka predajne, informácie, sortiment, obsluhujúci personál, komunikácia a originalita. Porota navštívila všetky prihlásené predajne z celej republiky. Okrem troch víťazných obchodov ďalších 17 predajní získalo Certifikát za splnenie štandardov kultivovaného predaja. Víťazom sa stala predajňa ZVERIMEX U ZAJÍČKA z Rožnova pod Radhoštěm, na 2. mieste sa umiestnil ZVERIMEX PAJTAŠ zo Sokolova a na 3. mieste, minuloročný víťaz, ZOO SHOP z Českého Krumlova. Majitelia prvých troch predajní obdržali, okrem hodnotných cien od sponzorov súťaže aj diplom a samolepku PET SHOP ROKU 2020.

 

friendsofpet2020


Psy, rovnako ako ľudia, potrebujú lásku a nádej


Veľmi príjemným a aj trochu dojemným zakončením prvej časti programu bol rozhovor s Filipom Rožkem o vzniku a posolstve jeho knihy Gump – pes, ktorý naučil ľudí žiť. Filip Rožek veľmi živo popísal svoju cestu od nápadu na knihu cez pesničku až po práve dokončovaný film. Všetko dianie okolo Gumpa je tiež spojené so zabezpečovaním finančných prostriedkov pre organizáciu Se psem mě baví svět, ktorá peniaze ďalej distribuuje primárne na veterinárnu starostlivosť pre psie útulky. Časť peňazí pôjde aj na stavbu nového psieho útulku. Posolstvo nielen samotnej knižky, ale všetkých aktivít s Gumpom spojených, by sa dalo vyjadriť citátom z knihy: „Ľudia v skutočnosti nie sú zlí, sú len ľudia, ktorí nepochopili, že nie je rozdiel medzi zvieratami a ľuďmi a že v rade na lásku vždy stojí úcta a takéto napojenie medzi bytosťami ... a pokiaľ ich človek nemá, tak ten rad na lásku nikdy nevystoja“.

 

Zdroj a foto: Blue Events

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk